Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Nytt test med MAC Paint Pot, Painterly och Blackground

Publicerad 2009-01-22 22:13:03 i ,


För inte så länge sedan gjorde jag ett test med två av mina paint pots, Rubenesque och Artifact. Där trodde jag att det inte skulle bli någon skillnad, men det blev det, i alla fall om man tittar riktigt noga...
I kommentarerna skrev många att jag hade fel om paint pots, det blev stor skillnad, tänk bara på skillnaden mellan Bare Study och Blackground. Jag blev nästan lite stött ett tag, jag menar, hallå, jag fattar väl själv att det blir skillnad på svart och vitt, typ. Sen insåg jag att jag nog varit otydlig. Och sen började jag fundera på om det inte kunde tänkas vara så ändå. Att skillnaden inte är så stor ens på dem. Sååååå stor skillnad ser jag inte mellan min Blackground och den ljusaste jag har, Painterly.  Nå, funderar man så får man testa!

Sagt och gjort. Här är jag nu, förkyld och rödögd med ett Paint Pot test.
Väldigt hafsigt påmålat, som ni ser. Painterly från frans till bryn på ena ögat och Blackground på ögonlocket upp på brynbenet och så Painterly från skarven upp till brynet.

Fram med ögonskugga! Här Viva la Divas gröna. En gammal goding till pensel från F.O.B.

Ta da! Här är den då på ögonlocken.
Nej. ingen skillnad. Eh? Hur är det möjligt? Ni får två klickbara om ni vill häpna ännu mer på detta stadium.

Jaha, vad tar vi sen då? Egentligen spelar det ingen roll för testet för nu är ju all yta som är omålad kvar med Painterly...

Sea från Makeupcosmetics. Såååå vacker!

Och så Silver, också från Makeupcosmetics som highlighter och allmänt skimmer.
Sen blev det bara eyeliner och mascara. Och lite grön Viva la Diva skugga ovanpå den svarta kajalen under ögat.
Så mitt test leder fram till denna slutsats: ingen skillnad över huvud taget om man använder Painterly eller Blackground som bas för en skugga. Lite trist slutsats faktiskt. Jag trodde det skulle märkas. Då var det mer skillnad på Rubenesque och Artifact i så fall...

Stängda ögon igen

Öppna ögon

Jag ser kladdig, rödögd och inte minst vindögd ut... Vad sjutton ska man göra? Jag har en slarvigt pålagd makeup (observera, det är en test, inte en gå på stan grej), jordens förkylning och har tagit massor av bilder i så jämnt ljus jag kan varvid jag stirrar in i sökaren (=vindögd). Ljuset är från spotlights i badrummet och det är bara ljus rakt framifrån. Släckte min sidolampa. Försökte verkligen göra detta så rättvist jag kunde.

Spännande? Hoppas ni tyckte det. För mig var resultatet överraskande.

Kommentarer

Postat av: Fia
Publicerad 2009-01-22 22:23:56

Jag är beredd att hålla med, ingen större skillnad alls. Men om, ursäkta den dumma frågan, hade intebehövt fråga om jag ägde fler PP:s än bara Blackground, du skulle använda ljusa skuggor, då skulle det väl bli skillnad?

Måste F.Ö. skaffa skuggan! Finns den kvar? Är en riktig novis när det kommer till VlD.

Älskar din blogg! Kram

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-22 22:28:50

Fia! Ingen dum fråga! vet inte... Beror nog till största delen på skuggans täckningsförmåga, men det är sällan ljusa skuggor är så kraftigt pigmenterade. Å andra sidan, om jag vill ha en ljus, skir skugga, varför lägga Blackground som bas? Hm... Det första testet gjorde jag med skuggor av mellan-karaktär vad gäller täckningsförmåga. Alltså Rubenesque/Artifact.



Viva la Diva-skuggan finns kvar! Den ingår i ordinarie sortimentet. Forest green tror jag den heter. Helt underbar! Över huvud taget är deras skuggor bra!

Postat av: Anonym
Publicerad 2009-01-22 22:30:01

Men, hur gör du egentligen? :-) Jag får alltid jätteskillnad och så många fler sätt att lägga skugga när jag har olika bas.......nu måste här motbevisas ;-D



Jag förstår att du inte tycker att det blir någon skillnad......you have magic fingers I belive!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-22 22:37:13

Anonym! Motbevisa gärna! jag tjatar på Emma för att hon ska göra en test med blackground och bare study men hon vill inte.

Hur jag gör? Som jag alltid gör. Inget speciellt. Har ingen aning faktiskt. men det är rätt meningslöst att köpa fler paint pots för min del...

Postat av: Lina
Publicerad 2009-01-22 22:52:45

Intressant, man hade kunnat tro att det borde bli skillnad...

Det enda som jag har testat är shadestick sharkskin med old gold pigment ovanpå, där tar det svarta fram det gröna i pigmentet....Hmmm jag har ju bara Bare study men ska införskaffa blackground hade jag tänkt, blir ju lite sugen på att prova!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-22 23:12:07

Lina! ja, jag hade väntat mig stor skillnad. Vore kul om du gjorde ett test. Eller någon annan. ör mig blir det alla fall så här.

Postat av: stephy
Publicerad 2009-01-22 23:16:28

så sjukt kul att du gör såna test! för man går ju och köper på sig massa olika grejer och tror att det ska ge stor skillnad, men tror som en tidigare sa att om du hade lagt silver på exempelvis så hade det blivit skillnad, då MÅSTE blackground göra den ljusa skuggan mörkare :P hmm... du får mig sugen att testa olika grejer med! yey!!!

hälsa emma att testet med siren ligger uppe på min blogg ;)

Postat av: till emma
Publicerad 2009-01-22 23:38:11

provar skriva här igen och hoppas emma läser :)

ja jag gillar pigment men man måste verkligen ha en bra bas under! annars blir det inget av det! ska testa att köra siren som huvud skugga en gång, typ över hela locket och sen bara tona in något mörkare i globlinjen!

och tack va go du är! :)))

Postat av: Karin
Publicerad 2009-01-22 23:53:48

Otroligt!

Postat av: Marie
Publicerad 2009-01-23 00:47:00

Bra jämförelse, tack för den!

Du är envis, tänker själv och testar istället för att babbla. Mycket verkstad och lite snack.

Good girl!

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-01-23 01:04:43

Helt klart spännnade! Och ganska fantastiskt resultat faktiskt! Nåja, jag är envis och säger att det beror på skuggan med. Är jag piggelin i helgen så ska jag ge mig på ett litet test själv. Observera att jag säger om jag är piggelin. Är jag halvt utslagen och mer död än levande så blir det inget;)

Postat av: Chaosophia
Publicerad 2009-01-23 01:26:30

Jag tycker mig se liiiite mer djup på blackground faktiskt. Men det är ingen markant skillnad i mina ögon, om knappt någon alls. Pytteliten! Oväntad liten..



Vet du om det gör skillnad om man har en varm eller kall ton på PP då? :)

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-01-23 01:32:57

Förresten så håller jag med Chaosophia, men det är så lite så det är knappt värt att nämnas. Inte därför jag kommenterar igen. Skulle säga att Green ser awesome ut! Ska springa till stan och köpa den imorgon tror jag... Antar att det är Green, och är det inte det så kan du väl skriva det imorgon bitti så jag inte köper fel...

Postat av: Suss
Publicerad 2009-01-23 01:44:23

näe, jag ser verkligen ingen skillnad och blev ganska chockad.. tänkte faktiskt att tar man en svart så borde ju NÅGOT hända, men nada.

Postat av: Rouaa
Publicerad 2009-01-23 04:39:02

jag kan fixa en med blackground och bare study sen nån dag snart. och jag kan även säga att både chrome yellow och orange skuggorna från MAC ser totalt olika ut på Blackground och bare study ;)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-23 08:33:23

Stephy! Ja, jag får väl experimentera vidare... Jag tror det mest av allt handlar om skuggans pigmentering, men jag tror osvuret är bäst här, då jag ju faktiskt själv trodde på mer skillnad...



Karin! Japp! Det håller jag med om.



Marie! Envis vet jag inte. Men nyfiken... ;D



Emma! Klart det handlar om skuggan också. Väljer man något som ska bli skirt då måste ju bottenfärgen lysa igenom. Tycker man. Jag lämnar det experimenterandet åt dig! :D



Chaosophia! I första testet, Artifact vs Rubenesque, är ju Artifact kall och Rubenesque varm. Där ser man också en med skimmer och en matt. Sen har ja slut på paint pots och efter dessa experiment är det ju inte lönt att köpa fler! ;D



Emma! Heter den inte Forest Green? Ska kolla... Nja, 610 heter min... Inget namn på färgen på min burk. Men min burk är gammal. Det är en vanlig, rund singelskugga i alla fall.



Suss! Lite av en överraskning, eller hur.



Rouaa! Hurra! Mer testande av paint pot! Det är rätta takterna!



Postat av: Emma
Publicerad 2009-01-23 09:11:23

Jag har läst att det kan bli skillnad i en färgskiftande skugga, som Lina skrev tog sharkskin fram det gröna i en skugga som skiftar mellan grönt och guld.. Men jag kan inte svära att det alltid blir så. =)

Jag trodde även som alla andra att basen faktiskt hade mer betydelse, men det var tur för min plånbok att det inte var någon skillnad. ;)

Du är för övrigt grym som vanligt! Forest green är skitsnygg!

Postat av: Efwa
Publicerad 2009-01-23 09:25:59

Åhhh, det var jag som var anonym......det var verkligen inte meningen. Onekligen kan jag inte riktigt mitt namn ;-)



Det är kanske så illa att man bara trott att det ger skillnad. Jag låg och grubblade hela kvällen igår. Jag tänkte att man kanske lagt ut en massa pengar i onödan bara för att man inte har bevis annat än skallen.



Jättekul med testet iallafall. jag ska testa hemma för att se jag med och sedan kanske kräkas av förlägenhet ;-)

Postat av: Rocketqueen
Publicerad 2009-01-23 09:41:04

Om man täcker basen helt med pigment så syns det ju naturligtvis inte vad man har för färg under, tanken är väl att låta det skina igenom lite? Och VLD-skuggorna täcker ju allt!

Postat av: sminkjante
Publicerad 2009-01-23 10:27:08

Intressant. Dessa jämförelse är så roliga.

Postat av: malin
Publicerad 2009-01-23 10:50:18

haha nejdu,det blev inte stor skillnad på de där :P men lika snyggt! hihi kram

Postat av: inthemake
Publicerad 2009-01-23 11:22:24

Bra test! Sant, ingen skillnad här inte...men det är klart, med mörka skuggor så kanske resultatet blir så...ljusa skulle nog bli en helt annan femma ;)

Postat av: CC
Publicerad 2009-01-23 11:36:10

Ser ingen skillnad.... men det var en snygg make!!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-23 12:37:51

Emma! Klart det måste bli skillnad i vissa all. En skir, aprikos highlighter måste se olika ut på svart eller beige bas. Jag menar inte att det inte kan bli skillnad, bara att det inte måste bli det... ;D



Efwa! Det måste ju variera beroende på skugga och teknik och en massa annat. Sen kan man ju använda paint poten som skugga också. det ör ja bland, alltså så att den ska synas och vara del i själva makeupen så. Men nu ville jag visa den som just bas för andra skuor. När jag handlat på MAC har deras säljare sagt att en PP som bas förändrar skuggan mananvänder beroende på vilken PP det är. De har aldrig sagt något om att det bara äller med en viss teknik eller med en viss typ av skuggor. Det var bara det jag var ute efter när jag började testa. Och det här testet överraskade mig med.



RQ!Som jag skrev till Efwa har inte säljarna på MAC sagt att det är en teknikfråa eller frågan om hur pigmenerad skugga man väljer. Jag är inte dummare än att jag fattar att det beror på skuggan och tekniken. Men, här trodde jag när jag började, som jag skrev i inlägget, att det skulle bli skillnad. Balckground rekomenderas ju för sotningar, och om man tittar på detta, som i och för sig inte är en sotning, så kanske det inte spelar någon roll om man har blackground eller painterly vid just en sotnin? Eller? Sen har du rätt i sak, men då måste vi först vara överens om exakt vad vi testar. Jag kanske inte var tydlig med mitt syfte, men jag kan inte ändra min idé om vad jag skulle testa i efterhand. Jag trodde, som sagt, att jag skulle visa hur bra blackground är vid en mörkare look, eftersom det är det de hävdar vid MAC disken. I alla fall här i stan.



Sminkjante! Tack. Vad kul att du gillar dem!



Malin! Tack!



ItM! Ja, men det vete sjutton om jag tänker testa det... Börjar bli trött på test. Men vem vet? ;D



CC! Tack. Jag tycker den blev kladdig.

Postat av: Katta
Publicerad 2009-01-23 14:04:48

herregud så snyggt!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-23 15:44:13

Katta! Tack!

Postat av: LipGloss Bitch
Publicerad 2009-01-23 16:44:57

Jag får en grym skillnad, men jag använder i regel baser av den här typen med syftet att förstärka/förändra en skir skugga så det beror som du säger precis på vad det är man testar.

Får du någon boost av blackgrounds skimmer här tycker du?

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-23 17:17:45

LipGloss Bitch! Absolut är det så att det beror på vad man testar. Jag använder ibland mina paint pots som skugga, alltså som del i en look, och då är det ju intressant vilken färg den har.

Nej, det har ja definitivt aldrig märkt någon skillnad på, alltså matt eller skimmer. Men jag gillar Blackground! Jag gillar ALLA mina paint pots faktiskt.

Postat av: Alexlyndra
Publicerad 2009-01-23 17:52:53

Det är spännande att kolla in dessa inlägg där du jämför så man kan hitta vad som passar en bäst. I detta inlägg är det inte alls stor skillnad på produkterna men nån gång händer det ju. :)

Postat av: Fru Choklad
Publicerad 2009-01-23 17:54:10

Fascinerande att det inte blir större skillnad med så olika basfärg! Verkligen kul att du gör de här testerna. Snygg sminkning har du som vanligt fått till också!

Postat av: Ifrith
Publicerad 2009-01-23 21:43:52

Sminkan sminkan... Min plånbok jublar här brevid och den älskar dig just nu. Min inköpslista vad gäller MAC paintpots minimerades just from 4 till 1. Nu har jag råd att köpa massa annat kul! Tack :D

(...och som vanligt ett ödmjukt tack för din fantastiskt roliga blogg!)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-23 22:02:39

Alex! Ja, det är kul att testa lite ibland!



Fru Choklad! Vad roligt att mitt test uppskattas!



Ifrith! Kolla in mitt senaste test innan du ropar hej. ;D

Postat av: glamqueen
Publicerad 2009-01-24 00:45:04

haha. vilken kul test! som någon skrev: liiiiten skillnad, men inte tillräcklig för att man ska springa och köpa alla nyanserna av paintpots! du hjälper verkligen folk att spara pengar här!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-24 09:08:30

GQ! Ja, kanske det. Men paint pots kan ju användas även för sig, som krämskugga, så man kan nog behöva fler av andra anledningar... :D

Postat av: Han&Hon
Publicerad 2009-01-26 10:09:05

Den gröna skuggan heter dark green..underbar!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela