Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Vampire Academy av Richelle Mead

Publicerad 2010-04-26 05:55:34 i Boktema 2010,


Jag läste de två första böckerna av Richelle Meads Vampire Academy-serie i höstas och gjorde även en tolkning helt solo på dem. Efter det har jag fått Emma att läsa böckerna och hon är nu mer förtjust än jag. Jag tyckte dock att det var böcker som absolut var både spännande och läsvärda. Jag köpte även de tre första delarna på engelska i en box eftersom jag var otålig och inte ville vänta på den svenska översättningen, men nu har del tre även översatts till svenska för dem som föredrar det. Del fyra och fem finns att köpa på engelska nu och en sjätte del är väl snart ute också.

De tre första delarna i engelskspråkig utgåva ser ni här. Böckerna handlar om Rose, en dhampir, och hennes bästa vän Lissa, en moroi-vampyr. Moroi behöver dricka blod men är inte odödliga. De är däremot en sorts vampyradel och indelade i olika furstehus. Lissa är den sista av Dragomir-ätten. Dhampirerna är halvvampyrer som hjälper de adliga, förfinade moroi i kampen mot strigoi. Strigoi är de odöda, blodtörstiga vampyrerna som Rose får lära sig hata och slåss mot för att skydda moroi.

Rose har ett väldigt komplicerat förhållande till sin mor. Hennes mamma är en legendarisk dhampirkrigare och ganska lik Rose. Rose är en självständig tjej med bra själförtroende. Hon är rebellisk och hon är lojal mot Lissa i alla lägen. Hon förälskar sig i sin mentor, Dmitri, den supersexige dhampirkrigare som ska hjälpa Rose bli en mer disciplinerad kämpe. Det är alltså den vanlig mixen av tonårsdrama, vänskap, kärlek, föräldrar som inte går att prata med och så vidare men i vampyrmiljö. Precis som i House of Night-serien av P.C. Cast så är man inte så klassiskt vampyrig i Vampire Academy. Det är inte mycket fokus på bloddrickande eller att man brinner upp i solljus utan mer på andra saker. Vill ni veta mer kan ni även med fördel läsa mitt första boktema på boken som ni hittar här.

Kommentarer

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-04-26 10:07:56

Det är så bra böcker! Det finns dock bara 4 stycken än så länge. Den femte kommer nu i maj och den sjätte inte förrän till hösten... Snabbt jobbat iofs.

Postat av: Helena
Publicerad 2010-04-26 17:50:05

jag som letar efter nått nytt att läsa, hoppas dom finns som ljudbok också :-)

Postat av: Dåren på gatan
Publicerad 2010-04-26 21:35:13

Jag är en vampyrjägare och jag vill ha kontakt med alla som känner, eller känner någon som känner en vampyr. Kontakta mig!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-04-27 06:41:39

Emma! ja, okej, men det känns som fem... :D



Helena! Ingen aning om de finns som ljudbok. De är ärtt lättlästa annars. Inget motstånd i språket.



Dåren! Hoppas du hittar några riktiga vampyrer. Jag känner bara sådana som skulle önska de vore. :D

Postat av: Helena
Publicerad 2010-04-27 11:03:11

jag hittade åt alla 4 böcker som ljudbok på engelska :-) lättare med ljudbok när händerna inte orkar hålla i en bok. dessutom kan man läsa samtidigt som man är ute och går ;-)

härliga sminktolkningarn ni gjort, ska se om jag kommer mej för att göra en jag med när jag läst lite.



Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-04-27 17:16:40

Helena! Ja! Gör det! Vad roligt det vore!

Postat av: Nicole
Publicerad 2010-04-27 20:04:49

ooohhh verkar intressant ska kolla på adlibris nu hihi :-)


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela