Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Mineralögonskuggeguiden: e.l.f

Publicerad 2010-01-06 14:37:53 i Mineralögonskuggeguiden,


Ni vet att jag älskar Emmas serie med inlägg under kategorin Emmas guide till mineralrouge. Jag tycker hon har gjort ett fantastiskt jobb med de inläggen, inspirerande och intressanta. Jag vill också göra något annat än att bara visa smink dagarna i ända, så jag tänker göra en rip off på hennes idé men ägna mig åt det jag kan bäst, ögonskuggor. Sen är jag inte Emma så det blir knappast lika pålästa och genomtänkta inlägg utan mer Sminkan-style. Lite hipp som happ, alltså.

Precis före jul fick Sminkans blogg erbjudandet att testa e.l.f. Jag, Sminkan, har tidigare köpt en del saker från e.l.f, penslar som jag älskar och några sminkprodukter jag inte direkt blev extatisk över. Emma tyckte ändå att vi skulle hoppa på och prova lite av deras mineralsmink och den nya linjen studio line. Jag fick paketet precis före jul alltså, och har inte testat i någon enorm utsträckning. Det kommer jag heller inte att göra då jag ska skicka ner ögonskuggorna till Emma. Förhoppningsvis kommer alltså en bra och genomarbetad recension vad det lider men innan dess tänkte jag att jag kan börja med deras mineralskuggor i min serie.

Vi fick skuggorna Earthy, Wild och Golden att prova och det är tre behagliga färger. Borde passa i princip alla.
e.l.f:s hemsida står det så här om skuggorna:
 
Bring a touch of natural beauty to your eyes with these soft, translucent shades that add subtle highlights for daytime or increased drama for night. With key vitamins A & B, these eyeshadows hydrate and minimize the appearance of fine lines. Available in an array of light-reflecting color options they can be worn wet or dry, together or alone, for countless shimmering styles and trends. The all natural consistency makes them incredibly easy to apply and blend for a flawless finish. All our mineral makeup is 100% mineral based with no parabens, no preservatives and no chemical dyes.

Translucent är ett nyckelord här. Både Golden och Earthy är ganska bleka på huden. De ger dock en enorm massa skimmer. Wild är mer pigmenterad men också svårare att få jämn och mindre metallisk i sitt utseende.
Burkarna i glas är ganska stora, onödigt stora kan tyckas för mängden produkt. Jag är ju sådan att jag gärna har en plastburk till mina pigment då jag har klinkergolv och ganska stela och värkande fingrar, men det är ju jag. Det är klart snyggare och lyxigare med dessa glasburkar.
Sifterlocket har fyra väldigt stora hål. Det är lätt att skaka ut produkt alltså och man kan nog behålla tejpen över sifterhålen om man är smart. Det gjorde inte jag, sorry Emma, så halva burkens innehåll tenderar att krypa ut.

Så här ser de ut på huden. På första ögat är det gröna Earthy och så Golden och på det andra är det Wild.
Jag uppfattar Earthy och Golden som ganska grovkorninga. De är extremt skimrande och ser metalliska ut på huden om man har en bra primer under. Utan primer bara dammar de runt.  Ni ska få se dem över fyra olika alternativ snart. Wild ger en mattare känsla men är också grov i konsistensen. Det är som att skimret, som ju finns i skuggan, flyger bort vid appliceringen.
Det är inget fel på dessa skuggor. Earthy och Golden gillar jag bäst av de tre, men de är inte riktigt i favoritklass heller. De är fina, blendningsbara och skimrande men aningen bleka. Wild är ingen riktig hit då den känns trögblendad och som sagt, tappar skimret.

Så här har jag gjort nu att jag plockat ut fyra vanliga baser, Urban Decays Primer Potion, markerat på handen som U, Paint Pot Painterly från MAC, markerat som P, e.l.f:s egen primer, här markerat som E och så min älskade Dignity från face, markerat med D. På första bilden ser ni hur det ser ut innan jag lägger ögonskuggan över dem.
Sen tog jag en av e.l.f:s ögonskuggepenslar och drog en linje tvärs över handen med först Golden, sedan Earthy och sist Wild.

Man ser ingen större skillnad på skuggorna över de olika baserna. De blir lite mörkare över Dignity som ju är klistrigast av de fyra. Den lilla bilden och denna ovan är tagna i fönstret i dagsljus.

I lampljus flyter nästan Earthy och Golden ihop. Man kan också se att e.l.f:s egen primer ger minst intensitet åt skuggorna.

Ögonskuggorna kostar 36,60 styck vilket är prisvärt och bra. Man kan beställa från hemsidan utan att oroa sig för tull, vilket är skönt. Det finns 20 olika färger att välja på och alla verkar vara lättburna om än lite tråkiga. det finns större favoriter än e.l.f för mig, men priset är bra, produkten är väl värd de pengarna. Skimret är verkligen vackert i de ljusare av skuggorna jag provat och det jag uppfattar som grovt borde funka bra för dem som gillar t.ex MAC:s skimrande pigment som har lite samma känsla.

Kommentarer

Postat av: sminkjante
Publicerad 2010-01-06 18:10:56

Jag gillar verkligen inlägget och ser fram emot fler guider. Roligt att se hur skuggorna ser ut på olika baser. Oftast sådant jag undrar över men aldrig orkar testa själv.

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-01-06 21:43:55

Fint och väljobbat inlägg! Jag ser fram emot att testa E.l.f och jag ser fram emot att läsa om flera skuggor i din nya serie! Duktigt av dig att swatcha så ambitiöst dessutom!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-01-06 22:00:02

Sminkjante! vad kul! Jag ska beta av alla mineralögnskuggor jag har tänkte jag, alltså märkesvis, så jag hoppas ni har glädje av det ni som läser.



Emma! Paketerat allt i alla fall, så försöker jag posta imorgon. Visst var jag ambitiös! Jag är stolt över mig själv! ;D

Postat av: kerstin
Publicerad 2010-01-12 10:01:55

Kul med en ny serie! Jag gillar alltid att få se ögonskuggorna över olika baser, men orkar sällan knåpa ihopså ambitiöst själv =)


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela