Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Jadis, den vita häxan

Publicerad 2009-02-06 20:17:17 i Boktema 2009,


Jadis, den vita häxan, kommer in i Narnia redan i begynnelsen, när världen är ny. Men det är ett misstag, ett misstag som får ödesdigra konekvenser. Jadis är ursprungigen från en döende värld som heter Charn. När Diggory Kirk i "Min morbror trollkarlen" reser mellan världarna med sin ring så råkar han väcka Jadis och föra henne med sig, först till England och sedan till Narnia. I andra delen av serien har hon fått grepp om landet, härskar över det och har infört en evig vinter utan jul...

Emma tolkade ju en senare ättling till Jadis, Häxan med den gröna klänningen, tidigare idag. Den hade ju jag också bespetsat mig på, men självklart måste Jadis få vara med om det är Narnia-tema. Jag ville dock inte göra en ny usel version av "Snöstorm" utan funderade på hur man kan tolka Jadis annars. Jag valde en gasnka begränsad färgskala, vitt, grönsvart och silver, och satte igång. Men allra först satte jag i mina Jade-gröna linser! ;D

Som bas för skuggorna blev det Sinful Colors Diamonds&Pearls, en vit skimmerkrämskugga. Sen drog jag ett kajalstreck runt hela ögat med en mörkgrå kajal, Dusty Smoke, från Make Up Store. Därefter lade jag Fyrinnaes svartgrönskimrande Sorceress. Ja, jag valde den för namnets skull, så klart. Den lade jag i en ganska hård och skarp triangelform och blendade knappt alls.

Därefter lade jag Silver från Makeupcosmetics på hela ögonlocket upp till brynet och över Sorceress. Jag ser att min blundbild ser flammig ut, något jag själv inte såg i spegeln. Silvret reflekterar så mycket ljus att det är svårt att uppfatta sådana saker när man rör sig, om ni förstår vad jag far efter.
En bred linje Slverstroke längs övre fransraden, Sorcerss längs nedre fransarna så klart, och så lösögonfransar med silverstjärnor. Jag tänkte ta med strass först, men sen fick jag något spel och tänkte stjärnor. Fråga inte varför.
Kryolans bas TV White i ansiktet, tjockt och otonat för vitaste nyansen, hon är ju faktiskt den vita häxan, och på det och över makeupen lade jag sedan Kryolans silverpuder med en stor puderpuff. Den ligger alltså över lösögonfransarna, ögonskuggan, brynskuggan, ja allt. Som frost kanske? Jag vet inte, men jag gillar det utomjordiska skimrande metalliska hud den ger som effekt. Man ser ut som Data i Star Trek: The Next Generation och det kan inte bli fel!

En bild tagen med blixt avslöjar skimret mer tror jag. Ja, ni ser själva att den första av bilderna i raden här ovan är tagen med blixt, liksom den nedersta bilden i hela inlägget. De andra är tagna i min vanliga belysning och ser nog mer korrekta ut i färgåtergivning, men fixar alltså inte skimret. Skimret är viktigt tycker jag. Men fullt så vit som på bilden med blixt är jag verkligen inte. Ja, det var min Jadis. Hoppas ni gillade den. Ganska långt från hur hon sett ut på TV och film, men jag fick till vit och häxa och de tär väl bra bara det!

Kommentarer

Postat av: adrasteiah
Publicerad 2009-02-06 20:45:08

Gud så läckert! Jag är så väldigt oinspirerad för tillfället men detta fick det faktiskt att klia i sminkfingrarna!

Postat av: derwent
Publicerad 2009-02-06 20:47:16

Whow!! helt enkelt super snyggt.

Postat av: Marie
Publicerad 2009-02-06 20:51:58

Ja jäklar du! Alltså, wow! Grymt snyggt. Sminkan!

Postat av: P'ssion Emelie
Publicerad 2009-02-06 20:59:19

Wow vilken underbar kontrast mellan det gråvita och dina knallgröna ögon!

Postat av: Alexlyndra
Publicerad 2009-02-06 21:30:06

Även om jag inte sett filmen så har jag faktiskt sett trailers, biler osv och det här är garanterat häxan! Hur häftig make som helst! Me.. love!

Postat av: glamqueen
Publicerad 2009-02-06 21:40:58

jättebra Jadis! just scenen när Jadis hamnar i England är verkligen jätterolig!

Postat av: Ia
Publicerad 2009-02-06 21:45:59

Wow!!!

Så himla läckert!!

Postat av: Marina
Publicerad 2009-02-06 22:29:45

Åhh den här har du lyckats med skiitbra! Isig, kylig, frostad och med de gröna ögonen... underbart!

Postat av: Sanna
Publicerad 2009-02-06 22:34:28

coolt!!! Fransarna är underbara! kyligt värre:P

Postat av: Mimmi
Publicerad 2009-02-06 22:41:59

Så jäkla snyggt, både sminket och linserna.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-02-06 22:52:24

Adrasteiah! Vad härligt att höra! Kul om man kan inspirera lite! :D



Derwent! Tack! :D



Marie! Tack! Jag är ganska nöjd själv med!



Emelie! JA, det blev ganska bra. Ser ut som "selective color" eller något. Men det är det inte. :D



Alex! Tack! Vad bra om den är lie häxlik!



GQ! Visst är den! Hihihi! :D



Ia! Tack!



Marina! Ja, man kan ju ine låta Emma ha monopol på gröna ögon! :D



Sanna! Det funkade rätt bra med silverpudret som frost. Tycker jag.



Mimmi! Tack! Kul att höra!

Postat av: CC
Publicerad 2009-02-06 23:02:49

Oj, vad grymt snyggt!!! Det här är det bästa du gjort på länge, precis min stil :) Fast jag hade hellre sett blå ögon till detta. Jag blir väldigt sugen på att skaffa det där silverpudret o även den vita foundation och leka med, inte på mig utan på lämplig modell. Tack för inspirationen, jag älskar verkligen frostade looker.

Postat av: frajda
Publicerad 2009-02-06 23:45:25

ååÅÅå.. jättefint, älskar silver!

Postat av: Ardeth
Publicerad 2009-02-07 00:37:44

Så j*dra fint....

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-02-07 02:44:10

Men hurra vad snyggt! du lyckades ju skitbra med Jadis, bra jobbat! Sen har jag alltid funderat huruvida Jadis och vita häxan faktsikt är samma rakt av, eller ifall de bara är släkt eller rentav baara bär samma namn. De heter ju visserligen samma, men utseendemässigt är de väl rätt olika... Och även till sättet om jag inte minns fel... Otroligt snyggt iaf! Älskar linserna och fransarna, så fint!

Postat av: Suss
Publicerad 2009-02-07 03:54:20

den är helt fantastisk!

Postat av: Leonie
Publicerad 2009-02-07 07:32:46

Javisst är det sagolikt snyggt!Mycket bra tolkning.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-02-07 09:15:23

CC! Både puder och foundation finns hos Smink och Perukmakaren på Söder. Ja, du hittar säkert dit utan vägbeskrivning. ;D

Och tack! Kul att du gillade! Jag hade nog tagit ett par blå linser om jag haft några och inte fått ör mig att leka med jade-Jadis för att koppla till häxan. Mina lila hade också passat bättre rent estetiskt.



frajda! Tack!



Ardeth! Tack!



Emma! Nej, jag tror det är samma. Men jag har ine läst dem på fem eller sex år. ;D



Suss! Tack! Och du, jag kan inte gå in på din blogg för du har något script min dator inte gillar. Internet stänger ner. Jag är alltså inte nonchalant, bara oförmögen att titta in och kommentera.



Leonie! Tack!!

Postat av: badis
Publicerad 2009-02-07 09:26:18

Både otroligt vackert och fint tolkat! Jag känner Jadis!

Postat av: Therése
Publicerad 2009-02-07 11:58:46

tack så mycket sötnos för kommentaren, värmer så fint i mitt lilla stressade hjärta. Din sminkning är lika fantastisk som alltid!

Postat av: Elena
Publicerad 2009-02-07 12:57:03

otroligt vackert sminkan!

Jag tyckte verkligen att Jadis var läskig i filmen, nya dvs, hon ser så androgyn ut (inte för att det är läskigt), men det var ändå nåt med att hon ser så... Tja, reptillik ut kanske jag kan säga? Inga ögonbryn och vassa kanter i ansiktet.

Du ser iaf lite snällare ut ;)

Postat av: Suss
Publicerad 2009-02-07 13:49:52

trodde inte ens du läste min blogg :P trodde du bara var in när jag kommenterade. Städade bort lite inödigt i kodmallen, kanske funkar nu? Skumt iaf.



Och btw tror jag denna sminkning blir en av mina favoriter på dig, det var så fint med det svarta och ljusa utan egentligen några starka kontraster!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-02-07 14:26:04

Badis! tack!



Therese! Tack själv! ;D



Elena! Ja, mycket möjligt. Jag gillar Tilda Swinton. Alltid. :D



Suss! Klart jag är, men jag lyckas så dåligt. Ska undersöka hur det går lite senare idag. I morse var det samma problem, men då hade du nog inte hunnit rensa... :D

Postat av: Fru Choklad
Publicerad 2009-02-07 17:19:16

Förtrollande vackert!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-02-07 22:14:22

Fru Choklad! Tack! Vad roligt att du gillar!

Postat av: Gråpyre
Publicerad 2009-02-08 02:06:01

Ojojoj, så vackert!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-02-08 09:21:13

Gråpyre! Tack!

Postat av: Frida
Publicerad 2009-02-08 13:15:44

Fantastiskt!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-02-08 15:14:58

Frida! Tack!

Postat av: inthemake
Publicerad 2009-02-09 13:22:43

urläckert!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-02-09 18:10:40

ItM! Tack!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela