Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Kelley Armstrong: Women of the Otherworld

Publicerad 2009-09-14 14:07:10 i Boktema 2009,

Ny vecka, nu måndag och nytt boktema. Som ni säkert har märkt så har boktemat fått byta dag, detta för att vi lättare ska hinna med, att skriva och tolka tar ju lite tid, alltså skadar det inte att ha en helg på sig. Denna vecka faller valet på Kelley Armstrong. Armstrong är en kanadensisk författare och hon har skrivit en hel lång rad med fantasyböcker. Den serie som det har kommit ut mest av och som Sminkan och jag har läst och således valt att fokusera på denna vecka är Women of the Otherworld. Denna serie består för närvarande av 10 delar och efter vad jag ha förstått så kan det nog komma fler bäcker i serien. Skulle så inte vara fallet så har armstrong skrivit ett helt gäng med andra serier, för den som inte kan få nog.

 

I den första boken möter vi Elena, världens enda kvinnliga varulv, som har svårt att acceptera sitt öde och därför har övergivit sin flock för att försöka leva ett vanligt liv, tillsammans med sin sambo i Toronto. Detta innebär en del problem då Elena med jämna mellanrum måste förvandla sig till varg, för hur förklarar man på bästa sätt sina nattliga joggingrundor och sin glupande aptit för sin partner? Elena kämpar hårt för att dölja sin sanna identitet för sina närstående, men en dag kontaktas hon av flockens Alphahanne Jeremy. Flocken är hotad och Elena måste resa hem för att hjälpa de sina, hon är trots allt skyldig Jeremy en tjänst. Väl på hemmaplan tvingas hon att möta Clay, mannen hon en gång älskade passionerat, men som har sårat och märkt henne för livet. Att ignorera Clay är inte lätt, men Elena tänker försöka, hon vill trots allt bara hjälpa flocken att avfärda hotbilden, så att hennes liv kan återgå till det ”normala” i Toronto.

 

Armstrongs Women of The Otherworld-serie är uppbyggd så att vi får möta en övernaturlig kvinna i varje bok. Huvudpersonerna återkommer dock, både som biroller och som huvudperson. Förutom varulvar så möter vi häxor, halvdemoner, besvärjare och necromaticer med flera. Armstrong har målat upp en värld där övernaturliga varelser lever parallellt med vår värld, självklart utan våran kunskap. Samtidigt som de tvingas handskas med vanliga problem, som jobb, bostad och vårdnadstvister, så tvingas de även att hantera mer komplicerade händelser av övernaturlig natur som till varje pris måste hållas dolt för mänskligheten.

 

Det här är otroligt spännande böcker, jag har avverkat sex stycken och är nu inne på den sjunde och jag vet att även Sminkan har läst ett helt gäng. För er som gillar övernaturliga varelser men som inte nödvändigtvis anser att vampyrer är de enda av intresse så rekommenderar jag helt klart dessa. Förresten så tror jag att de flesta inbitna vampyrälskare kan läsa dessa med behållning med, det finns trots allt även vampyrer i Armstrongs värld, även om de än så länge inte har givits någon huvudroll, men vem vet vad som komma skall.

Kommentarer

Postat av: Johanna
Publicerad 2009-09-14 19:07:30

Yay! Jag behöver ny läsning så dessa ska jag helt klart spana in!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-09-14 20:53:44

Suveränt skrivet! Jag tycker du gjorde ett fantastiskt jobb med detta, Emma! OCh jag har läst lika många som du! ;D

Ha så kul med min Men of the Otherworld nu. Sen kankse du kan låna Chloe-serien också. Om ni kommer upp till Stockholm alltså. :D

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-09-15 00:01:56

Johanna: ja läs! Tänkte faktsikt på dig när jag skrev texten:)



Sminkan: tack kära sminkisen, vad kul att du tycker det! Ja, jag ska läsa den härnäst. hmm, Chloe, är det den med Exit Strategy? För den har jag hemma... Ska dock läsa No Humans Involved och personal demon först... Får se om vi kommer till Sthlm, hoppas det!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-09-15 18:19:57

Emma! Nix nej. Jag menade serien med The Awakening och The Summoning. Du tittade på dem när du var här. Också med smycken på framsidan.

Postat av: Fru Choklad
Publicerad 2009-09-16 21:36:58

Jag har läst en av de här böckerna och den gillade jag verkligen. (Den som heter "märkt" på svenska) jag ska absolut läsa fler i serien för den jag läst var som sagt kanon.

Själv har jag ÄNTLIGEN fastnat i "Historikern" av Elizabeth Kostova. Det tog mig tre hundra sidor att fastna, men det är klart. Det var den första boken jag läste efter Twilight-böckerna och det var ju liiiite svårt att toppa den makalöst bra serien så... Nu vid 450 sidor är den riktigt spännande :)


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela