Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Death - the time of your life!

Publicerad 2009-05-01 12:32:42 i Boktema 2009,


Ja, jag vet, ni förväntade er säkert en tolkning av stjärnan i Stardust. Eller den onda häxan! Men, här har jag ju tidernas tillfälle att ta fram goten i mig och få leka Döden! Jag var dock vuxen, eller lat, nog att inte ta fram fetsminket denna gången.

Death är ett av syskonen i Gaimans Sandman-serier. Döden. En ung flicka med svarta kläder, Siuoxsie Sioux-frisyr och en ögonmakeup där ena ögat har en liten krumelur under den svarta inramningen. Kan man motstå att tolka det? Nej! Speciellt som Death är min personliga favorit i serierna!

Så vad gjorde jag för tolkning då? Jo, en gråslvrig historia för att vara lite originell. Jag började med en vit stiftskugga från Sinful Colors som bas. Därefter en svart kajalram runt hela ögat. Ni ser att linjen är utdragen mot tinningen och in mot näsan. Jag gjorde också samma krumelur  som Death har med kajalpennan under ögat. Den ser olika ut på olika bilder och jag valde faktiskt den version som är i det magasin som heter Death - the time of your life.

Sedan bev det matta, svarta Twilight från Paula Dorf som fick färga större delen av ögonlocket och följa med kajallinjen ut mot tinningen.

Sedan skuggade jag omlott med flera pigment från MAD Minerals. Mörkgrå Fog, silverfärgade Sultry Silver och Sterling samt vita Wedding. Dessa lades med Fog närmast det svarta och Wedding närmast brynet i gradering. Silverfärgad glittereyeliner i krumeluren (Death går på disco?) och i inre ögonvrån. Även lite silverglitter längs övre fransraden. Inliner Blonde från IsaDora. Ifyllda bryn och mascara. Klar!

Vad roligt det var att tolka Death! Det finns många spännande figurer i Gaimans serievärld som jag också gärna skulle tolka, Black Orchid till exempel, men jag ska inte göra det. inte just nu alla fall. Kanske kommer de framöver utanför boktemat eller som små inlägg i efterhand. Eller inte alls... Vem vet? Det här var alla fall dagens tolkning och makeup. Hoppas ni uppskattade den. Och serierna, de kan man köpa bland annat på Alvglans bok- och seriehandel på Folkungagatan. ;D

Kommentarer

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-05-01 13:35:25

Ah, fan vilket grym tolkning!!! Du är ju så inspirerad! Och visst var det kul att måla sig med eyeliner i ansiktet:)? Tycker att din tolkning är kanon, och dessutom vansinnigt lik originalet!



Själv har jag fortfarande inte gjort någon tolkning, men ska sparka igång nu. Ska bara bildgoogla lite först... Behöver inspiration.

Postat av: Linda H - En make up artist
Publicerad 2009-05-01 15:59:06

Gud så tjusigt! pilligt och krumelurigt! YEY

Postat av: Karusell
Publicerad 2009-05-01 16:33:12

Eyelinerlek är alltid roligt och uppskattat! :) Och jag gillar den gråsilvriga skuggningen. :)

Postat av: Marie
Publicerad 2009-05-01 18:06:25

Jag läste också Neverwhere och om Death när jag var en liten got :)

Tycker din Deathsminkning var riktigt fin!

Postat av: CC
Publicerad 2009-05-01 18:30:45

Vilken härlig krumelur! Fantasy smink är ditt esse Sminkan :)

Postat av: creme-idiot
Publicerad 2009-05-02 00:24:27

Åh- me love the Krumelur!!!

Postat av: Suss
Publicerad 2009-05-02 01:04:12

underbar <3

Postat av: Alexlyndra
Publicerad 2009-05-02 15:23:07

Jag tror jag redan har den första favoriten till din nästa kavalkad. GALET SMINKAN! Jag ÄLSKAR det! Fantastiskt. Otroligt. Helt fascinerande.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-05-02 17:10:09

Emma! Tack! Vad bra att du tycker den var grym! Jag gillade den! Och ja, eyeliner, eller i mitt fall kajal, i ansiktet är absolut kul!



Linda! Tack! Beröm från dig värmer!



Karusell! Tack!



Marie! Klart du gjorde! Och man slutar väl inte vara en liten got? Det bara syns inte lika tydligt när man blir äldre.



CC! Tack! Du är snäll du!



C-I! Tack!



Suss! Tack!



Alex! Du är underbar! Alltid lika peppande!!

Postat av: Lethania
Publicerad 2009-05-05 10:06:28

Ååh gud så grymt! Me love! Jätte fint verkligen :) Älskar det silvriga i inre ögonvrån! Gud så snyggt det blev!

Postat av: Inthemake
Publicerad 2009-05-05 11:38:41

Men ooohhh ahhh me likes! gillar formen :)


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela