Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Min första, kladdiga, gradient

Publicerad 2012-07-22 07:42:15 i NailArt,

Nu ska ni få se något väldigt kladdigt och eländigt. Ni minns Essie Action som jag visade igår på morgonen? Jag berättade ju att den inte gick hem hos min käre far. Hur som helst, när jag satt och åt middag hos mina föräldrar och pappa sa att han inte gillade den så sa jag att jag hade en plan för den till dag två. Jag skulle göra en svampad gradient i mörkare orange och rött. Min mamma, som ju också är ganska förtjust i nagellack, skakade på huvudet åt den idén men jag hade en klar bild i huvudet av vad jag ville åstadkomma, något i stil med den där termometern som man ser med väderleksrapporten i tidningarna, ni vet,  så när jag kom hem på kvällen plockades en svamp fram ur städskåpet, en ny givetvis, och så plockade jag fram KC Neon Orange och ChG Adventure Red-y.
Det här är min allra första gradient om man bortser från glittertippar som jag målat med pensel. Jag har aldrig svampat naglar förut. Jag började med att måla med lacken på ett papper, trycka svampen över och sen stämpla på nageln. Inte bra. Det blev för svagt. Jag övergick alltså till att måla direkt på svampen och så stämpla på nageln. betydligt bättre. När jag pratade med Emma sa hon att man kan måla på nageln, dra ihop färgerna med en tandpetare och sen svampa över det med en ren svamp. Det ska jag prova för det måste ju vara mindre kladdigt än min variant.
Mina gradientnaglar blev lite ojämna i intensitet och jag fick dubbelsvampa ibland för att få övergångarna snygga. Eller vadå snygga. Snyggare. Det störde mig lite att de blev olika, jag skulle vilja ha exakt samma proportioner av färg och bredd och uttoning på varje nagel men det gick inte på första försöket alla fall. Jag fick också bruk för min removerpenna som Alizarine tipsat om men den rådde inte på allt kladd som var i nagelbanden, och jag såg inte ens allt för det var mörkt när jag gjorde det och jag har faktiskt inte någon riktigt bra lampa där jag sitter och gör naglarna, bara ljuset från datorn och en rätt svag lampa i taket. Mer mysbelysning alltså. Jag kunde ju satt mig i köket, men nej, jag satt där jag brukar. Det innebar också att jag när jag var färdig var ganska nöjd och tyckte det var fint men jag blev alldeles förskräckt på morgonen när jag vaknade. Så mycket kladd! Så ojämnt!
Jag gick faktiskt över gården till mina föräldrar och visade upp det här. Den fick godkänt och mamma tyckte den var rätt fin om än kladdig. Högerhanden var sämre än vänsterhanden så ni har tur som slipper se den. Jag kunde ha gett mig på den med removerpennan igen. Jag kunde ha låtit det sitta kvar och tvättat händerna och diskat ett par gånger. Kladdet hade då försvunnit och jag hade kanske fått bättre bilder av det. Jag gjorde inte så. Istället gick jag hem, tog bort allt och målade naglarna med blått holo. Så kan det gå. 

Kommentarer

Postat av: My nail polish online
Publicerad 2012-07-22 08:00:31

Det blev ju jättefint! Som en solnedgång!

Svar: Färgerna är bra men kladdet är mindre bra...
Sminkan

Postat av: Nailtastic
Publicerad 2012-07-22 08:09:21

Fast jag tycker att det blev skitsnyggt! Precis som MNPO skriver så påminner det om en vacker solnedgång. Superfint!

Svar: Jag gillar färgerna, det är inte det, men kladdet runt om och överallt....
Sminkan

Postat av: Linda
Publicerad 2012-07-22 08:11:53

Aja, så jäkla illa var det väl ändå inte! Jag tyckte det blev fint! Bättre än min första, (ligger under svampa i bloggen). Jag tog för många färger, och fy så kladdig min blev, haha...

Svar: Nå, man lär så länge man lever. Förhoppningsvis blir nästa bättre.
Sminkan

Postat av: Annie
Publicerad 2012-07-22 08:50:15

Nu är du hård mot dig själv! Detta blev ju riktigt snyggt ju!

Svar: men kladdigt...
Sminkan

Postat av: Emma P
Publicerad 2012-07-22 10:22:11

Det blev ju skitsnyggt ju! Färgerna är precis som originalfärgen på Le Creuset. Mkt snyggt och ja, det är lite kladdigt, men du hade ju kunnat städa den mer om du ville bära den. Sen ett förtydligande, jag menade alltså inte att du sa måla på nageln utan på papper och sudda gränserna med tandpetare. Så som du trodde kanske också funkar, men det var inte det jag hade sett...

Svar: Okej! Bra att veta. Jag ska prova någon gång.
Sminkan

Postat av: Cactus
Publicerad 2012-07-22 11:09:12

Det var ju inte alls illa för ett första försök! :) Lite kladd får man räkna med :)
Jag tycker det är enklast att måla lack på svampen och dutta av överskottet på ett papper och sen svampa på naglarna. Ju mer man duttar på pappret desto mindre lack är det kvar i svampen och desto finare toning kan man få till. Det är bara en avvägning mellan toning och tålamod :)

Svar: Ja, jag misstänker att det tålamod är det som saknas mest här. Och tolerans för kladd. Jag hatar kladd. Vägrade leka med fingerfärg när jag var liten för det var för kladdigt. Men jag gillar gradients i teorin så jag får helt enkelt lära mig leva med praktiken. Eller skita i det som jag gjorde med de, lika kladdiga, konadstämplarna.
Sminkan

Postat av: Lina
Publicerad 2012-07-22 12:38:10

Jag tycker att det blev väldigt fint! Har varit sugen på att testa gradient ett tag nu men det verkar ja så kladdigt.....
Har ibland så dåligt tålamod också....

Svar: Det är du och jag som är i samma klubb alltså!
Sminkan

Postat av: Sussie
Publicerad 2012-07-22 13:03:58

Jag tycker det blev jättefint! Tycker att meningen med svampande är att det ska se lite oregelbundet ut. Och färgvalet var mycket bra! Om man vill kan man använda en make up-svamp i stället för tvättsvamp, det ger lite annan struktur om man vill variera sig lite :)

Svar: Ja, en viss oregelbundenhet måste det ju bli, det inser jag med. Men jag vill helst ha samma intensitet eller kontrast på alla naglarna, och bredd. Det är en symmetrifråga tror jag. Finns ju en anledning till att jag inte håller på med nailart särskilt ofta. :D
Sminkan

Postat av: Lela
Publicerad 2012-07-22 17:56:31

Själva gradienten tycker jag är urtjusig:) Att det sen är lite kladd vid sidan om är väl inte hela världen? Det går ju att städa bort till skillnad mot att försöka rädda en förstörd gradient.

Svar: Vet du, jag hatar att städa efter kladd och gör det i princip aldrig. Det är ett skäl till att alla sådana här projekt skjuts upp på framtiden eller avstås från.
Vad är en förstörd gradient? Att färgerna inte blendas ihop?
Sminkan

Postat av: Chaosophia
Publicerad 2012-07-22 18:09:33

Jag tycker det var en väldigt lyckad förstasvampning! Snyggt färgval och utförande, helt klart! Gradients är teh shit, på riktigt.

Svar: Det är ju jättefint med gradients så jag ska nog försöka igen.
Sminkan

Postat av: cc
Publicerad 2012-07-22 23:17:17

jag tycker du är hård mot dig själv... jag tittar inte på kladdet först utan ser de coola färgerna i harmoni :) Faktum är att detta får mig att bli jäkligt sugen på en Tequila Sunrise drink :P

Svar: Ja, du har rätt, man ska kanske inte titta på kladdet utan på hur själva naglarna blev.
Sminkan

Postat av: linda
Publicerad 2012-07-24 14:22:48

Läckert

Svar: Tack.
Sminkan

Postat av: Nageldraken
Publicerad 2012-07-25 03:45:03

Äsch, det är väl inte så kladdigt? Jag tycker det var snyggt! Jag har faktiskt gjort en liknande gradient själv, fast den gjorde jag medvetet lite sned och oregelbunden (och blingade till den med lite glitter). Den finns här om du vill se: http://nageldraken.wordpress.com/2012/01/07/svampning-med-kleancolor-metallic-yellow-orange-och-red/
Det är snyggt med eldiga gradienter!

Svar: Ja, det är fina färger, det tycker jag med.
Sminkan


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela