Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Den eviga Salmissra

Publicerad 2010-04-05 21:51:43 i Boktema 2010,

När Sminkan och jag diskuterade boktemat och passande tolkningar av Sagan om Belgarion bestämde jag mig nästan omedelbart för att jag ville tolka Den eviga Salmissra. Den eviga Salmissra är drottning av Nyissa ormarnas rike. Salmissra var från början ormguden Issas utvalda och älskade men då den onde guden Torak stal stenen och senare försjönk i magisk sömn försvann gudarna från världen för att inte väcka sin olyckligt lottade broder från sin vila. För Salmissra gick det då som för de flesta människor, hon dog så småningom. Inget evigt med det. Evigheten kommer dock in i bilden på så sätt att nyisserna väljer sin drottning för att hon liknar den ursprungliga Salmissra. För att förstärka denna likhet och hålla sin drottning ung och vacker tvingas Salmissra dessutom att inte en mängd droger. Droger som sätter hennes blod i brand och sakta förtär henne. Men vad gör man inte för att vara ung och vacker och dessutom ha oinskränkt makt.

Nyissas ormdrottning väljs alltså inte direkt för sin ledarförmåga eller på grund av sitt diplomatiska sinne och således blir det ofta lite si och så med den saken. I Belgarath Besvärjaren får vi möta åtminstone en av de tidigare Salmissrorna en ovanligt lyckad version dessutom, men i Sagan om Belgarion möter vi bara en. Denna Salmissra har den dåliga smaken att kidnappa Garion, något som inte faller i särskilt god jord hos hans ressällskap. Salmissra hade redan starka kopplingar till ormar då hon är ormdrottningen och dessutom omger sig mer ormar. Efter att ha mött Polgara  fullbordas denna koppling då Polgara förvandlar Salmissra till en orm, en mycket långlivad orm och hon då äntligen får det eviga (i alla fall nästan) liv som hon suktar så efter.

 

Hyn
Foundation: Lucy Minerals Mineralfoundation Cream uppblandad med Snow White

Concealer: MAC Studio Finish Concealer NW20

Puder: Bare Escentuals Hydrating Mineral Veil

Rouge: Elf Studio Blush Mellow Mauve
Ögon
Ögonbryn: Wet n Wild Brow Essentials, den mörka skuggan
Ögonskuggsbas: Too Faced Shadow Insurance

Ögonskuggor: En gul skugga från Manly-paletten och Make Up Store Tribecca och Cupol

Highlighter: En gulvit skimrande från Manly

Eyeliner: MAC Fluidline Shade

Kajal: Elisabeth Arden Smokey Black

Mascara: MAC Studio Fix Lash

Lösögonfransar: Ardell Hotties

Läppar
Läppglans: Face Backsippa

Som ni ser har jag här satsat på en kombination av Salmissras ormgestalt och hennes kvinnogestalt. Jag hade ingen större lust att förvandlas till en orm för ett boktema, men ormfläckar på ögonlocken, det kunde jag prestera. Nu så här i efterhand inser jag att jag nog borde ha valt en typ av fläckar och hållit mig till dem. När jag satt där med spetsen så tyckte jag att det skulle se mer levande ut med olikformade fläckar. Ögonsminket är gjort så att jag först applicerade en gul skugga i den inre vrån och därefter Tribecca på den yttre halvan samt en highlighter upp till brynet. Därefter tog jag en bit spets och tryckte mot ögonlocket och sen målade jag med en styv pensel Cupol genom hålen så att fläckarna fick ungefär samma form som spetsen. Därefter målade jag en grön eyeliner, kajal och mascara och fäste därefter Ardell Hotties, mina absoluta favoritfransar. Kinderna fick färg med Mellow Mauve från E.l.f. som ni för övrigt kan vinna här på bloggen just nu och läpparna målade jag med Face Backsippa.

 

Kommentarer

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-04-05 22:01:46

Jag tycker det var perfekt med de olika fläckarna. Ingen orm är ju helt symmetriskt med exakt likadant mönster hela vägen. Det tror jag inte alla fall. Fast jag är ingen ormexpert. Alla fall, det här är en lysande tolkning! Helt lysande! Kanske ditt bästa boktema någonsin! Wow!!

Postat av: Rora
Publicerad 2010-04-05 22:31:18

Fan vad snyggt! Har själv aldrig vågat trixa med fläckar och dylikt :(

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-04-05 22:45:44

Sminkan: Nej du har nog rätt. Jag tyckte den kändes så osymetrisk, men det gör kanske ingenting... Tack så mkt raring:) Som vanligt överdriver du, men det gör ingenting;)



Rora: Tack så mkt! Fläckar är kul tycker jag. Jag har gjort leopardfläckar en gång tidigare och det var verkligen effektfullt och häftigt...

Postat av: Nicole
Publicerad 2010-04-05 23:06:46

Tycker din tolkning är helt klockren, tycker allt är komponerat så fint inget tar från det andra kinder poch läppar är jättefina och ögonmaken är verkligen wow :D

Postat av: Stephy
Publicerad 2010-04-05 23:40:07

Jag tycker det blev super coolt med ormmönstret! riktigt snyggt Emma! det är du som är för kritisk! :D

Postat av: Suss
Publicerad 2010-04-06 02:23:50

underbar tolkning! diggar verkligen hur du fick dit mönstrerna!

Postat av: bella
Publicerad 2010-04-06 09:15:43

supersnyggt!

Postat av: Desirée
Publicerad 2010-04-06 10:57:23

snyggt med grön eyeliner . gillar halsbanden!

Postat av: badbomben
Publicerad 2010-04-06 11:07:53

Superfin tolkning! Vad jag får minnen av spänningen av att läsa böckerna också!

Postat av: Isabell
Publicerad 2010-04-06 11:41:46

Den här sminkningen är verkligen både edgy och vacker! Love it!

Postat av: Vanessa
Publicerad 2010-04-06 14:12:48

Va coolt! Skit snyggt! :D

Postat av: Zizzie
Publicerad 2010-04-06 16:28:17

Väldigt vackra färger och mönstret blev grymt läckert! :)

Postat av: Aila
Publicerad 2010-04-06 16:44:16

Vilken lyckad tolkning ☺!

Postat av: Ninni
Publicerad 2010-04-06 19:48:42

Häftigt med spetsen, kul med lite innovativa sminkningar!

Postat av: Lina
Publicerad 2010-04-07 00:37:20

Ohh så snyggt och en sån bra tolkning!

Postat av: Kerstin
Publicerad 2010-04-07 08:06:23

Väldigt snyggt och coolt! Spetsormmönstret är verkligen imponerande!

Postat av: Linda
Publicerad 2010-04-07 20:20:15

Wow och så otroligt fin tolkning!!!!

Postat av: Fru Choklad
Publicerad 2010-04-07 22:12:51

Väldigt fin tolkning. Så läckert med ormmönstret som "bryter igenom" sminkningen på ögonen.

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-04-10 11:07:47

Nicole: tack så mkt! Ja men vad bra, det låter ju toppen:)



Stephy: Tack! ja, det är det nog, men du vet ju hur det är, det är så lätt att vara för självkritisk.



Suss: tack! Hihi, vad roligt:) Det är rätt kul att göra också faktiskt.



Bella: Tack!



Desirée: Tack. Jag älskar grön eyeliner, dessvärre börjar min bli lite torr. Haha, ja jag lassade på lite hur som haver, Salmissra känns som en prålig tjej:)



badbomben: tack. Ja men det är ju perfekt ju! Jag minns också Belgarion som riktigt bra. Det går kalla kårar på mig när jag läser baksidan och det brukar vara det bästa tecknet:)



Isabell: Tack så mkt, vad roligt att höra!



Vanessa: Tack sötnos!



Zizzie: tack, vad kul att du gillar:) Ja, mönstret blev rätt fint, det är kul att göra mönster!



Aila: Tack snälla!



Ninni: tack Ninni! Haha, ja den kändes kul att göra. Lite mesiga färger dock...



Lina: tack snälla du, det värmer verkligen.



Kerstin: Tack! Asch, det är superlätt att göra. Men bra om det ser avancerat ut;)



Linda: tack så mkt snälla Linda!



Fru Choklad: Tack. Ja, ormmönstret är lite roligt:)


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela