Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Vampyre Goddess

Publicerad 2009-03-27 22:35:43 i Boktema 2009,


Oj, jag trodde jag publicerde denna innan jag stängde ner datorn och gick, men tydligen inte. Nå, bättre sent än aldrig.
Jag förstår att ni alla blir förvånade nu. Hallå? säger ni oroligt till varandra, så där kan väl inte en vampyrsminkning se ut? Nej. Förmodligen inte. Men, jag ska berätta hur jag tänkte i alla fall, innan ni fördömer mig. Ni minns väl boken De fördömdas drottning? Ni vet, den där den egyptiska urvampyren Akasha vaknar? Det gjordes om inte annat en film på den som jag personligen tycker är rätt kul att se. Där är det Aaliyah som spelar Akasha. Okej, jag kan inte ändra min hudfärg eller bli lika vacker som hon, men, sminket är ju inte speciellt "vampyrigt". Inget rött, inget vitt, bara svart kajal och en hel del guld. Alltså, idag är jag Akasha, Queen of the Damned. Vampyrgudinna!

Titta, så trött jag ser ut...

Måste blunda lite...

Inte ens Akasha fick bli en fullt ut tolkning. Jag ska på middag, det snöar här i Stockholm och jag vill inte sitta på en restaurang med utflutet smink och hängande lösfrallor. Nej, detta är en ganska stillsam Akasha. Makeupen är gjord med en grund av whipped eyeshadow i guld från Cover Girl som bas. Ovanpå den lades först Lounge, en eyedust från Make Up Store på brynbenet. Nej, allra först drogs en tunn, svart linje med kajal runt hela ögat, men sen ldes Lounge på brynbenet. Goddess, en brun eyedust från Make Up Store, lades på ögonlocket. Sedan ringades hela ögat in med en tunn linje av auberginefärgade Vampyre. Den drogs ut i en spets mot tinningen för en egyptisk touch. Slutligen massor med Fantastic, ett guldskimmer från Makeupcosmetics.

För mig är guld och så en svart, utdragen ram en liten blinkning till den egyptiska sminkstilen, så jag hoppas ni ser kopplingen här. Egyptisk drottning - guldsmink+kajal - vampyrernas urmoder.
För att göra den lite roligare, min look alltså, så klistrade jag dit lösögonfransar och målade glittereyeliner. Det är faktiskt allt. Jag skulle ha velat göra den mer som denna look, men det känns lite extremt som sagt, att gå och äta på en familjerestaurang och plaska i snön med. Så min vampyrtolkning blev en dussinmakeup.

Jag kan berätta för er om första gången jag kom i kontakt med Anne Rice vampyrkrönika. Jag och min kompis var ute och tågluffade och vi hade nått London. Jag var 18, det är alltså hela 18 år sedan, och vi fick rum på ett vandrarhem. Fyra bäddar i rummet och delat badrum i korridoren. Jag lyckades dessutom bli sjuk. En rejäl förkylning med feber och hela baletten. Min kompis roade sig på egen hand med shopping och pubar medan jag låg på rummet och läste en bok som vår tillfällige rumskamrat Steve från USA lånade mig. Interview with the Vampire. Jag hade inte ett dugg tråkigt där på rummet i min ensamhet. Jag älskade boken! Så, tack Steve! Det var en fantastisk upplevelse att läsa den boken.


Nå, mina läppar, slutligen, fick ett lite blodstänkt uttryck med gloss och MAC Media.
Ja, det var det. ingen höjdare men en tolkning alla fall. Bra namn dock, på makeupen! :D

Kommentarer

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-03-27 23:00:47

jag tycker att du är supervacker, en riktig vampyrgudinna! och jag gillar faktiskt denna mer än den bronserade...

Postat av: P'ssion Emelie
Publicerad 2009-03-27 23:06:37

Åh. Jag älskar lösfrallorna!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-03-27 23:25:36

Emma! det var linjen mellan ögat och ögonbrynet jag var ute efter. Det hde varit kul med en mer smmanbunden sådn, men lite väl för en enkel middag.



Emelie! Jag med!

Postat av: Karusell
Publicerad 2009-03-27 23:46:33

Det var längesedan jag såg filmen men nog tycker jag att den här sminkningen borde passera som QotD. :) Jag gillar't! :) Inte en dussinmake! :)

Postat av: CC
Publicerad 2009-03-27 23:49:00

Hmm det är ju inte vad jag skulle kalla dussinmakeup förstås ;)

Men snyggt är det o visst tänker man på lite Egypten när man ser detta! Jag såg aldrig den filmen faktiskt av någon anledning...

Postat av: Marina
Publicerad 2009-03-27 23:56:09

Alltså, vad snackar du för gojja?? Dussinmakeup? Jag har suttit en lååång stund och dreglat! Den überläcker ju! Varför äger inte jag såna där färger, jag bara undrar?! Verkligen snyggt!

Postat av: Marybeth
Publicerad 2009-03-28 00:20:07

Jag tänker direkt på en egyptisk gudinna.. :) Uuursnyggt! Älskar lösfrallorna men det behöver jag väl knappt skriva.. :)

Postat av: Kajsa
Publicerad 2009-03-28 03:40:25

I like it!

Postat av: Suss
Publicerad 2009-03-28 03:47:33

Gud så snyggt med så mycket guld! sällan man ser det faktiskt! underbart!

Postat av: Mayaline
Publicerad 2009-03-28 08:55:59

Underbar sminkning och egyptisk sminkning var det första jag tänkte på också. Riktigt snyggt!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-03-28 10:38:40

Karusell! Tack! Men vampyrig? nej...



CC! Jag är glad att det finns en viss tolkningsfrihet i våra bokteman... :D



Marina! Jag snackar goja för den inte är vampyrig. :D



Marybeth! Vad bra! Jag gillar cokså dem!



Kajsa! Vad skönt att höra!



Suss! Tack!



Myaline! Tack! Skönt att det egyptiska gick fram!





Postat av: Alexlyndra
Publicerad 2009-03-28 10:44:22

Jag förstår vampyrgrejen i din make! Jätte vacker tolkning på din förklaring!

Postat av: Sanna
Publicerad 2009-03-28 12:16:22

fan-freakin'-tastic!!!

Postat av: Frida
Publicerad 2009-03-28 12:20:45

Ser både Egypten, vampyr och gudinna i sminkningen. Skitsnyggt blev det!

Postat av: Josephine
Publicerad 2009-03-28 15:57:36

Gudomligt snyggt! :D

Postat av: Inthemake
Publicerad 2009-03-30 10:57:39

Ohh me likes!! hur vackert som helst!

Postat av: Kajsa Kavat
Publicerad 2009-03-30 23:13:44

Fan-fucking-tastic! Jag får Kleopatra-känningar av det här. Jag älskar allt med detta, skuggorna, formen, fransarna!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela