Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Penslar

Publicerad 2008-02-10 14:13:04 i ,

Många vill ha inlägg om penslar. Okej. Ett litet inlägg får ni.
Det här är några av mina favoritpenslar och borstar. Bilderna är klickbara, som alltid, så ni kan titta lite närmare.

Från Smink och Perukmakaren har jag många favoriter i olika storlekar. l
Längst till vänster ligger mårdhårspenslar som jag använder mindre ofta än de i ponnyhår som ligger till höger. Den tunna eyelinerpenseln är dock helt grym i mård. Man får perfekt kontroll och kan dra supertunna linjer. Nu gör jag det rätt sällan så det är inte ofta den får komma ut och leka, men vill man göra pyttesmå detaljer ska man ha en sådan!
Ponnyhårspenslarna är mjuka och sköna i ansiktet och absorberar och släpper pigment på ett väldigt jämnt och bra sätt. Jag gillar att använda rätt stora penslar, även där man egentligen ska ha en mindre pensel, men det funkar att få intensitet i ögonskuggorna ändå. Som ni ser har jag flera storlekar på penslarna. På bilden är det nr 4, 6, 8, 14 och 16. Jag har dem i dubbla och tredubbla uppsättningar och även de mellanliggande storlekarna. Allt för att slippa vara utan favoriten...

Detalj av mårdhårs eyelinerpenseln, en eyelinerpensel med lite större storlek och i syntet, också från Smink och Perukmakaren samt den största borsten i ponnyhår. Priset på penslarna går från 20-100 kronor om man köper dessa från Smink och perukmakarens eget sortiment. Jag tycker de är helt utmärkta och väl i klass med många dyrare märken. Rekomenderas! Som Crease brush fungerar nr 8 i ponnyhår ypperligt! den är en klar favorit tillsammans med de tjock, flufiga 12 och 14 som jag använder för att tona ut skuggor och smälta ihop skarvar eller för att lägga en skugga över stor yta, t.ex om man vill ha bara blå skugga från frans till bryn.

Make Up Store gör inga penslar i min smak, men just den här har jag behållit. Det är en syntethårspensel som kostade runt 200 kronor, kanske till och med mer. Den är snedskuren och utmärkt för att dra skarpa linjer med. Bra för detaljer! Den är dock alldeles för hård för att använda under ögat där huden är som mest känslig. Den är alltså rätt rivig och stickig, men kontrollen är bra med den!

Fyra favoriter ur mitt set från www.eleven.se med 28 penslar med gethårsborst. 699 kronor betalade jag, men det finns att köpa identiska set på Ebay för halva det priset. Jag har fortfarande inte testat ansiktsborstarna eller de olika syntetborstar som medföljde, men jag tycker setet var väl värt pengarna när jag använder ögonskuggepenslarna. Mjuka, absorberande och släpper pigmentet jämnt och fint på huden. Bra spridning på storlekarna på borstarna. De har fällt enstaka strån, men inte alls farligt. Det slutar de dessutom med efter ett par tvättar. De håller formen bra. Det är helt enkelt en uppsättning habila penslar till bra pris, särskilt om man köper via Ebay.

De älskade penslarna från FOB, H&M gamla sminklinje. Jag har tack och lov två av varje. De har hållit form och fason i evigheter! Tror jag köpte dem 1995. Bra kvalitet på håren i borsten. Minns inte om det är get eller ponny. Har några rougeborstar från dem i ekorre också, och de är också okej. Ögonskuggepenslarna är grymma! Förutom dessa har jag även en liten, flat pensel från FOB som är tänkt för concealer, men det använder jag inte alls själv, så jag har den ibland för detaljer under ögat och så.

Här är en borste som fått göra tjänst på många plåtningar och visningar. Den har då tvättats i den typ av penseltvätt som saluförs på olika ställen och som innehåller alkohol. Ni ser att borsten är förstörd? Alkoholen torkar ut håren för mycket och gör dem spröda med tiden. Jag använder den här fortfarande de gånger jag vill ha lite skirt rouge eller highlighterpuder på kindbenen. En bra borste som tyvärr sett sina bästa dagar. Men den är ju inte ny direkt, så jag klagar inte. Men se upp för de alkoholhaltiga penselrengöringarna om ni bara sminkar "privat". Då är det bättre att använda shampoo och balsam.

Favoritborsten för mer täckande appliceering av rouge är också från Smink och perukamakaren. Finns med rund tipp, som är, eller flat. Båda är bra! Ja, den finns även snedskuren om jag minns rätt, men den har inte jag själv.

Fast kanske är det den här som är nummer ett bland mina rougeborstar? Älskar den! Tigi Bedheads underbara, mjuka, härliga borste i hopfällbar hylsa.

Everyday Minerals skickade den här dubbelhövdade penseln som gåva i ett paket. Jag älskar den! Ser ni den på deras hemsida, hugg den direkt! Riktigt mjuk och fin och med fantastiskt bra kvalitet på borsten.

Min Japonesque Crease Brush, nr  232, var en favorit tills den blev risig. Den har till skillnad från Lancomeborsten, aldrig utsatts för alkoholhaltiga penseltvättar utan bara fått lyxiga shamoo+balsamtvättar. Ändå torkar håren ut och blir sköra och sträva efter ett tag. När de blir torra och sträva tappar borsthuvudet formen och den blir lite spretig. Precis som våra egna hår när de blir slitna. Innan den började bli så här risig var det en enastående borste för kontroll och snygg applicering. Jag tycker dock att en pensel som kostat så mycket ska klara att tvättas dagligen i mer än tre månader. Titta på FOB eller smink och perukamakarens penslar som hängt med i tio år  utan att bli så slitna. Och flera av dem har också smakat på penseltvätt med alkohol när jag fortfarande lekte "sminka" med andra än mig själv. Formen på borsten är dock väldigt bra.

Kommentarer

Postat av: Mehendi
Publicerad 2008-02-10 15:16:58

Bra inlägg! Men tycker du att man ska köpa setet från eleven med 28 penslar för 799 kronor eller ska man gå till smink och perukmakar'n? jag har verkligen inga bra penslar alls.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-10 15:24:30

Mehendi! Jag tycker man köpa setet med 28 penslar på Ebay för 250 kronor. På eleven kostade det 699, inte 799. Styckpriset för penslarna blir lägst om man köper setet, även om smink och perukmakaren har billiga penslar. Deras är något bättre, i alla fall vissa, och man känna på dem i afären, men de stora penslarna och borstarna kostar i alla fall mellan 50-100 kronor. Om man snittar ut kostnaden på 28 penslar så kostar varje pensel 25 kronor om man köper setet på eleven. Om man får det billigare, låt säga för 250 kronor, blir priset under tio kronor styck.

Postat av: sminkjante
Publicerad 2008-02-10 15:32:09

Tack för denna utförliga beskrivning. Jag har letat runt på nätet i jakt på penslar(orkar inte handla på Ebay). Det blir nog ett telefonsamtal till smink & perukmakarn till veckan:)

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-02-10 16:05:23

Bra skrivet, penslar är ju lite av en djungel...
kan man beställa penslar från smink och perukmakaren via internet eller ät det telefon som gäller? Skulle helt klart behöva lite nya skuggpenlar...
Testade förresten inte ponnypenseln igår, hade inte en enda lös skugga, så då blev det inte av. Ska köra den ihop med teal när jag har piggnat till istället...

Postat av: Veronica
Publicerad 2008-02-10 16:39:57

Jätteskoj att se vilka penslar du föredrar! Mit set från e-bay tjänar mig väldigt bra, saknar dock en crease-brush, annars är samlingen komplett

Postat av: Mehendi
Publicerad 2008-02-10 17:52:50

Hej igen :D!
vet du hur man länkar ens paypal konto till ebaykonto?
tänkte köpa setet men jag kan inte :( har både konton men det går inte.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-10 18:27:59

Sminkjante! Smink och Perukmakaren är bra! Glöm inte ta en nr 14 i ponny, de är suveräna för blending, tycker jag. Jag gillar stora, fluffiga borstar! Bra att lägga highlightern med också.

Emma! Telefon, tror jag. Jag visste inte ens att man kunde beställa, det är det någon som tagit reda på och då skulle det visst funka. Jag bor ju rätt nära så för mig är det enklare att knalla dit.

Veronica! Ja, en crease brush är ju trevligt att ha. Men det funkar rätt bra utan också. En rundtippad med lite längre hår funkar bra för samma syfte.

Mehendi! Nej, jag har ingen aning. Jag handlar inte på Ebay för mitt PayPal funkar inte alls. Tyvärr. Fråga på www.pret-ty.se i forumet för nätshopping eller allmännt prat så får du säkert svar. Eller fråga hos Sublim som är nätshopppingexpert.

Postat av: Anonym
Publicerad 2008-02-10 20:17:51

Gums, vilken pensel använder du till Artifact, Paint Pot???

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-10 20:27:55

Anonym! En syntetpensel att stryka upp färg med och sen fingertoppen.

Postat av: Sofia
Publicerad 2008-02-11 19:47:39

Duger mild tvål lika bra som schampo?

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-11 20:47:10

Sofia! Ja, det gör det! Ingen fara alls. Flytande, oparfymerad eller mild två fungerar bra. Men tänk hela tiden på om du skulle utsätta ditt eget hår för det du tvättar penseln med. Tvål är avfettande och kan också torka ut håren i penseln på lång sikt. Ge dem alltså lite balsam med jämna mellanrum. Jag brukar inte balsamera mina varje gång, men titt som tätt i alla fall.

Postat av: Misingen
Publicerad 2008-07-22 15:37:08

Vad använder du för pensel till MAD gelliners? Har en hårdare snedställd men tycker att linjen och färgen är svår att få jämn... (Min gel-liner är tyvärr lite torr)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-07-22 18:36:55

Misingen! Om du kollar på bilderna av mina penslar här ovan ser du min eyelinerpensel. Jag använder antingen en tunn i mård från Smink och Perukmakaren eller en från Face. Jag föredrar en klassisk eyelinerpensel till mina gel-eyeliners. Jag tror egentligen problemt är att den är torr, för den funkar för mig även med snedställd pensel de gånger jag provat. Släng eller reklamera!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela