Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Varning för Kicks hiskeliga Brush Cleanser

Publicerad 2010-03-19 21:22:37 i Emmas sminkväska,

Jag har egentligen tänkt göra det här inlägget under en längre period, men sen har det inte blivit läge för jag har velat ha bildbevis att backa upp mina påståenden med och det har jag inte orkat fixa. Men häromdagen kom mina små prover från Lucy Minerals, i ziplock-påsar, ve och fasa, påsar som är så jobbigt. Alltså hällde jag över innehållet till burkar istället. Men vadå tänker ni nu, hon skulle ju prata om Kicks Brush Cleanser. Lugn bara lugn, vi kommer dit. I alla fall, ni vet hur det är när man ska överföra puder till burkar ifrån påsar, det blir skräpigt. När jag var klar tänkte jag därför städa upp lite och greppade därför en pappersnäsduk för att torka upp puderresterna. Sen kom jag även på den eminenta idén att spraya lite Kicks Brush Cleanser på näsduken, som rengöringsmedel liksom. Ja och så började jag gno på det svarta underlägget jag har på mitt sminkbord, och det börjar liksom se matt och konstigt ut, och jag tänker äsch det är pudret och gnor lite till. Sen blir det stackars underlägget grått och jag tittar på näsduken och den är svart. Kicks förbannade brush cleanser hade alltså löst upp färgen på underlägget, inte riktigt något man vill utsätta sina borstar för. Jag var tvungen att testa och torka med vatten med för att se om problemet låg hos underlägget, men nix, vattnet var inga problem.

Jag visste redan innan att Kicks Brush Cleanser var stark. Under en period rengjorde jag min Kabuki från EM flitigt med den och den började efter några användningar att fälla som en ruggig ponny i fram på vårkanten. Dessutom löste den upp ytan på mina nagellack så att de blev matta. Inte riktigt något man vill rengöra sina borstar med va? Om man inte vill ha en anledning att köpa nya, i så fall kan det ju vara en idé. Sen är den inte totalt värdelös. Jag brukar använda den för att desinficera cerat om jag har ett munsår och i absoluta krissituationer, som till exempel om jag råkat snora på min kabuki och inte har tid att göra en ordentlig schampotvätt, då kan man spraya den på en pappersnäsduk och torka av borsten. Fast efter den här senaste incidenten vet jag knappt om jag törs göra ens det faktiskt. För det här känns som en lite för stark produkt för borstar, särskilt om de är av naturhår, och jag vill ju att mina fina Sigmaborstar ska leva länge.

Slutligen kan vi väl kika på mina prover från Lucy Minerals med när vi ändå håller på, om ni kan ursäkta oordningen på mitt sminkbord. Jag beställde två stycken foundationprover, Light och Cream, ett Finishing Powder samt två stycken Blush, Petal och Hyacinth. Rougen är toppenfina och proverna var mycket generöst tilltagna. Dessvärre är foundationnyanserna lite i mörkaste laget och jag mitt spån lät bli att köpa Snow White, särdeles ointelligent. Jag gjorde därför snabbt en ny beställning hos Lucy Minerals och eftersom frakten är gratis spelar det ju inte så stor roll. Är ni nyfikna på märket så har ni en länk här, de har mycket fint faktiskt och priserna är väldigt rimliga, jag ser verkligen fram emot att testa mina nya grejer från dem.

Kommentarer

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-03-19 21:27:47

Otäck liten cleanser det där. Hu!

Rougen ser fina ut. Ser fram emot att se dem i dina nästkommande fotd! :D

Postat av: Aida
Publicerad 2010-03-19 22:18:58

Oj, vad tråkigt med the clanser!! Tack för infot!

Postat av: Helena
Publicerad 2010-03-19 22:44:37

kanske dax för Kicks att ändra från Brush Cleanser till nagellacks remover, mina naglar blir alltid förstörd när jag använt min.

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-03-19 23:18:39

Sminkan: ja hu, den är ruggig! japp, de är kalasfina, är mkt glad för dem:)



Aida: Så lite så:)



Helena: Skönt att höra att det är fler som har haft det problemet. haha, ja det vore ju ngt. Kan ju vara bra att känna till om man får akut removerbrist...

Postat av: Kajsa
Publicerad 2010-03-20 02:22:50

Men alltså.. Den innehåller väl alkohol? Då är det väl inte konstigt att det löser upp saker.

Mitt ansiktsvatten innehåller alkohol och kan börja lösa upp nagellacket på tipparna om jag håller försiktigt.

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-03-20 10:52:05

Kajsa: Ja den innehåller alkohol. Hmm, intressant jag har inte tänkt på det så. Har aldrig haft problemet med ansiktsvatten. Idén med att använda alkohol till brush cleanser bygger väl på desinfektion och att alkoholen ska avdunsta snabbt, för att den inte ska hinna skada borsten liksom. Dessvärre verkar det ju inte funka så bra hos denna cleanser men den är ju sammansatt av flera ämnen iofs. Att den löste upp färgen på mitt underlägg var kanske inte så konstigt eftersom jag faktiskt torkade den med alkoholen. Att den däremot löste upp limmet i min borste och mitt nagellack vid upprepade tillfällen känns som en mindre godtagbar effekt dock. Och det är egentligen det jag opponerar mig mot, bilden ovan är mer en illustration av problematiken. Kicks kanske borde utöka varningstexten på flaskan:)

Postat av: CC
Publicerad 2010-03-20 12:10:51

Jag köpte min just för att den innehåller hög alkoholhalt. Fast jag tvättar mina borstar med diskmedel, men sen använder jag denna som desinficerare på de borstar som används till mun o ögon. Som en slutspray liksom. Eller om jag ska sminka 2 modeller efter varann.

Men jag skulle inte vilja använda den som huvudrengöring nej, det tror jag inte är bra. Dessutom luktar den ju apa..

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-03-20 13:06:44

CC: Ja jag kan förstå att den är bra när man jobbar som MUA helt klart. För oss glada amatörer känns det dock mest som onödigt slitage på borstarna, men det är ju högre krav på hygien om man jobbar med smink. Nej gud, inte hudrengöring, jag rengjorde underlägget med den. fast den var inte så bra som det heller... Vet du om det är mer alkohol i denna än typ MACs och MUS varianter?

Postat av: Ninni
Publicerad 2010-03-20 15:45:21

Usch, tycker den verkar farligt stark. Tack för varningen!

Postat av: sminkjante
Publicerad 2010-03-20 18:27:19

Jag har också den här men använder den väldigt sällan. Det jag mest reagerat över är att jag tycker den rengör dåligt.

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-03-20 19:00:06

Ninni: Ja, jag tycker den är läbbig. Precis som CC säger är det säkert bra med mkt alkohol om man jobbar som MUA, men gör man inte det känns det endast som onödigt slitage tycker jag.



sminkjante: se där. Ja det är ju en anledning så god som ngn att inte köpa den:)

Postat av: CC
Publicerad 2010-03-20 19:20:41

Faktiskt ingen aning om hur de är med alkoholhalten i de andra två.. man ska ju egentligen köra 99 % alkohol men det finns väl inte ens i Sverige. Jag skrev HUVUDrengöring,alltså som huvudsaklig rengöring, klart jag fattar att du inte använt den på huden :)

Mina egna penslar kör jag bara diskmedeltvätt, som du säger onödigt att ha starkare för privat bruk.

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-03-20 19:43:20

CC: haha, jag som läste slarvigt:) Shit, 99 % är inte att leka med... Nej det är ju onödigt att använda den mer än vad man måste, det torkar ju ut om inte annat. Rengör du alla dina borstar i diskmedel alltså? Jag gör det med min syntetkabuki ibland men för det mesta är jag för lat för att orka gå efter diskmedlet... Hur funkar det på naturhårsborstarna, de blir inte torra och spröda?

Postat av: Nathalie
Publicerad 2010-03-20 22:40:43

Oh oh, jag har kört me Kicks rengöring på mina fina Sigma borstar i nån vecka nu, känns ju lite läbbigt efter att ha läst att den förstör borstarna så :S Tycker annars att det är väldigt händig att bara spraya på lite och torka av på ett papper, speciellt syntetkabukin som fylls med mineralmakeup varje dag... Ingen som har nått bra tips på lite smidig daglig rengöring för både syntet å naturhår emellan shamponeringarna?

Postat av: CC
Publicerad 2010-03-20 23:20:43

Japp Yes is the shit ;) det lär man faktiskt ut på de flesta skolor. De rensar ju bakterier o fett.. MEN man måste skölja noga det är tricket, annars kan de nog bli spröda. Mina är fine, de privata är över 10 år gamla.

(Finns en del recept på youtube på rengöring som är mjukgörande för de som är oroliga för spröda borstar!)

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-03-20 23:56:11

Nathalie: Jag tror inte det är nån fara om du bara har använt den i nån vecka, men om jag var du skulle jag byta till vanlig schampotvätt. Kicks Brush cleanser är nästan bara alkohol och det blir ju lätt lite torrt för de stackars penslarna. Sen är ju alkoholen kanonbra om man sminkar andra för då är det ju desinfektionen man är ute efter, men för privat bruk tycker jag det känns onödigt. Använder du dem bara på dig tycker jag gott att du kan tvätta dem the old fashioned way, alltså med schampo och kanske lite balsam nån gång ibland. Men det är ju min åsikt och mina erfarenheter, det finns många som använder Brush Cleansers hela tiden och det funkar förträffligt för dem. Jag föredrar dock vatten och schampo:)



CC: Haha, ja okej, jag kanske ska släpa mig iväg efter yes-flaskan lite oftare då:) Ja det finns det säkert. Jag kör med oparfymerat schampo och balsam nån gång ibland. Tycker det funkar bra men kan ju finnas bättre metoder...

Postat av: kerstin
Publicerad 2010-03-21 11:21:50

Hu! Tack för varningen!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-03-23 11:07:45

kerstin: hehe, så lite så. Den kan säkert vara bra om man är MUA och behöver desinficera, men för mig gör den mer skada än nytta...


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela