Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Sommarflicka

Publicerad 2009-05-15 15:13:08 i Boktema 2009,

Här kommer min sminkning på Mer än ögat ser-temat. Min tanke var att jag skulle efterlikna en sommarflicka, ljuva alvlika väsen som är Keenans följeslagare i många situationer. Även sommarflickorna föll en gång för Keenans charm, men de vågade aldrig den stora prövningen som krävs för att de skulle kunna bli sommardrottningen. Utmärkande för sommarflickorna är att har grönskande vinrankor i ansiktet, låter ganska vacker tycker jag. Som ni kanske förstår så tänkte jag vinrankor- och alltså en möjlighet att få måla sig full med eyeliner. Har ni aldrig testat det så har ni verkligen missat ngt, för tjoho vad det är kul! Vi börjar lite försiktigt med den mildaste sidan, bara en miniranka och några blad här.

Hyn

Foundation: Elemental Beauty Soft Focus Sunshine

Concealer under ögonen: Clarins Instant Light 00

Concealer i ansiktet: Everyday Minerals Intensive Fair          

Puder: Elemental Beauty Matte

Ögon

Ögonbryn: Clarins ögonbrynspenna Lightest Brown
Ögonskuggsbas: Too Faced Shadow Insurance
Ögonskuggor: Fyrinnae Elven Dagger och Make Up Cosmetics Mystic

Highlighter: Make Up Cosmetics Apple

Eyeliner: MAC Fluidline I Shade och Silverstroke

Kajal: Elisabeth Arden Smokey Eyes

Mascara: Estée Lauder Double Wear Mascara Black

Lösögonfransar: Korsade som jag köpt på Ebay, samt Ardellim

Läppar

Läppglans: Clarins Instant Light Natural Lip Perfector 01
Andra sidan är inte lika minimalistisk...



Grunden för ögonmakeupen är min favorit Shadow Insurance. Ovanpå Shadow Insurance ligger sedan Elven Dagger på hela locket, samt en bit upp på brynbenet. Kanten har sedan suddats med Mystic ifrån MUC och Apple från MUC ligger som highlighter. Under ögat applicerade jag lite svart kajal, samt lite Fairie Glamour. Inte så mycket för att det passade in i looken som för att det passade så bra med namnet, man måste ju utnyttja de resurser man har. Därefter målade jag eyeliner, Shade, först som vanligt, alltså länge med övre fransraden och ut i en vinge. På med mascara och lösögonfransar. Därefter gav jag mig på slingerväxterna, eller vad vi nu ska kalla dem för, vinrankor är det ju knappast. I alla fall, slingerväxterna målades med mörkgröna Shade, den eyelinern jag började med, samt även ett par slingor med Silverstroke. Jag tycker att det blev rätt fint att som här måla slingorna assymetrisk och varva med två olika färger. Efter att eyelinern var klar så målade jag läpparna, och därmed var sommarflickelooken klar. Kanske ingen look jag kommer att bära frekvent i sommar, men fin. Kan ju tillägga att det skulle ha varit rouge, Love Rock tyckte jag passade för en sommarflicka, de framställs i boken som väldigt passionerade. Dock kom jag inte på det förrän slingorna var halvklara, och då var det ju så dags. Min sommarflicka fick alltså var rougelös, men jag gillar henne ändå.

Kommentarer

Postat av: Nina
Publicerad 2009-05-15 15:35:52

Hej!

Hittade din sida för några dagar sedan och måste säga att du är VÄLDIGT DUKTIG på det du gör. Du har gett mig många bra tips och idéer och framförallt inspiration till att prova nya saker. Tack för det!

Keep up the good work!

Kram Nina

Postat av: Marie
Publicerad 2009-05-15 15:36:48

Ursnygga gröna nyanser! Och bra jobb med rankorna!

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-05-15 15:47:21

Nina: Hej nina! Tack så mkt! Vad roligt att höra. Alltid roligt när man kan inspirera någon, då blir jag extra glad:)

kram



Marie: Tack! ja visst är de fina... Elven Dagger är min absoluta favoritskugga, så vacker, och de andra går inte heller av för hackor... Och tack igen:) Att göra rankor o dyl är alltid skoj:)

Postat av: Fia
Publicerad 2009-05-15 16:01:21

Jag älskar färgerna, skitsnyggt med lila mot grönt. Apple har jag suktat efter i två månader, det är definitivt dags att låta klickfingret göra sitt. :D

Postat av: stephy
Publicerad 2009-05-15 18:25:27

men emma! hur fint som helst!

och jag ska kolla upp det där med fransarna! har varit lite seg bara! :D

Postat av: Ardeth
Publicerad 2009-05-15 19:10:27

Med risk för att vara tjatig (kommenterade Sminkans Vinterflicka nyss), urtjusigt.... superlavinen är fortfarande försvunna

Postat av: sminkjante
Publicerad 2009-05-15 20:12:45

Jag älskar sådan här kreativitet men något litet extra. Skit fint. Önskar jag var lika kreativ.

Postat av: Sanna
Publicerad 2009-05-15 20:44:51

AHh, så fint och kreaktivt!

Du är så snygg!!!

Postat av: Johanna
Publicerad 2009-05-15 21:59:16

Du är så fin! Älskar färgerna. Det är roligt när man leker lite mer med smink och inte håller sig till normen. ^^

Postat av: Alexlyndra
Publicerad 2009-05-15 22:14:56

Elven Dagger.. Mums på den. Jag har den inte själv men har ju nu sett den några gånger och den är bara så fantastisk! Helt otroligt fin grön, kanske den finaste gröna skuggan? Du är jätte fin!

Postat av: Mimmi
Publicerad 2009-05-15 22:24:01

Otroligt vackert!

Jag gjorde någonting liknande en gång för ganska många år sedan - inför premiären av Sagan om ringen... ;D

Postat av: creme-idiot
Publicerad 2009-05-15 23:24:31

Wao!!! Urfint!! otroligt läckert att låta en ranka ringla sig nerför kinden sådär!! Måste provanästa vecka, då jag ska på fest...om jag vågar, hm...kram

Postat av: CC
Publicerad 2009-05-16 12:35:31

Urtjusig är du som vanligt :) Fint med rankorna, känns som att man måste vara duktig på att teckna för att få till sånt där? Måste testa iaf vid tillfälle..

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-05-16 17:53:37

Helt underbar! Fantastiskt vackert! Du har överträffat dig själv!

Postat av: Sandra
Publicerad 2009-05-16 19:28:27

Vad fint! Gillar verkligen rankorna =)

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-05-17 22:04:11

Fia: tack så mkt! Apple är en underbar skugga, så här tycker jag lugnt att du kan släppa klickfingret fritt:)



Stephy: tack så mkt raring! Och det är ingen panik med fransarna, var nyfiken bara Har lite köpstopp nu, men de var ju så billiga, så de kanske kan slinka med ändå:)



Ardeth: haha, du får gärna tjata när du säger så snälla saker:)



Sminkjante: tack! Vad roligt, blir väldigt glad när du lägger fram det så...



Sanna: Tack så jättemkt!



Johanna: Tack så mkt snälla du! Ja jag tycker med att det är roligt med lek, särskilt att leka själv:) Sen vet jag inte om jag egentligen är så normbrytande, men det är ju kul om du tycker det och gillar!



Alexlyndra: tack söta Alex! Ja, Elven Dagger är hur vacker som helst, helt klart min favorit bland klara gröna, och kanske min favorit bland alla skuggor!



Mimmi: Åh vad kul! Ligger det på bloggen? Måste kika isf... Och tack!



Creme-idiot: Tack! Ja jag gillar rankorna, de var kul att göra:) Låter som en kul idé, och du är modig om du vågar!



CC: tack så mkt! Hmm, nja jag är kass på att rita, så det skulle jag nog inte påstå direkt. Sen är ju mina rankor knappast perfekta, men jag är glad ändå:)Tycker att du ska testa och lägga ut på bloggen!



Sminkan: tack sötis! Jag är nöjd:D



Sandra: Tack Sandra! jag gillar med rankorna, både att göra och att titta på...





Postat av: kerstin
Publicerad 2009-05-17 23:00:24

Så fint! Jag varken kan eller vågar måla fin rankor på kinderna, men det gröna på locken ska jag apa efter =)

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-05-18 09:44:25

Kerstin: Tack Kerstin. Jag tror visst att du kan! Sen om du vill och vågar är ju en annan femma:)Ska bli kul att se mer grönt smink på dig i alla fall!

Postat av: Linda
Publicerad 2009-05-18 22:34:30

Åh ljuvt som en sommardröm!

Postat av: Marina
Publicerad 2009-05-18 23:18:44

Alltså, man vet ju inte vad man ska säga... det är så himla ballt! Urtjusigt, den där rankan var verkligen fin! Du är så duktig på att "måla"!Hela sminkningen är sååå läcker!

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-05-19 19:09:16

Linda: Tack så mkt:)



Marina: Men åh, tycker du, tack så mkt söta snälla du! Jag är normalt sett kass på att måla, men slingrande eyeliner, det är kul:)

Postat av: Inthemake
Publicerad 2009-05-22 15:23:41

Såå snygga gröna toner...läskande!

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-05-22 20:19:06

Inthemake: Hehe, tack så mkt:)


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela