Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Temavecka med inspiration från min trädgård: Gul lilja

Publicerad 2009-01-13 06:12:40 i Eotd i orange och gult, Sminkans EotD,


Om jag normalt sett är lite skraj för rosa så kan jag säga att gult är rena fasan... Fast när jag var ung, för sisådär en 23 år sedan(!) så var min favoritkombination av ögonskuggor kromgult och knallorange. Och massor av svart eyeliner. Nå, de senaste 20 åren har det blivit mindre och mindre gult, men tänker jag på min sommarstugeträdgård så är det mycket där som är gult. Jag är inte så där förnäm av mig så att jag utesluter någon färg och gult är ju faktisk härligt! Det är solen infångad och kvarhållen på något sätt!

Idag var det ingen lek att stiga upp. Ögonen är irriterade och röda av för lite sömn. Det kommer väl att ge sig vartefter jag vaknar, men just nu är de inte i sitt vackraste... Gult till dessa rödsprängda ögonvitor blev i och för sig inte så illa som jag trodde. Nå, så här gjorde jag min tolknng av de klargula asiatiska liljorna jag älskar och har massor av i min trädgård:
Paint Pot Painterly på hela ögonlocket från frans tll bryn. Därefter öppnade jag ebay-paletten och öste på av en kromgul skugga från frans till halva brynbenet. Sista biten mot brynet valde jag en något ljusare gul. Fortfarande är det samma gul som på en kanariefågel i en Disneyfilm, men det är alla fall något mer dämpat sista centimetern mot brynen.

Därefter ville jag fånga den orangebruna tonen på ståndarna och de små fräknarna i blomsvalget. Lite bränd orange och aningens matt ljusbrun skugga blandades och lades försiktigt på yttre halvan av ögonlocket upp lite mot brynets slut.

Längs övre fransraden lade jag sedan en aningens bun eyeliner från MsChic. Mascara på övre fransarna, och äntligen fick jag användning av min Cover Girl Lash Blast i brunt! Det är ju normalt sett hopplöst med en brun mascara, men här blev det ju perfekt! Ögonbrynen fyllde jag inte i idag, de passade bäst så här oifyllda med den mjukare mascarafärgen och allt. Eller hur?

Så här ser jag alltså ut idag. Det är rätt sällan jag får för mig att vara gul. Senast jag minns var när jag testade Urban Decays Honey, och det är bara att inse, den är inte i närheten av att vara så här GUL. Det här är inte en diskret färg. Det här är så gult att jag förväntar mig att påskharen ska komma ilande. Vågar ni er på en makeup i gult? Visa mig! Och glöm inte kolla den nu på morgonen uppdaterade rosa länklistan under gårdagens inlägg "blomma i rosa" och Emmas kombination av två dagar i sin rosagula look!

Just ja, läpparna ska jag försöka komma ihåg igen. Det är Maybellines läppstift i Gem Crushed Merlot: En lite nude-aktig färg som i alla fall inte konkurerar med ögonskuggan.

Kommentarer

Postat av: badis
Publicerad 2009-01-13 06:26:23

Att gult kunde bli så snyggt, jätteläckert!

Postat av: Bompestjej<3
Publicerad 2009-01-13 09:28:05

Oj det var faktiskt jättefint;) Trodde det skulle se konstigt ut med gul ögonskugga, har aldrig sett det förut tror jag. Duktig är du!:)

Ha en superbra dag! kram<3

Postat av: sminkjante
Publicerad 2009-01-13 09:55:29

Blommorna är så underbara. Det här var en riktig läcker makeup.



Jag kör också gult idag men hann inte lägga upp bilder. De kommer i kväll.

Postat av: Sanna
Publicerad 2009-01-13 10:12:54

så fint! Jag älskar att jobba med gult!:)

Underbara sminkningar de föregående med! Jag ska med ha tema snart:D

Postat av: Marybeth
Publicerad 2009-01-13 11:00:06

Oh, det blev ju jättefint! Verkligen så att man ser att du inspirerats av liljorna :) Jag håller med om ögonbrynen också, ibland funkar det bäst med oifyllda. Min gula kommer upp ikväll!



Vill också passa på att tacka för den jätterara kommentaren i min blogg, jag blev så glad :)

Postat av: orchid
Publicerad 2009-01-13 11:52:25

Postat av: Suss
Publicerad 2009-01-13 12:33:05

Hej å hå du lyckades faktiskt! Ska sätta igång med mina gula snart.. är ganska oroad... :p

Postat av: Suss
Publicerad 2009-01-13 13:32:01

nu har min kommit upp också... ;)

http://sussiessaga.blogg.se/2009/january/gul-lilja.html#comment

Postat av: Marie
Publicerad 2009-01-13 13:51:44

Hejsan! Idag blev det desto gulare än det blev rosa igår. Tjoho! http://fizzivy.blogspot.com/2009/01/sminkans-blomvecka-gul-tisdag.html



Och tack, tack, tack för Ruby Slippers - det damp ner idag och jag tror inte jag kan hålla mig från att lacka med det redan idag. Lite senare dock!

Kram på dig!

Postat av: Kajsa K
Publicerad 2009-01-13 14:03:26

Härligt! Ärligt talat så trodde jag att det skulle bli pannkaka av det hela - gula ögonlock liksom? Det här var en mycket trevlig och snygg överraskning. :)

Postat av: Mimmi
Publicerad 2009-01-13 14:33:26

Så gudomligt fint! Jag älskar gult men fick inte till det idag...

Postat av: Mimmi
Publicerad 2009-01-13 14:40:05

Gudomligt!

Postat av: Mimmi
Publicerad 2009-01-13 14:43:25

Äsch, blogg.se krånglade, men vi kan väl ta det en gång till för säkerhets skull: GUDOMLIGT!

;)

Postat av: Johanna
Publicerad 2009-01-13 15:53:24

Wow, vilken intensitet i färgerna! Riktigt fint!

Postat av: CC
Publicerad 2009-01-13 15:54:49

Woo vad gult :) själv är jag inte med idag, har faktiskt inte en enda gul ögonskugga (usch så oprofessionellt av mig) guld har jag, men det är ju inte riktigt samma sak ;)

Postat av: Alexlyndra
Publicerad 2009-01-13 16:09:45

Oj oj oj Sminkan! Jag har alltid fasat gult (på mig själv) då jag tänkt att det kommer se helt knasigt ut på mig. Jag har, som jag ser nu på din sminkning, missat att tänka steget längre och kombinera färger. Jag har alltid tänkt "ja nu ska det vara gult... och svart..hjälp!" Det ska absolut ändras! Men först måste jag få tag på en stark gul. :P Snyggt blev det i alla fall på dig!

Postat av: Sara
Publicerad 2009-01-13 16:12:05

Åh vad tjusigt tonat det var från det ljusa till det mörka. Mycket snyggt!

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-01-13 16:31:00

Vackert! Den gula skuggan lyser riktigt solgult! Underbar sminkning, härligt att du gick in så stenhårt för gult;)

Postat av: Bio
Publicerad 2009-01-13 16:36:01

här kommer mitt bidrag

http://bioluminescence.blogg.se/2009/january/eotd-090113-blomsterutmaningen-dag-2.html

Postat av: inthemake
Publicerad 2009-01-13 16:38:01

Gult är verkligen en grymt svår färg, men du har fått till det aldeles utomordentligt ;)

Postat av: Emelie
Publicerad 2009-01-13 17:23:37

Gud så snyggt du fick till mejken. Min blev hemsk så den tog jag inte ens kort på. Bidrar istället med en NOTD: http://www.pssion.se/?p=2112

Postat av: Karusell
Publicerad 2009-01-13 17:32:42

Du blev väldigt liljelik, inte som vissa andra dårå. :D Nåja, jag försökte iaf. :D



http://lina.umea.com/?p=3219

Postat av: sminkjante
Publicerad 2009-01-13 17:56:37

Nu är mina bilder också uppe.

http://sminkjante.blogspot.com/2009/01/gult.html

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-13 19:01:19

Badis! Jag är själv förvånad!



Bompestjej! Tack! Ja gär också förvånad att den blev så pass bra! Jag trivdes i den!



Sminkjante! Tack! Och din blev ju ljuvlig!!



Sanna! Gult är onekligen en läcker färg!



Marybeth! Jag ska tacka för alla DINA kommentarer! Du har alltid varit stöttade och gullig! Och kul att du hänger med på gult också!



Orchid! :D



Suss! Du hade ju inget at toroa dig för! Du var ju jättesnygg!



Marie! Du är underbar i din look! Fantastisk!



Kajsa! Jag örstår hur du menar. Jag var inte så säker på att det skulle funka jag heller...



Mimmi x 3! Jag behåller dem alla! Tack! :D



Johanna! Ebay-paletten är SÅ HIMLA BRA!



CC! Nej, gult är väl inte en stapelvara i de flestas necessärer misstänker jag. Men det var lite kul att vara gul! Du får ta igen all uppdämd färglängtan imorgon om du vill vara med på lila! Lila borde klä dig utmärkt!



Alexlyndra! Gult är rätt kul när man väl vågar! Makeu Up Store har några trevliga gula. Dels en eyedust, Curry, och en ögonskugga som heter Honey Pie. Båda är riktigt bra!



Sara! Tack! Det blev bättre än jag någonsin vågat tro!



Emma! Ska det vara så ska det vara! Eller hur? Jag hade kul! :D



Bio! Tack för det! Den var härlig!



ItM! Tack! Det var jättekul att utmana sig själv med just gult!



Emelie! Nu frestar du mig med sköna lack igen... :D



Karusell! Din look var lovely! Säg inte annat!



Sminkjante! Ja, en gång till säger jag det! Härligt skimmer!





Postat av: aja beautyblogger
Publicerad 2009-01-13 20:27:26

Här är min länk



http://beautyblogger.blogg.se/2009/january/temavecka-blommor-tisdag-gul.html





Snyggt det blev...

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-01-13 20:27:43

Absolut, det är kanonkul att se!

Postat av: Linda
Publicerad 2009-01-13 21:02:10

Du är en riktig solstråle idag!!! Här är min gula make up :o)

http://bettieli.blogg.se/2009/january/sminkans-blomtemavecka-tisdag-med-gul-lilja.html

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-13 22:03:40

Aja! Har sett! Lagt till!



Emma! Ja, visst är det!



Linda! Tjusigt! Tackar för den länken!

Postat av: Marybeth
Publicerad 2009-01-13 22:04:01

Oj så läckert!

Postat av: Marybeth
Publicerad 2009-01-13 22:04:47

Oj vad läckert!

Postat av: Marina
Publicerad 2009-01-13 23:39:12

Det ska va du för att lyckas få till en så snygg gul sminkning! Jädrar va läckert! Din andra gula var också fin men den här smäller högre enligt mig! Du kan verkligen bära upp gult, och det är det inte alla som kan!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-14 06:12:06

Marybeth! Tack!



Marina! De håller jag med om. ;D

Postat av: Chaosophia
Publicerad 2009-01-14 11:45:41

Herregud vad jag skulle bli GLAD om jag sig dig (eller någon annan för den delen) vara sminkad så här på stan eller så!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela