Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Katter har också känslor

Publicerad 2008-07-24 16:46:49 i Allmänt,


Vill bara helt OT skriva några rader om katter. Nu när sommaren lider mot sitt slut lämnas mängder med katter vind för våg av sina ägare som tröttnat på sommarkatten. Katter dumpas dagligen av människor som ledsnat på att sköta om dem och ansvara för deras välbefinnande. Ingen skulle acceptera att människor behandlade hundar på det sättet, men katter tror man att klarar sig själva, utan omsorger. Visst kan en katt klara sig några månader, ibland längre än så, speciellt om någon snäll människa hjälper dem med lite mat ibland, men även då utsätts katterna för lidande. Kalla vintrar kan de förfrysa t.ex sina öron eller andra kroppsdelar som är extra utsatta. De har parasiter som mask, de svälter och de kan ha olika skador. Det vanligast är dock att de faktiskt dukar under för svält.

Jag har två katter som är så kallade hittekatter. Den äldsta hade levt förvildad i många år innan hon, svältande en vinter, knackade på vår dörr. Den andra var ca 6 månader när hon placerade sig utanför vårt köksfönster och jamade sig in i stugvärmen. Det var i november för 13 år sedan. Bättre katter har ingen människa kunnat önska sig än mina båda damer. De är tillgivna och underbara djur som jag är tacksam för att få ha i mitt liv. Men alla katter utan hem hittar inte någon som öppnar dörren för dem. Därför finns det, tack och lov, organisationer som hjälper katter utan hem. En sådan organisation är Stockholms Katthem. Just nu har de en kampanj i tunnelbanan i Stockholm, så jag hoppas många redan uppmärksammat dem och skänkt dem ett bidrag. Jag brukar göra det. Alla kan inte ge lika mycket, men 20 kronor kan göra skillnad. Man kan sms:a in ett bidrag, man skriver bara katthem 25, eller katthem 50 i ett sms och skickar till 72550 så bidrar man med endera 25 eller 50 kronor.

Nu skriver jag om katthemmet i Stockholm för det ligger nära mig. Här kan ni hitta en förteckning över katthem i Sverige. Stöd dem gärna! Och ni som vill skaffa en katt, varför inte skaffa en som behöver ett hem? En katthemskatt.

Ta med sommarkatten hem, ni som skaffat en liten kattvän i sommar. Och ni andra, om ni ser en katt som verkar övergiven, kontakta en djurskyddsorganisation eller ett katthem så den kan fångas in och placeras i ett nytt hem. Ser ni katter som springer runt utan halsband, titta gärna i kattens öra om den är märkt. De kan också vara chippade, då kan polisen läsa av chipet och hitta ägaren. Ser ni en katt som är skadad eller kanske har blivit överkörd, tänk på att det kan vara någons bästa vän. Ring polisen om ni inte själva vill titta efter om katten har någons sorts märkning. Min ena katt blev överkörd av en buss för några år sedan. Då var jag så enormt tacksam att busschauffören kom och berättade. Nu vet jag vad som hände henne och slipper gå och oroa mig för vilket öde hon kan ha mött. Det är alltid bättre för ägaren att veta, tycker jag.

Kommentarer

Postat av: MLY
Publicerad 2008-07-24 18:30:30

Det är jättebra att du uppmärksammar sådant här. Hade min lilla kattös varit mer social hade jag utan att tveka "adopterat" en katthemskatt.



Och jag tycker det är en självklarhet att man säger ifrån om man ser en påkörd katt. Alla våra tidigare katter har blivit påkörda, och det är bara någon enstaka gång som någon faktiskt har stannat, ringt på dörren och berättat om det. Min katts mamma blev påkörd av våra grannar när de slog hö i en hage bredvid vårt hus. Vi letade efter henne hela dagen och när kvällen kom så visste vi att hon inte skulle komma tillbaka. Någon timme senare kom grannen över med katten. Det var så hemskt. Tack och lov hade hennes ungar hunnit bli någorlunda självständiga. Det som var så tragiskt var att det var första gången vi släppte ut kattmamman sen hon fått ungar och så blir hon ihjälkörd.



Postat av: Therése
Publicerad 2008-07-24 18:34:57

usch det är sådant där som jag aldrig riktigt har kunnat förstå... Hur kan någon människa bara lämna ett djur? Det är helt utanför mina befattningsgränser... Det enda som har fått mig att inse att det faktiskt finns sådana människor, är när jag har besökt olika katthem, och faktiskt sett med egna ögon de stackars missarna som jamar med bedjande ögon mot en, och faktiskt bara vill att man ska ta hem dem... Usch nu får jag tårar i ögonen också... :S

Postat av: skosoet
Publicerad 2008-07-24 18:43:16

Jag kan bara hålla med MLY, så himla bra att du uppmärksammar det. Det är ett stort problem och jag kan inte förstå hur man kan göra så mot de stackars katterna! Jag älskar katter och blir förstörd varje gång jag ser annonser på katter som bor på katthem och behöver nytt hem.. Inte för att de är på katthem, för det är ju en bra sak, utan att dom blivit dumpade för att klara sig själva.. Förjävligt.. :( Jag skänker alltid till katthem, de pengarna vet man kommer fram också..



Kunde jag så skulle jag ha ett dussin katter..

Postat av: Veronica
Publicerad 2008-07-24 19:26:38

Jättebra att du uppmärksammar detta. Kan inte alls förstå hur folk kan göra så, det är helt sjukt, trots allt handlar det om levande varelser med personligheter... Mina två är inga katthemskatter, men väl tagna från en gård med 20 vilda katter, där de istället för att kastrera valde att skjuta av ett gäng då och då. Jag skulle ha en, men kom hem med två. Vid fem veckors ålder hämtade jag dem, och åkte till veterinären för att genast vaccinera och behandla den skabb de hade... Idag helt underbara katter, skulle inte byta dem mot alla raskatter i världen =)

Postat av: Anonym
Publicerad 2008-07-24 19:28:05

Blir alltid lika förvånad att sånt här fortfarande existerar. Är inte folk mer upplysta nu för tiden undrar jag? Det är djurplågeri att bara lämna en katt på det viset. Har 3 älsklingar här hemma och tyvärr trångt redan som det är, men jag hade gärna fyllt hemmet om jag kunnat.

Postat av: Badbomben
Publicerad 2008-07-24 20:12:31

Vad tur att dina katter hittat ett så gott hem hos dig! Kan inte förstår hur någon kan överge något så rart och gulligt som kissekatter eller några andra djur heller. Jätteviktigt inlägg!

Postat av: Sanna
Publicerad 2008-07-24 20:34:21

Verkligen bra att du skrev detta inlägg!

Jag tycker att det är helt ofattbart hur människor kan överge katter (eller djur överhuvudtaget). Det är sorgligt! Det är konstigt hur olika djur har olika status, det finns ju inget som heter "sommarhund" Vet inte hur många gånger jag suttit och tittat på "hitta hem" och gråtit. Jag känner så innerligt att jag vill ta hand om dem alla- men det går inte. Ensam är inte alltid stark. Men underskatta inte det lilla. det kan vara fröet till något stort. om alla gör lite. Jag har bestämt sedan länge att jag vill ta hand om en hemlös kisse. Dina katter är verkligen charmiga!

Postat av: Badbomben
Publicerad 2008-07-24 20:38:18

p.s. Puss åt dina katter, rakt på nosen! Och sen mellan öronen!

Postat av: Ifrith
Publicerad 2008-07-24 20:48:10

Tack du underbara varma hjärta som uppmärksammar det här otäcka fenomenet. (Tyvärr tror jag det kundE ha varit likadant med hundar om de inte hade "kostat" mer än katter...) Jag blir så förbannad och ledsen och lite chockad över att det ens exsisterar så elaka och onda människor som "skaffar" en kattunge under sommaren och sen bara skiter i den :'(



En solskenshistoria var iallafall för några år sen mitt i vinterna då en svart underbart tillgiven katt utmärglad satt på min trapp. Såklart gav jag den vatten och mat. Den satt kvar och dagarna gick. Så fick den komma in i värmen till slut (var ej självklart ärligt talat från första sekund då jag aldrig ägt en katt)... luskade i försvunna katter och tro det eller ej! 20 mil därifrån kom den! Matte grät då hon kom till mig för att hämta hem den. Hon hade inte ens trott att det kunde vara hennes för att ej ha några förhoppningar. Man såg tydligt att katten blev tokglad av att se henne... =)



Efter det har jag jagat ivägflugna papegojor jag sett och hundar som sprungit vilse. Den mest underbara av känslor när djuret väl kommer "hem" igen.



Summa sumarum. Ibland har djur kommit bort helt enkelt. Och ta då hand om dem! Det kan finnas en älskvärd ägare någonstans som dör inombords av saknad.



"Sommarkattsägare" däremot har jag svårt att låta bli hoppas brinna någonstans...



Åter igen tack "sminkan" för ditt varma dig!

Postat av: Ifrith
Publicerad 2008-07-24 20:52:36

Just det. Hittade aldrig ägaren till en papegoja en "Lovebird" jag efter en hel dags jagande i det "vilda" slutligen fick fatt i (aldrig ägt en fågel tidigare haha, så det var amatörinfångade på hög nivå). Efter det älskade jag den i 6 år. Han hette Love =)



Tramskuriosa! Men kan inte låta bli då minnen vävks till liv.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-07-24 21:19:49

MLY! Visst är det hemskt när de blir ihjälkörda. Jag sörjer våran lilla älskling fortfarande. Det är en stor lucka efter henne. Men jag är så innerligt tacksam att busschauffören kom och berättade. Vår katt levde efter att ha blivit påkörd, men vi tvingades avliva henne då skadorna var för stora. Från fem älskade bonnisar gick vi till fyra. Det är tomt.



Therése! Jag får också tårar i ögonen när jag tänker på det. Fattar inte människans grymhet mot djur.



Skosoet! Samma här. Precis. Skulle också ha ett dussin katter om det gick. Har fyra nu, har haft fem. Men våra äldsta är så gamla nu, den ena runt 20, så vi kan inte gärna skaffa några nya just nu. Och katthem vet man precis vad de gör för pengarna!



Veronica! Våra yngsta, de är 8 nu, är precis som dina. Alltså hämtade från en bondgård där man har 20-tals katter som inte får vara inne eller sköts egentligen. Även där skjuter man av dem när de blir "för många". Lillan och hennes bror hade en mamma som övergav dem när de var 6 veckor. Jag tog hand om lilltjejen, min pappa om brorsan och min kompis om de två resterande bröderna.



C-N! Nej, man blir förvånad varje år. Jag som har sommarstuga ute på landetser sommarkatter irra runt varje år. Våra grannar har en koloni med oönskade katter som de matar och försöker ge en dräglig tillvaro. Flera har flyttat hem till dem för gott. Det är så sorgligt.



Badbomben! Nej, att övrge en katt är för mig obegripligt.



Sanna! Ja, jag skrev just detta ilägg i förhoppning att någon som annars inte skulle ha tänkt på katthemmet eller så, kanske kan ge en slant, tänka till, ta hand om ett djur som behöver hjälp eller så. Varje insats är positiv!



Badis! Klart de ska pussas!



Ifrith! Åh, vilken härlig historia! Vet du hur man inbland har gråtit sig till sömns när lilltjejen har varit ute på äventyr. Nu senast var hon dagar. Och hennes bror var borta i 8 veckor en gång. Man undrar ju vart de tar vägen. Men de har kommit hem än så länge och de har varit oskadda och vid gott hull så jag har haft tur.

Och vad härligt att höra om din Lovebird! Fåglar är också härliga djur! Alla djur jag haft har jag älskat. Marsvin, råttor, kaniner, katter, hundar, undulater... Att ha djur är en enorm förmån. Något att vara tacksam för varje dag.

Postat av: Mayaline
Publicerad 2008-07-24 22:23:55

Jag har en liten kattös på 4 år som jag har adopterat från Kattkommando Syd. De hittade henne och hennes syster i ett sommarstugeområde i Blekinge, deras pälsar var alldeles fulla av kola och annat kladd (HUUR kan det ha hamnat där???). I början av hon väldigt skygg och rädd, men nu är hon världens goaste!

Sen ville min svärmor ha en kisse till och då adopterade vi honom från Hitta Katten. Han satt och tryckte under sängen i 3 dagar och var livrädd men nu är han en jätteglad kisse.



Jag tycker att det är ett jättebra sätt att skaffa en katt på, men man måste ju också vara medveten om att katter från katthem ibland kräver lite extra. Adopterar man en katt på det sättet så tycker jag att man bör vara beredd på att inte få världens socialaste kelgris omedelbart, även om de absolut kan bli det framöver.



De är jättefina dina katter =)

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-07-24 22:28:12

Jättrebra inlägg! Det är fan hemskt med "sommarkatter"! Fattar verkligen inte hur människor kan göra så. Om man inte tänker vara snäll mpot sitt djur så ska man verkligen inte skaffa något... Tur att dina katter har fått ett bra hem, förhoppningsvis så finns det många människor som gör på samma sätt som du!

Postat av: Linda
Publicerad 2008-07-25 00:56:07

Mycket bra inlägg!!!

Fruktansvärt när djur far illa över huvud taget.

Hundar, katter, ALLA djur...

Postat av: Anna
Publicerad 2008-07-25 03:32:04

Du är så himla bra Sminkan!

Kände att jag ville lämna en kommentar kring detta ämne.

För många år sedan adopterad en av mina vänner en katt från ett djurpensionat, en katt som ingen annan velat ha eftersom hon var mager, folkskygg och blev elak så fort någon tog i henne. Men min vän ville ändå ge henne en chans och tog med den lilla katten hem till sig. Och de fick 8 underbara år tillsammans, katten visade sig vara världens mysigaste lilla kattfröken, otroligt tillgiven och vänlig. En riktig solskenshistoria. :)

Vill också inflika hur viktigt jag tycker det är att berätta om överkörda eller skadade katter.

I våras fick jag ett sådant samtal, och hur svårt det än är att få höra att ens lilla katthjärta är borta så är jag ytterst tacksam att någon hörde av sig och berättade. Men tomrummet finns kvar.

Postat av: Anna (igen)
Publicerad 2008-07-25 03:33:42

Rackarns! Nu försvann sista delen av min kommentar.

Men jag skulle bara be dig pussa och gosa din katter lite extra från mig! De är så ljuvliga!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-07-25 08:55:22

Mayaline! Du har helt rätt! En katthemskatt kan ta lite längre tid att få trygg och man ska nog vara en person med tålamod. Men man får ju igen det hundrafalt, om inte annat så för att man gjort något gott i världen! Bra gjort att ni adopterat era katter och härligt att de blivit bra familjemedlemmar!



Emma! jag håller med. Man ska inte skaffa katt, eller något annat djur, om man inte vet att man vill vårda det under hela dess livstid. Förhoppningsvis blir katten runt 20 år och det är ungefär lika lång tid som man har sina barn från det de föds till de flyttar hemifrån. ;-)

Djur är inga leksaker eller accessoarer. Många, i övrigt vettiga människor, verkar tröttna på sina djur efter några år och det är för mig obegripligt.



Linda! Absolut. Alla djur vi människor skaffar oss ska behandlas respektfullt.



Anna! Vad härligt att höra om den lyckade adoptionen! Tålamod och kärlek läker det mesta!

Och visst är det skönt att få veta vad som hänt ens lilla älskling om de blivit skadade eller dödade. Annars har man tusen hemska alternativa scenarion som rullar i ens huvud istället för ett.

Jag ska absolut gosa extra med mina katter och hälsa från dig!

Postat av: Ninni
Publicerad 2008-07-25 09:28:18

Hur kan man någonsin rättfärdiga för sig själv att man bara lämnat en katt åt sitt öde? Kan inte förstå det! Bra, Sminkan, att du uppmärksammar detta! Kram på dig, du goda människa!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-07-25 12:41:17

Ninni! Håller med. et är obegripligt att man kan strunta i ett djur man börjat ta hand om. Man får hoppas att vi människor blir bättre med tiden på att ta hand om våra djur.

Postat av: SantaCarolina
Publicerad 2008-07-25 19:54:13

Kan inte annat än hålla med tidigare kommentatorer.

Jag fattar inte hur någon kan utsätta sin lilla vän för ett sådant öde. Obegripligt!

Jag tittar på min galna Thea och kan inte föreställa mig att överge henne.

Krama om missarna från mig!

Postat av: Mika
Publicerad 2008-07-25 21:31:46

Bra skrivet! Sommarkatter e ett hemskt fenomen,det gör ont i hjärtat när man hör om sånt.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-07-26 19:20:27

Santa C! Jag ska absolut krama dem hårt, hårt!



Mika! Absolut. Man fattar inte att människan kan vara så kallhjärtad.

Postat av: derwent
Publicerad 2008-07-26 19:48:46

Vilket bra inlägg, det behövs fler som du.Jag har haft katt hela mitt liv och kan inte leva utan, så från att haft bondkatter i 20 år har jag nu ett katteri där jag föder upp högt älskade MaineCooner och jag önskar alla katter att få leva i ett ömsint & ansvarsfullt hem.

Mvh derwent

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-07-26 19:51:41

Derwent! Jag önskar samma sak!

Postat av: Sublim
Publicerad 2008-07-27 14:22:26

Jag håller verkligen med! Jag är själv stödmedlem i en lokal grupp som verkar för katter och hundar. 200 kr om året är faktiskt inte mer än vad ett MAC-rouge kostar så det finns ingen anledning till att inte vara med eller skänka en aldrig så liten slant ibland.

Men så länge som det finns folk som lämnar sina 2-åriga barn ensamma i överhettade bilar kommer det finnas folk som behandlar djur som... jag vet inte vad. Svårt att komma tillrätta med denna grymhet som ofta inte ens beror på ondska eller illvilja.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-07-27 16:16:29

Sublim! Så sant som det är sagt...

Postat av: Linn
Publicerad 2008-07-28 11:37:56

Jag och min pojkvän var så sent som igår och kikade på katterna på Stockholms Katthem. Vill verkligen ta hem alla och pyssla om dem! Men det går ju inte, tyvärr.



Jag är kattmänniska sen födseln och saknar katt enormt nu när jag flyttat hemifrån, där vi har två missor.



Ska skaffa katt från katthem när jag och pojken har ordnat mer stabilt boende. Så än så länge fick det räcka med att kika och ge bidrag.



Kan inte med ord beskriva hur äcklad jag känner mig över hur vissa behandlar katter. Det borde införas lagar på hur det ska få avlas och handlas med katter. Bland annat att katter som inte är till för avel (av certifierad uppfödare) ska kastreras vid könsmogen ålder.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-07-28 21:21:37

Linn! Jag håller helt med dig! Och det glädjer mig att ni tänker ta en katt från ett katthem!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela