Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Den osminkade sanningen?

Publicerad 2010-07-28 20:30:17 i Allmänt,

Fia skrev tidigare idag ett blogginlägg om en artikel i Sofies mode vilket fick mig att också uppmärksamma artikeln. Sofies mode uppmanar här sina läsare till att sluta spackla sig och menar på att man är mycket vackrare utan smink eller med endast minimalt sådant. Hmm, jag kan inte låta bli att undra ifall Sofies mode har rört till det för sig. Var det inte så att skönhet sitter på insidan alltså inte i den osminkade utsidan?

 

Sånt här gör mig riktigt lack, av flera anledningar. Först och främst så gör sådana här påståenden mig osäker. Vi lever i ett samhälle där det ligger stor fokus på att kvinnor ska vara vackra och perfekta. Ja, i alla fall så nära perfekta som möjligt. Jag är ingalunda perfekt, men med smink tycker jag att jag är riktigt snygg, i alla fall för det mesta. Jag behöver helt enkelt jämna ut min hudton med en foundation, täcka lite med en concealer och fylla i mina ögonbryn, då mina egna är tämligen obefintliga, för att känna mig riktigt snygg. Sen menar jag inte att jag inte kan knalla hemifrån osminkad, men jag känner mig tusan så mycket säkrare när jag har fått fixa mig lite. Men tydligen är det inte fint nog åt Sofies mode. Jag ska ha perfekt hy och snygg form på ögonbrynen utan hjälp av smink. När jag läser sånt här får jag därför lust att flytta till mars, för herregud, hur ska jag kunna platsa på jorden bland alla superkvinnor som är så mycket vackrare utan smink än med? Och jag anser mig inte ha särskilt dåligt självförtroende, jag anser mig ha ganska bra själförtroende och självkänsla, således tror jag inte att jag är den enda som funderar på om det går att boka en enkel resa till yttre rymden när de läser något sånt här. Vad jag menar är alltså att Sofies mode inte på något sätt stärker sina läsare genom att ta ner på kraven, tvärtom så ställer de nya och högre krav, krav som känns väldigt svåruppnåeliga, för att inte säga omöjliga om ni frågar mig.

 

För det andra, så tycker jag inte om att folk talar om för mig vad jag ska göra, vad jag ska ha på mig, eller hur jag ska sminka mig. Hallå, jag tycker det är snyggt med knalliga ögonskuggor, superlånga lösögonfransar, starka färger på nagellack och en täckande matt foundation! Är det då inte okej att tycka så? Shit, det är inte bara mitt utseende som inte är perfekt i så fall, hela min hjärna behöver en make over. Fast jag antar att det inte är okej, det ska ju vara så naturligt. Jag bör helst vakna imorgon med perfekt hy, vackra ögonbryn och en helt annan syn på det här med skönhet alltså. Men det kommer jag inte göra, för jag gillar smink, det är kul och det är kreativt. Det är inget fel med att vara osminkad, men det är banne mig inget fel med att vara sminkad heller. Jag klankar inte ner på folk som inte vill måla ögonlocken i regnbågens alla färger, och jag skulle verkligen uppskatta om de kunde visa mig samma respekt.

 

För det tredje så tycker jag inte att man ska dela in allting i svart eller vitt. Man kan vara vacker utan smink, men man kan också vara vacker med smink, det ena utesluter faktiskt inte det andra. Och bara för att Sofies mode nu i sommartider råkar tycka att det är vackrast att vara osminkad eller som de tipsar om i artikeln ”naturligt sminkad, så innebär faktiskt inte det att de har rätt, de har nämligen inte tolkningsföreträde. Och förresten vet vi ju alla att Sofies mode kommer att sporta mörka läppar och sotade ögon i höst, den rutinen följer väl alla modetidningar. Så mycket för att less is more… det som är hett i dag är last weeks news imorgon om man ska sälja en modetidning. Och jag förstår Sofies mode delvis, jag tycker också att det är kul med olika trender till sommar och höst. Men för den sakens skull så går jag inte ut med att jag har rätt och att alla andra har fel. Jag vet nämligen att jag inte sitter inne med alla svar och att människor har olika åsikter, vilket Sofies mode kanske borde vara lite tydligare med i sina artiklar.

 

Röd och svart ögnskugga är snyggt! Tycker jag alltså:)

 

//Emma

Kommentarer

Postat av: Ida-M
Publicerad 2010-07-28 20:37:38

Precis. De vill inte att man ska vara osminkad för alla har skavanker utan det är egentligen att man nu ska vara nojig för att "se" sminkad ut. Perfekt ska man ju alltid se ut.



Det är ungefär som när killar säger att tjejer är snyggare utan smink. För det första så sminkar jag mig inte för männens skull och för det andra vill de oftast att man ska var ganska felfri osminkad.



Jag gillar mitt spackel. Jag kladdar med färg, gör ett litet "konst/hantverk" och har hur kul som helst.

Postat av: Vanessa
Publicerad 2010-07-28 21:13:41

trender hit och dit.. som som du skrev.. i höst kommer det säkert mörka läppar.. sotning.. bla bla!!.. man ska bara köra på sitt eget race och göra det man tycker om... vi brinner för make up.. vi ser det med ett mycket mer konstnärlig öga än bara "spackel" !.. bara dumheter :P .. vi spacklar inte sönder våra ansikte.. vi framhäver våra fina drag :)

Postat av: Ifrith
Publicerad 2010-07-28 21:16:55

Det sätter ord på viktiga tankar. Jättebra skrivet! Tack!

Postat av: Ifrith
Publicerad 2010-07-28 21:17:38

-Det +Du* =)

Postat av: Sexy Sadie
Publicerad 2010-07-28 21:58:27

Den damen kan få snakke for seg selv. Jeg ser ofte ikke ut uten sminken min på. Rocsaceaen gjør til at jeg må ha foundation på.

Postat av: Veronica
Publicerad 2010-07-28 21:58:54

Jättebra inlägg! Det är tröttsamt med dessa "trender" som säger att man ska sminka sig naturligt och så att det inte syns. Nu gillar jag en sober make-up själv men det är ju bara för att jag känner mig bekväm i det. Var och en måste själv få känna vad de trivs i, det gör att världen blir mer färggrann och det finns fler individualister. Artiklar på Sofies mode beskriver helst vad andra gör fel egentligen. Det tycker hemskt illa om den attityden, att det ska finnas en form som passar alla människor och de som inte passar i den formen är därmed fula och frånstötande.

Postat av: Helena/LipGloss Bitch
Publicerad 2010-07-28 23:40:43

De är nötter, och samma visa rullar regelbundet. Denna gång lyckas de dessutom som exempel visa upp ett gäng oerhört vackra kvinnor som alla bär en full makeup. Det är inte svårt att vara "naturligt" snygg när en makeupartist har ägnat en timme åt fixa det perfekta underlaget, lagom rodnande rouge och "my lips but better". Suck.

Man gillar att pusha för tjejer med egen stil när det gäller kläder (sålänge de har koll) men för mycket rouge är fan en dödssynd.

Postat av: Marina
Publicerad 2010-07-29 00:01:27

Bra rutet! Jag håller absolut med i allt! Och förresten, vaddå naturligt sminkad? Då är man ju sminkad i allafall och inte naturlig, eller? Var och en är salig i sin tro. Smink är roligt och ett konsthantverk och jag gör det för mig, inte för någon annan. Det är en hobby och ett intresse som jag gillar att dela med likasinnade, de som inte har lust får göra som de vill, ingen är ju tvingad eller hur?! Om jag inte vill samla på frimärken så gör jag inte det... om du fattar ;-)!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-07-29 00:07:52

Du vet ju att jag tycker det är bra skrivet men jag petar in en supportlkommentar alla fall! Du har så rätt Emma, och Fia med. Man ska få bestämma själv om man vll eller inte vill ha smink och det får vara nog med pekpinnar och orimliga krav på unga kvinnor. Läser inga modetidningar alls längre. Är så trött på trender och pekpinnar.

Postat av: kerstin
Publicerad 2010-07-29 10:00:42

Mycket bra skrivet, Emma! Du har så rätt i allt. Jag önskar att det fanns roliga tidningar med smink och kläder, men utan idiotiska pekpinnar (och bantningstips, horoskop och kändisar, hu!). Tur att det finnas bloggar istället!!

Postat av: Wolfie
Publicerad 2010-07-29 10:50:56

Tillhör de människor som har ett ansikte som en tom canvas - utan färg fullständigt intetsägande, med färg och jag blir riktigt snygg och leka med olika utseenden;-P Appropå Sofies inlägg - hon är själv rätt spacklad på de bilder jag sett och det är sminkfritt på modevisningarna...hmm, såg ett inslag på TV under försommaren där dom visade hur många olika färger på foundations en makeup artist använder för att få till den naturliga looken :-O

Postat av: CC
Publicerad 2010-07-29 12:31:37

Har inte läst artikeln... men varför bry sig alls?? Det enda vettiga är ju att göra som man själv vill, det ska man aldrig behöva försvara :D



Sen det där med naturligt smink...det är ju en trend nu helt klart. Som MUA gör jag mer o mer sånt, det är mer jobb bakom än man tror. Visst, många modeller HAR perfekt hy, behöver knappt foundation etc men just att ge det där extra, rätt nyans på kinder, läppar etc är en konst i sig. Det ligger mkt jobb och smink bakom att det ska se ut som "barely there"..Sedan är det ju väldigt olika vad man passar i, det ska man aldrig glömma. Jag själv t.ex passar INTE i för naturlig make, då "försvinner" jag. Och det finns kvinnor som inte alls passar i "min makeup" med massa svart och silver.

Postat av: Zizzie
Publicerad 2010-07-29 13:34:24

Men herregud vad trött jag blir på sånt där! Vuxna människor ska väl få bestämma själva hur mycket/lite man vill sminka sig och vad man ska ha på sig. Man kan väl få vara supersnygg på det sätt man själv väljer!



Mycket bra skrivet! :)

Postat av: Isis
Publicerad 2010-07-29 13:43:08

Kan bara hålla med! Får en känsla att när man skriver sådant så missar man en hel del om vad smink betyder. Det är väl ganska självklart och det man först tänker på med smink, det att man vill se bra ut. Men för många, speciellt då kanske de som vågar lite mer, så är det en kreativ process. Man skapar något, även om det är en dagslända. Konst är inte alltid bestående monument. Sminkar mig själv ganska konservativt för det mesta, men jag uppskattar verkligen att se en välgjord och fantasifull sminkning.



Smink är också en modeaccessoar. Valet av färger i ansiktet kan verkligen lyfta det man bär.



Jag tror verkligen inte att man har dålig självkänsla för att man sminkar sig! Det kan nog vara tvärtom- det kan krävas mod att våga också!

Postat av: Clara
Publicerad 2010-07-29 15:02:11

Jo, jag är också i princip trött på sånt där...Jag ser mer smink som ett sätt att uttrycka sej och också ett sätt att förstärka sin personliga stil och visa litet av sin personlighet på ytan.

Jag har själv perioder när jag sminkar mej mer färgglatt, och när jag sminkar mej mer naturligt. Har dock nästan alltid smink, vilket folk inte alltid tycks fatta.

När jag var ute och festade sist fick jag flera kommentarer av tjejer på toan att jag var så "naturligt" vacker. Då när jag var naturligt söt hade jag ändå foundation, ljspenna, concealer, bronzer, mascara, hudfärgad paintpot på ögonlocken, lösfransar, ögonbrynspenna och transparent läppglans, vilket ju egentligen är en jävla massa smink om man tänker efter.Skillnaden är bara att det var snyggt och diskret gjort och i naturliga färge. Hade jag däremot lagt på bara ett rött läppstift eller blå ögonskugga förutom detta hade alla förmodligen påstått att jag var väldigt sminkad.

Vart jag ville komma var att den där artikeln förmodligen var skriven av nån stackare som inte förstår sej särskilt bra på smink och vad man kan göra med det. Och som inte helle har säskilt mycket fantasi och kreativit tänkande.

Man kan sminka sej till en väldigt naturlig look på samma sätt som man kan göra en väldigt sminkad look med bara två produkter.



V

Postat av: Miss P.
Publicerad 2010-07-29 15:35:36

Riktigt bra skrivet, Emma!!!

Postat av: Honi
Publicerad 2010-07-29 15:43:28

Är också supertrött på det där snacket. Många av oss ser inte sminket som "spackel" utan som något roligt och kreativt. Att vi nu "ska" sminka oss naturligt eller inte alls sätter ju superstora krav på dom som inte känner att dom har dom perfekta brynen eller den perfekta hyn.. Tycker det är löjligt och att den där Sofi skulle börja pusha för individualism och kreativt mode och smink istället för den där skiten hon skriver. Tror inte hon förstår vad hon skriver om alls.

Postat av: marybeth
Publicerad 2010-07-29 16:50:58

Väldigt bra skrivet Emma!

Postat av: Anna
Publicerad 2010-07-29 17:17:14

Vad folk tycker är vackert bestäms till stor del av mode-människorna, jag väntar ivrigt på att trötta ögon ska bli inne så att jag sliper irritera mig på den "naturliga" sminkningen där det enda naturliga är nyanserna de använder när de skickligt spacklar över alla naturliga ojämnheter i struktur och färg.

Tycker det är skoj att se era överväldigande färgfulla sminkningar och bli inspirerad, även om jag själv aldrig skulle försöka mig på riktigt så avancerade kreationer.

Postat av: Fia
Publicerad 2010-07-29 19:15:15

Men snap! Skitbra skrivet! Sofis mode kan dra åt helvete!

Postat av: Linda
Publicerad 2010-07-29 19:32:55

Jag har faktiskt inte orkat plöja hela artikeln och ditt inlägg skummade jag snabbt igenom p.g.a att sånt här gör mig bara sur. Håller med dig till fullo Emma, och jag tycker verkligen att naturlighet är vackert om man känner för det men jag gllar starka färger som livar upp när jag känner för det. Dessa jäkla stora skönhetsskribenter som ger de ena direktivet efter det andra, gör si gör så, alltså det är bara att hålla för öronen. Det är en modefluga just nu att vara naturell, plocka ur silikonet, sluta med smink blaha blaha blaha. För några år sedan va silikon tokpoppis, löshår till tusen med mera. Alla gör som de vill helt enkelt och jag tycker verkligen det är dubbelmoral om man samtidigt som man hylla naturlighet ska fixa brynen hos ett proffs. Då kan man äl vara naturlig hela vägen då om de nu är så tjusigt!

Postat av: Josephine (Makeuponista)
Publicerad 2010-07-29 20:00:20

Jättebra skrivet, håller verkligen med dig! :)

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-07-31 08:54:40

Ida-M: Du har så rätt! En sabla dubbelmoral är vad det är... Haha, ja jag känner igen det där. Mina pojkvän brukar sucka ibland när jag sminkar mig mycket och i starka färger. När han inte flämtar efter andan... Men jag gillar det ju, så jag fortsätter ändå.



Vanessa: ja men precis! Jag gillar ju att leka med färger och ja, jag tycker det är snyggt. Har inga som helst planer på att sluta med det bara för att det råkar vara omodernt just nu...



Ifrith: vad roligt att du tycker det. Tack!



Sexy Sadie: Ja precis. Tycker det är förfärligt att de ska hålla på och skriva ner människor som gillar smink. Nej du, lev och låt leva säger jag...



Veronica: Precis, det är förbannat tröttsamt! Jag har verkligen inget emot en mer sparsmakad look, så ser jag som regel alltid ut på jobbet, det skulle nog Sofies mode hurra över. Men det är ju inte samma sak som att jag tycker att det är det enda som är snyggt och bra. fram för valfrihet och variation!:)



Helena/LGB: Ja fy tusan, de kan verkligen reta upp mig, och det är knappast första gången heller... Jag vet, så in i helvete jävla korkat! De har ju kilovis med smink. Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag satt och skrev så och visade upp tjejer i full make som dessutom har fått all tänkbar hjälp med att fixa till sig.



Marina: Tack:) haha, ja jag vet, dte är sån jävla dubbelmoral. Låt människor göra som de själva vill. Inget fel med att visa hur man lägger en naturlig sminkning. Men att hålla påp och säga att folk är osminkade som har flera kilo foundation mm, nej, då har man klivit över strecket.



Sminkan. Tack dockan! Ja jag håller med, det är verkligen skittråkigt. Brukar inte heller köpa. Det är kul att läsa om produkter och få inspiration. Inte fullt lika kul att läsa om vad man inte ska göra...



Kerstin: tack! Usch ja, allt för många tidningar faller i den fällan och gör sig själva en björntjänst. Jag gillar M Magazine. de visar kul smink och produkter, men skriver inte en massa do and don'ts. Fast det är klart, det är ju ingen tidning på samma sätt som de flesta modetidningar. Mest bilder:)



Wolfie: Ja jag förstår hur du menar. Precis, de sportar ju inte alls naturligt utan "naturligt sminkat". Och det kan väl vara fint, men då tycker jag inte att man ska hymla om att detta är en look man sminkar fram precis som alla andra. Och det rör sig om en trend, en bland många, inte den absoluta sanningen. Gällande Sofies eget smink så är väl det ett förträffligt exempel på en tjej som gillar att följa trender och som definitivt inte lämnar sminket hemma när hon ska se naturlig ut:)



CC: nej jag vet. Men folk läser det och tror på det och mår dåligt över att de inte kan leva upp till det ideal som förevisas och det gör mig förbannad. jag är absolut för att man ska få sminka sig på olika sätt. Jag gillar naturligt smink. Och färg, och drama. och för all del att vara osminkad med, även om jag känner mig snyggare med smink. Men jag tycker det är pissigt att säga att den här trenden ska du följa, allt annat är kasst...



Zizzie: precis! Där kom du snabbt till pudelns kärna:D Och tack:)



Isis: Ja du har så rätt, det var himla bra uttryck tycker jag. dessutom gillar jag tanken på att mina sminkningar är en slags konstnärlig dagsslända:)Du har så rätt i det där med att det är som ett minikonstverk och en kreativ process. Herregud, jag sminkar mig inte med blå och röd ögonskugga för att jag tror att alla ska dåna över mig skönhet då precis;) Även om de såklart borde det:D



Clara: Ja precis, smink är en lek och ett sätt at uttrycka sig på, inget blodigt allvar. haha, du har en stark poäng där. och alltså gud vad kul, är folk blinda eller? Gränserna är väldigt fina som du säger. Lite intressant att det är så faktiskt. Jag använder rätt mkt produkter till vardags. men det ser ju fortfarande naturligt ut. ja inte jämt då, men det jag refererar till som tråksmink ser naturligt ut. Och det är när jag har haft det som jag kallar det för det vill jag bara påpeka. jag tycker att det är fint, men trist att göra...



Miss P: Tack snälla du!



Honi: Du har väldigt rätt i det du säger. Jag tycker att den här artikeln formligen stinker av okunskap och kass förståelse för andra människor. Tyvärr påverkar det ju människor ändå, så det är dessvärre ingen ursäkt ett sådant här läge.



marybeth: tack så mkt raring:)



Anna: Haha, ja men precis, det naturliga har verkligen inte ett smack med vad som verkligen är naturligt att göra i det här fallet. Tack, vad roligt att höra! Fast ofta är mina sminkningar rätt lätta, men det ser ju som regel mer spacat ut när man väljer lite starkare eller mörkare färger.



Fia: Amen!



Linda: det du säger stämmer verkligen. Jag tycker det är himla trist att dessa skribenter inte inser att de har ett stort ansvar gällande människors självförtroende och syn på sig själva och omvärlden. step up modeskribenter. Det är inte okej att tracka ner på folk bara för att man jobbar på en modetidning.



Josephine: Tack, vad roligt att höra!

Postat av: lipglossaren
Publicerad 2010-07-31 22:37:19

jag kan inte hålla med mer i det du skrivit! Det finns ju också många som tycker om att experimentera med färger och ha roligt med det de gör! riktigt snygg sminkning!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-08-01 18:06:15

lipglossaren: Så är det. Trist att inte modeskribenterna kan se att det finns många anledningar till att smink är fascinerande och roligt...

Postat av: badbomben
Publicerad 2010-08-02 17:18:29

Amen! Så in i helvete bra skrivet!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-08-02 21:59:33

badbomben:Tack badis! kul att du gillar:)


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela