Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Svartskuggad tutorial

Publicerad 2009-05-10 18:28:14 i Tutorial,


Jag lovade Emma att göra en tutorial inspirerad av IsaDoras Smokey-eye look som vi båda gillade bilderna till. Som vanligt var jag lite snabb dock. Jag hade en bild av hur det såg ut i mitt huvud, kollade inte upp det på nätet innan jag sminkade mig och ja, självklart, jag gjorde fel... Eller fel, men jag gjorde inte helt rätt. Mitt ljusa på ögonlocket är mer rundat och jag har mer svart i inre ögonvrån, men det går ju att justera efter tycke och smak, tekniken är ju trots allt samma. Dessutom så kan jag direkt nu säga att min makeup är mindre svart än den kunnat vara. Det är medvetet för att man ska se var eyelinern ligger. Nå, här är en tutorial inspirerad av, men inte exakt lika som, IsaDoralooken!
1.

En vit krämskugga, L'Oreal Color fresco, som bas. Därefter svart kajal runt ögat i franskanten.
2.

Fram med en neutral beige ögonskugga, matt, som läggs över hela ögonlocket upp till brynet.
3.

Svart, matt skugga, här Paula Dorfs Twilight, suddas in längs övre franraden ovanpå kajalen. Lite läggs i inre ögonvrån för att definiera. Här gjorde jag alltså "fel". Isadoratjejens går också in i inre ögonvrån men mindre och den linjen är dragen längs globlinjen och inböjd, inte som jag gjort här. Men, ni kan lätt justera detta själva.
4.

Nu suddar jag in svart längs hela globlinjen. Jag väljer också form på den ljusa fläcken på ögonlocket. Min favoritform blir det, alltså jag faller tillbaka på hur jag brukar göra, och väljer en oval. Om man tittar på bilden från IsaDora ser man att man valt att göra linjen mer sned. Också lätt att reglera efter tycke och smak. Typiskt mig att inte titta på bilden innan jag började... Men, nu är det som det är...
Ja, just ja, svart kajal som inliner också.
5.

Eyeliner, här en geleyeliner i svart, längs övre fransraden. Ni ser att den breddas utåt. Ögonbryn fylls i och mascara målas på. Foundation appliceras.
6.


Det färdiga resultatet. okej, inte precis som det skulle bli, men vas sjutton... Behövs en till som är mer exakt efter bilden? Nej? Det klarar ni väl er utan? Annars måste jag skriva ut den och ha med den in i badrummet för att komma ihåg exakt för att inte falla i fällan att göra en "klassisk Sminkan". Nå, den bygger som sagt på samma princip. Enkel och snygg makeup, enligt mig. Två skuggor räcker, alltså kan ni hoppas att köpa en hel palett. Har man en ljusbeige och en svart så finns hela gråskalan i blendningen om man vill. ;D

Kommentarer

Postat av: anna
Publicerad 2009-05-10 19:04:05

sjuukt snyggt! älskar det

Postat av: Alexlyndra
Publicerad 2009-05-10 19:17:49

Snyggt som tusan! Jag försöker mig fortfarande på dessa snygga V:n när jag gör makeups men det blir så jäkla fult! Då har jag i och för sig använd skumgummi applikatorer. Jag har precis köpt fyra billiga penslar så jag ska testa och se om de funkar mig bättre.

Postat av: Marie
Publicerad 2009-05-10 19:55:35

Du är så DUKTIG! Så fruktansvärt snyggt blendat, så fin form på allting... Gah, och bara med två skuggor! Proffs!

Förresten ska jag ju lätt vara med i din tutorialtävling, måste bara klura ut vad jag ska göra för en tutorial. Vad tycker du?

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-05-10 20:29:01

Men ja, vad kul att du gjorde en tutorial på denna! Tack!!! Kan verkligen inte se att du skulle ha gjort fel, tycker det är så rätt så...

Postat av: badis
Publicerad 2009-05-10 20:55:55

FY FAN vad snyggt!

Postat av: Miss PUSSY
Publicerad 2009-05-10 21:15:23

Ah, dina bilder är så SEGA att ladda upp! Och jag är otålig :(

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-05-10 21:34:43

Anna! Tack!



Alex! Du kommer få ordning på dina v:n ska du se! Du är jätteduktig!



Marie! Jaaa! Var med i tävlingen! Vilken som helst av dina sminkningar!!



Emma! Allt för dig! ;D



Badis! Tack!!



Miss PUSSY! Idag eller alltid? De är förminskade till "rätt" storlek så det borde inte vara så segt...

Postat av: Marina
Publicerad 2009-05-10 21:55:40

Jäklars va snyggt! Sminkan regerar!!

Postat av: linda
Publicerad 2009-05-10 22:23:42

så snygg sminkning och jag beundrar er som gör så bra tutorials, jag tänker inte ens ge mig på ett försök :P hihi.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-05-11 06:11:18

Marina! Tack! Få se en tutorial från dig nu!



Linda! Åh, kom igen! Prova! Dina vore verkligen kul att se en tutorial på!

Postat av: adrasteiah
Publicerad 2009-05-11 12:20:58

Det må vara en klassisk Sminkan-form men så passar du ju så förbaskat bra i det också! Grymt snyggt!

Postat av: kerstin
Publicerad 2009-05-11 18:25:01

Alltid lika kul med tutorials! Du är världsmästare på att blenda snyggt!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-05-11 19:46:53

Adrasteiah! Tack!



kerstin! Åh, världsmästare var väl att ta i. Men tack!

Postat av: Kajsa Kavat
Publicerad 2009-05-13 11:13:44

Snyggt som fan! Nu ska jag minsann lära mig göra smoky eyes à la Sminkan. För det här var ju fantastiskt läckert.


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela