Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Sigma Professional Brushes Complete Kit: 2

Publicerad 2010-02-18 20:36:06 i Emma testar,


Här kommer den andra delen av min recension av Sigmas Professional Brushes Complete Kit som ni hittar här. Vill ni läsa första delen av recensionen får ni scrolla ner eller klicka här. Här kan ni för övrigt läsa om när jag först fick hem setet och här kan ni läsa mitt första utlåtande. Vi kastar oss väl direkt över ögonspenslarna eller vad säger ni? 


SS275
Nu har vi alltså passerat den osynliga magiska gränsen och kommit till ögonskuggepenslarna. SS275 är en vinklad borste som påstås lämpa sig för highlighter. Jag använder aldrig denna till highlighter, jag fattar inte alls hur det ska gå till, såldes funkar det dåligt för mig. Däremot så älskar jag att använda denna pensel för att applicera skuggor på inre halvan av ögonlocket. Formen på penseln lämpar sig superväl i inre ögonvrån och en bit utåt. Det är dock ingen idé att försöka applicera skuggor längre ut än halva ögat med denna, då funkar inte formen alls längre för mig. Ibland använder jag den till att sudda skuggor med förresten, typ den övre kanten i en sotning. Det funkar också bra. Jag skulle inte ha något emot att ha en till av denna pensel, den är himla mjuk och trevlig och ger ett väldigt snyggt resultat.

 

SS239
En mellanstor platt och fast borste som ändå är väldigt mjuk och som är som är suverän att packa på ögonskugga med. Denna borste är den jag oftast använder om jag ska packa på mycket färg till exempel i en sotning eller helt enkelt till den yttre halvan av ögonlocket. Det är ungefär vad Sigma tycker att man ska ha den till också, så här är vi överens. MACs dito är väldigt populär för övrigt, men jag kommer inte köpa den, jag håller mig till Sigma. Och ja, det är naturhår såklart.

 

SS252
Denna borste är modellen fastare än SS239, men jag tycker att den lämpar sig för ungefär samma ändamål faktiskt. Det går bra att packa på färg med denna borste med, även om jag vanligtvis använder denna på en lite mindre yta än den tidigare nämnda. Det går att få många skuggor väldigt intensiva med SS252 och det är en trevlig borste att arbeta med. Sigma menar på att den lämpar sig väl för krämprodukter för övrigt. Jag har inte testat men jag kan tänka mig att det skulle funka alldeles utmärkt att applicera till exempel paint pots med denna pensel.  

 

SS224
En stor fluffig rundad borste som är mycket bra att använda till att blenda eller highlighta med. Jag använder dessutom denna pensel till concealer ibland, det blir ett väldigt jämt och fint resultat. Denna borste har jag förresten även MACs dito och jag kan säga att jag föredrar Sigmas, den är mycket mjukare och skönare, särskilt när jag applicerar concealer under ögonen, då är MACs lite rivig men denna är bara len, len, len.

 

SS219
En så kallad Pencil brush i vita naturfibrer. MACs variant är riktigt hypad och det är en av de borstar jag tidigare varit väldigt sugen på att köpa från dem. Det kommer jag inte att göra nu dock, jag är väldigt nöjd med denna. Den fungerar utmärkt att applicera skuggor med i globlinjen eller i det yttre v:et ifall man vill göra det lite extra intensivt. Det jag använder den allra mest till är dock att applicera ögonskuggor under ögat, det är den super till och den är tillräckligt smal för att jag ska få precision på appliceringen under ögat, något jag verkligen uppskattar.

 

SS209
En eyelinerpensel i syntet. Den här borsten är lite bredare än vad jag hade önskat men den har rätt korta strån, vilket ger bra kontroll. Det här är inte min favoritpensel att måla eyeliner med, jag föredrar att måla eyeliner med en smalare pensel, inte så mycket mer att säga om det.

 

SS266
En smal vinklad pensel i syntet som lämpar sig till att måla eyeliner och fylla i ögonbryn med. Jag kan inte måla eyeliner med såna här penslar, jag måste ha den smala rundade varianten, men till brynen tycker jag att denna pensel är oslagbar! Jag använder den i stort sett jämt när jag använder brynskugga och det är helt klart med denna pensel jag får bäst resultat.

 

SS217
Denna borste ingår inte i setet egentligen, men man får en resevariant av den när man köper hela setet. 217 är en rätt stor fluffig borste i naturhår och det är en av de allra bästa och mångsidigaste penslar jag vet. Jag använder denna till highlighter, att blenda med, till att applicera starkt pigmenterade skuggor som är svåra att få jämna (applicerar alltid Sharon med denna) eller om jag bara vill ha dem skirare och ett mjukare resultat, samt till concealers och nu senast även till svarta krämskuggor. Detta är en pensel som alla borde ha helt enkelt, den är verkligen suverän och jag tror inte att man kan få för många av den. Jag har både Sigmas och MACs och skulle säga att båda är lika bra, fast Sigmas även i det här fallet är mjukare. Sen är ju Sigmas en resevariant och har inte samma längd och tyngd i skaftet som de övriga borstarna, men inte att förglömma, denna ingår gratis medan MACs kostar runt 170 kronor. Då kan jag offra lite skaft, penseln är det nämligen inget som helst fel på.

 

Så sammanfattningsvis så tycker jag att Sigmas penslar är helt fantastiska. Jag älskar kitet och även om 89 dollar kan verka saftigt (69 dollar om ni skippar fodralet) så är det ju ingenting jämfört med vad borstarna från MAC och andra bättre borstmärken kostar. Jag tycker absolut att dessa har en kvalitet jämförbar med MAC och på vissa sätt tycker jag till och med att dessa är bättre. Priset är ju en självklart en sådan punk, men vissa av mina penslar från Sigma är faktiskt mjukare än MACs. Sen tycker jag faktiskt att det är bättre tyngd i dessa än i MACs och Sigmas borstar har till och med lite längre skaft än MACs. Dessutom tycker jag att det är underbart att man får ett kit med borstar i perfekt kvalitet och i full storlek till ett så pass vettigt pris. MAC säljer ju ibland sina borstar i mindre kit men då har de ju kortare skaft, är färre och jag har dessutom hört från vissa håll att de har sämre kvalitet än full size-borstarna. Sigma har förresten massa andra kit också, bland annat resekit som påminner om MACs kit de brukar sälja kring jul, ifall det nu är ett lite mer resebetonat kit ni är ute efter. Det går även att köpa endast ansiktsborstarna eller ögonpenslarna och de kostar då 39 dollar per del, dock utan fodralet.


Sen måste jag bara säga att det här kitet även finns i rosa! Något jag kan tänka mig att många gillar. Jag gör det definitivt, faktiskt så mycket att jag nog kommer köpa det rosa setet också. Dessutom har Sigma även ett sortiment av borstar de säljer individuellt, bland annat en egen variant på en Retractable Kabuki som ser ut att vara otroligt lik min favorit från Too Faced, den kommer jag definitivt att testa framöver, särkilt den röda får det att vattnas i munnen på mig. Utbudet av individuella borstar kommer förresten att utvidgas redan den 22 februari, då Sigma släpper nya spännande ansiktsborstar. Jag kommer alla gånger att köpa fler borstar från Sigma framöver, hade jag inte varit en fattig student hade jag redan ägt fler av deras kit, för det här har verkligen gett mersmak! Bra att veta kan ju för övrigt vara att mitt paket kom fram supersnabbt, det gick på under en vecka, jag tror aldrig att jag har fått ett paket så snabbt. Under över alla under klarade jag mig dessutom utan att behöva betala moms och penslarna anlände fint packat hem i min brevlåda. Jag kan faktiskt inte komma på en enda dålig sak med de här borstarna, om vi ser till skönhetsprodukter tror jag faktiskt att det här är det allra bästa köpet jag har gjort under 2009, jag är otroligt nöjd!

Kommentarer

Postat av: Maria, Hjärterdam
Publicerad 2010-02-18 21:38:27

Väldigt intressant =)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-02-18 23:16:16

jaha... och jag som inte skulle skaffa fler borstar... Nå, jag ska försöka stå emot ett tag till även om du gör det svårt för mig. Men jag är väldigt, väldigt sugen.

Postat av: CC
Publicerad 2010-02-18 23:44:43

Bra o utförlig recension :) Härligt att det finns i ROSA också :D

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-02-19 10:34:35

Maria Hjärterdam: Vad bra:)



Sminkan: Äsch, ett snyggt kit från Sigma har du allt plats med! Jag med förresten, alltså ett till;)



CC: Tack:) Ja, visst är det, jag tycker de ser jättefina ut...

Postat av: Mari
Publicerad 2010-02-19 11:04:29

Tack för mkt bra recension. Man blir allt ganska sugen på att klicka hem ett set...

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-02-19 11:16:57

Mari: Varsågod:) Ja du man bli ju det, även jag... Sitter faktsikt och leker med en varukorg hos Sigma precis just nu...

Postat av: Kajsa Kavat
Publicerad 2010-02-19 15:37:31

Ojoj, det riktig börjar värka i gunktanden. :D Det här känns definitivt som en bra investering så snart det finns lite extra pengar över. Tack igen för en utförlig och grundlig recension.

Postat av: kerstin
Publicerad 2010-02-19 19:27:25

Endera dagen blir det absolut ett kit och en retractable kabuki för mig! Tack för recensionerna!

Postat av: Andrea
Publicerad 2010-02-19 21:21:43

Tack för en efterlängtad och mycket bra och välskriven recension! Nu vill jag definitivt köpa dem :) Finns det någon borste du saknar i kitet?

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-02-19 21:52:18

Kajsa Kavat: Fullt förståeligt. Fast jag tycker inte synd om dig, jag lider minst lika svårt;)Precis, en investering är just vad det känns som. Och varsågod:)



kerstin: Det låter som en bra plan:) Jag säger likadant...



Andrea: Tack:) Ja jag skulle vilja ha en smalare eyelinerpensel och en kabuki med. Svårt att få in en kabuki i ett sånt kit, men det är de borstar jag vanligtvis använder utöver dem i kitet. Annars täcker detta kit nästan alla områden.

Postat av: Sexy Sadie
Publicerad 2010-02-20 10:47:26

Du har overbevist meg, hvertfall.

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-02-20 11:35:15

Sexy Sadie: Hehe, okej:)

Postat av: Carolina
Publicerad 2010-02-21 18:17:56

Tack igen för en fortsatt bra recension, har sett fram emot att läsa om dessa borstar länge och nu kan jag nog påstå att det inte dröjjer länge innan jag låter klickfingret jobba :P

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-02-21 22:37:17

Carolina: Vad roligt att du tycker det. Tack så mycket! Du blir säkert nöjd om du klickar hem dem, jag har aldrig ångrat detta köp...

Postat av: Catti
Publicerad 2011-03-13 22:39:16

Hej!



Jag vill jätte gärna beställa det här setet, men undrar om du fick beställa någon tull? beställe du fr deras hemsida till sverige? Minns du vilket fraktsätt du valde och hur lång tid det tog innan du fick den?



Tack på förhadn

Postat av: ellie
Publicerad 2011-09-13 09:02:26

Hej! Jag råkade se sigma borstar hos bekkas.se. De verkar ha blivit återförsäljare till sigma borstarna i sverige och har tagit in rätt många borstar, sets och även paletter. Har någon testat sigmas nya paletter?


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela