Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

En önskan inför julen.

Publicerad 2011-12-22 08:13:27 i Allmänt,

Nu när julen står för dörren och önskelistor skrivs kanske det är ett bra tillfälle för mig att påminna om något viktigt. Djuren. Varje år har jag skrivit ett inlägg om min önskan att vi tillammans hjälper de övergivna katterna som finns i vårt land. Att vi stödjer ett lokalt katthem med en gåva till exempel. Det är viktigt att vi gör året om men så här års kanske man kan tänka sig att köpa exemplevis Stockholms Katthems kalender i julklapp till någon? Eller ge någon ett års stöd av en kattbur i något katthem? Det finns så många sätt att stödja och hjälpa som också kan bli utmärkta presenter till någon som också bryr sig om djuren. Funderar du på att skaffa en katt? Skaffa en  katthemskatt!
Det här är något viktigt för mig så jag har skrivit om det förut. Jag har tidigare berättat om mina hittekatter, Bella, Edit, Sabina och om min katthemskatt Siri. Vi har också tagit hand om kattungarna. Deras mamma var en gårdskatt på en närbelägen bondgård som fick sin första kull när hon var ca 6 månader. Hon var inte redo för moderskapet och när ungarna var sex veckor övergav hon dem helt och försvann iväg på nya äventyr så vi tog hem hela kullen på fem små rackare för att de skulle klara sig. Två behöll vi i familjen och de övriga tre hittade vi hem åt. Om du vill ha en katt så hoppas jag att du skaffar en katt som behöver dig från ett katthem. Och alla kattvänner, både dem med katt och de som funderar på att skaffa katt, kan med fördel kolla in Kattstatus.se. Jag har förut skrivit om vikten av kastrering, märkning och försäkring och det tål att upprepas. Varför det behövs skriver de om på kattstatus. På hemsidan skriver de bland annat: Om alla kattstatusengagerade berättar vidare för andra kattägare om Kattstatus budskap så kan vi minska antalet hemlösa och att tusentals kattungar avlivas pga av att de är oönskade!
Katter som lever ute utan tillsyn eller skydd klarar sig inte. De lider och de dör. Det är ett faktum. De måste ha tillgång till en plats som är varm och till mat. Ser man en förvildad katt i sitt område måste man ringa polisen eller djurskyddet så att den kan fångas in, annars kommer katten att lida av förfrysta tassar och öron, svält och mycket mer. Det är ett hemskt liv och en hemsk död för ett litet djur. Ett sätt att minska vildkattsbestånden är att fånga in och kastrera katterna och sedan släppa ut dem igen, under förutsättning att det är en koloni som matas och har skydd. Alla katter som inte ska användas i avel måste kastreras så vi äntligen får stopp på det överskott av kattungar som föds och sedan går olika otäcka öden till mötes. Många avlivas innan de blir stora, andra släpps ut vind för våg för att klara sig själva bäst de kan, och det kan de inte. Så, kastrera din katt!
Katten på bilden i snön är min lilla älskling Hilda. Hon blev nio år. En dag försvann hon och kom inte tillbaka. Det var i juni 2009 och jag hoppas fortfarande att det är henne jag ser när det springer en liten svart katt längs tomtgränsen. Hilda var öronmärkt och registrerad så som alla katter ska vara men ingen har anmält att de hittat henne. Om ni hittar en död katt längs vägen eller så, snälla, titta i örat eller ta den till en veterinär, ett djurhem eller till polisen för där finns utrustning att läsa av de chip katten kan vara märkt med. Så många ägare, precis som jag, undrar över sina djurs öden och det är faktiskt bättre att veta om man kan få göra det. Jag drömmer fortfarande mardrömmar om att min katt är instängd någonstans utan mat och vatten och dör långsamt och i plågor.
Vad kan du göra då, för djuren? Jo, du kan låta bli att överge ett husdjur eller skada det. Det är det viktigaste av allt. Behandla alla levande varelser med respekt. Förutom det så kan du stödja ditt lokala katthem.
Du kan också t.ex köpa en väggalmanacka av Stockholms Katthem, som är ett av de tre katthem jag stöder året om. Förutom katthem så tycker jag det är viktigt att stödja även Djurskyddet i Sverige och ur ett mer globalt perspektiv WSPA samt WWF. Min tanke är att jag borde kunna ge lika mycket i välgörenhet för att stödja det jag tycker är viktiga verksamheter som jag kan lägga på smink och nagellack under en månad. Kanske vill man inte gå så långt, kanske tycker man att en hundralapp till jul får räcka. Bra! Varje gåva är värdefull, varje medlemskap uppskattat.
 
 
 
Det är bara jul en gång om året, ge även djuren en riktigt god jul och ett gott nytt år där vi gemensamt arbetar för att Sverige ska vara ett land där ingen lider, inte ens en övergiven kattunge.
Skänk en gåva till Stockholms Katthem genom pg.nr: 900179-3 eller Skicka ett sms med texten Katthem 25, Katthem 50 eller Katthem 100 till nr 72970 (nytt nummer) så skänker du oss motsvarande belopp
Läs deras kattblogg genom att klicka på länken!
 
 
 
 
 
Tusen tack till alla mina läsare som skänker en gåva till katthemmen, till WSPA eller till WWF. Det är den bästa julklapp jag kan få!

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela