Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Emma testar: Real Techniques Starter Set och Shading Brush

Publicerad 2012-01-25 21:41:47 i Emma testar,

Här kommer en recension som har blivit lite bortglömd tyvärr. Ni minns kanske att jag köpa massa borstar från Real Techniques i somras. Sen recenserade jag Core Collection och lovade att recensionen av de andra borstarna skulle komma snart. Sen hände inget mer tyvärr. Men bättre sent än aldrig mina vänner, nu kommer alltså recensionen av de ögonborstarna jag har från Real Techniques. Å andra sidan så har jag ju nu testa borstarna i nästan ett halvår, vilket ju knappast kan sägas vara någon nackdel.

 

Jag skrev en del om borstarna när jag recenserade Core Collection så jag bryr mig inte om att upprepa det, vill ni veta mer om kollektionen föreslår jag att ni läser här eller kollar på Real Techniques hemsida. I det här inlägget tänker jag enbart visa er borstarna och berätta vad jag tycker om dem. Eller okej, lite info behövs kanske. Real Techniques borstar har tagits fram i samarbete med Sam Chapman på Pixiwoo och alla borstarna är gjorda i syntetiskt taklonhår.

 

Starter Set består av fem olika borstar, Base Brush, Deluxe Crease Brush, Accent Brush, Brow Brush och Pixel Point Brush. Jag har även Shading Brush som man köper individuellt så jag tänkte klämma in ett omdöme om denna borste också.

 

Base Brush är en av mina absoluta favoriter i det här kitet. Den påminner i formen ganska mycket om MAC # 217, men är lite smalare och alltså lite bättre med avseende på precision, kanske, men bara kanske, något sämre att blenda med. Jag gillar att blenda med denna borste, den är bra om man vill applicera färgstarka ögonskuggor lite mjukare, fungerar bra i globlinjen om det är en mjukare färg i globlinjen man vill ha och den är dessutom mycket bra att applicera krämbaser med, till exempel Paint Pots.

Deluxe Crease Brush är avsedd att användas i globlinjen men det tycker jag att den är alldeles på tok för stor för. Jag använder den till att blenda och applicera highlighter med. Jag använder den rätt mycket, det är en bra borste, även om den inte riktigt fyller sin egentliga funktion. Sam och Nic använder den ofta till att applicera concealer har jag sett. Jag kan tänka mig att den är bra till det, men jag applicerar oftast min concealer med fingrarna.

Accent Brush är en liten trevlig borste som ja gärna använder under ögat. Jag gillar den, den används ganska flitigt och den ger bra precision eftersom den är liten och mycket fast.

Brow Brush är en av de borstarna jag inte tycker är så mycket att hänga i julgranen. Jag gillar inte formen, jag tycker den är väl smal men samtidigt för bred om ni fattar hur jag menar. Dessutom så är stråna lite för långa för min smak, de vill gärna vika sig när jag använder min Brow Definer från Laura Mercier som alltså är en kräm för ögonbrynen. Med en brynskugga fungerar den bättre men den lyckas tyvärr aldig bli en favorit. Jag har testat den till geleyeliner men får heller inte det att fungera något vidare.

Pixel Point Eye Liner Brush har väl en vettig form och skulle fungera bra tror jag om den halverades i storlek. Om man jämför med de eyelinerborstar jag föredrar så är den gigantisk och jag har väldigt svårt för att måla en tunn linje i inre ögonvrån med den.

Shading Brush ingår alltså inte i kitet utan för köpas som en individuell borste. Det här är en ganska liten fast borste som är bra att applicera ögonskugga med och den ger väldigt bra precision, går även att använda under ögat också om man skulle vilja. Jag tycker att denna borste är suverän om jag ska göra en cut crease och vill packa på färg på ögonlocket men inte få en massa färg i globlinjen. En av mina ögonfavoriter från Real Techniques.

Sammanfattningsvis kan vi väl konstatera att vissa av borstarna i setet är riktigt bra medan andra är klart sämre. De kommer i ett litet smart fodral som går att ställa upp och den tycker jag är riktigt bra. Jag använder ofta penslarna till skuggor men väljer andra borstar till bryn och eyeliner. Starter set kan köpas för £ 20,99 hos Love Makeup, en brittisk sida som jag köpte mitt set ifrån. Shading Brush kostar £ 6,99. Jag tycker att det är helt rimliga priser på borstarna, bra priser till och med, men alla borstarna lever ju som sagt inte upp till mina förväntningar. Kvalitetsmässigt tycker jag att de är bra, det är mycket mjukt hår och jag tror inte att de har fällt ett hårstrå varken vid tvätt eller applicering faktiskt. Lite trist att det inte går att köpa alla borstarna som individuella, å andra sidan så är ju styckpriset mycket billigare i setet så då kanske man kan leva med att inte alla borstarna är klara favoriter. Jämför man med ansiktsborstarna så tycker jag att de är mycket bättre, de använder jag väldigt mycket, dessa är bra, men jag tycker egentligen att mina Sigma-borstar eller mina MAC-borstar är att föredra.

Kommentarer

Postat av: sminkan
Publicerad 2012-01-25 21:55:15

Nu blev jag sugen på nya borstar. Vettigt när jag inte målar något annat än naglarna... :D

Bra recension, som alltid.

Postat av: roxcat
Publicerad 2012-01-26 14:53:06

Jag är fortfarande lite sugen på att skaffa det setet. Lite synd att man inte kan köpa dem separat, men nåt användningsområde kan man nog hitta på till borstarna =)

Postat av: Emma P
Publicerad 2012-01-28 14:51:59

Sminkan: Ja nya borstar behöver du verkligen inte. Du borde ge bort dina till mig istället:) Tack...



roxcat: Ja en del av dem är riktigt bra så varför inte. Sen är de ju rätt billiga så är väl inte hela världen om man inte gillar alla...


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela