Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Kanebo Sensai Cellular Performance Cream Foundation

Publicerad 2010-01-21 20:14:02 i Emma testar,

Som ni nog vet så är jag ett stort fan av mineralfoundation. Förra våren fick jag dock för mig att jag ville ha en flytande foundation och jag införskaffade då Cellular Performance Foundation från Kanebo. Denna foundation kostar nu hela 845 kronor, vilket jag tycker är rena mardrömspriset. När jag köpte min höll Kanebo dock på och gjorde om förpackningarna till många av sina produkter och denna fanns därför på rea hos Söderfin för 250 kronor. Jag lägger sällan mycket pengar på foundation, jag föredrar utan tvekan Everyday Minerals framför många dyrare varianter, och dessutom har jag bra näsa för fynd, så jag tyckte egentligen inte att 250 kronor var jättebilligt.Med tanke vad den hade kostat så är det ju dock att betrakta som ett superfynd. I alla fall så är BettieLie nyfiken på denna foundation, så jag har bestämt mig för att recensera den. Och ja jag vet, det blev en lång recension, jag har svårt för att fatta mig kort när jag recenserar, det är ju så mycket jag vill säga.

 

Cellular Performance säjs vara en lyxig foundation med ett fuktinnehåll på hela 50 % och sen sägs den såklart ha en massa andra superegenskaper, ni kan ju läsa vad Söderfin säger här om ni vill. Den har SPF 15 också förresten, det kan jag tänka mig att en del av er är intresserade av. En foundation med mycket fukt i är ju såklart kanon, men det jag egentligen tittar på vad det gäller en foundation är: hur ser den ut på huden, hur håller den och hur känns den.

 

Så om vi börjar från början då, hur ser den ut? Superfin skulle jag vilja påstå! Denna foundation glider på som en dröm, täcker riktigt ordentligt och skapar en riktigt docklik hy. På Söderfin anser de att man ska applicera den med fingrarna, men jag är inte så förtjust i fingerapplicering och fördrar därför att använda en skunkborste eller en foundationborste. Första gången jag testade denna slogs jag över hur fantastiskt enkelt det var att få en fin och jämn yta med hjälp av en skunkborste, hurra för skunkborsten liksom. Nu har jag dock även testat andra flytande foundations och har därmed insett att det var foundationens förtjänts att den blir så jämn och fin utan knappt någon ansträngning. Tummen upp för hur den ser ut på huden alltså! Sen använder jag alltid ett puder på denna foundation, den ger ett lite fuktigt resultat utan puder. Vill man ha glow är det egentligen ganska snyggt, men jag gillar matt och dessutom så tycker jag att den behöver fixeras.

 

Hållbarheten då? Jo, den är också riktigt bra. Jag tycker att den sitter bra på huden och håller sig matt ganska bra. Dock så upplever jag att jag håller mig matt längre med en mineralfoundation, och den har lite svårt att klara mitt eviga snytande, men det är allvarligt talat ingen foundation som klarar en hel dag när jag är i mitt snytesse.

 

Så, sista bedömningspunkten då, hur känns den? Också här riktigt bra. Mitt stora problem med flytande foundations har tidigare varit att jag upplever att de börjar klia, de känns liksom som en mask efter några dagar. Jag upplever dock inte några som helst problem med denna, den känns bra på huden och jag upplever inte att den påverkar min hud negativt. Sen använder jag inte denna varje dag eftersom jag fortfarande använder mineraler för det mesta. Jag kan alltså inte säga om det skulle göra någon skillnad ifall jag bar den varje dag under längre perioder, men så som jag använder den nu tycker jag inte att den täpper till min hud.

 

Finns det då inga nackdelar med denna foundation? Jo då, två stycken. Den första och allvarligaste är priset. Seriöst, vem tusan har råd eller lust att lägga nästan 900 på en foundation? Inte jag i alla fall, men lik förbannat kommer jag nog att överväga att köpa denna igen, i alla fall när jag är klar med min utbildning och förhoppningsvis har lite bättre ekonomi. Det här är utan jämförelse den bästa flytande foundation jag har provat, men jag är ingen expert på området, det är mineraler som är min grej, det måste jag ännu en gång påpeka. Den andra nackdelen är förpackningen, allvarligt talat, hur kul är det med en foundation i en glasburk? Det blir en sabla massa meck om man som jag är skräckslagen för bakterietillväxt. Nu har jag dock fått in en hyfsad teknik, jag tar en ren borste, skunk eller vanlig foundation, och doppar ner i burken, och får då för det mesta en lagom mängd. Sen applicerar jag på huden och därefter har borsten burkförbud. Behöver jag mer så brukar jag dubbelvika en tops och använda som spatel, smidigt eftersom man kan slänga topsen efter varje användning.

 

Så sammanfattningsvis då. Detta är en superbra foundation om ni har pengar som gräs, den blir fin på huden, känns behaglig, håller bra, även om jag inte skulle köpa den just för hållbarhetens skull, men den kommer i en puckad förpackning. Jag kommer kanske att köpa den igen, hittar jag den på rea köper jag den definitivt. Sen tycker jag att min är lite för rosa, därför brukar jag peta i lite Neutralizer Yellow, ett bra tips ifall ni har en foundation som är för rosa men som ni ändå vill kunna använda utan att se allt för skära ut. Det är i alla fall en väldigt bra foundation och har ni en sisådär 900 spänn över så rekommenderar jag den varmt.

Kommentarer

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-01-21 20:22:57

Den låter fantastisk och du har alltid sett fantastisk ut i den men 900 kronor... Nej, det är för dyrt. Men jag minns ännu med kärlek de Kanebo dual foundation jag använde som ung. De var ljuvliga. Nu är det ju inte samma sak som en flytande foundation, men ändå. Kanebo gör grymma produkter. Jag förstår att du vill ha den igen, inget snack om saken, och jag hopaps du hittar den kraftigt read någonstans.



Långa recensioner är förresten underbart! Tycker inte alls det är långrandigt, tvärtom! Rioligt att läsa!

Postat av: Tina (Beleza)
Publicerad 2010-01-21 21:31:58

Mycket bra och välskriven recension, jag har bara en sak att klaga på... Nu vill ju JAG ha den. Priset är verkligen inte att leka med, får försöka hitta en "gammal" burk nånstans. ;)

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-01-21 22:22:00

Sminkan: Ja usch jag vet, det är alldeles för dyrt! Men hittade jag den på rea skulle jag definitivt köpa den igen. Kan tänka mig att du gillade dem, krämpuder antar jag? Ja du, Kanebo är bra, men dyra...

Det är bra att du tycker det, skönt att det är nån nytta med min långa text:)



Tina: Tack så mkt, vad roligt att höra! Ja, det kan jag förstå. Har länge avstått från att recensera den just för att jag tyckte det var dumt att inge sug efter en så dyr produkt, men nu var ju Linda nyfiken, så då får det bli så här. Hoppas att du hittar den på rea:)

Postat av: Veronica
Publicerad 2010-01-21 22:51:53

sv: åh, tack så mycket! =)

Postat av: CC
Publicerad 2010-01-22 11:57:09

Låter som att den skulle passa min hud :) men jag gillar inte heller burkar...det kommer in för mkt luft o bakterier :( o priset gulp...det kan jag köpa en flygbiljett för ;)

den har säkert ett bättre pris på taxfree...kolla där nästa gång du ska köpa den

Postat av: sminkjante
Publicerad 2010-01-22 12:42:47

Synd att Kanebos grejor är så dyra, de är ju väldigt bra. Håller med Sminkan om att din hud ser fantastisk ut på de foto vi sett där du använder denna foundation. Jag blir iaf sugen på den fast ändå inte.



Mycket bra recension också.

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-01-22 13:16:59

CC: Ja, det är är en himla dum förpackning, blir massa extra bök, och som sagt inte särskilt hygieniskt. Ja, det har du säkert rätt i, men jag flyger så sällan. Nåja, den lär räcka länge, jag använder den som sagt inte varje dag.



Sminkjante: Ja, det har du verkligen rätt i, var de billigare skulle jag gärna handla mer från dem. Ja, jag tycker ju med att den blir väldigt fin på, men som sagt, lite saftigt pris. Tror att den kanske är lite för täckande för dig, du gillat väl lite skirare foundations?



Tack, vad roligt att du tycker det:) Jag håller förresten på med ditt inlägg nu, eller ja, matchningsinlägget:)

Postat av: Linda
Publicerad 2010-01-22 18:40:15

TACK för en kanonrecension, vill såå gärna ha denna ju!!!!! Men som sagt..får spara helt enkelt. De är alltså mineralolja i, misstänkte det p.g.a plitorna som poppade upp..de är dock så få så de gör mig inget om man jämför hur bra foundationen är. Att den inte lägger sig i porer och linjer är bara super =)

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-01-22 19:49:20

Linda: Varsågod! och tack, vad kul att du gillade den! Ja, jag förstår dig, den är väldigt bra. Trodde som sagt inte att det var mineralolja, tycker inte den känns sådan, men klart, finns väl olika kvaliteter på mineralolja med. Ja, du får väl spara, och som sagt, det kanske kommer nån fin rabatt du kan utnyttja:) 20 % på denna blir ju faktsikt lite pengar.

Postat av: Liz
Publicerad 2010-01-22 21:06:21

Svar:

Va kul att du gillar min recension, jag försöker att hålla dem kortfattade och bara få fram det viktigaste :)



Oj, din recension var lång :P lite skillnad på våra ^^ men du är väldigt proffsig!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-01-22 21:33:05

Liz: haha, ja jag kan verkligen inte skriva kortfattade recensioner, önskar att jag kunde. Jag tycker att din var jättebra, kort men informativ. Kul att du gillade min iaf:)

Postat av: kerstin
Publicerad 2010-01-22 22:10:36

Intressant och bra recension! Den verkar både tokigt bra och tokigt dyr... Trots att det inte alls är ngt jag är på jakt efter blir jag ändå nyfiken och vill prova =)

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-01-23 10:59:31

Kerstin: Tack! Alltid roligt att höra:) jajemensan, du har så rätt, det ena utesluter ju inte det andra:) Jo, det är ju nackdelen med positiva recensioner. Men det finns säker massa andra foundations som är lika bra, jag är inte superinsatt i ämnen helt enkelt.

Postat av: sminkjante
Publicerad 2010-01-23 16:20:12

Vilken koll du har :) Det stämmer att jag gillar lite skirare foundations, dessutom har jag kommit underfund med att jag gillar mineralfoundation bäst. Stämmer verkligen det där du skrev om att flytande ofta kliar och dessutom tycker jag ofta huden känns "klibbigt" med flytande.

Postat av: Fru Choklad
Publicerad 2010-01-23 21:44:55

Dyrt så det förslår, men ibland måste man unna sig lite lyx också. Flytande foundations har jag inte haft så stor tur med. Tycker också att det ofta kliar och blir osnyggt efter ett tag. På mig stramar de ofta och billigare märken funkar inte alls. Blir kli och jag känner mig "maskerad" hela dagen. Min favorit (är inte så där lyxdyr, men längt ifrån billig) är Cliniques Superbalanced makeup "27 alabaster". Den är kanon. Skulle jag hitta den på en rea någon gång så kan jag absolut tänka mig att testa Kanebos foundation. Den verkar ju onekligne riktigt bra.

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-01-24 20:09:28

Sminkjante: jajemensan, visst har jag:) Det är för att du gillade Nvey Ecos, den är ju rätt skir... Och ja, jag gillar ju också mineraler bäst, men ibland är det trevligt att ha ngt annat att ta till. Tror att kliandet kommer sig av att billigare foundations ofta innehåller uttorkande ämnen, det påstod iaf en hudterapeut jag gick hos. Denna kliar inte alls, så på så sätt är den ju bra. det gör förresetn inte Nvey Ecos heller...



Fru Choklad: Japp, det är ett alldeles hisnande pris. ja, ja har med liknande erfarenhet av billigare flytande foundations... Bra att du har hittat en du gillar som har ett lite mindre hisnande pris:)Men som sagt, hittar man denna på rea, då är det ju en annan femma...


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela