Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Mitt röda frankenlack Imbolc

Publicerad 2012-02-24 18:15:00 i Nagellack jag frankat, Naglar - holografiska lack,


Vill ni se ännu ett arkivinlägg med ett frankat hololack jag gjort? Det är inte ett spranken, alltså ingen spectraflair. Det här är gjort som mina första holo-franken, och mina flesta holofranken för den delen, med lack jag har hemma. När jag gjorde den var jag supernöjd och den är mer holografisk än bilderna visar. Den är dock inte i klass med de bästa röda från Glitter Gal eller Ozotic Pro. På pluskontot är färgen som är en djup och kraftfull röd. Den är en scattered holo, dock inte så scattered som bilderna ger sken av utan lite som ChG Kaleidoscope-lack. I sol bildar den regnbågar men de blir lite uppbrutna i glitter och inte "släta". Det är väldigt täckande, ett lager räcker. Exakt vad som är i det minns jag inte, det är ju rakt inte en ny skapelse. Och som sagt, bilderna gör det alltså inte rättvisa, det är mycket mer holo i verkligheten. 
Oj, jag glömde skriva om Imbolc. Det är en keltisk festdag, den firas i början av februari och markerar en punkt ungefär mitt emellan sommarsolståndet (Ostara)och vintersolståndet (Yule). En halvvägsfest alltså. En tappa inte modet, det är snart vår-fest. Det finns fyra festdagar som delar in året, Imbolc, Beltane, Lughnasadh och Samhain. Imbolc anses knuten till gudinnan Brigid som är helandets, poesins och smidets gudinna. På Imbolc vandrar Brigid på jorden och om man vill ha hennes välsignelse och hjälpa att hela eller lindra sjukdom så ska man lämna ett klädesplagg utanför dörren på natten. När Brigid går förbi så välsignar hon plagget som sedan ger sin ägare skydd och hälsa.
Imbolc firas med eldar tända både inne (i spisar, som ljus) och ute som vårbrasor. Det är för att elden är så viktig för högtiden som mitt flammande röda lack fått det namnet. Man försökte också sia om vad som skulle ske under det kommande året och det är också en dag då man försöker förutsäga vädret. Om det är en solig dag kommer vintern bita sig kvar länge för då är Cailleach, en uråldrig gudinnegestalt i form av en gammal hagga, ute och samlar ved men är det regnigt och moddigt så sover hon och vintern är snart slut.

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela