Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Världens längsta inlägg om handkräm

Publicerad 2011-01-06 15:23:15 i Hud och hand,

Jag tror att ni som läser min blogg vet att jag har ett enormt förråd av handkrämer. De står överallt, vid diskbänken, handfatet, skrivbordet, sängen. De ligger i väskan och kan knölas ner i fickor. På alla ställen där jag vistas längre perioder samlas det snart en liten bukett av handkrämstuber, t.ex hos mina föräldrar och på jobbet. Eftersom jag har lite tråkigt idag, snön yr ner så jag kan inte swatcha lack och det känns inte så lockande att ge sig ut på stan heller, så tänkte jag göra ett inlägg om de handkrämer jag har hemma just nu. Vad tror ni om det? Handkräm är ju nagelflickans bästa vän och att komma ihåg att smörja in händerna ofta är för mig avhängigt av att ha bra produkter lättillgängliga och dessutom att de är lockande på ett eller annat sätt. Olika handkrämer fyller också olika behov och just nu saknar jag några favoriter som tagit slut. De ska återinskaffas snarast men just idag får jag vara utan dem för, som sagt, jag sticker inte ut näsan i det här snövädret. Jag borde ju klara mig ändå.

1. LdB Hydra Sensitive Hand med Aloe Vera. Ett impulsköp när jag var på Lindex för inte så länge sedan. Många av mina handkrämer kommer till mig på det viset. Den lovar mjuka händer och starka naglar och jag vet inte om den verkligen ger starka naglar för jag använder ju nagelstärkare men den ger en silkig känsla på huden, går in supersnabbt och står därför bredvid tangetbordet här vid datorn och den känns lite som en skyddande hinna när man plaskar i vatten, alla fall en kortare stund. Det jag kan invända mot är den skarpa lukten, lite artificiell melon vilket jag verkligen avskyr, men de goda egenskaperna är fler än nackdelen så den kan nog köpas igen. Just att den så snabbt går in i huden men ändå känns lite "tjockare" gör den faktiskt till en lite otippad favorit.
2. CND Scentsations handkräm, i det här fallet, doft av Black Cherry&Nutmeg är också starkt parfymerad. Den doftar körsbär och det gillar jag. Sen blir det ju alltid den där lite godisaktiga körsbärslukten på krämer men jag kan leva med det. Doften dröjer sig kvar otroligt länge och av den anledningen ger jag handkrämen ett stort plus. Minus är att den är ganska tunn och rinnig men för att återgå till det positiva, den tunna konsistensen gör att också den går in i huden snabbt. Den ger inte samma återfuktande känsla som LdB-krämen utan är mer som ett glas vatten en sommardag, uppfriskande men inte tillräckligt. Jag har mina CND-krämer i handväskvänlig storlek, det finns olika storlekar alltså, och de har ganska säkra snäpplock och bra doseringsmunstycke, inte för stort hål alltså. Den här flaskan är på 59 ml, aningens stort för en mindre handväska men bra i bagen eller i skrivborslådan.
3. En handkräm jag skrivit om förut på bloggen är Ciaté Enriching Hand Cream. Den har jag i tre olika versioner, Sicilian Lemon, Apple&Cinnamon och Morello Cherry&Vanilla. Morello Cherry är inte otippat min favorit. Den doftar mjukt och fint av körsbär och vanilj, doften är rund och varm och dröjer sig kvar länge. Den citrondoftande är lite mer frisk såklart, och den med äpple och kanel luktar exakt som en äppelpaj på McDonalds. De är annars ganska exakt lika som CND-krämen. Ganska tunna i konsistensen, inte jätteåterfuktande utan mer som en "mellansmörjning" mellan fetare krämer när man inte har tid med kladdiga händer. Flaskorna innehåller 300 ml och räcker i evighet. De är dock inte ett dugg handväskevänliga men jag har en på jobbet på skrivbordet som jag tar en pumpning från nu och då. Den är dessutom populär att "låna" av från dem som passerar. Pumpmunstycket ger en lagom dos kräm och den går alltså snabbt in i huden. Varning dock för äppeldoften som är stark.
4. Oliva by CCS är väl en klassiker! Jag har säkert gjort av med tio tuber de senaste åren. Den är mjukgörande, återfuktande och skön men inget för den som har riktigt bråttom. Jag har den för stunder då jag t.ex ser på film eller pratar i telefon och alltså kan låta den sjunka in lite. Den är ett utmärkt kompliment till de "snabbare" krämerna tycker jag.

5. ACO Skyddande Handsalva. Här är det det tunga artilleriet kommer fram. Till natten använder jag denna, eller innan jag tar på trädgårdshandskarna för att jobba i jorden. Den är fet, den är skyddande, den är bra! Den lägger sig som en film över huden och skyddar mot smuts och vatten om man ska jobba i trädgården, den sjunker in sakta men när den väl gjort det är huden mjuk och återfettad. Ingen lukt, ingen glamour men en god vän om man är rädd om sina händer.
6. Nivea Soft. Den ultimata krämen. Ansikte och händer behandlas ofta med den här krämen av mig. Den är mjuk och len, går in fort och luktar fräscht. En klockren favorit som man inte kan tröttna på. Den återfuktar verkligen och jojobaoljan gör huden smidig och mjuk.
7. H&M Handkräm med Lavendel&Mint. Den luktar som en fotkräm. Jag kan inte säga att jag gillar doften. Den är dock billig och är väl godkänd, om än inte mer, som kräm. Den är medelåterfuktande, går in medelfort i huden. Lite silikonig känsla blir det av den, som att man är aningens halkig om händerna. Doften gör att den nog inte blir köpt pånytt av mig. Man kan hitta bättre grejer för samma summa helt enkelt. Rekomenderas alltså inte.
8. En annan handkräm jag inte rekomenderar är ett "fynd" från Rusta. Home Alone heter märket, doften är Tuberose. Doften är till att börja med extremt diskret. Lite för diskret faktiskt. Man får massor av produkt för 15 kronor, vilket är bra, men det är en tunn och rinnig kräm som knappt gör vare sig till eller från. Alldeles för halkig och flyktig alltså. Jag har den på toaletten bredvid handtvålen och varje pumpning ger en lite för stor mängd vattning kräm som inte går in i huden utan glider runt på ett irriterande sätt som man vill torka av på handuken istället för att jobba in. Varning för denna alltså!

9. Herbamedicus Hand och Nagel Creme. Aloe Vera. Mums! Fräsch och "äkta" aloe vera-doft och svalkande och uppfriskande känsla. En sval och frisk kräm som snabbt går in i huden och ger en återfuktad känsla. Den här har jag tre påbörjade tuber av just nu, en i varje rum och köket! Den funkar jättebra om man vill återfukta, lite sämre om man vill återfetta. Rekomenderas varmt som kräm att använda efter handtvättar och under dagen men till natten skulle jag ta en lite kraftigare kräm.
10. Delon+ Cool Mint&Lemon Foot Lotion. Japp, en fotkräm. Den funkar nog utmärkt till det med men jag har den även på händerna. Den luktar som vicks Lemon halstabletter och den ger först en isande och svalkande känsla som naturligtvis är underbar för trötta fötter men som inte stör mina händer heller. Den är aningens fetare än än t.ex Herbamedicus men också snabbabsorberad. Jag är väldigt förtjust i den faktiskt, för den fungerar överraskande bra vad gäller både återfuktning och återfettning och man får mycket kräm för pengarna. Kostar 19 kronor och man får 170g av en dryg kräm. Enligt tuben motverkar den dålig lukt, mjukar opp och svalkar fötterna men jag har faktiskt inte provat den som fotkräm så jag vet inte hur den beter sig som sådan. Finns på Rusta, min favoritbutik för handvård. ;D
11+12 är Mildness underbara handkrämer med doft av Aloe Vera eller Honung. De kostar 15 kronor på Rusta och man får 100 ml för pengarna. Bra pris, bra kräm. Den är återfuktande, mjukgörande och doftande och båda är lika bra. Den med honungsdoft tycker min pappa att luktar piptobak, men det håller jag inte helt med om även om viss piptobak har en väldigt fruktig och härlig doft. Honungskrämen är utmärkt om man har såriga nagelband har jag upptäckt, även om jag då även använder andra, fetare krämer, som komplement. Jag är förtjust i båda och köpte på mig ett gäng nu när jag var på Rusta senast.

13. Klassikern Vaseline Intensive Care. Den här har jag använt i kanske 20 år snart. En underbar handkräm då den faktiskt gör det den lovar. Stärker naglarna Den är  ganska lös i konsistensen, den på liten tub är ofta fastare, och den absorberas superfort. Man bör smörja in ofta av den för att märka effekt men på mig funkar den. Alla fall gjorde den det innan jag började med nagelstärkare och tusen andra krämer. När jag var i 20-årsåldern använde jag bara den här och den är verkligen superbra!
14. Lidl är ett bra ställe att handla om man vill ha billiga men fungerande grejer till händerna. Removern vet ju alla att jag älskar men deras lilla tub med handkräm är inte så dum. Iseree Hand Cream. Återfettande så den tar en stud innan den går in i huden. Ingen vidare doft vare sig åt ena eller andra hållet, neutral alltså. Jag har den vid sängen och använder den om jag inte superåterfettar med Skyddande Handsalva.
15&16. OPI Avojuice. Jag har en miljon små handväskevänliga Avojuices som ligger i alla väskor man kan hitta hos mig. 30 ml i en platt liten flaska, perfekt för ändamålet. Samma konsistens som CND och Ciaté, alltså ganska tunn och väldigt lättabsorberad och mer för en snabb återfuktning än för de djupare behoven. Det finns hur många dofter som helst och man kan ofta hitta bra priser på ett set om 6 olika på t.ex eBay. Jag gillar Avojuice som törstsläckare för händerna så jag har också stora flaskor med pump som jag använder hemma. Min första är snart slut, Mocha Mint, men jag har köpt fler så jag behöver inte vara utan. Dessvärre inte i gamla favoritdoften som inte längre tillverkas, tyvärr.

Annat som jag ibland använder till naglarna och händernas vård som inte direkt är handkräm kommer här.
17. ACO Nagelbandskräm. Mycket sällan har jag perioder då jag minns min nagelbandskräm. Jag föredrar kräm framför olja om jag ska behandla nagelbanden men märker inte så stor skillnad på vanlig handkräm och denna egentligen. Smidig pip dock.
18. Intensivstiftet från Medevi är definitivt en vinnare när det kommer till nagelbandsbehandling. Den här funkar även på trasiga läppar eller torra armbågar. En utmärkt produkt som Emma håller mig med. ;D
19. Lidl igen, Iseree antirynkkräm. Har den på jobbet som quick fix då den inte stör med någon stark doft, går fort in i huden och återfettar, inte bara återfuktar. Så håller sig händerna unga och rynkfria också.
20. En helt onödig produkt är handskrubben från Crabtree&Evelyn. Trevlig dock. Händerna blir superlena efteråt men jag tror det skulle funka lika bra med ett par matskedar socker och lite olja. Doften är fin dock och man känner sig lite lyxig och härlig när man skrubbar loss!

Det var mina 20 handprodukter i ett enormt inlägg. Vad säger ni? Vad har ni för favoriter och vad varnar ni för? Genom åren har jag provat mig igenom mängder av handkrämer, billiga och dyra, och några har stannat kvar som favoriter medan andra försvunnit. En del favoriter finns inte med här för de är slut och ska köpas pånytt. Speciellt den här saknar jag just nu. Det jag kommit fram till är dock att det inte är priset eller ens vilken kräm man använder som är avgörande utan regelbundenheten. Att komma ihåg att smörja in händerna och att göra det flera gånger per dag.

Kommentarer

Postat av: Marika
Publicerad 2011-01-06 16:27:48

Jag handlar också handkräm och annat på Rusta, ÖB eller Lidl... nu vet jag vilka jag kan köpa nästa gång. Tack för tipsen! :-)

Postat av: Kajalpennan
Publicerad 2011-01-06 16:34:21

Mina favoriter är OPI Avojuice och Essie Smoothie (samma lika) samt TBS Hemp som det lite tyngre artilleriet

Postat av: Emma P
Publicerad 2011-01-06 21:55:49

Helt klart en enormt förråd ja. Min enda favorit är handsalvan, det är typ den enda jag använder. Jag tycker inte den känns tung, den går in så bra. Sen använder jag egentligen bara handkräm på natten. Håller inte med om att det inte spelar roll vad man har för kräm, på mig som nästan bara smörjer innan jag ska sova vore en tunn meskräm ödesdiger... Annat för dig som smörjer händerna maniskt:)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2011-01-06 22:23:26

Marika! Visst kan man fynda på lågpriskedjorna! Kul om jag lyckats tipsa om något!



Kajalen! TBS Hemp gillar ju många men jag föll inte så där handlöst för den. Kanske ger den en ny chans...



Emma! Okej, för sådana slarvor som du kanske krämen spelar roll, men jag säger ju faktiskt att det viktig är att smörja ofta. ;D

Postat av: Nailtastic
Publicerad 2011-01-06 22:32:42

Vilket underbart inlägg! Och wow så många handkrämer! Jag älskar handkrämer, men kommer mig ändå aldrig för att köpa någon ny förrän den jag har är slut.



Fick förresten handskrubben från Crabtree & Evelyn i julklaopp och älskar den! :-)

Postat av: Ingela
Publicerad 2011-01-06 23:11:49

Snygg samling :) men du har missat en jättebra handcreme; rapair...

Jag har så torra händer på vintern att huden spricker men med ett lager av den där över natten är jag len som en babyrumpa igen.

Oliva kör jag annars med men har bara en(!) tub som aldrig lyckas följa med.

Postat av: Veronica
Publicerad 2011-01-06 23:18:12

Oj, så roligt med så många handkrämer och så många till budgetpris dessutom. Min stående favorit är yu-bes salva men den tar en stund innan den sjunker in i huden. Men väl där gör den sitt jobb. Den andra handkrämen jag har och gillar är Rosewater från Crabtree & Evelyn. Bra men doftar lite mycket. Den absolut bästa nagelbandskrämen jag testat är den från CND med aha syra i- helt otroligt bra faktiskt!

Postat av: CC
Publicerad 2011-01-06 23:25:22

Oj vad många :) Jag smörjer varje gång jag varit i vatten o jag har jättemjuka o fina händer hehe, så visst funkar det. Jag kör alltid ACO hudkräm, det är 42 % fett i den om jag inte minns fel. Ett par gånger i veckan också Locobase med 70 % fett, den är super till fötterna också. Innan jag lägger mig har jag Nivea Q10 antiage kräm och om jag är i solen solskydd med SPF 50 på handryggarna. Har heller inga rynkor där tack vare det :D

Postat av: kerstin
Publicerad 2011-01-06 23:35:34

Så himla härligt inlägg!! Jag är också handkrämsfanatiker och gillar bl a den du tipsar om från Lidl, Crabtree&Evelyns Gardener's handtherapy (står i köket som belöning efter disk), mint- och lavendelvarianten från HM (som lättare variant), LUSCH Lemony Flutter och framför allt, trots att den är väldigt ofet, gammal hederlig HTH.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2011-01-06 23:36:19

Nailtastic! Ja, handkrämer är så mysigt. Skrubben är också mysig men rätt odryg tycker jag. Som julklapp skulle den dock sitta fint!



Ingela! Den måste jag prova!



veronica! Rosewater gillar jag med! Yu-Be har jag inte testat. Måste provas alltså!



CC! Ja, händerna visar ju åldern rätt snabbt om man inte sköter dem. Locobase är skitbra! Den har jag också av och till! SFS är ett bra råd. Jag undviker ju solen men borde ändå komma ihåg att skydda händerna mer.

Postat av: nailsbybellan
Publicerad 2011-01-07 00:02:05

Just nu använder jag en från ACO, den heter nåt i stil med rich & care, canola oil. Den luktar fantastiskt och håller väldigt bra! En icke-favorit måste vara den något hypade Loccitane krämen i silvertuben som jag tycker luktar offentligt toalett :(

Postat av: Maja
Publicerad 2011-01-07 00:53:06

Jättekul inlägg att läsa! Jag är helt beroende av handkräm nu på vintern och har för tillfället fyra olika jag använder. Mina favoriter är TBS Almons Oil Hand Rescue Treatment och den från Oliva. Sedan har jag även en jag köpt i Tyskland och en från H&M. De är dock inte alls speciellt bra, känns som om de inte gör någon nytta alls.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2011-01-07 09:24:14

Nails by Bellan! Det är min favorit! Den jag saknar just nu! Den är fantastiskt bra! Och L'Occitane är helt klart överhypade. Gillade inte mina småtuber från dem som jag testat.



Maja! TBS är det många som gillar, både Hemp och din. Måste prova den med mandeloljan för Hemp var jag lite tveksam till. Minns inte varför längre. Måste kanske prova båda...

Postat av: Ingela
Publicerad 2011-01-07 10:23:02

Hmm, stavfelsnisse var visst framme i min kommentar :/

Repair stavas det... och kommer från locobase, du hittar den på apoteket :)

Postat av: roxcat
Publicerad 2011-01-07 11:45:30

Oj så mycket handkrämer! Själv har jag bara en hemma som jag dessutom inte är nöjd med (Dove Intensive Cream) så nu fick jag massa bra tips =)

Postat av: Anki
Publicerad 2011-01-07 12:57:24

Min räddare i nöden var länge en handkräm från Excelen. Tjock och krämig. Nu tycks de ha gjort om märket och jag vet inte riktigt vilket produkt som motsvarar min gamla kräm.

Men i dagsläget har jag några oparfymerade Apotekskrämer, Weledas havtornskräm (doftar ljuvligt av citrus dock!), Butter Londons Mistress (en lätt som sjunker in snabbt), en från Glamourflage och Body Shops Almond Resque Treatment. Funderar på att prova TBS hampaserie också.

Av alla dessa är almond-burken den som levererar bäst, men den är ändå inte lika bra som min gamla Excelen-kräm.

Postat av: Vikab
Publicerad 2011-01-07 13:16:40

Jag har faktiskt fallit hårt för TBS Hemp handkräm, den åker på varje kväll nu den kalla årstiden. Tycker verkligen inte om doften men kan leva med den, av nån anledning älskar min ena katt den och kommer upp för att sniffa på mina händer. Annars är det Boots Essentials handkräm för väldigt torr hud som gäller när man vill ha nåt lättare, tex på jobbet.



Stöter man på Gorgeous Hands (en rosa tub) ska man undvika, sån USEL handkräm. Luktar bränd pepparkaka och la sig som ett flottigt lager utanpå huden. Även Dead Seas var gräslig, tunn kräm med stark doft av tantparfym.

Postat av: Cactus
Publicerad 2011-01-07 19:48:45

Å vilket bra inlägg med massa tips! Ska spana efter några av de där nästa gång jag är på stan!



På tal om TBS så kan jag tipsa om deras Vitamin E hand & nail treatment, i en rosa tub. Den är lite fetare och passar min torra hud jättebra. Jag använder också deras Whip body lotion som handkräm med väldigt bra resultat. Den är i en smidig pumpflaska och går in snabbt i huden.

Postat av: sofia
Publicerad 2011-01-12 10:21:59

En handkräm som jag verkligen kan rekommendera är Elisbeth Ardens eight hour cream. Den är lätt och går in i huden på ett kick utan att kladda alls. Man kan smörja in så ofta man vill och känner att man behöver, men det bästa med den är att den verkar ju 8 timmar. Ett hett tips!!

Postat av: sofia
Publicerad 2011-01-12 10:23:08

Jag menar alltså inte den klassiska krämen som är lite brunaktig i färgen, utan den som är anpassad för händer.

Postat av: cia
Publicerad 2014-11-23 13:14:34

hej Emma
jag måste bara fråga dig vart du har köpt herbamedicus hand och nagel creme med aloevera har provat den och blev helt såld. så underbar. men hittar den inte i butik.
mvh cia


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela