Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Egenfixade strassfransar

Publicerad 2010-02-14 13:55:23 i Emmas sminkväska,

Ni vet ju att jag gillar att blinga lösfransar med hjälp av strass. Den här veckan har jag varit väldigt aktiv och gjort riktigt många faktiskt. Tänkte att jag kunde visa upp dem här på bloggen, för jag tycker de är himla söta och om ni som jag och Sminkan tycker att det är kul med strassfransar men inte hittar alla färger ni är sugna på i affären, eller ja i vårt fall på ebay, då är det faktiskt inte alls svårt att fixa liknande själv.

 

Jag la upp mina strassfrans-verktyg på en liten bild, ifall någon känner sig manad att testa. Först och främst måste ni såklart ha ett par fransar som lämpar sig för att limma strass på. De jag vanligtvis använder är korsade plastfransar som jag har köpt superbilligt på ebay. Sen behöver ni såklart ett bra lim, jag använder Lash grip, mitt absoluta favoritlim. Förutom fransar och lim är såklart strassen superviktig. Jag använder nail art-stenar som man kan köpa i hjul, bland annat på ebay och tradera, och säkert också i ett antal webshoppar som säljer nagelprylar. Jag har ett antal såna olika hjul, både med vanliga runda stenar, samt med stjärnor och även ett hjul med mixade färger och former, inklusive små hjärtan. Slutligen behöver man också någon typ av verktyg för att få lim och stenar på plats på fransarna. Här har jag inga avancerade verktyg, utan använder en orangepinne för nagelbandskötsel för att lyfta stenarna med. Till limmet använder jag en påsklämma, ni vet en sån man slingrar runt påsöppningar. Slutligen behöver ni också lite vatten för att lättare få upp stenarna.

 

Vad jag gör är helt enkelt att jag klickar ut limmet där jag vill att stenarna ska sitta. Jag brukar portionera ut limmet en rad i taget, då limmet precis som när man fäster lösögonfransar behöver ungefär en halv minut på sig att segna till. Därefter doppar jag den smala sidan av orangepinnen i vattnet, inte så den blir direkt blöt, endast lite fuktig. Därefter plockar jag upp en strassten och släpper ner den i limpricken och fortsätter likadant med hela raden. Vill man ha fransar med flera rader strass så är det bara att man upprepar processen likadant och därefter låter limmet torka ordentligt. 

Himla söta tycker jag att fransarna blir. Ovanför ser ni ett par strassfransar från Ardell samt min och Sminkans favoritstrassfransar som vi köper i 10-pack på ebay. De är verkligen superfina tycker jag, men det är himla trist att de inte finns i andra färger. Dock är det förvånansvärt lätt att göra ena ifall ni bara har lite tålamod. Under här ser ni små klickbara bilder på mina nystrassade fransar, de flesta av samma modell som de blåa. Jag kastar även med en bild på ett par fransar jag gjorde till alla hjärtans dag, nämligen med små strasshjärtan på, ganska söta va? Vi får väl se om jag orkar använda dem ikväll, det är i alla fall min plan…

Kommentarer

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-02-14 14:10:49

Jag är sååååå glad att du fixar mina! Bra inlägg!

Postat av: kerstin
Publicerad 2010-02-14 14:39:59

Så fantastiskt fina fransar! Det verkar vara väldigt kul pyssel också!

Postat av: e r i c a [ nosecrets ]
Publicerad 2010-02-14 14:55:14

oj, pilligt! men snyggt som tusan blir de ;)

Postat av: Daniela
Publicerad 2010-02-14 15:02:52

Coolt! Aldrig tänkt på att man kan göra det själv! Haha. Ha en fin dag. Kram

Postat av: Elli :)
Publicerad 2010-02-14 15:07:20

Gud vad fin blogg du har! Glad alla hjärtans dag! :)

Postat av: -hannah
Publicerad 2010-02-14 15:16:03

din blogg är riktigt fin :)

hoppas du får en bra dag <3

Postat av: Stephy
Publicerad 2010-02-14 15:33:51

Väldigt kreativt och smart! super snisigt! ska försöka mig på det någon gång! :)

Postat av: Pinch
Publicerad 2010-02-14 15:42:42

Så kult! Hjertene var kjempesøte :)

Postat av: Carolina
Publicerad 2010-02-14 15:44:54

Åh va smart, aldrig tänkt tanken på att piffa upp fransarna själv, det vart ju riktigt fint ju!

Postat av: Josephine (Makeuponista)
Publicerad 2010-02-14 15:54:10

Tusen tack för tipset! Det ska jag göra när jag har tid över! =)

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-02-14 18:48:15

Sminkan: Ja, du har tur du:) Och tack...



Kerstin: Ja, de blir väldigt fina, och just därför är det såklart kul:)



e r i c a [ nosecrets ]: haha, ja lite så:) Lite pilligt är det såklart, framför allt kräver det lite tålamod.



Daniela: Tack:) Jag var inte helt säker på att jag skulle fixa dem med flera strassrader, men det är inte så svårt... Skojigt när man kan fixa saker själv och inte behöver köpa allt.

Kram



Elli :):Tack! och tack detsamma:)



-hannah: Tack hannah, och detsamma till dig.



Stephy: Tack! Jag är mkt nöjd, både med idén och resultatet. Vore kul att se om du ger dig på det själv!



Pinch: Tack! Ja, visst är de söta:)



Carolina: tack! jag tycker själv att det var en kul idé, och så blev det ju fint också...



Josephine (Makeuponista): varsågod:) Ska bli kul att se vad du hittar på...



Postat av: CC
Publicerad 2010-02-14 19:39:56

Duktig du är!! Hoppas vi får se dem med hjärtan på användas :)

Postat av: yasmine modell fru och mamma
Publicerad 2010-02-14 19:58:15

duktigt fina är dom

Postat av: Dockie
Publicerad 2010-02-14 20:10:36

Fin blogg!

Allt bra? :)



kram.

Postat av: Cecilie - Bloggvärldens mest musikfyllda blogg
Publicerad 2010-02-14 20:16:36

Snyggt som tusan! :D

Postat av: BRUNETTBLOGGEN
Publicerad 2010-02-14 20:23:06

snygga fransar :D har aldrig sett nån ha sånna.

Postat av: andréa
Publicerad 2010-02-14 21:02:15

hej jätte fin blogg :D



kolla gärna in min och passa på att skriva lite roliga frågor i min frågestund.

kram och ha det bäst.

Postat av: Lina
Publicerad 2010-02-15 10:28:22

Ohh pillig men snyggt!!

Har själv inte så många lösögonfransar (2 par..) tycker det är lite svårt att få dit dem men nu blev jag sugen....

Postat av: Vanessa
Publicerad 2010-02-15 15:35:40

va duktig du är! :) du kan göra värsta Business jue! Jag skulle lätt köpa av dig om du sålde dem :)

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-02-15 18:33:00

CC: Tack:)Det blir säkert nån gång, men igår var jag omsminkad. Var himla skönt...



yasmine modell fru och mamma: Tack!



Dockie: tack så mkt. Jo då, bara fint, själv?



Cecilie - Bloggvärldens mest musikfyllda blogg: Tack, vad kul att höra:)



BRUNETTBLOGGEN: Tack. Nej, det är väl inget man hittar på H&M precis, men på ebay finns det som sagt, iaf blåa...



andréa: Tack tack. Och tack detsamma:)



Lina: Ja, lite pilligt är det ju onekligen, men kul eftersom de blir fina:) Ja, det är ju inte helt lätt alltid, men det är bara att öva;)



Vanessa: Tack! Haha, ja du missade nog det inlägget, jag skrev att jag hade frågat min sambo Erik om jag inte borde sluta plugga för att ta upp detta som yrke på heltid:D Han tyckte inte att det var en bra idé, så nu håller jag det på ett strikt amatörmässig nivå:) Roligt att höra dock!

Postat av: Vanessa
Publicerad 2010-02-15 20:47:45

Haha oj , jag sitter ju på jobbet o läser så jag hinner aldrig läsa klart allt :$ ..



Hahah nu vet du att du skulle ha en trogen kund nu iaf ;) haha

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-02-16 14:02:58

Vanessa: ja jag förstår. Det var rätt länge sen dessutom, typ i julas...



Haha, ja okej, det är ju bra att veta ifall jag inte får jobb som audionom:D


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela