Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Veckans bloggtema: Nätshopping

Publicerad 2008-05-19 20:58:50 i Veckans bloggtema,

Veckans bloggtema på PRET-ty är valt av Beauty by Me och handlar om var man helst shoppar över nätet och vilka fynd man gjort.

Jag älskar nätshopping. Att slippa trängas med folk och åka någonstans är underbart. Bara sitta vid datorn, knappa lite och så kommer grejerna inom ett par veckor. Om det inte är Fyrinnae då...
Jag tappar ofta shoppingsugen när jag är i affärer. Då lockar ingenting speciellt mycket. Men på nätet är det svårare att stå emot.

Jag köper böcker, filmer, musik, smink och ibland även kläder och smycken över nätet. Inga skor dock, där går min gräns. Skor måste man prova. Hittills har jag dessutom bara goda erfarenheter av nätshoppandet. Tack och lov! Inga felaktiga varor eller så. Allt har funkat perfekt. Ett enda paket har kommit bort och det skickades inom Sverige. Ett nagellack. Men det ordnade sig och jag fick ett nytt utan att behöva betala eller så. Det enda problem jag står inför när det gäller internet och shopping är det satans paypalkontot. Det funkar inte. Paypal vill inte godkänna mitt telefonnummer och det är bara tvärstopp. Alltså kan jag inte handla på ställen som kräver PayPal. Ebay är stängt för mig. Jag kan inte handla på the Body Needs eller MAD  eller EM. Fast jag kunde förut. Då funkade allt utan PayPal. Fråga mig inte varför. Nu har jag haft god hjälp av min kära Rocketqueen som agerar mellanhand och ser till att jag får mina OPI Rainforestlack från Ebay och mina Sultry Green-pigment från MAD. Tack RQ!

Det jag just nu shoppar mest av är nagellack. Det handlar jag huvudsakligen från Head2Toebeauty. Jag köper lacken 4 åt gången och det tar cirka en vecka att få hem dem. Jag har beställt från 8ty8 också, men frakten tog längre tid båda gångerna. Kan ju lägga till fraktkostnaderna för H2T och 8ty8 som extra service!
Head2Toe:
1-4 lack kostar $11.90 i frakt,
5-7 lack kostar $15.10 i frakt,
8-10 lack kostar $18.30 i frakt.
Om du väljer billigaste fraktalternativet alltså!
8ty8:
1-6 lack kostar $13 i frakt
7-12 lack kostar $26 i frakt
Samma sak här, det jag redovisar är lägsta fraktkostnad. Det finns flera fraktalternativ att välja mellan.

Att säga ett specifikt fynd går inte. Jag tycker att mitt OPI Rainforest var ett fynd, men inte var det billigt. Men så värt det! Jag hade aldrig fått tag på det i Sverige i en vanlig affär. Internet och Ebay är enda alternativet. Även andra lite udda grejer är fynd tycker jag, eftersom jag aldrig kunnat köpa dem på Kicks, liksom. Att kunna handla från USA nu när dollarn har varit låg är ju enastående bra! Det är att fynda varje gång! Sedan jag började shoppa över nätet och beställa hem grejer från andra länder så har jag kunnat handla så mycket mer utan att öka min sminkbudget. Jag skrev ett inlägg om det förut en gång, och jag säger det gärna igen, en ögonskugga från MUS motsvarar 10-15 från mineralmärkena man kan beställa från USA. Och kvaliteten är densamma eller bättre! Med de samlingar jag dragit ihop kan man lätt tro att jag bränner tusentals kronor på smink varje månad. Det gör jag inte. Men hade jag handlat på Kicks så hade det varit fallet. Alltså fyndar jag varje gång jag klickar hem något! ;-)

Här är en lista på ställen jag själv handlar från:
Head2toe
8ty8
Cherry Culture
Fyrinnae
MAD Minerals

Everyday Minerals
Elemental Beauty
HqHair
Beverly Beaute

Nail de Royal
TransDesign
JW Cosmetics
LookFantastic
Pure Luxe
Parfym.se
The Body Needs
Taylor Made Minerals
Inezza
Eleven
Satine
Blush
Meow
Det är en lista med lite blandat, svenskt och utländskt, smink, naglar och skönhet. Förmodligen har jag glömt något, men det här är de ställen jag snabbt kommer på som jag har shoppat hos och blivit nöjd och även återvänt till. Samtliga ställen har jag handlat mer än en gång hos, och på samtliga ställen har allt fungerat smärtfritt vad gäller leveranser och produkter. Ja, med undantag för Fyrinnaes ökända leveranstider på ett par månader då, men det vet man ju redan när man lägger sin order så det räknas inte.

Lycka till med nätshoppingen och hoppas ni gör många fynd! Jag väntar just nu på fyra nagellack från Head2Toe som jag klickade hem igår. OPI Retro Fun!! Gissa vilka färger!

Kommentarer

Postat av: Badbomben
Publicerad 2008-05-19 21:04:28

Det här var ett jätteintressant inlägg, bra att höra vad en nätconnoisseur tycker. Jag har nu först börjat nätshoppa men det känns behagligt och allt känns så habegärigt.

Jag tror att du klickat hem Calendar Girl, Sea Ya Later, Sailor!, Give me a coral sometime och Sit Under the Apple Tree. Om jag känner dig rätt så har du åtm. inte klickat hem Peach-a-Boo!;)



hade jag rätt?

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-05-19 21:07:22

Badbomben! Du är otäck! Helt rätt! Men Appeltree blev det inte heller. Jag tog bara tre av Retro fun och så blev det ett ChG som jag såg hos One Inch Nails, Atelier Tulle. Den såg läcker ut på henne, men frågan är om den blir läcker på mig?

Postat av: Badbomben
Publicerad 2008-05-19 21:10:46

Ah, visste att om jag hade fel på nån så skulle det vara i fallet sit under the apple tree, den skrek inte Sminkan:D



Jag kollade också in AT hos One inch nails, den ser vacker ut. Kommer att klä dig perfetto!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-05-19 21:16:23

Badbomben! För att aldrig ha träffats IRL så känner du mig verkligen väl! :D

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-05-19 22:26:10

Jag skulle nog ha gissat på samma färger som badbomben... jag vill ha alla! fast nu på fredag ska jag beställa fyra... du beställde från head2toe eller? Bra inlägg förresten.. känner igen mig i att man handlar mer fast för mindre peng:) men det är klart, du tipsar mig ju ofta:)

Postat av: Ika
Publicerad 2008-05-19 22:27:50

Åh, typiskt att Retro Fun kollektionen kom upp just efter att jag beställt! Peach-A-Boo väcker extrema habegär hos mej för tillfället :)

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-05-19 22:28:06

ja du, antingen så är jag dum eller så kan jag inte läsa:) välj själv... såg att det var head2toe.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-05-19 22:39:17

Emma! Du är INTE dum och jag tror att du kan läsa. Men vi kan alla ha lite bråttom ibland...

Kul att du gillade inlägget! Vad roligt! Och kul att du snart ska beställa du med! Då kan vi jämföra vad vi tycker sen, fr någon har vi väl valt samma?



Ika! Jag kan tänka mig det! Den skulle passa dig bra! Du får göra en beställning till helt enkelt!

Postat av: makeupoholic
Publicerad 2008-05-19 22:50:27

Ååååh, jag vill också ha. Själv köpte jag två OPI-lack på Kicks idag och inser nu att jag kan få tio lack för samma pris. Eller i alla fall innan frakten läggs på. På Head2toe ser man ju inte fraktkostnaden; har du nån känsla ungefär för vad det brukar landa på? Sitter me 10 lack i shoppingkorgen och funderar på om jag ska klicka hem dem utan att veta vad frakten blir...

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-05-19 22:57:06

Makeupoholic! Här kommer fraktprislistan:

1-4 lack koster $11.90 i frakt,

5-7 lack kostar $15.10 i frakt,

8-10 lack kostar $18.30 i frakt.

Om du väljer billigaste fraktalternativet alltså!

Lycka till med beställandet!

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-05-19 23:06:50

Du är snäll:) Jag tror att jag läste det, jag tog nog bara inte in... kände mig bara hopplös, kul att få frågor på dte man precis har sagt liksom... ja det är klart att några blir samma jag ska ju ha alla:) fast nu på fredag blir det nog inte det gula och det gröna... men tänkte beställa dem senare, tillsammans med två modlack... Det ska bli så kul att beställa igen!

Postat av: makeupoholic
Publicerad 2008-05-19 23:15:02

TACK, vad snäll du är! Låter som att du beställt några gånger, har stenkoll på frakten ;-) En fråga till då; vilket är det billgaste fraktalternativet? :-D

Postat av: creme-idiot
Publicerad 2008-05-19 23:17:52

Som du "smittat" mig! Handlar nagellack som aldrig. Men, har å andra sidan äntligen fått ordning på mina naglar också, sedan jag "lärde känna" dig! Har bestämt för mig att du handlat OPI´s handkräm avojuice också, men varifrån? Du har säkert koll på var den är billigast, eller hur?

Postat av: Emelie
Publicerad 2008-05-19 23:19:17

Jag har blivit så besatt av ögonskuggor igen att jag helt missat att h2t har fått in retro och brightskollektionerna! Gah....ännu ett ställe som det ska läggas ut pengar på. Önskelistan är snart längre än vad jag är :S

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-05-19 23:43:39

Emma! Jag får alltid frågor på det jag nyss sagt, tänk på att jag är högstadielärare... Och du ser, jag tar inte heller in all info! ;-)



Makeupoholic! Hos H2T är det USPS First class mail international som är billigast. Hos 8ty8 minns jag inte just nu, tror den heter USPS Global Priority Mail, men det svär jag inte på...



Creme-idiot! Vad kul att du fått ordning på naglarna! Och kul att shoppa lack är det ju också! avojuice köpte jag hos Nail de Royal, tror jag, men jag tror det billigaste är att köpa på Ebay. Älskar den med mynta-doft! Mmmmm! Köpte förresten ett set med sex olika, valfria dofter. Och de doftar gott!



Emelie! Visst är det så! Det hör ju till! Men just nu är listorna rätt avbetade. Nu är det ett sug efter Fyrinnae som jag känner i mig. Kanske gör en lite vårbeställning...

Postat av: Sara
Publicerad 2008-05-20 06:30:50

Jättebra guide! Jag bokmärker för framtida behov... ;)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-05-20 08:10:24

Sara! Kul om man kan vara till nytta för någon! Cherry Culture har massor av NYX nagellack, om du är intresserad!

Postat av: Veronica
Publicerad 2008-05-20 10:12:19

Jättebra att du listat fraktpriserna, det får nog bli en liten nagelbeställning snart igen, finns ju så mycket skoj!!! Och Fyrinnae's nya färger ger verkligen ett sug!

Postat av: Viktoria
Publicerad 2008-05-20 14:51:53

Postat av: Viktoria
Publicerad 2008-05-20 14:54:40

Precis det där med att jag inte kan handla med mitt kort från TBN och MAD hände mig oxå, däremot gick det bra att handla med min pojkväns kort så jag tror att efter det att man har beställt "för många" gånger utan att ha ett paypal väljer dom att "spärra" kortet från att handla utan att man är medlem. Jag blev medlem i Paypal och det fungerade hur bra som helst efter det.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-05-20 17:38:53

Veronica! Bara bra om jag är till någon nytta! Och Fyrinnae börjar bli ett akut behov hos mig med!



Viktoria! Aha! Ska testa med det! Jag vill ju Ebay-shoppa! Men vänta, det är ju det formuläret som vägrar acceptera mitt telefonnummer? Nåja, det ordnar sig väl. Eller inte.

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-05-20 18:22:33

Hehe, tur att jag inte är ensam om att behöva läsa två gånger:)Jag ser verkligen fram emot att dina nagellack kommer, ska bli så roligt att få se om de är så fina som jag hoppas...

Postat av: Ina
Publicerad 2008-05-20 23:04:32

Vilken bra guide... jag har hört att tull och postavgift (100kr) också läggs på. Är det sant?

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-05-21 06:27:40

Ina! Nej, inte alltid i alla fall. Tullen, som egentligen är moms, är väl dessutom beroende på värdet på paketet? Jag har inte "fastnat" mer än en gång, då med ett stort paket från Everyday Minerals.

Postat av: Fia
Publicerad 2008-12-15 17:34:05

Tjoho!

Efter en lång dag av nagellackssuktande har jag hittat www.bynubar.com.

Har du handlat därifrån någon gång? :)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-12-15 18:15:38

Fia! Nej, det har jag inte, men det kanske blir! ;D


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela