Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Fatta Eld av Suzanne Collins

Publicerad 2010-03-22 06:05:58 i Boktema 2010,


Vi hade ju boktema på Suzanne Collins Hungespelen för ett tag sedan. Ett rätt långt tag sedan, faktiskt. Då var det Emma som skrev om boken, som ni ser om ni klickar upp länken. Jag väntade efter det ivrigt på del två av trilogin, som vi har som tema idag, och sedan jag läste den så har jag väntat ivrigt på sista delen som kommer i oktober. Emmas bibliotekspersonal på det lokala biblioteket i Motala hade lite svårt att få tummen ur och köpa in den här boken så därför har vår nya tolkning på Collins-temat dröjt lite. Emma gav förresten till slut upp och köpte sig en bok. Det tycker jag var klokt. Själv ska jag dock vänta och se om de kommer i en samlingsbox om alla tre delarna sen, när de alla är publicerade. 

Fatta Eld är alltså fortsättningen på Hungerspelen. För att få ut något av Fatta Eld skulle jag dessutom tro att man behöver ha läst Hungerspelen. I den första boken tar Katniss, en flicka från det fattigaste av de 12 distrikten i ett dystopiskt framtida USA, sin systers plats i den fasansfulla realityshowen Hungerspelen där deltagarna slaktar varandra tills bara en, segraren, står kvar. Katniss skickas dit tillsammans med Peeta, en kille hon känner och gillar från sin hemstad. Hela tiden i arenan vet de båda att bara en av dem kan överleva. De båda formar ändå en allians och Peeta bekänner sin kärlek till Katniss, en kärlek hon inte helhjärtat kan besvara men förstår att utnyttja till deras gemensamma fördel. På slutet lyckas de alla fall lura tävlingsledningen och även utmana regeringen politiskt utan att riktigt förstå vad de gör. Både Katniss och Peeta utses till segrare och där är första boken slut.

I den andra boken, Fatta Eld, ska Peeta och Katniss turnéra runt i disktrikten. Det är en del av deras seger och regeringen är orolig eftersom Katniss har blivit en symbol för motståndsrörelsen. Den härmskrika som hon bar inne på arenan som brosch har blivit en symbol för upproret och hennes utmanande av tävlingsreglerna ger folk hopp om att kunna utmana även annat förtryck i de hårt hållna distrikten. Efter turnén så kommer dessutom en ny överraskning och utmaning. Ett nytt hungerspel ska arrangeras och vad ska man nu hitta på? Hur kan man slå tillbaka mot Katniss och Peeta? Ja, så svårt är det ju inte att räkna ut.

Intrigen i boken är ganska förutsägbar men Collins skriver så otroligt spännande. Man vill inte lägga ifrån sig boken ens en minut! Jag älskar både Hungerspelen och Fatta Eld och jag tycker alla ska läsa dem! Alla!! Så det så! Och för dem som inte bryr sig om revolutioner och inte älskar dystopier men har en svaghet för romantik, ja, det finns det med. Katniss måste ju välja mellan Gale, den mörke, tyste mannen med revolutionär glöd som hon älskat hela sin ungdom och Peeta, den känslige, poetiske killen som älskar Katniss reservationslöst och utan hopp om att få det återgäldat. Jag som inte är en kärleksfantast när det kommer till böcker, med undantag av den vackra kärlekssagan mellan Valerie och Ravus i Holly Blacks Valiant då, väljer att titta på andra delar i böckerna och älskar den samhällskritik man kan läsa in om man vill. Något för alla smaker alltså! 

Kommentarer

Postat av: Isabell
Publicerad 2010-03-22 08:22:34

Spännande, jag ska sätta Hungerspelen på min boklista. Jag ÄLSKAR nämligen dystopier! Jag har läst en bra bunt dystopier och är ständigt på jakt efter nya!

Postat av: Ika
Publicerad 2010-03-22 13:57:31

Den här har jag lånat från mitt bibliotek för flera månader sen, och den står fortfarande oläst i min bokhylla. Har bara förlängt lånetiden med jämna mellanrum, för jag SKA ju läsa den. Har bara inte kommit mej för ännu. Blev sugen nu av din recension, så hoppas jag hinner läsa den sen när vi flyttat klart.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-03-22 20:46:26

Isabell! Ja, läs dem!!



Ika! Inte läst? JA, sätt tänderna i den bums för den är underbar!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-03-24 08:32:26

Det är en bra bok! och ja, Motala bibliotek är sega... Jag är ju lite hopplös romantiker men jag tilltalas inte så mkt av kärleksdramat i denna bok faktiskt. Det är så svårt att veta vad som är på riktigt liksom.

Postat av: Hanna
Publicerad 2010-05-01 17:49:58

Böckerna i Hungerspelen serierna är fruktansvärt bra! Och det där med att man inte vet vad som är på riktigt är en del av bokens charm.

Jag fullkomligt avgudade båda böckerna och håller på att dö av längtan inför den tredje. Samtidigt är jag lite rädd för hur Collins kommer att avsluta den...

Hursomhelst så är dessa de absolut bästa böckerna jag har läst, bortsett från harry Potter som är i en klass för sig. Men Hungerspelen krossar allt motstånd och är totalt överlägsna böckerna i twilightserien.


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela