Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Under din hud

Publicerad 2009-10-05 05:45:13 i Boktema 2009,



Under din hud, eller Ink Exchange som den heter på engelska, av Melissa Marr är fortsättningen på den bok vi redan haft i boktemat, Wicked lovely eller Mer än ögat ser. Då var vi sommarflickor och vinterflickor. Böckerna hänger ihop lite löst så tillvida att flera av karaktärerna i första boken finns med som birollsfigurer i denna, men den här är svartare och handlar i hög grad om beroende. Beroende av kärlek, närhet, trygghet, vänskap och beroende av lojalitet och om hur det är att drabbas av svek och om smärta. Leslie, bokens huvudperson, har förlorat all trygghet och blivit sviken så många gånger. En tatuering ska markera hennes nystart i livet. Hennes självständighet. Hennes frihet från beroendet av sin familj. Tatueringen skänker henne dock inte alls frihet. Den gör henne bunden till en av mina favoritkaraktärer i Melissa Marrs böcker. Irial. Mörkerhovets kung.

Tatueringen Leslie skaffar sig är nämligen knuten till honom, Irial. Det är ett par svarta, fjäderklädda vingar och så ett par ögon som kikar fram under dem. Irials ögon, Irials vingar. Bläcket som tatueringen görs med är inte vanligt bläck. Det är skuggor och tårar från mörkerhovet och Irials blod. Ett levande, svart band knyts mellan Leslie och Irial och hennes liv förändras. Till det bättre? Nja, kanske inte.

Den makeup jag valt att göra här är en tolkning av Irial mer än Leslie. Jag ville ha fjädrar i svart alltså. Sagt och gjort, jag tog fram mina fjäderfransar från Elise. Om man har dem är en väldigt mörk sotning meningslös. Alltså gjorde jag en sotning i grått och lila. Det jag använt är Venus och Sparkle från Makeupcosmetics och så Faerie Glamour, så klart, från Fyrinnae. Grå kajal från Make up Store till det. Ja, det är allt. Dignity som grund så klart.

Venus ligger som en bred ram runt ögat. Hela ögonlocket och under ögat alltså. Faerie Glamour har blandats med Venus på ögonlocket och så har båda blendats ut över brynbenet. Sparkle har lagts  som en svepande våg från inre delen av näsan ut över övre delen av brynbenet. Grå penna som inliner och så lösögonfransarna. de fäste inte perfekt men jag struntade i det, jag ska ju inte gå runt i den här sminkningen, bara ha den i badrummet, liksom. Hyn sminkades lätt med ett svep av Facefinity på en puderborste. Ögonbrynen fylldes i med H&M brynskugga. Ja, sen hämtade jag min fjäderboa för att få Irials vingar. Det var allt.

En bild på Irial också! ;D

Kommentarer

Postat av: Karusell
Publicerad 2009-10-05 09:46:35

På din beskrivning låter det som en superenkel sminkning men den ser väljobbad och lyxig ut. Så härligt med glamour på en måndag! :)

Postat av: CC
Publicerad 2009-10-05 12:22:26

Coolt! Fransarna var mkt snygga...är de på en rad eller är det singelfransar?

Postat av: Sanna
Publicerad 2009-10-05 13:52:05

underbart!

Postat av: sminkjante
Publicerad 2009-10-05 14:54:52

Läkert till tusen. Bra idé med att ta fjädrar från boan, det ska jag komma ihåg.

Postat av: Zizzie
Publicerad 2009-10-05 17:11:38

Vackert!

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-10-05 20:40:28

Åh, din tolkning är så cool! Fransarna är verkligen grymma, och irials öga sen.... Förresten är han min favoritkaraktär med:)

Postat av: marybeth
Publicerad 2009-10-05 23:09:15

Åh, låter som något jag måste läsa.. börjar bli många nu.. :)



Fantastisk sminkning, du har så många häftiga idéer.. :) Fjädrarna var verkligen pricken över i:et.

Postat av: Marina
Publicerad 2009-10-05 23:28:12

Urtjusigt! Du har verkligen fångat bilden med ögonen och fjädrarna! Verkligen läckert!

Postat av: Kajsa Kavat
Publicerad 2009-10-06 21:18:47

En sån poetisk makeup. Gör de vackra fransarna rättvisa.

Postat av: Rocketqueen
Publicerad 2009-10-07 06:13:23

Helt fantastiskt. Vilka underbara bilder, så drömska och nästan lite vemodiga. Love!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-10-07 17:53:05

Karusell! Tack! det var ganska enkelt. Det är fransarna som gör det "speciellt".



CC! På rad och från Elise. Köpta hos Madame Madeleine.



Sanna! Tack!



Sminkjante! Tack!



Zizzie! Tack!



Emma! Det är klart, vi har ju smak du och jag! Irial är vår nya Roiben! ;D



Marybeth! Tack så mycket! Och ja, läs den!



Marina! Åh, tack så mycket!



Kajsa! Poetisk! Tack! Vilka vackra ord!



RQ! Tack! Viken fin kommentar! Tack, tack, tack!

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-10-07 18:36:18

Nu ska vi inte överdriva, Roiben är min Roiben och that's it:D

Postat av: kerstin
Publicerad 2009-10-07 20:11:26

Åh! Så! Fint! Jag trodde först att bilden på ditt öga längst upp var själv bokomslaget =)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-10-10 09:43:18

Kerstin! Tack! Det var inte illa!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela