Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Mineralögonskuggor: Makeupcosmetics

Publicerad 2010-01-31 17:17:05 i Mineralögonskuggeguiden,


Dags att titta på mineralögonskuggorna från Makeupcosmetics. De har ju varit på tapeten en hel där här på bloggen eftersom vi tävlat ut ett set med sju mineralögonskuggor från dem. Ja, de är väl alltid lite på tapeten eftersom både jag och Emma använder deras ögonskuggor väldigt ofta. 
Jag swatchade ju en del skuggor från MUC (MUC=min förkortning av Makeupcosmetics) inför tävlingen som vi hade så ni kan se även dem om ni klickar på den här länken.

Jag valde fyra skuggor att swatcha inför det här inlägget, det blev Sparkle, Golden Egypt, Hollywood och Light. Hollywood är en ceriserosa med skimmer och Light en mjukt orangerosa, duokromatisk skimmerskugga.
Golden Egypt är en mellanbrun skugga med lite grönaktigt skimmer. Sparkle är en skugga som egentligen inte ger färg utan bara en massa fantastiskt vackert isigt gnister. Gnistret är en sorts mellanvariant av skimmer och glitter i storlek. Som vanligt så testade jag dem över tre baser, U=UDPP, P=Paint Pot Painterly från MAC, D=Dignity från Face. På handen har jag ett rivsår från min kattunge som skulle hoppa upp i luften och fånga en leksaksråtta och lyckades landa på armstödet till fåtöljen där min hand vilade intet ont anandes. Så kan det gå och det är bara att ignorera den skråman på bilderna.

Här ser ni en bild på hur baserna ser ut på huden, därefter skuggorna över baserna i lampljus på första bilden och sedan i dagsljus ute på andra bilden och indirekt ljus från fönstret på sista bilden.
Det är Sparkle överst, Golden Egypt som tvåa, Light som trea och nederst hittar vi Hollywood.

Makeupcosmetics har en mängd olika pigment i massor av olika färger.Vi börjar med de pigment som är av Sparkle-karaktär. Det är ganska flygiga pigment med massor av gnistrande skimmer. De ger inte så mycket färg utan lämpar sig bäst, enligt mig, som förhöjare av andra skuggor. I den här kategorin finns Sparkle(vit), Fantastic (guld), Amethyst Diamond (lila), Diamond Green (grön), och även Champagne (beige) och Space (röd). Det finns naturligtvis fler än de jag nämner och  de är alla underbara som "topping" över andra skuggor och Sparkle och Champagne funkar fint som en sorts superskimrande highlighters och Fantastic ger en ljus guldfärg som verkligen gnistrar. De mer färgade blir lite väl skira för att lämpa sig ensamma. Dessa ögonskuggor påminner om Fyrinnaes"City Glam"-serie och TMM:s Highlights&Shimmers. När ni beställer från MUC kolla om det står glitter som beskrivning. T.ex "Space-Hallon med mycket glitter". Gör det det så är det en skugga lämlig som "topping" på andra skuggor.

På den här bilden ovan så har jag Hollywood, Light och Sparkle som ögonskuggor. Det är samma som jag swatchar i inlägget.

Det finns även de pigment vi kan kalla "vanliga" pigment. De är välpigmenterade med olika mycket skimmer och representeras här av de övriga tre skuggorna jag swatchat. De ger bra med färg utan att påverkas speciellt mycket av basen. Det tycker jag är imponerande. Vissa av dessa pigment är lite som ett mellanting mellan de mer flygiga skimmerskuggorna av typen Sparkle, t.ex Sea, men ger ändå tillräckligt med färg för att fungera på egen hand. I den "vanliga" kategorin finner ni t.ex Hollywood här ovan och Light. Light är underbar med sin duokroma skiftning. Älskar den! Vanlig är förresten vilseledande, för de är bra! De står sig mycket väl i en jämförlse mot t.ex MAD Minerals, som ju är de som har mest lika färgutbud.

Precis som MAD har sin Sultry-serie har MUC sin Blackstar-serie. I den serien finns en mörkblå, en mörkgrön, en mörkt vinröd och en guldbrun. Dessa skuggor har en kraftig bas av svart i sig vilket kan göra dem grå på huden om man blendar mycket. De är dock enastående om man stöpplar dem på huden med en naturhårsborste och har en bra, fet bas som Dignity t.ex. Ovanpå paint pot har jag varit med om att de inte vill fästa för att ytan är torr och då riskerar man nedfall och gråton. Precis som jag älskar Sultry-skuggorna älskar jag Blackstar-skuggorna.
De är verkligen härligt dramatiska och ger ordentligt med sidenskimrande färg. Med rätt bas blir de lättblendade utan att bli grå, men som sagt, man får se upp lite så det inte är en torr yta som inte ger pigmenten fäste om man ska borsta mycket på dem.

Som ni förstår älskar jag mina Makeupcosmetic-pigment. De är överlag väldigt bra. De flesta av mina pigment från dem ligger över medel på min skala. Just det ni ser här ovan, att de inte påverkas av basen, vilket jag tycker är fantastiskt! Då är skuggor riktigt bra, tycker jag. Att det inte går att säga om alla gör mig inget för vänder man på det så är det få andra som ens kommer upp i det antal riktigt bra pigment som MUC faktiskt gör. En nackdel med MUC är att deras utbud hela tiden förändras. Jag älskar när det läggs till men gillar inte lika mycket när det dras ifrån. Det innebär också att det jag skriver nu handlar mycket om MUC för ett år sedan. Jag ser att några av de skuggor jag älskar är borttagna ur sortimentet, exempelvis Egypt i grönt samt några andra av de "tidiga" pigment de hade. Det har även tillkommit en mängd nya, spännande pigment som jag beställt av nu.

Just nu har Makeupcosmetics en fantastiskt trevlig rea. De säljer ögonskuggor för 39 kronor styck och allt över 400 kronor blir fraktfritt. En superbra deal, tycker jag, som lätt kan handla för den summan!

Kommentarer

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-01-31 18:30:47

ett väldigt bra inlägg måste jag säga! Bra och informativt, extra plus för att du tagit upp de olika formulorna. Håller med om att MUC blir bra på många baser, och visst har de många vackra skuggor, de är alldeles underbara! Jättefin sminkning har du gjort med dem dessutom, Hollywood kanske vore ngt för mig...

Postat av: Ninni
Publicerad 2010-01-31 18:35:38

Åh, när jag får min härliga vinst så lovar jag att jag ska göra en sminkning med dem och visa i min nya blogg! :-) Jag kan knappt vänta på posten, hihi.

Postat av: Stephy
Publicerad 2010-01-31 18:59:51

riktigt häftig färgkombo!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-01-31 19:20:16

Emma! Sminket är ju bara "på skoj" men tack ändå. Ja, Hollywood är så snygg! Ska jag kolla om jag har en tester kvar av den? Jag har den alla fall i fullstorlek så jag kan skvätta över lite om jag hittar en burk.



Ninni! ja! Gör det! Det vore så kul!



Stephy! Tack!

Postat av: Maria
Publicerad 2010-02-01 20:43:13

Häftig sminkning, en sån skulle jag kunna tänka mig att köra på en häftig klubb-natt eller på en uppstyrd fest :D


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela