Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Janus

Publicerad 2010-03-15 20:37:16 i Boktema 2010,

Min inspiration till veckans boktema kommer ifrån Auberons janusvakter men även ifrån myten om guden Janus. Från början tänkte jag gestalta Titania, men sen funderade jag kring Janus och kom att tänka på Buffy och vampyrerna. Där dyker Janus upp i form av en mask och en förbannelse och därmed kommer även myten på tal och det är alltså där jag har stött på Janus. Efter lite snabbt googlande vet jag nu även att Janus är den romerska mytologins solgud som öppnar och stänger himlaljusets portar och därför avbildas han med två ansikten. Tänk vad Google är bra, eller i det här fallet, Wikipedia. I alla fall, jag tog fasta på det där med två ansikten och bestämde mig för att sminka en ansiktshalva ljus, inspirerad av det saliga hovet och Titania, och den andra halvan mörk, inspirerad av det osaliga hovet och Auberon. Jag tycker att det var en fantastiskt bra idé, dessvärre är jag inte helt nöjd med tolkningen. Det bygger ju på kontraster som ni säkert förstår. och den vita sidan ser helt sjuk ut, i alla fall om man jämför med den mörka. Den ljusa sidan ser helt okej ut för sig tycker jag dock. Fast den mörka är ju klart snyggare...

Hyn
Foundation: Kanebo Sensai Cellular Performance Cream Foundation Special CF 11 och Nvey Ecos flytande foundation

Concealer: MAC Studio Finish Concealer NW 20

Puder: Everyday Minerals Finishing Dust

Rouge: GloBlush Sunset/MAC Mineralize Plesantry
Ögon
Ögonbryn: Wet n Wild Brow Essentials, den mörka skuggan
Ögonskuggsbas: MAC Paint Pot Blackground/Gosh Waterproof Eye Shadow Stick Love That Beige/
Ögonskuggor: MAC Mineralize Danger Zone, den svarat skuggan/Isadora Gleaming Eyeshadow Silver White

Highlighter: Isadora Gleaming Eyeshadow Silver White

Eyeliner: MAC Fluidline Blacktrack/Silverstroke

Kajal: Elisabeth Arden Smokey Black

Mascara: MAC Studio Fix Lash

Lösögonfransar: Ardell 111

Läppar
Läppenna: MUS Golden Purple/Wood

Läppstift: MUS Black Orchid/Bare

Eftersom jag har använt en sabla massa produkter valde jag att skriva den mörka sidans produkter först och efter snedsträcket kommer motsvarande produkter för den ljusa sidan. Inte så himla mycket mer att säga om det. Jag är inte så nöjd med sminket så jag avstår från vidare kommentarer, ni får titta på bilderna istället…

Kommentarer

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-03-15 20:39:24

Cool tolkning! Och vilket jobb du lagt ner! Jag är imponerad! Tycker båda sidorna var snygga. Fransarna kommer fram himla bra mot den ljusa sidan och de fransarna är verkligen grymma! Gillar läpparna med! En superkreativ tolkning som får mig att känna mig lat...

Postat av: ewe
Publicerad 2010-03-15 20:55:14

Vet att du tolkar en bok, men jag tyckte att den ljusa sidan va snyggast! Du påminde om en ängel på den sidan:D

Postat av: Fru Choklad
Publicerad 2010-03-15 21:13:22

Otroligt häftig idé du kommit på här. Och jag tycker att du får fram idén om Janus på ett väldigt bra sätt genom att betona både ljuset och mörkret i honom med en ljus och en mörk sida i din sminkning. Jag säger som Sminkan. Vilket jobb du lagt ner. Det här görs inte i en handvändning. Kreativt och genomtänkt.

Postat av: Fru Choklad
Publicerad 2010-03-15 21:14:24

Du har ju tom gjort håret olika!!!!! Ser jag nu när jag tittar igen. Åter igen. Vilket jobb!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-03-15 21:21:00

Sminkan: tack! ja du vet ju har jag känner, men är ju kul om ni gillar det... Håller med om fransarna dock, de är fantastiska och kommer fram mycket bra här. Och du är inte lat, snirklar är superfint och kräver sin kvinna vid penseln minsann!



Ewe: Åh, en ängel minsann. Rack raring:)



Fru Choklad: Tack! ja jag är mkt nöjd med idén. Önskar bara att jag hade fått sminket mer som jag ville. Eller munnen egentligen, jag är nöjd med ögonen och ansiktet, det är munnen jag ogillar. Och att jag ser trött ut, men dte är inte sminkets fel, jag är trött på bilderna.



Yes håret är olika. det blev inte så lockigt som det var tänkt dock. Kul att du la märke till det i alla fall, och tack igen!

Postat av: Isabell
Publicerad 2010-03-15 21:23:53

Wow, vilket häftigt koncept! Jag gillar verkligen de dramatiska fransarna. Du är duktig! Och fin!

Postat av: Linda
Publicerad 2010-03-15 21:58:20

åh så snyggt, den ljusa sidan är verkligen ljuvlig!!!

Postat av: Ninni
Publicerad 2010-03-15 22:04:37

Jag är mer för den ljusa sidan! Den lite mer oskuldfulla looken. ;-)

Postat av: Stephy
Publicerad 2010-03-15 22:57:17

wow! riktigt häftigt!

Postat av: Maria, Hjärterdam
Publicerad 2010-03-15 23:01:51

Jätteläckert! =)

Jag använder bara flytande foundation då jag har så torr hy att det lätt blir knasigt på mig med foundation i puderform..

Postat av: Maria, Hjärterdam
Publicerad 2010-03-15 23:03:15

Svar: Det är BIG på bilden, jag blev frälst =) Vi har inte lush i Skellefteå så det passade ju perfekt med ett sådant prova på paket =) Sen går det ju beställa =)

Postat av: Nicole
Publicerad 2010-03-16 00:30:43

häftigt :) lite cruella with a twist...eller Chanel with a twist :P höhö älskar fransarna verkligen dramatiska :D

Postat av: Fia
Publicerad 2010-03-16 10:52:46

Skitsnyggt! Gillar verkligen den mörka sidan. :)

Postat av: Vanessa
Publicerad 2010-03-16 12:49:34

Grym tolkning! :D

Postat av: sminkjante
Publicerad 2010-03-16 13:00:45

Läcker kontrast!

Postat av: Eleni
Publicerad 2010-03-16 15:55:49

Jag tycker den mörka sidan var läckrast (även om det inte var något fel på den ljusa) :)

Postat av: kerstin
Publicerad 2010-03-16 18:22:18

Jag tycker att det blev väldigt coolt!

Postat av: marybeth
Publicerad 2010-03-17 15:54:19

Vilken häftig idè! Du är verkligen full av idéer Emma. Jag säger som tidigare kommenterare, väldigt häftigt att gestalta både den mörka och ljusa sidan istället för att välja en.



Jag förstår inte vad du är missnöjd med riktigt för jag tycker det här var grymt gjort. 111:orna gör sig verkligen mot det riktigt ljusa, det måste jag testa! Den mörka sidan gillade jag också. Det hade nog kanske blivit ännu mer kontrast om du inte haft det ljusa på den mörka sidan men det var jädrigt snyggt att ha det. Dina ögonbryn är sjukligt snygga, jag blir avis.. :) Munnen tyckte jag blev bra också, den är ju mycket svårare att göra eftersom det blir så lite yta.. blir inte lika lätt att göra olika sidor på något vis.. känns det som i alla fall?

Postat av: Linnea L
Publicerad 2010-03-17 20:28:15

Guud vilken bra tolkning du gjorde! Iallafall jag fick känslan av de som e fattiga och de som har det bra! Att vissa måste ha det så fruktansvärt.....!

PusseN' Liineea

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-03-17 22:01:18

Isabell: tack så mkt! Ja, de är verkligen dramatiska och snygga!



Linda: tack! ja jag tycker den är fin för sig, men den blir så blek jämfört med det mörka...



Ninni: tack. det verkar som om flera gillar den:)



stephy: tack så mkt snälla du!



Maria: tack. Ja, det kan vara jobbigt med mineralfoundation om man har torr hud...



Nicole: haha, kanske det:) tack så mkt!



Fia: tack! ja, den är snyggast, så är det bara!



Vanessa: tack raring!



Sminkjante: Tack:)



Eleni: tack. Jag är helt överens med dig...



Kerstin: tack så mkt:)



Marybeth: tack så mkt rara du! ja jag tycker också att idén är bra, men det är nog munnen som ställde till det, och lockarna med iofs de gjorde inte som de skulle. Men du har rätt, munnen är ju mindre och dessutom flyter ju halvorna ihop, vilket ytterligare försvårar det hela.



Tack igen! jag älskar mina bryn och eftersom jag nästan målar dem från scratch tycker jag att jag med rätto kan vara stolt över dem;)



Linnea L: tack så mkt! Ja, så kan man absolut tolka det, intressant... Kul att du skriver om smink förresten Linnea, var inne och kikade på din blogg innan:)

Kram

Postat av: marybeth
Publicerad 2010-03-18 19:37:57

Det var så himla lite så.. :) Nej precis, jag tror också att det var munnen du hängde upp dig på för resten blev ju bara så bra.



Du skall verkligen vara stolt över dom, dom är grymma!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-03-20 19:14:41

Marybeth: ja så var det nog. sen tycker jag iofs att jag ser lite trött ut och det drar såklart ner helheten, även om det inte är sminkets fel...

Tack igen! Det är jag:D


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela