Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Poison Eater

Publicerad 2010-09-15 21:31:43 i Boktema 2010,

Min tolkning av veckans boktema utgår från den sista novellen i samlingen, the Poison Eaters, som har fått ge namn till boken. I denna novell möter vi Cecily, Mirabelle och Alice, tre mycket bleka flickor med blåtonade läppar som ständigt fryser. Varje kväll serveras flickorna en besk sallad av en blommande örtväxt som får dem att frysa ännu mer och bli lite grann son darrande asplöv, låter väl som en hälsosam middag? Att flickorna endast kan röra vid varandra och inte vid någon annan utan att de faller döda ner dagen efter, det är de så vana vid att de knappt reflekterar över.

 

Flickorna får av sin far tre stycken medaljonger med fotografier av unga män i. Självfallet kan de inte låta bli att fantisera om de unga männen och de hittar på namn åt dem och historier om vilka de är och hur de lever. Genom olyckliga och onödiga omständigheter så dör Alice och Mirabelle och Cecily står således ensam kvar. Helt ensam är hon dock inte, för hennes systrar försvinner egentligen inte, de följer henne fortfarande och håller henne sällskap, i alla fall till viss del, även om de nu är lite blekare och genomskinligare. Cecily sörjer sina systrar mycket och istället för att sitta hemma och gräma sig bestämmer hon sig för att ge sig ut, på jakt efter pojkarna i medaljongerna, vilket hon visserligen lyckas med, men det blir kanske inte riktigt som hon har tänkt sig. Fast det blir det ju ganska sällan i böcker.

 



Hyn
Foundation: Elemental Beauty Soft Focus Sunshine

Concealer: MAC Studio Sculpt Concealer NW20

Puder: Bare Minerals Mineral Veil

Rouge: GloMinerals Sunset och MAC Moon River, highlighterdelen
Ögon
Ögonbryn: Wet n Wild Brow Essentials, den mörka skuggan
Ögonskuggsbas: Too Faced Shadow Insurance

Ögonskuggor: Lime Crime Pompadour, MAD Minerals Cobolt och Collistar Nero Silver

Highlighter: Makeupcosmetics April

Eyeliner: MAC Fluidline Blacktrack

Kajal: Elisabeth Arden Smokey Black

Mascara: Max Factor 2000 Calorie

Lösögonfransar: Strassfransar som jag har köpt på ebay

Läppar
Läppglans: MAC Dazzleglass Comet Blue

Kommentarer

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-09-15 21:40:24

Älskar läppglanset! Vilket läckert skimmer det var i det!

Snygg sminkning också. Otroligt fin glans i den blå ögonskuggan! Påminner mycket om min version ett av stjärnrocken, den jag kankse visar imorgon. Alla fall valet av ögonfransar. ;D

Postat av: Ninni
Publicerad 2010-09-15 22:41:15

Jag älskar intensiteten du fått fram i skuggan!

Postat av: Tina (Beleza)
Publicerad 2010-09-15 22:53:00

Jäklar vad snyggt, älskar det där metallic-blåa och eyelinern. :)

Postat av: Honi
Publicerad 2010-09-16 07:33:41

Vilka galet coola fransar, älskar sminkningen! :)

Postat av: Aila
Publicerad 2010-09-16 09:16:28

Åh, vad jag fastnade för novellrecensionen, verkar vara hur bra som helst;)!



Älskar sminkningen, den blåa skuggan är otroligt fin och ögonfransarna gör det hela ännu bättre!



Såg att du använder Too Faced ögonprimer, är den bra? Är trött på UDPP pga att det blir så himla svårt å sudda ut skuggor!?

Postat av: sminkjante
Publicerad 2010-09-16 09:19:15

Superdupertolkning. Kanon härligt med det blå skimret på läpparna och stenarna.

Postat av: Fia
Publicerad 2010-09-16 09:33:45

Jätte, jätte, jättesnyggt! Du ser galet frostig ut, jag älskart! Och läppglanset är bara så coolt, du har så snygga läppar!

Postat av: Kerstin
Publicerad 2010-09-16 09:37:08

Sagolikt vackert! Blåsvarta sotningar är ngt av det snyggast jag vet!

Postat av: bella
Publicerad 2010-09-16 12:54:13

Coola fransar!

Postat av: Linda
Publicerad 2010-09-16 14:15:47

otroligt snyggt, särskilt den blå skuggan är det den från Lime Crime?

Postat av: Nicole
Publicerad 2010-09-16 17:07:20

super härlig sminkning väldigt djup och vacker...du ser jätte fin ut på bilden skuggorna framhäver verkligen dina ögon...och fransarna är super coola

Postat av: Zizzie
Publicerad 2010-09-16 21:15:23

Jättesnygg tolkning!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-09-16 21:49:59

Sminkan: tack så mkt! hehe, ja det lämpar sig väl när man vill se död eller frusen ut:) Ja, det håller jag med om, himla lika faktiskt...



Ninni: tack!



Tina: tack så mkt! Mmm, blått är flott:)



Honi: tack! ja visst är de snygga! Tyvärr också väldigt svårjobbade...



Aila: Åh tack, vad glad jag blir! Jag tyckte det kändes lite fånigt att ta med det eftersom sminkan skrev om den, men jag hade redan skrivit klart min text så då fick den gå med ändå. Kul att dte inte var helt i onödan...



jag tycker att shadow insurance är superbra! Har aldrig testat UDPP dock så kan inte jämföra. Finns en recension under emma testar om du är nyfiken på SI. Annars kan jag rekommendera Goshs krämskuggor i pennfom, de är suveräna om man gillar skimmer och toppenbra att blenda på.



Sminkjante: åh tack snälla, vad glad jag blir!



Fia: tusen tack, vad snäll du är:)



Kerstin: tack! jag tycker också det är himla fint...



bella: ja visst är det:)



Linda: tack! Pompadour ligger längst in i inre vrån, cobolt på mitten och längst ut är det cobolt blandad med nero silver. De är nog rätt hopblandade, lite svårt att säga var gränserna går.



Nicole: tack rara du! Blått är så härligt tycker jag! Gillar också fransarna, fast de är a pain in the ass att fästa...



Zizzie: tack raring!

Postat av: Aila
Publicerad 2010-09-18 10:00:54

Jag reste recensionen och ska faktiskt skaffa mig en TFSI primer, UDPP är bra och skuggan sitter så bra på plats men omöjligt att sudda ut!



Tack!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-09-18 15:01:44

Aila: vad bra att den var till hjälp:) jag har alltid varit förtjust i min SI... sen har jag som sagt inte testat udpp, men SI är iaf himla bra:)


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela