Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Veckans bloggtema: Penselvård och favoritredskap

Publicerad 2008-10-11 18:18:22 i Veckans bloggtema,

Det är inte så länge sen jag skrev ett bamseninlägg om penslar här på bloggen. Läs gärna det, för där gick jag igenom lite favoriter och även sådana som är lite halvdana, som Japonesques Crease Brush t.ex. Den har jag gett upp om nu för den har förlorat formen. Redan. Skitkvalitet. Man förväntar sig mer för de pengarna....

Hur som helst, penslar och penselvård skulle veckan handla om. Och jag har valt ämnet. Jag är inte så sugen på att skriva själv som på att läsa andras, mest för att jag redan gjort det en gång, men här kommer lite nya bilder , lite nya borstar och lite nya kommentarer.

Här är setet jag använder mest. Köpt från Eleven. Kajalpennan köpte samma från Ebay betydligt billigare. Ja, ni ser hur det ser ut... Jag brukar ha hela setet hängandes på badrumsdörren, men av någon anledning, tror det var mitt badlakan som skymde dem för mycket, så hamnade de ovanpå tvättmaskinen. Där kommer de inte ligga länge. De hängs upp när jag tvättar nästa gång, men exakt just nu ligger de där. De som ligger på tvärs är nytvättade. De tvättas alltid med mild handtvål eller schampoo och balsameras kanske var tionde tvätt. Jag har blivit latare med det. Stora borstar som de för ansiktet, blamsamerar jag efter varje tvätt, men jag använder sällan puder eller rouge längre så det är inte så ofta jag måste tvätta dem.

Min favoritpensel för eyeliner ser ut som på första bilden. Har ett gäng olika av samma modell från Smink och Perukmakaren. Även från Face har jag en ruggigt bra eyelinerpensel med lite kortare skaft. Den älskar jag också! På andra bilden ser ni den syntetpensel jag använder för att lägga den krämprodukt jag fäster skuggorna i. Min förra, bättre, pensel ramlade ner från tvättmaskinen och rullade under den. Dessvärre får jag inte tag i den nu. Den får ligga där tills tvättmaskinen flyttas nästa gång. Sista bilden visar en av favoriterna ur Eleven-setet. Det är en stor, mjuk, fluffig pensel i gethår som jag använder för att blenda och highlighta. Älskar!

I det gamla inlägget jag länkade till kunde ni läsa om min favoritrougeborste från Tigi. Den har nu hård konkurens av denna snedskurna lilla pärla från Coastal Scents. Men Tigis är ju lätt att ta med då den ligger i en utfällbar hylsa. Fast när tar jag med en rougeborste? Aldrig.

Okej, här ser vi mina ögonbrynsborstar. Det är en från Face som ger perfekt kontroll! Kärlek!! Den använder jag när jag verkligen vill markera mina bryn och ha en grafisk form eller markerade vinklar. Den röda, från Smashbox, använder jag till vardags. Mycket klumpigare och sämre, men okej för ett naturligt resultat som inte ska synas.
På mittenbilden ser ni en rougeborste från Smink och Perukmakaren och en mysig blending brush från Coasal Scents. Setet på tredje bilden är med korta träskaft och bäverhår. Helt enastående penslar! Också från Coastal Scents. Detta är något av det bästa jag testat!
Slutligen en bild på mina kabukiborstar. Jag använder ju sällan, eller aldrig, mina mineralsfoundations, men de funkar bra med vanligt löspuder också!

Det var det. Hoppas ni hade kul  i mitt badrum. Självklart har jag massor med fler penslar, men det här är väl det viktigaste. Den lilla metalltuben bredvid kabukisarna är en Japonesque Touch Up Tube. Den använder jag otroligt sällan. Är inget fel på penslarna men de är inte bättre än andra heller.

Kommentarer

Postat av: CrazyNails
Publicerad 2008-10-11 22:32:24

Jag måste ta mig i kragen och fota mina penslar och göra inlägget. Men jag har minimalt med tid och det känns viktigt att få bra bilder på det. Redskap är viktiga grejor. Skulle behöva investera i några nya.

Postat av: Emelie
Publicerad 2008-10-11 22:55:13

Smink och perukmakarn har grymt bra penslar! Mina absoluta favoriter kommer därifrån. Måste nog införskaffa fler av deras ponnyhårspenslar.

Postat av: glamqueen
Publicerad 2008-10-11 23:55:08

jag köpte en stor fluffig borste på smink och perukmakarn att använda som bronzerborste, tänkte främst använda på benen, de behöver all hjälp de kan få när de ska fram på somrarna. jag har använt borsten flitigt, tvättat den med schampo, men ändå fäller den något helt enormt! badrummet har varit täckt av svarta hår, som om jag badat en stor svart labrador! så jag antar att kvalitén är ojämn på s&pm:nas borstar..men den var hiskligt billig iaf!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-10-12 09:32:13

C-N! Ja, gör det!! :D



Emelie! JA, ponny-penslarna gillar jag med!



GQ! Du borde gått tillbaka med den direkt. Ingen av mina har fällt ett enda strå. Måste ha varit fel på limningen på din. Sånt kan ju häna, men då ska det reklameras bums!

Postat av: Kajalpennan
Publicerad 2008-10-12 11:31:41

Vilken av penslarna i setet är det du visar?

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-10-12 12:39:31

Kajalen! Alla på översta bilden. Eller vad menar du? På den lilla klickbara bilden ser du bara en pensel ur setet och det är en av de större. Jag hänger inte med på frågan är jag rädd. Förlåt.

Postat av: Kajalpennan
Publicerad 2008-10-12 14:01:55

Jo, men vilken av de större? (dumt att det inte finns nummer på dem) Jag kan inte klicka på bilden för då spunkar blogg.se ut

Postat av: Ninni
Publicerad 2008-10-12 15:09:23

Jag bara njuter, älskar att titta på andras grejor! Så roligt!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-10-12 15:15:57

Kajalen! Den näststörsta eller största. Använder båda rätt flitigt.



Ninni! Kul att du gillar inlägget. Kändes som en upprepning att skriva, men det blev kanske inte så lika.

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-10-22 15:36:30

Mycket bra inlägg kära Sminkan! Upptäckte nu att jag inte kommenterat, fast jag tycker att det är jättekul att läsa om folks penslar och verktyg. Den snedskurna rougeborsten har jag också, den är bra, och polar för närvarande med gentle...



Smink och perukmakarna verkar bra! Om jag bodde i Sthlm, eller ifall Örebro var Sveriges medelpunkt så skulle jag handla där frekvent...

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-10-22 16:23:17

Emma! Penslar är rätt skoj. Smink och Perukmakaren är livsfarliga för de har allt jag gillar. Smink, glitter, lösfrallor, penslar... Nagellack! ;D


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela