Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Emerald Sparkle och en blåmes

Publicerad 2010-12-21 23:29:38 i Naglar i grönt,


Jag berättade ju tidigare att jag idag har gröna naglar och lovade att visa dem. Fortfarande så är det gamla julklassiker som är framme, inte något av de ca 100 otestade lacken. Ibland måste man få plocka fram de säkra korten och njuta av sina favoriter. Eller ibland... alltid! Sen är det ju kul att upptäcka nya lack och få nya favoriter också. Det här är dock en gammal favorit som inhandlades 2008 från China Glaze dåvarande julkollketion Sleigh Ride.


Emerald Sparkle från China Glaze är en grön favorit och en perfekt grön för julen. Mörkgrön jelly med gröna glitter i. Alldeles förtjusande! Den kräver tre tunna eller ett till två tjockare lager och den är något segtorkad även med Seche Vite, dock inte i närheten av systerlacket Ruby Pumps som beter sig nästan lika illa som Creatives beryktade segtorkare till lack. Man bör dock vara försiktig i alla fall i en timme efter att man lackat naglarna med detta även om man använder Seche Vite, alla fall i dessa väderförhållanden. Jag har kommit fram till att lackens torktid har att göra med fingertemperatur och lufttemperatur, men helt säker är jag inte. Det är dock min nya teori. ;D

Apropå temperatur så är här under -20 grader celsius och när jag fotade naglarna ute  solen så blev den fria kanten "frostad" som kanten på en Frozen Margarita. Ser ni? Ja, jag måste ju passa på och säga att vantar ute är en bra idé för kyla gör naglarna sköra. Jag har redan slagit av ena tumnageln. Jag är notoriskt dålig på att behandska mig när jag bara ska "över gården" så jag har varit i vedboden och hämtat ved utan vantar och sprungit fram och tillbaka mellan husen utan vantar. Det kan straffa sig...

Hur som helst så är det ett mycket vackert lack. Det förekommer minst två olika versioner av det så alla Emerald Sparkle ser inte exakt lika ut. En är glittrigare och lite mörkare än den andra. Kan vara bra att veta. Jag har nu dekorerat det lite inför morgondagen, för det får hänga med en dag till. Åtminstone känns det så just nu. Egentligen borde jag prova igenom Color Clubs Enchanted Holiday, är himla nyfiken på Magic Elf, men vi får som sagt se. Det är lite skönt att inte lacka om precis varje dag ibland.

Här kommer en liten bild på en blåmes. Helt OT. Fågelbordet var så välbesökt idag, inte bara av blåmesar och de "vanliga" gästerna utan även stjärtmesar, fasanhöns, hackspettar och nötskrika. Ja, fasanerna och hackspettarna kommer ju förbi varje dag, men stjärtmesarna och nötskrikan ser jag inte så ofta. Fåglar är dock inte så enkla att fotografera. De vill liksom inte sitta stilla. Katterna tycker det är jättespännande att spana på alla fåglarna genom fönstret. De är dock helt ointresserade av att gå ut i kylan. Min promenad var dock lyckad. Härligt med sol trots den svidande kylan. Passade på att bada bastu efteråt så man blev ordentligt varm. Och dricka glögg. Vintern är verkligen härlig! Visst är det en underskattad årstid!


Kommentarer

Postat av: nailsbybellan
Publicerad 2010-12-22 00:09:27

Åhh bastu och glögg är inte helt fel alltså :)! Måste hålla med om att vintern är mysig :) Emerald sparkle är fantastiskt!

Postat av: Kerstin
Publicerad 2010-12-22 08:20:44

Vilken söt och fluffig mes! Vi har inte kommit oss för att ordna ed sådant i nya huset (har ju haft en del annat att rodda med...), men min hos mina föräldrar finns det gott om fågelmat. Dessvärre tycker även deras katt att det är en slags servering...



Emerald Sparkle är underbart fint! Jag har länge funderat på att beställa det och funderar på var det befinner sig på färgskalan i förhållande till CG Watermelon Rind, Sinful Colors San Fransisco och HMs Envy Me. Vad tror du om det?

Postat av: Pamsan
Publicerad 2010-12-22 09:46:37

Vilka härliga bilder! Älskar lacket! Det är verkligen en riktig klassiker. När vintern är som den är nu så är det verkligen mysigt. Vitt, ljust och gnistrande. Har haft julkänsla hela december. :)

Postat av: Annie
Publicerad 2010-12-22 10:01:51

Jag älskar Emerald Sparkle! Nu blev jag väldigt sugen på att plocka fram den :)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-12-22 11:08:11

Nails by Bellan! Glögg är min nya passion! Mmmm!



Kerstin! Fågelbordet är mammas och pappas. Jag är ju i stugan på landet nu och då är de ju nästgårds så jag är där rätt mycket.



Pamsan! Ja, visst är det ljuvligt i år! Förra vintern var också fantastisk! Alla fall när kollektivtrafiken funkade... Det är det enda jag inte gillar med vintern, tunnelbanans sammanbrott.



Annie! JA, fram med den!

Postat av: CC
Publicerad 2010-12-22 11:14:32

Ja haha jag delar ju INTE din förtjusning för vintern, tycker den är fruktansvärd. Känner mig fången hemma för det är alldeles för kallt att gå ut :(

Men jättevacker bild på pippin och lacket o julprydnaden

Postat av: åsa-li
Publicerad 2010-12-22 11:15:24

hej sminkan! Emerald sparkel känns helt rätt nu i jultider. tror jag kör det på annandagen och går för rött på julafton. Jag är ledig jul nyår som tur är då jag inte får ha lack på jobbet. åsa-li

Postat av: Nail Polish Junkie
Publicerad 2010-12-22 12:32:01

Det där ska jag bara ha. Ångrar att jag inte hunnit köpa det än så jag kunde haft det på jul men nästa år kanske:)I år blir det Ruby Pumps.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-12-22 15:41:03

CC! Men det är skillnad på att vara i stan eller på landet. I Stockholm blir jag också galen på speciellt kollektivtrafiken och den bristfälliga snöröjningen.



Åsa-Li! Ja, det låter som en bra plan! Jag har kvar Emerald Sparkle idag men ikväll ska jag måla om. Får se om det blir julmanikyren redan då... Det är så svårt att välja vilket rött det ska vara bara...



Nail Polish Junkie! Ja, men det funkar ju när som helst under året. Det är ett oerhört vackert grönt lack!

Postat av: Nailtastic
Publicerad 2010-12-22 16:30:20

Det här lacket är ren och skär perfektion! Passar verkligen ypperligt i jultider (och när som helst annars också såklart).

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-12-22 18:54:43

Alltså jag gillar vintern. Fast när det är bitande kallt, enbart is i nobbans vattenhink och griskallt, då känner jag inte för att lovsjunga vintern precis. Skönt att stoppa händerna innanför hästtäcket dock:) Emerald sparkle är mycket vackert hur som helst. tror aldrig jag haft ngt direkt med torktiden heller...

Postat av: Maja
Publicerad 2010-12-22 19:45:33

Jag älskar också Emerald Sparkle! Så vackert lack, och perfekt till jul. :)

Postat av: Kajalpennan
Publicerad 2010-12-26 21:15:03

Jag tror absolut att torktiden beror på fingrarnas temperatur (luftfuktighet har jag ingen uppfattning om) Jag spolar alltid händerna i riktigt varmt vatten innan jag lackar. Är vanligtvis så kall om händerna och då känns det som lacket aldrig torkar

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-12-26 21:40:24

Maja! Ja! Utan tvekan!



Kajalen! Visst är det så! Jag har funderat så himla mycket och det är faktiskt något jag har upptäckt. Lack beter sig så olika vid olika tillfällen och det verkar vara beroende på fingrarnas temperatur. Skönt att ha listat ut det. Varmvatten var en bra idé!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela