Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Emma testar Elemental Beauty Soft Focus Foundation

Publicerad 2009-03-09 19:58:41 i Emma testar,

För ungefär två månader sedan beställde jag mineralsmink ifrån ett brittiskt mineralsminksmärke, Elemental Beauty. Leveransen kom efter ganska precis en vecka, och då jag alltså har testat produkterna mer eller mindre dagligen i cirka två månader så tycker jag att jag har tillräckligt mycket kött på benen för en recension. Först tycker jag att vi börjar med foundationen, det är ändå det som är svårast, och antagligen också viktigast.


Elemental Beautys foundation finns i två olika formula, Soft Focus och Healing Foundation. Den mest täckande av de två är Soft Focus och därför köpte jag den, då jag vill ha en foundation som ger rejäl täckning. Täckningen kan jag absolut inte klaga på. Elemental Beauty täcker ungefär som Everyday Minerals Intensive foundation. Och det vette sjutton om den inte täcker ännu lite bättre. Riktigt bra alltså. Ja ni får förlåta mig att jag ständigt tjatar om EM i mina mineralrecensioner, men EM har länge varit mitt favoritmärke på mineralsmink, och alltså är det dem jag jämför med. Elemental Beautys foundation täcker alltså lika bra som EM. Hur är då finishen? Kanon om ni frågar mig! Här snackar vi matt mineralfoundation, till min stora förtjusning! Jag skulle vilja påstå att Elemental Beautys Foundation täcker som EMs Intenive formula, men att finishen snarare är som Mattes. En riktigt bra kombination om ni frågar mig. Den håller sig dessutom matt betydligt längre än vad EM gör, något som jag verkligen uppskattar då jag kan bli ganska blank framåt dagen. Vidare är pudret väldigt finmalt och irriterar inte min hud ett endaste litet dugg. Elemental Beautys produkter innehåller heller inte Vismuth Chlorid, vilket ju kan vara bra att veta om man hör till dem som är känsliga för ämnet.


Nu har jag ju talat många vackra ord om denna foundation. Finns det inga nackdelar då? Hmm, jo några, men de väger inte så tungt för mig. Först och främst så vill jag bara säga att burken är bedårande. Det uppväger nästan, men bara nästan att det är en urpuckad burk för övrigt. Här rör det sig om en glasburk med ett metallock och med ditklistrade rosor på locket. Mycket vackert och mysigt. Tyvärr har burken inget sifterlock, och den läcker... Riktigt mycket faktiskt. Så mycket att pudret och foundationen har flyttat ut ifrån sin originalburk och in i en EM-burk respektive en i.d.-burk. Ytterligare ett problem är att jag lider av snytmani. Ja alltså jag snyter mig i tid och otid, vare sig det behövs eller inte. Därför tenderar jag att torka bort min foundation kring näsan om jag inte passar mig. Detta problem har jag med all mineralfoundation. Men jag kan ändå inte låta bli att önska att den skulle stå pall för mitt snytande lite bättre. Slutligen så tycker jag att den beter sig lite sämre när man är torr i ansiktet, vilket jag är i allra högsta grad just nu. Det tenderar att bli lite pudrigt och liksom krackelera i linjer när man är knastrande torr, särskilt om man har mycket foundation. Detta problem har jag dock inte haft tidigare, så jag tror att det kommer att lösa sig av sig självt framåt våren, men visst, klart att det hade varit underbart om den hade varit återfuktande. Men att vara återfuktande brukar inte ligga i mineralsminks natur, så alltså är det bara att gilla läget. Och det gör jag! Jag gillar denna foundation otroligt mycket! Den är suveränt bra på mig, och jag kommer nog att köpa den fler gånger, särskilt med tanke på hur hög dollarn är just nu, och att det då är så skönt att slippa fundera över eventuellt moms.


Så, som avslutning vill jag bara säga att denna foundation finns i 16 färger. Den färg jag har är nude. Skulle ingen av färgerna falla dig på läppen så finns det dessutom möjlighet att specialbeställa en egendesignad foundationfärg, något som jag är otroligt imponerad av, även om jag med största säkerhet aldrig kommer att göra det själv. En burk med foundation kostar 10,99 £ och är alltså något dyrare än EMs foundation. Men priset är ändå väldigt bra tycker jag, och den är dryg. När jag la över foundationen i en annan burk var det mer än vad EMs burkar innehåller kvar, och då hade jag ändå använt den i en och en halv månad. Jag skulle vilja säga att detta nog är en av de drygaste mineralfoundations jag har testat, det krävs verkligen inte mycket för att få en bra täckning. Är du på jakt efter en mineralfoundation med bra täckning, bra hållbarhet och matt finish, och du inte är allt för knastrande torr i ansiktet så tycker jag verkligen att du ska spana in denna foundation, för den är riktigt bra! Tester finna att köpa på sidan för övrigt, och Elemental Beauty tillhandahåller även prover på mörkare alternativt ljusare foundation om man skulle råka köpa en för ljus eller för mörk foundation, så att man alltså kan korrigera nyansen på hemmaplan.


4,5/5 får Elemental Beautys Soft Focus Foundation i betyg av mig


Uppdatering 2010-03-03

 

Ni vet den lilla tendensen till att foundationen lägger sig i torrhetsrynkor som jag pratade om för ett år sen. Den tendensen har nu blivit överväldigande. Faktiskt så stor att jag inte kan använda denna foundation en hel dag för att jag blir så torr. Och foundation i torra linjer, nej det är inte snyggt. Ytan blir fortfarande fin dock så det händer att jag använder den om jag bara ska sminka mig för några timmar, men för en hel dag, nej då går det bara inte. Jag är faktiskt lite ledsen för det, för jag älskade verkligen denna foundation. Men nu är det som det är. Jag ska ge den en ny chans i sommar, min hy blir så mycket fetare då. Får se om den fungerar då, just nu gör den det i alla fall inte.

 

I nuläget kan jag dock bara ge den 2/5 

Kommentarer

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-03-09 20:06:41

Underbar recension! Jag gillar ju också EB, men då ögonskuggan. Fast jag använder den rätt sällan.. Ska skärpa till mig med det. Samma grej där. Burken... Livrädd att tappa den i klinkergolvet.



Postat av: Emma P
Publicerad 2009-03-09 20:54:27

Tycker du? Vad kul, tack så mkt! ja de är bra, men fy vilken jobbig burk! samtidigt så är de ju söta. det var en av de sakerna jag föll för först... men funktion framför utseende är det nog ändå som gäller med burkarna. Min EM burk har jag tappat i handfatet. vill inte ens tänka på hur det hade gått om det hade varit glasburekn...

Postat av: Marina
Publicerad 2009-03-09 20:57:06

Vilken bra recention! Har aldrig provat varken det ena eller det andra av det du skriver om, men man blir ju onekligen sugen när du skriver så bra!

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-03-09 21:37:11

Marina: tack så mkt, vad kul att höra! Jag är otroligt förtjust i mineralfoundation, tycker att det är suveränt, och denna hör definitivt till favoriterna, den kanske till och med är favoriten med stort F:)

Postat av: CrazyNails
Publicerad 2009-03-09 21:48:55

Jag är torr och eksemig i ansiktet nu så tyvärr inget för mig just nu, men burken är ljuvlig.

Postat av: Lii
Publicerad 2009-03-09 22:26:08

Spännande! Blir himla sugen på att prova faktiskt. Jag använder EM intensive just nu och är jättenöjd med täckningen, men tycker liksom du att jag tenderar att bli lite väl blank framåt dagen. Vilken nyans har du hos EM? Undrar om jag inte läst någonstans att du har samma som jag, och då kanske nude passat mig med...

Postat av: Marybeth
Publicerad 2009-03-10 00:35:42

Mycket bra och välskriven recension! :)



Jag tycker alltid det är lika roligt med recensioner och särskilt när dom gäller mineralmakeup, det här märket skall jag kika lite på känner jag, verkar ju verkligen värt att pröva.. :)

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-03-10 06:20:35

Crazy nails: nej då skulle jag nog inte bry mig om att prova... Kanske till våren då:)



Lii: Tack! Ja men då tycker jag att du ska testa denna faktsikt, det låter som om det kan vara ngt... Du tänker nog på fairly light, men nude är betydligt ljusare. Fairly light var min sommarfoundation som fick hänga med lite längre... Skulle nog säga att nude är som sandy fair mer. Jag har dock ett nyansprov på en mörkare, ska kika på den senare idag, den kan eventellt vara lik fairly light.



Marybeth: Tack så mkt!

Det tycker jag absolut att du ska göra, det är riktigt bra faktsikt! Det enda är att frakten är lite dyr, eller ja den är dyr för små ordrar, den ändrar sig inte så mkt. Kanske inte så aktuellt att beställa bara prover då...

Postat av: Lii
Publicerad 2009-03-10 23:42:33

Tack för ditt svar! Ja det var fairly light jag syftade på, men då vet jag i alla fall att nude troligen är för ljus för mig! Orkar och hinner du titta på det andra provet får du jättegärna skriva vad du kommer fram till. :)

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-03-15 15:15:35

Lii: Sådär, nu har jag äntligen jämfört, sorry att det tog sån tid... Nude är definitivt ljusare än vad fairly light är. Nude är snarare jämförbar med Sandy Fair, precis som jag trodde. Den jag hade ett prov på vad Barley, och den faller dock ganska nära fairly light. De är kanske inte helt identiska, men i det närmaste... Sen kan jag ju tillägga att alla foundations jag har jämfört med från EM var i formulan Matte, och att Barley var i EBs Healing formula.Vet ju såklart inte om det skiljer mkt i färg på EBs formula, men det kan du säkert maila dem och fråga om, de har en bra kundtjänst. Slutsatsen är iaf att jag tror att Barley är väldigt lik Fairly Light från EM...

Postat av: Lii
Publicerad 2009-03-25 23:00:04

Vet inte om du läser det här så långt senare.. men tack! Nu ska jag definitivt prova EB!

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-03-31 22:48:29

Lii: Jodå, jag brukar läsa även långt senare, dock lite oregelbundet. vad kul att det var till hjälp! Hoppas att du gillar EB, jag tycker verkligen att de är underbara!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela