Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Boktema: Ful av Scott Westerfeld

Publicerad 2009-09-07 06:00:11 i Boktema 2009,

Äntligen dags för boktema igen! Yay! Och vi startar med den fantastiska science fictionromanen Ful av Scott Westerfeld.

Ful är den första boken i en serie med tre romaner. Den utspelar sig i en framtid inte allt för avlägsen från vår tid. I denna framtid har man försökt att undanröja krig, konflikter, svartsjuka och olikheter genom att dels minska antalet människor (man får ett barn per par) och dessutom skönhetsoperera alla människor från det de fyllt 16. Innan dess lever de "fula" åtskilda från de "snygga" i sina egna speciella byar. I en sådan by möter vi Tally. Hon ska snart genomgå processen från ful till snygg. Hon längtar efter det. Men, innan hon kommer så långt träffar hon Shay. Shay är en tjej som inte vill finna sig i konformismen i skönhetsidealen. Hon vill rymma till en plats där hon hört att människor som inte opererats lever, och hon vill ta Tally med sig. Shay lyckas fly men Tally stannar kvar. Dock blir hon ombedd att hämta tillbaka Shay av specialenheten som sköter samhällets säkerhet. För att få sin efterlängtade operation måste Tally hitta rebellerna och förråda dem och Shay. Hon ger sig iväg på sin resa och den resan innebär också att hennes ideal förändras och att hon får veta något som myndigheterna vill hålla hemligt. Den vetskapen gör henne till ett potentiellt hot mot hela samhället.

I andra boken, Ful eller Snygg, har Tally genomgått operationen. Hon är lika otroligt vacker som alla andra i snyggingstan och allt hon drömde om som ful har gått i uppfyllelse. Men, var det fortfarande hennes dröm? Tally har en gnagande känsla av att något är fel. Hon borde minnas något, något viktigt, men vad? En dag kontaktas hon på en maskerad av en främling som har något åt henne. Ett brev skrivet av henne själv som ful och något annat. Något som kan förrändra allt...

Så långt har jag kommit i trilogin. I höst läser jag absolut tredje delen, den som heter Specials på engelska. Har du tid över för en bok som kan läsas på flera olika plan, då rekomenderar jag Ful. Som vuxen kan man läsa den som en kommentar till vårt eget samhälle och en kritik av de ideal som råder. Det är en dystopisk framtid som skildras, trots att alla är friska och vackra. En vision som får en vrida sig lite olustigt i fåtöljen. Vill man läsa den som en spännande berättelse så funkar det lika bra. Scott Westerfeld skriver på ett lättillgängligt sätt och romanerna håller spänningen uppe hela tiden. Den första är klart bättre än den andra men båda är definitivt läsvärda. Så ta en tur till ditt lokala bibliotek eller ladda ner Ful på engelska från Scott Westerfelds blogg.

Kommentarer

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-09-07 10:11:47

Yay boktema! Vilken bra text du skrev, du fångade mig helt klart. yes, Specials ska jag med läsa i höst, längtar, till skillnad från dig tyckte jag ju att tvåan var bättre än ettan... Men visst har det kommit en fyra med?

Postat av: Marie
Publicerad 2009-09-07 13:08:41

Välkommen tillbaks, boktema!

Postat av: marybeth
Publicerad 2009-09-07 23:03:43

Vilken intressant handling, jag får lust att läsa dom! Det fascinerar mig, med en stad där alla är opererade för att vara snygga.. och att de "fula" är kvar på en annan plats så länge.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-09-08 05:54:47

Emma! Ja, äntligen. Bra att du pushade på om det. Nästa vecka är jag mer kreativ, hoppas jag...

En fyra tror jag finns men jag vet inte. Nöjde mig med de tre jag är säker på.



Marie! Visst är det roligt!



Marybeth! Hurra! Vi vill ju inspirera även till läsning!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela