Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Hur jag matchar mina rouge

Publicerad 2010-03-04 14:37:49 i Emmas guide till mineralrouge,

Sminkjante har efterfrågat ett inlägg i min rougeguide kring matchning. Alltså hur jag matchar mina rouge med ögonsmink och läppar. Det blir ju lite allmänt kring hur jag tänker kring matchning över huvudtaget, men det gör väl inte så mycket. Antingen så tycker ni att det är kul, ni läser och har kanske nytta av det, eller så slipper ni;)

 

Jag utgår ifrån att det finns tre punkter i ansiktet man kan lägga fokus på, ögonen, kinderna och läpparna. Min tumregel är att alltid lägga vikt två punkter för bästa resultat, jag tycker att det blir bäst jämvikt i ansiktet då. Fattar ni hur jag menar? Om vi exemplifierar, så menar jag till exempel att man kan lägga fokus på ögonen och kinderna, till exempel med en sotning och lite rosiga kinder. En annan variant på detta är att lägga fokus på ögon och läppar och lämna kinderna bara eller med lite contouring under eller med lite skimrig highlighter på högsta punkten. En tredje variant skulle såklart kunna vara att ha ordentligt med rouge och markerade läppar, men den varianten ställer jag mig lite tveksam till, åtminstone gör inte jag så, men det är mycket möjligt att det är snyggt. Sen kan man såklart även lägga fokus på endast en punkt, men jag tycker det känns lite naket.  Har jag sotiga kinder så vill jag gärna ha lite rouge eller en markerad mun, annars känns det liksom lite halvklart för mig. Ingen regel utan undantag dock.

 

Om vi kikar på färgval så styrs det dels av årstiden, samt dels av vad jag har för färger i övrigt. Här är tumregeln att jag trivs bäst i kalla rosiga färger till vinterhalvåret och att sommarrougen gärna få ha en lite varmare ton, typ persika eller lite bronzigt. Och då menar jag med betoning på lite, jag är inget fan av massor av bronzer, men vissa tycker jag kan vara riktigt snygga som rouge när man har fått lite färg i ansiktet. Nu är jag ju rätt blek, och det spelar såklart in för vad jag passar i, men jag tror definitivt att mitt sätt att matcha rouge är tillämpbart på de flesta.

 

Nu kör vi lite konkreta exempel tycker jag. Först och främst kan jag säga att jag aldrig någonsin medvetet matchar blå ögonskugga med kallt knallrosa rouge eller starkt rosa mun, det känns så 80-tal. Jag vet att jag vid något tillfälle har gjort det och nej, det blev inte vackert. Ser ni det på mig idag så var jag antagligen väldigt trött och tog fel burk. Och jag säger inte att ni inte får göra det, det måste ni vara medvetna om. Jag säger att jag inte gör det, och det var ju mina matchningar som efterfrågades. Jag tycker att man ska mixa och matcha som man själv känner för. Vissa saker funkar inte på mig men de kan ju för den sakens skull fungera ypperligt på er. Till blått tycker jag förresten att det är himla snyggt med persikorosa eller lite mer dämpat gammalrosa rouge. Moon River ifrån MACs Grand Duo är en stor favorit när det kommer till persikorosa rouge med skimmer för övrigt.

 

Bortsett från att jag inte gillar att ha blått och kallrosa ihop så tycker jag att det är ganska fritt vad som passar. Sotiga ögon tycker jag är ljuvligt ihop med ett par riktigt rosa kinder, men är det sommar så kan en bronzer gå precis lika bra till. Det jag kan känna är att man kanske inte bör använda hur mycket rött och rosa som helst. Har jag röd ögonskugga så vill jag till exempel inte ha ett knallrosa rouge, då kan en lite mer dämpad färg vara snyggare. Det funkar även bakvänt, är mitt ögonsmink i endast bruna och grå toner till exempel så känner jag ett stort behov av att ha rosa eller rödrosa kinder. Sammanfattningsvis handlar det om att jag försöker balansera färgerna för att det ska bli bra, med mer eller mindre goda resultat såklart. Men ska man hitta de där superhäftiga kombinationerna så måste man tillåta sig själv att misslyckas ibland. Man känner knappast igen en sminkjunkie på att hon alltid bär perfekt balanserat och applicerat smink, nej snarare känner man igen henne på att hon är den som inte bangar helknepiga kombinationer och tekniker, men att hon på så sätt också får in de där verkliga fullträffarna som de mer välbalanserade tjejerna bara läser om. Och kom ihåg tjejer, det är smink vi pratar om inte en ny tatuering. Blir det fult går det alltid att tvätta bort eller måla över. Inget fel i att testa nya spännande kombinationer alltså.

Kommentarer

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-03-04 15:17:24

Ett utmärkt inlägg! Roligt att läsa.

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-03-04 15:19:24

Sminkan: Vad bra:) Tack så mkt...

Postat av: kerstin
Publicerad 2010-03-04 15:38:14

Ja, vilken kul läsning! Jag håller helt med om vad du skriver på slutet, om välbalanserat kontra experimentellt!

Postat av: sminkjante
Publicerad 2010-03-04 15:56:32

Tack snälla Emma för det här inlägget, jädrans vad du har jobbat. Jag har längtat så efter det och är supernöjd:) Stor kram.



Det här var toppen bra, nu ska jag våga lite mer när det gäller rouge. Har faktiskt aldrig tänkt på det där med att rikta in sig på två saker, det låter vettigt i mina öron.

Postat av: Tina (Beleza)
Publicerad 2010-03-04 16:10:30

Jättebra inlägg, jag är faktiskt ganska dålig på att experimentera med rouge men nu ska jag bli bättre. :)

Postat av: Isabell
Publicerad 2010-03-04 18:10:23

Oh my, så många fina rouge... jag är också väldigt förtjust i rouge, om man tycker att man ser grå och tråkig ut en dag så livar ett fint rouge verkligen upp! Du ska ha cudos för att du lyckas hantera lösa mineralrouge så bra som du gör, jag tycker att de är helknepiga att hantera. Det blir ofta för mycket och ofta ojämnt :/



Jättebra inlägg!

Postat av: Ninni
Publicerad 2010-03-04 19:34:27

Oj, vilket härligt inlägg! Älskart! Och den rougesamlingen - oj!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-03-04 22:15:28

kerstin: Vad roligt att du tycker det! och ja, så är det ju, man måste våga testa:)



sminkjante: Tack, vad roligt att du tycker om det! Jag har inte glömt, visste bara inte riktigt vilken infallsvinkel jag skulle välja. Roligt om du får ut ngt av det:)

Kram



Tina: Tack Tina! Ja, det verkar som om flera tycker det är svårt tydligen... Jag tycker det är skoj, och så går det ju fort när man har bråttom.



Isabell: hihi, tycker du:) Det tycker jag med! Fast det är inte hela samlingen, valde att bara ha med mineralrouge eftersom det ju hör till mineralrougeguiden, och skulle alla EM vara med hade jag behövt ett mkt större underlägg...



Tack. Jag tycker inte det är svårare med lösa rouge, men det är nog en vanesak. Jag har använt det flera dagar i veckan i flera år nu... Och blir det ojämnt han man alltid sudda med fingrarna. Ja, det är som du säger, det livar verkligen upp snabbt.



Ninni: Tack! Det är inte alla, men en rätt stor del av samlingen i alla fall:)

Postat av: Sexy Sadie
Publicerad 2010-03-04 23:32:34

Rouge er tingen. En kunst å velge rett, og jeg feiler ofte.

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-03-05 00:10:23

Sexy Sadie: Ja, det kan vara lite lurigt helt klart. Jag tycker för det mesta att jag lyckas men ibland blir det ju goddag yxskaft av det hela...

Postat av: Fia
Publicerad 2010-03-05 09:05:16

Åh, det var ett intressant inlägg. Jag gillar smink i teorin nästan lika mycket som i praktiken, vilket inte vill säga lite. Jag brukar tänka på att inte bara köra kalla eller bara varma färger. Enligt min mening var det det som gjorde 90-talets smink (tänk Beverly Hills, Melrose Place etc) så hopplöst att titta på, allt gick ton i ton och resultatet blev att de såg ut som en låda i ansiktet. Och du har helt rätt i att man måste våga experimentera och misslyckas, vilket de flesta verkar vara mycket rädda för. Men den gamla ramsan "Övning ger färdighet" stämmer så bra. Man måste ju prova för att kunna justera och uppnå den vision man strävar efter. :)

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-03-05 09:52:47

Fia: Tack, vad kul att du gillar det! Ja, du kan nog ha en poäng i det faktiskt. Man måste skapa lite rörelse liksom.



Ja men gud, så är det ju verkligen! Oavsett hur kul man tycker att det är med smink i teorin måste man ju utöva praktiken för att det ska bli bra liksom:)

Postat av: Sanna
Publicerad 2010-03-05 09:54:50

Jag tycker första bilder ser speciellt underbar ut på dig!

Naturlig skönhet!

Postat av: Vanessa
Publicerad 2010-03-05 14:29:08

Jag tycker att första bilden på rad 2 så ser allting jätte fint ut! du matchade allting så fint :) Du är så duktig :)

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-03-05 20:15:53

Sanna: Åh tack, tycker du? Kanske inte så naturligt trots all, men kul ändå:)



Vanessa: Tack, vad snäll du är! jag tycker också att den bilden är väldigt fin faktiskt...

Postat av: badbomben
Publicerad 2010-03-10 19:10:42

Himla bra inlägg och gud vad extra vacker du är på det första kortet! Är semi-experimentell med rouge men håller mig nog mest till persikogammelrosapink ;) Men nog har jag en del rödingar i lådorna.

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-03-10 21:25:12

Badis: Tack, vad snällt:) Persikogammelrosapink är väl bra. Fast jag gillar klara rosa. Finns ju gränser för hur experimentell man kan bli med rouge liksom, färgskalan är ju lite snäv. Rött kan dock vara en riktigt hit, East från MUS går faktiskt inte av för hackor...


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela