Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Kicks Nail Polish Remover

Publicerad 2012-07-17 12:42:26 i Hud och hand,

Dags för del två i den här omgången av nagellacksremoverrecensioner. Härligt, långt ord det där. Jag har på senaste tiden använt fyra olika removers från Depend men även den här lilla rackaren, Kicks nail polish remover  som lovar vara "Instant & Effective" med lacket "gone in a second". Det kanske är något överdrivet, det tar mer än en sekund, men den är absolut effektiv även om jag nog tycker att Depends blå, supersnabba, är snäppet bättre ändå. Jag har provat den här med bland annat Aqua Fix som bas under lack, vilket Emma har haft problem med med någon remover, och den här fixar det utan problem. Jag har inte provat den med glitterlack så jag kan inte säga hur den klarar en sådan utmaning, men vanliga krämlack, skimmer och holo är inga problem.
 
Jag hade tänkt testa den lite längre innan jag skrev det här men precis som med den jag visade igår så kom min testperiod till ett abrupt slut. Eller abrupt, jag provade den i en vecka och det är alltså minst sju men mer troligt kanske tio tillfällen. Jag tenderar ju när jag är ledig att ha en manikyr på förmiddagen och en annan på kvällen. Jag använder alltid oerhörda mängder remover då jag nästan alltid lackar om minst en gång per dag även när jag inte är ledig så jag behöver ha något som inte torkar ut och som är effektivt så man blir av med lacket utan att behöva sitta i evigheter med sina bomullspads och gnugga. Som ni ser på bilderna så är den här inte så uttorkande som den förra, Depends Aloe Vera. Jag tycker den här är likvärdig i uttorkning med Depends vanliga blå remover eller Ciens. Den här innehåller också samma sak som Depends blå remover, Ethyl Acetate, Isopropyl Alcohol och vatten.
 
Man får en ganska liten flaska, 100 ml, för 39 kronor (jämför med Depends lilla flaska på 100ml för 30 kronor eller ännu hellre den stora flaskan på 250ml för 50 kronor) så jag uppfattar den som onödigt dyr. Den kommer alltså inte köpas igen av mig och den kommer nu att ställas bland flaskorna av "nödremovers" som jag använder om jag glömt att köpa min vanliga nagellacksborttagning. Varför jag inte kommer använda upp den? Den svider under naglarna. Låter det konstigt? Ni vet när man tar bort nagellack rinner ofta lite remover in under den fria kanten på nageln och normalt sett är det inget man tänker på. När den här removern rinner in under nageln så bränner det och svider på ett ganska obehagligt sätt. Jag vet inte hur den kan göra det när samma ingredienser i andra removers inte gör det men så är det alla fall för mig.
Har ni provat den här removern? Vad tyckte ni i så fall? Berätta!
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Else
Publicerad 2012-07-17 15:36:03

Hmm, även om removern innehåller samma ingredienser som många andra, måste fördelingen av de tre ingredienserna vara av olika halter sinsemellan (typ istället för 40-31-29 är det kanske 40-40-20. Bara ett exempel, har ingen aning om hur halterna är i de olika removerna!). Skulle gissa att denna removern har högre halt av isopropylalkohol, som är kraftigt avfettande, och det är det som svider.

Yiekes, vid upprepad hudkontakt och inandning _kan_ isopropylalkohol orsaka skador på centrala nervsystemet>.< Tack för den infon, biologlaborantkunniga kompisen! Ska man välja riskerna som aceton kan ge eller isopropylalkons nu då? Aha, vädra och tvätta händerna. Usch att något så fint som lack och removers ska var så giftigt! Tips: prata inte med en kemist, laborant eller liknande om detta, ger bara smått ångest! Fast han tycker dock att nagellack är fint...

Svar: Shit... alltså isopropylalkohol är ju en vanlig ingrediens i massor av produkter... Nå, jag oroar mig inte så mycket ändå för då skulle man ju inte kunna leva. Jag menar allt är ju farligt om man överanvänder det. Min Derma Nail-behandling är ju huvudsakligen isopropyl alkohol som jag varje dag droppar både på nagelband och under nagelns fria kant. Hm... den svider inte... Det här är så skumt alltihop...
Sminkan

Postat av: helena
Publicerad 2012-07-17 17:26:05

hej else, intressant info! är nyfiken på vad som sägs om depends gröna remover, eller åhléns egen miljövänliga remover? innhållet i den sistnämnda är dimethyl glutarate, dimethyl succinate, dimethyl adipate och alcohol denat. tror inga lösningsmedel är bra, men undrar om något är lite mindre dåligt! dessa är ju miljövänliga åtminstone...

Svar: Depends gröna ska jag skriva om snart faktiskt. Har ingen aning om ifall den är bra eller inte rent lösningsmedelsmässigt men jag har en del åsikter om den, både positiva och negativa. :D
Sminkan


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela