Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Året som gick på Sminkans blogg.

Publicerad 2010-12-31 08:11:00 i Allmänt,

En återblick på 2010 kommer här. Världens längsta inlägg, men kul att se tillbaka på vad som hänt tycker jag så här kommer det!

JANUARI:

I januari led jag fortfarande att att ha brutit naglarna så jag hade små stumpar att måla och det hela var, för en nagellacksnörd, rätt förskräckligt. De växte alla fall ut sakta men säkert och Emma höll nagellacksfacklan brinnande och visade många vackra lack.
Sminkmässigt var vi ganska duktiga båda två. Efterdyningar av helgfirandet gav en del ganska utsmyckade makeuper med strass och lösögonfransar, glitter och annat. Boktemat kom igång också så fick leka av oss ordentligt med månskäror och trädgrenar och ännu mer strass och lösögonfransar.
Jag startade min mineralögonskuggeguide och Emma recenserade en del spännande produkter och jobbade på sin guide till mineralrouge. Det var en bra start på året, måste jag säga. Dessutom hade vi premiär för gemensamma kategorin Sminkan och Emmas favoriter och startade året med att visa våra bästa highlighters. Vi var helt klart bloggsugna och hade massor av planer för bloggen och dess utveckling.

FEBRUARI:

Året fortsatte på samma sätt i februari. Boktemat fortsatte och mineralögonskuggeguiden med. Emma och jag visade gemensamma favoriter och det recenserades produkter. Emma skrev bland annat om Sigmas borstar och hur man strassar sina lösögonfransar själv. Vi var ambitiösa och produktiva och så här i efterhand undrar jag om Sminkan och Emma hade sin guldålder den här vårvintern...
Jag skrev om ögonskuggan Tuch som jag förälskade mig i och gjorde en hel serie sminkningar med. Nubars Prism-kollektion visades upp och även en del av deras Coral-kollektion. Jag gjorde ett överlackstest. Det var en väldigt bra bloggmånad för oss och massor av inlägg skrevs och publicerades. Glammiga sminkningar, fantastiska bokteman och som sagt, mycket annat.

MARS:

Mars blev en månad med mer mineralguider, produktrecensioner, rougematchningstips från Emma och så visade jag alla lacken från Nubar Sparks. Boktemat rullade på och vi gjorde många roliga och spännande tolkningar av våra favoritfantasyböcker och jag startade nya kategorin med linslekar och jag gjorde en guide till eBayköp. Emma visade skittles på sina Barielle-lack och vad hon shoppat i Malmö.
Ännu en varierad och rolig månad för Emma och mig.

APRIL:

Den första vårmånaden. Påsk. Gula nagellack och krokus och påskliljor. Vi fortsätter bjuda på en ganska god mix av inlägg där det finns både vardagssmink, festsmink, fantasysmink och av någon anledning väldigt mycket ormmönster. Jag gjorde ormläppar och Emma ormögonskuggor. Mineralögonskuggeguiden avslutades. Emma visade vad hon har i sin väska. Jag stämplade naglarna med virvelmönster till bästa vännens 40-årsfest. Det här var också den månad då Emma log på alla sina fotd. ;D
Vi sammanfattade flera kollektioner med lack, Risque Red och Fortress bland annat.

MAJ:

Emma och jag inleder månaden maj med en röd temavecka. En massa inlägg produceras, smink, gemensamma inlägg om nagellack och ögonskuggor och swatcher och grejer. Det var roligt men tufft och efter det hämtar vi oss nog aldrig helt. Det blir mer och mer nagellack på bloggen under maj och sakta men säkert blir Sminkans, alltså min, del av bloggen huvudsakligen nagellacksorienterad. Visst har de varit med innan också, men andelen lackinlägg ökar från och med maj. Apropå naglar så gör Emma den coolaste manikyr jag sett! Druscillainspirerad! Sista boktemat för säsongen gjordes och det blev sommarlov vad gäller det. Emmas häst, Noblezze, fyllde 20 år och Emma sminkade fram favoritblomman maskros till hennes ära.

JUNI:

Juni var en högtidsmånad av rang! Emma tog examen. Jag firade Sveriges nationaldag med en blågul röra till makeup. Senare var det dags för mig att få semester! Det skulle firas så jag hade en temavecka som även Emma hoppade på några dagar. Midsommarblommor skulle tolkas och det var kul.
Det köptes nagellack i massor och Emma gjorde ännu en spännande manikyr, en trefärgad i blått.

JULI:

Juli blir en månad med mer och mer nagellack. Jag provar Del Sol och får hemma Vintage Vixen och Zoya Wicked. Jag provar nagelfolie för första gången och det är banne mig inte lätt att få det snyggt. Jag swatchar lite nyinskaffade Brite Birdskuggor, bland annat har jag köpt skuggan Siri, uppkallad efter min katt. Emma visar sitt midsommarsmink och är söt som socker. Hon gör också en festlig födelsedagssminkning med prickar!

AUGUSTI:

Augusti... För mig är den månaden bara ett töcken. Siri blev sjuk, hennes öga blev bortopererat och allt kretsade kring henne då. Det var en jättejobbig tid och jag är glad att hon mår bra nu och att vi är över det. Trots att Siri var dålig så fick vi igång boktemat igen. Det var mer nagellack än någonsin i och med de magnifika höstkollektionerna från Orly och Nubar. Emma visade sina snygga glasögon och läckert smink med bland annat Shady Lady-paletten. Dessutom visade hon upp julifavoriterna. Jag visade Grafitti Nails från IsaDora. Sommaren tog slut och det blev höst...

SEPTEMBER:

September är månaden vi börjar tappa farten ordentligt i. Jag är trött och sliten efter Siris sjukdom och hon är fortfarande konvalescent med tratt och medicinering. Emma är trött och sliten av att veckopendla mellan jobb och sambo och hinna med häst och vänner däremellan.
I mitten av september bestämmer vi oss för att lägga ner boktemat på obestämd tid. Sminkinläggen blir överlag färre för oss båda även om vi visar en del alla fall, speciellt efter att Kim på Overall Beauty bett oss testa hennes nya ögonskuggekollektion. Både jag och Emma sminkade med dem och Emma swatchade dem också.
Jag testar lite nya nagellacksmärken, BYS och Klean Color till exempel, och jag provar Zoya Remove +. Jag visar hela nagellackssamlingen och så klart att jag skaffar nya lack också. Flera kollektioner sammanfattas, bland annat Orly FX, China Glaze Awakening, Venetian Glass och Vintage Vixen. Jag provade också alla lacken ur China Glaze bröstcancer-kollektion Fight Like a Woman.  

OKTOBER:

Oktober bjöd på ganska lite smink för att vara jag. Fram till september hade jag ju i princip hållit målsättningen med ett sminkinlägg om dagen men om det sjunkit månaden innan så är det ingenting mot hur oktober blir. Jag halverar antalet sminkinlägg från månaden innan och landar på nio. Nagellacken blir dock inte lidande av den trötthet och segdragna förkylning som jag kämpar med så jag visar upp både för mig nya märket MNY, lite roliga Mavala jag kommit över, Zoyas vackra lack i Flames kollektionen som i oktober fortfarande hette Fire&Ice och så gör jag ett fantastiskt byte med nagelbloggaren Kellie Gonzo och får hem en massa vackra Pure Ice lack bland annat. Jag provar också MAC's hypade lack Bad Fairy. Dessutom får jag till min stora överraskning hem hela China Glaze julkollektion! Jag är fortfarande lite chockad över det. Och glad! Jag visar också ett försök till halloweendekorerade naglar.
Emma köper massor av läckra paletter och annat spännande och visar upp några fina fotd. Dessutom visar hon ett vackert rouge från The Body Shop som jag aldrig skulle våga sätta penseln i.
Emma och jag återupplivar också vår gemensamma kategori med favoriter och visar upp våra bästa rosa lack.

NOVEMBER:

November brukar vara min favoritmånad men 2010 var det en riktig skitmånad. Det regnade nästan varje dag så
inte ens nagelbloggandet gick särskilt bra. Jag försökte mig alla fall på lite olika typer av dekorationer, både stämplar och glitter var framme en hel del. Jag sammanfattade flera kollektioner, bland annat gamla höstkollektionerna från China Glaze Rodeo Diva och Retro Diva, men även aktuella Tis the Season to be Naughty or Nice. Vi hade julutlottning av lack också, eftersom jag inte bara fick lacken utan även hade köpt dem då jag inte visste att jag skulle få dem.
Sminket höll sig på samma sparsamma nivå som i oktober och även Emma hade för mycket omkring sig för att hinna med mer än ett par makeuper.
Något roligt som hände var att LipGlossBitch startade en kategori med tre favoritprodukter som hon utmanade oss andra bloggare att haka på!

DECEMBER:

December... Ja, det är svårt att ha distans till den månad man är i, men jag har ökat sminkinläggsfrekvensen. Det är ju kul! Nagellacken dominerar fortfarande och det blev många manikyrer med snöflingor och andra dekaler. Även Emma lekte med snöflingor på fingrarna och visade dessutom vackra julsminket och även annat smink. Annars hände inte så mycket nytt. Jo, jag gjorde ett nlägg om vad jag vill ha i julklapp, ett bättre år för herrelösa katter. Det har varit en tung höst och vinter för Sminkan. Mycket sjukdom som satt käppar i blogghjulen, speciellt vad gäller smink. Har varit hemma med fyra förkylningar och vinterkräksjukan den här hösten. Så mycket sjuk har jag nog aldrig varit förut om man mäter i frekvens. Det har definitivt påverkat både vad gäller inspiration och möjlighet att fixa fina och roliga inlägg. :(

Förhoppningsvis blir 2011 ett lysande år för oss och bloggen. Just nu är vi, både jag och Emma, lite trötta och oinspirerade men vem vet, kanske har det redan vänt? Om man mäter i sminkinlägg så har det gjort det men man vet aldrig om det håller i sig. Kankse julledigheten ger både mig och Emma krafterna åter. Eller så gör vi som Siri och kryper ner under täcket ett tag och inväntar våren.

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela