Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Beautiful Creatures

Publicerad 2011-01-31 08:28:00 i Boktema 2011,


Beautiful Creatures är skriven av Kami Garcia och Margaret Stohl. Den utspelar sig i den amerikanska södern, i staden Gatlin, och huvudpersonen är Ethan Wate. Hans släkt har bott i Gatlin i mer än hundra år, redan långt före det amerikanska inbördeskriget. Hela staden är väldigt medveten om sin historia, särskilt den som utspelade sig under kriget mellan Nord och Syd. Känslan är att tiden liksom stannat i Gatlin och att inget mer någonsin kommer hända. Men så kommer Lena Duchannes till staden. En hemlighetsfull flicka som omedelbart fångar Ethans intresse, särskilt som han känner igen henne från de drömmar han haft om en flicka som faller och som han försöker rädda.

Lena bor hos sin morbror Macon Ravenwood, en man som inte visat sig i staden på många, många år. Allt som har med Ravenwood Manor att göra är höljt i mystik och många är rädda för släkten som bor där. Även Ethan känner en viss rädsla men kan inte låta bli att närma sig Lena och i och med det även Ravenwood Manor. Han dras in i en värld av magi och historia, en historia som dessutom verkar upprepa sig själv i hans eget och Lenas liv.

Beautiful Creatures är en rätt bra fantasybok för ungdomar. Det gick snabbt och lätt att läsa den men jag har inte skaffat del två än trots att jag trodde att jag skulle vilja läsa den så snart den blev utgiven. Ja, det trodde jag när jag precis läst ut den första boken alltså. Nu känns det inte lika aktuellt längre så Lenas och Ethans gemensamma öde förmådde kanske inte engagera mig tillräckligt alla fall. Det blir en trea till Beautiful Creatures alltså. ;D

För er som är nyfikna så finns en liten video-trailer till boken om ni klickar på den här länken. Jag tittade på den och när man läst boken fattar man den men jag undrar om den verkligen funkar för den som inte känner till handlingen. Kan ju vara kul ändå. Och är ni nyfikna på del två så kan ni läsa om den här.

/Sminkan

Kommentarer

Postat av: Emma P
Publicerad 2011-01-31 10:07:45

Bra sammanfattat! Känner ungefär likadant för boken son du. Helt okej och jag planerar att läsa tvåan, men det har inte högsta prioritet...

Postat av: Sminkan
Publicerad 2011-01-31 17:09:54

Emma! Precis. Jag blev lite mer sugen nu när jag "återupptäckt" den men orkar inte beställa den från adlibris... :D

Postat av: Lillasyster
Publicerad 2011-01-31 19:34:23

Sminkan! Ang. MM. Det här känns så konstigt. När jag bar det var det grönt :S

Verkligen armygrönt. Kanske min kompis som fått en udda flaska? :S

Lägger upp fler bilder så får du se igen.


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela