Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Illamasqua Rich Liquid Foundation

Publicerad 2010-01-14 19:50:28 i ,


Nyfiken som jag är kunde jag under julen inte låta bli att kika runt på Illamasquas hemsida. Jag har länge velat testa en foundation från dem och beslöt att den jag ville testa var Rich Liquid Foundation och färgen skulle vara den som heter RF 120: For light skin with pink undertones, full coverage

Pink Undertones... Nja... Inte direkt va? Den är ju tokgul. Det ser kanske inte så illa ut när man har den på handen så här, eller jo, det gör det, men det blir värre...

RF 120 är för ljus hud. Den är dock flera nyanser för mörk för mig. Dessutom slår den i orange mot min rosa hud. Fler problem är att den på mig blir väldigt kakig och torr och framhäver rynkor. Full täckning ger den dock och jag tror den kan bli bra om man blandar upp den med lite dagkräm. Ja, färgen kan jag ju inte göra något åt, men konsistensen.

Så här går det alltså när man ska handla på nätet och köper foundation. Jag rekomenderar alltså inte själva förfarandet och faktiskt inte heller den här produkten. Inte för oss medelålders damer alla fall vars hy inte längre är slät eller oljig. Och beställer ni från Illamasqua så tänk på att deras uppfattning om rosa inte är helt i linje med min hudton. Jag har kraftigt rosa undertoner och ljus hy.

Kommentarer

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-01-14 20:07:35

Hu, vilken ful och läskig! säkert var den dyr också, blä så trist...

Postat av: Veronica
Publicerad 2010-01-14 20:09:22

Jag köpte en foundation därifrån också och som du så är jag blek och rosa. Men jag tog den som såg vit ut och den skira varianten. Färgen är bra men jag vet inte om jag gillar den. Mitt ansikte kliar lite och den 'rullas' lätt av. Men jag har bara testat den två ggr än så länge så vi får se.

Postat av: Erika
Publicerad 2010-01-14 21:34:51

Oj, jag som hade tänkt beställa den. Undrar verkligen hur de kunde fått för sig att den där skulle passa blek och rosa hud.

Postat av: kerstin
Publicerad 2010-01-14 21:37:50

Vilken otur!

Postat av: CC
Publicerad 2010-01-15 00:24:19

Vad trist... jag klämde på de där i USA...ångrar att jag inte köpte den vita. Helt vit o full täckning, skulle vara jättebra att blanda andra foundations med

Postat av: Linda Johansson
Publicerad 2010-01-15 01:01:54

Just så där blev resultatet varje gång jag köpte en foundation från Yves Rocher, alldeles för gul/orange för mig som har kalla och lite rosa färger i hyn. Jag är 32 år och handlade länge från YR (eftersom mamma bara köpte sitt smink därifrån) och under alla dessa år fanns det bara 2 st foundations på passade över huvud taget, de togs naturligtvis bort ur sortimentet för att de såldes för dåligt??!

YR tycks fortfarande inte fatta att det finns kalla och rosa toner här i Skandinavien, deras mineralpuder är rena skämtet, liksom alla andra foundations. Om man har tur så blir man bara gul el ser sjuk ut numera, inte alldeles orange! :)

Postat av: A
Publicerad 2010-01-15 02:20:52

Håller med om att det blev ett dåligt resultat på din hy. Men ANTAR att deras tanke var att "neutralisera" bort det råsa i ens egen hy, (eftersom man kan kan se ojämn ut i ansiktet med råsaaktig hy mot mer vitbeige hy), med gulorange, för att det ska bli en mer "normal hudton". Fast misslyckades gjorde de.

Postat av: sminkjante
Publicerad 2010-01-15 09:12:22

Vilken dålig färg, tråkigt när det blir såhär.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-01-15 15:06:12

Emma! Ful och läskig, ja. Dyr, ja, för att inte gå att använda så är den ju det.



Veronica! okej, ingen idé att prova en annan färg alltså. Trist, för jag gillar Illamasqua som koncept.



Erika! Ja, man frågar sig ängsligt hur den för gul underton ser ut... :D



Kerstin! Ja, kan man nog påstå...



CC! Jo, men då kan man ju lika gärna ha Kryolan egentligen. Deras grejer är ju dessutom billiga.



Linda! Visst är det trist att så få sminkmärken uppmärksammar oss bleka och rosa människor. Visst, vi är i minoritet, men man vill ju inte se ut som man vore färgblind för det. Hur kul är det med en orange rand längs käkbenet liksom?



A! Ja, jag antar också att de tänkt neutralisera det rosa, men det funkar ju inte på det här viset. Man ser ju bara smutsig och konstig ut. Tycker att ett märke med den profil som Illamasqua har borde kunna hitta bättre vägar än denna.



Sminkjante! Dålig på mig, ja, absolut. Skulle nog funka utmärkt på någon med mörkare och gulare hudton. Trist när beskrivningen skiljer sig så pass dock.

Postat av: CC
Publicerad 2010-01-15 16:49:59

Kollade just på deras hemsida...jag tycker du skulle valt den vita med rosa underton RF 105...

Kryolan äger Illamasqua förresten :)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-01-15 17:01:13

CC! Jag vet att Kryolan äger Illamasqua, därför jag menade att man hellre kan köpa Kryolan. Billigare och samma kvalitet eller kankse bättre. Har inga problem med Kryolans foundations. Erkänn att den vita med rosa täckning inte ser ut att bli direkt naturlig på swatcherna. De ger ju komplett täckning står det. Köper man Kryolan så betyder det ju faktiskt FULL täckning och jag räkande med samma resultat här.

Postat av: Sexy Sadie
Publicerad 2010-01-16 14:33:06

Kryolan eier ikke Illamasqua, men de utviklet produktene på laboratoriumet deres. Samme som Artdeco og Make Up factory får en del av sitt utviklet der.



Postat av: Fru Choklad
Publicerad 2010-01-16 21:27:33

Synd att den inte levde upp till dina förväntningar. Annars måste jag säga att jag är grymt nyfiken på märket. Det har ju inte funnits så länge, men har redan blivit otroligt popis bland muor i både USA och England. När man ser deras bilder som visar kollektionerna så känns det lite som att kolla in MACs lite fräckare lillasyster. Ska bli spännande att se hur märket utvecklas.


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela