Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Mineralögonskuggor: MAD Minerals

Publicerad 2010-01-14 15:38:18 i Mineralögonskuggeguiden,


Här komemr andra delen av min nyligen påbörjade serie med inlägg om olika mineralmärkens ögonskuggor. Idag ska vi titta lite närmare på ett av de första märken jag föll så där totalt för. Jag började mitt mineralögonskuggeköpande med att skaffa en massa ögonskuggor från Everyday Minerals men de hade ett ganska begränsat utbud av riktigt starka färger och snart ville jag prova annat. Fyrinnae var självklara men hade otroligt långa leveranstider. MAD Minerals hittade jag av en slump. Jag hade aldrig hört talas om dem utan råkade finna deras hemsida. Jag hänfördes av det breda registret vad gäller färger och beställde hem en laddning pigment. Första inlägget om MAD skrevs här på bloggen i november 2007. Därefter följde en lång period där jag använde nästan bara MAD och skaffade hem små provburkar av alla deras färger.

Jag har valt att visa tre pigment som nog många MAD-ägare har i sina lådor. Day Dreamer i blått, Big Money i grönt och Islander i lila.
Första gången jag provade MAD's pigment fick jag en association till MAC. Är de då lika? Nja, inte egentligen. Eller, det beror på. Vissa av MAD's mer glitterbetonade pigment, som t.ex Copper Foil, är ganska lik vissa MAC-pigment, t.ex Rushmetal, i formula. De är dock definitivt undantag. Generellt är MAD's pigment skimriga, silkiga och lite flygiga. Av de andra mineralskuggor jag har påminner de nog allra mest om Makeupcosmetics. Jag upplever att de kommer till sin bästa rätt på en krämig bas som håller dem fast och ger dem optimal intensitet.
Här nedan ser ni min hand med tre baser för ögonskugga. U=urban Decays Primer Potion, P= MAC Painterly Paint Pot och D= Krämhighlightern Dignity från Face.

Över dessa baser har jag med en vanlig ögonskuggepensel sedan applicerat Day Dreamer, Big Money och Islander.

Bilderna är tagna utomhus och utan blixt.

Här ser ni hur de blir med och utan primer på ögat. Ögonlocket har Dignity dom bas men under ögat, där Islander är placerad, är utan bas. Då blir färgen tunn och matt. Jag själv vill inte ha en primer under dessa pigment som blir helt torr, som t.ex paint pot från MAC. De kan fungera om man jobbar snabbt men hinner paint poten torka på huden till den pudriga och torra yta de ger så får man inte önskvärt fäste för pigmenten och då blir resultatet lätt flammigt eller tråkigt. MAD fungerar bra att applicera med fuktad pensel men även där föredrar jag en krämskugga under som bas för annars vill de gärna damma när de väl torkat. Pigmenten är blendningsbara och fina att jobba med. De är inte alltid superpigmenterade men vissa är det. Som vanligt kan mörka färger bli grådassiga om de blendas för mycket. Jag tycker det här är bra mineralpigment och det finns utmärkta prov-set som är väldigt prisvärda. MAD är inte exceptionella på något vis, de håller en god kvalitet, bra priser och har fina färger. Det är en bra hemsida att handla från och god kundservice. Dessutom kan man även köpa andra bra produkter från samma webshop, t.ex Indelible gel eyeliners. Här kommer en länk för er som vill klicka er in på hemsidan, där ni förövrigt också kan kan titta på söta Viola från Killer Colors som använder en hel del av pigment från MAD.
 

Kommentarer

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-01-14 20:15:38

Jag upplever precis som du säger att MAD påminner en hel del om MUC, fast jag gillar MADs blåa bättre. Och MUCs burkar är bättre än mina, haha. Annars är de rätt lika. Häftig skillnad det blir med dignity mot de båda andra, tycker det är bra att du visar så. Fin sminkningar har du gjort med skuggorna med!

Postat av: Kabuki-Emma
Publicerad 2010-01-14 21:10:14

Verkligen superbra guide! Vilken skillnad det blev med de olika primerna, med Dignity blev de ju jätteskillnad, får nog ta och kolla in den! Tack, tack!

Postat av: kerstin
Publicerad 2010-01-14 21:40:24

Sminkningen ser väldigt fin ut, och jag gillar verkligen dina ambitiösa swatchningar!

Postat av: Sabina
Publicerad 2010-01-14 21:58:37

vackra färger verkligen =)

Postat av: sminkjante
Publicerad 2010-01-15 09:15:22

här visar dignity hur bra den är;)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-01-15 14:58:01

Emma! Ja, MADs blå är bättre, det är helt sant. Men burkarna är väl ändå samma lika? Mina är lika fulla med pigment i gängorna alla fall. :D



Kabuki-Emma! Ja, det är ju så att Dignity är överlägsen på många sätt, men inte vad gäller att få ögonskuggorna att inte creasa. Är det ett problem får man ha primer under Dignity med.



Kerstin! Tack! Vad glad jag blir om du uppskattar inläggen. De kräver mer jobb än "vanliga" inlägg så det är kul att få uppskattning!



Sabina! Ja, de är väl okej. Day Dreamer är underbar!



Sminkjante! Ja! Den är så himla bäst!

Postat av: Tina
Publicerad 2010-01-16 19:19:40

oj så snyggt! känns så rätt till våren oxå

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-01-17 11:34:27

Nope, inte samma MADs är helfulla med pigment. MUC har jag egentligen bara en kass från de andra är mycket bättre! Och Fyrinnaes har jag aldrig haft problem med.

Postat av: Marie
Publicerad 2010-01-18 04:36:26

Mycket hjälpsamt inlägg det, det uppskattas verkligen!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-01-18 06:20:31

Tina! Färgvalet? Jag bara tog några... :D



Emma! Jag tycker att mina MUC och MAD är lika vad gäller burkarna men Fyrinnaes är bra!



Marie! Vad glad jag blir! Hoppas du kommer uppskatta resten av den planerade serien!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela