Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Emma testar Squeaky Green, schampokaka från Lush

Publicerad 2009-01-10 21:41:01 i Emma testar,

I mitten av november gick jag för första gången in på Lush. Meningen var egentligen att jag och min kompis bara skulle lukta lite. Jo men tjena. En mycket medveten liten säljare högg mig direkt när jag kom in i affären och innan jag visste ordet av så hade jag sagt att jag skulle vilja testa en schampokaka. Valet föll på Squeaky Green då jag har väldigt besvärlig hårbotten som kliar och lätt får eksem och börjar flaga. Squeaky Green ska vara bra för besvärliga hårbottnar och den innehåller bland annat ros, vanilj, rosmarin, nässlor, pepparmynta, tea tree och kamomill. Efteråt förbannade jag faktiskt köpet. Jag avskyr när folk tvingar på mig saker och jag hade som sagt inte tänkt handla över huvud taget, jag hade nämligen fått för mig att schampokakorna från Chagrin Valley är mycket bättre än de från Lush. Förväntningarna var alltså inte så stora, men självklart skulle jag testa produkten när jag nu hade köpt den.


Och nu till den stora överraskningen. Jag tycker att min schampokaka är suverän! Jag tror faktiskt att detta är det bästa schampot jag har testat! Jag gillar miljövänliga produkter och för mig är det ett stort plus att schampokakorna är fria från konserveringsmedel! Min är även fri från Sodium Laurylium Sulfat, ett ämne som kan irritera känsliga hårbottnar, men det gäller inte alla schampokakorna i Lushs sortiment. Dessutom så blir håret riktigt rent och fint med schampokakan! Jag var tveksam till ifall den skulle löddra tillräckligt mycket, men det är verkligen inget problem! På Lushs hemsida står det att man för att använda schampokakorna ska blöta håret och därefter dra kakan tre varv runt huvudet, schamponera in och därefter skölja ur. Jag brukar dra runt kakan 3,5-4 varv alternativt köra lite extra på längderna och då får jag ett finfint lödder. Löddret försvinner lite snabbare än vad vanligt schampolödder gör, så man får vara lite snabb, men detta är verkligen inget problem för mig. För mig funkar denna produkt alldeles utmärkt, håret blir rent, ser fint ut och jag tror banne mig att det håller sig rent lite längre än med vanligt schampo också. Mitt hår blir väldigt rakt och slätt med denna produkt utan att för den delen bli platt och det tycker jag är så himla bra, för det är precis så jag vill ha det! Dessutom så är detta en dryg produkt. På Lushs hemsida står det att en shampokaka motsvarar ungefär tre flaskor schampo. Jag räknar med att den kommer räcka i 4-5 månader och det tycker jag är riktigt bra! Jag tvättar mitt hår cirka 5 gånger i veckan, så det är en ganska flitigt använd liten tvål.


Finns det inga nackdelar då? Jo några, men de är ganska små i sammanhanget. Lushs schampokakor ser ut som små runda, platta tvålar och för att bäst kunna använda den på ett smidigt sätt köpte jag en av plåtaskarna som säljs för ändamålet. Konstruktionen på asken tycker jag dock är lite småkorkad, för att inte säga rätt puckad. Dels så är asken så liten att när kakan väl har tryckts ner, då sitter den där den sitter. Visserligen är det praktiskt eftersom man inte behöver fundera över ifall tvålen ska ramla ur när man kör runt med den men jag hade faktiskt föredragit att kunna ta upp kakan ur asken, vi snackar ingen hal tvål här, så jag tror inte att det är någon risk för att den ska halka ur händerna på en precis. Ytterligare en nackdel med asken är kanten. En dag när jag svishade runt med min burk så sa det nämligen stopp, då hade jag fastnat med en tio hårstrån i den böjda metallkanten, vilket jag såklart inte märkte och vips så satt hårstråna fast i burken men inte på mitt huvud. Ingen katastrof, men heller inte så kul. Ytterligare en nackdel med burken är att den gör det svårt att komma åt när man har kommit en bit in på kakan. Det är helt enkelt lite för höga kanter och schampokakan sitter som sagt som limmad i asken. Dessutom så har schampot kanske inte riktigt de vårdande egenskaper jag hade önskat mig. Min hårbotten mår helt okej, men jag sköter den även med kompletterande produkter för att undvika att den ska bli torr och flagig.


Jag tycker faktiskt att detta är en superbra produkt och jag kan mycket väl tänka mig att köpa den igen, om inte annat så ska jag testa fler schampokakor från Lush, vem vet, det kan ju finnas någon som är ännu bättre. Sammanfattningsvis så tycker jag alltså att ni ska köpa schampokakan men hitta en annan burk, så tänker i alla fall jag göra fortsättningsvis.

5/5 poäng till Squeaky Green

Kommentarer

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-10 21:48:19

Oh, bra betyg till den lille rackaren! Jag misstror självklart allt som är a) miljövänligt och b) aanorlunda så jag vågar mig inte på någon fast liten schampookaka jag inte. ;D

Det låter dock inte så hemskt som jag hade sett det för min inre blick. Jag hade nog trott man skulle få gnugga runt tvålen som sjutton och föreställde mig en trasslig, matt och fet massa av hår efteråt. Som om man kört vanlig tvål i håret, liksom.

Du ser, du vidgar mina vyer! Det tackar vi för! Kanske vågar jag en liten schampookaka till våren! :D

Postat av: badis
Publicerad 2009-01-10 23:06:24

ÅH! Det här är telepati! Tänkte just ta och recensera den jag med. Älskar schampookakorna från Lush, den här är också kanoners.



Håller med om att burken borde utvecklas!

Postat av: Anonym
Publicerad 2009-01-11 01:13:49

Jajemensan, den lilla rackaren är en riktig favort här hemma:)Haha, ja ja du är ju ekomotståndare. jag gillar Eko, men det får inte vara på bekostnad av en bra produkt. Här har dock Lush lyckats bra med balansgången så jag tycker lugnt att du kan köpa en schampokaka från dem. Men köp inte burken isf, den är blä! 0/5, vissa dagar får jag inte ens av locket, vansinnigt irriterande!



badis: åhå, det var inte illa! Kul med telepati, särskilt så långväga:) Ska bli spännande att få läsa din recension! ja den är verkligen bra, men fy för burken!

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-01-11 01:16:41

Ja och det var jag som var anonym och det första svaret var såklart till sminkan, men det fattade ni säkert.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-11 08:34:34

Jag ska absolut testa, men till sommaren. Då spelar det ju ingen roll hur man ser ut i håret. Jag tvätar ju håret så sällan så skulle det bli som jag föreställer mig så vore det katastrof en hel vecka. Det vill vi ju inte. Fast jag kanskke skulle kunna tupera upp någon läcker frisyr då... :D

Postat av: Sofia
Publicerad 2009-01-11 11:20:47

Jag använder mest burken som transportförpackning, med ett tygband runt schampot går det lättare att lyfta upp det ur burken. På hemmaplan förvarar jag mina schampokakor i en tvålkopp med bra avrinning. De räcker mycket längre om de får torka ordentligt mellan användningarna.



Min favoritkaka är New, som brukar förbrylla min frisör, då jag numera har minimalt med kluvna toppar.

Postat av: emmy
Publicerad 2009-01-11 11:26:23

Jag surfade runt på Lushs sida igår och funderade för första gången på att köpa en schampokaka, och så recenserar du just den jag tänkte på dagen efter. Måste vara ödet!

Postat av: Caroline B
Publicerad 2009-01-11 11:54:50

Roligt med test! Förr hade jag Lushs kamomill shampo-kaka ett bra tag och den var härlig. Jag testar också lite grejer på min blogg facefix.se. Har äntligen bejakat min andra personlighet - beautyjunkien!

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-01-11 14:22:19

Sminkan: Ja jag förstår. Jag brukar också resonera så. Tvättar iofs håret mer sällan på sommaren, men det känns ändå inte lika viktigt då:)



Sofia: Det verkar himla smart! Ska jag använda burken i fortsättningen ska jag också göra så. Nu knölade de dock ner min i burken hos Lush och sen dess har den varit omöjlig att rubba:) New låter spännande! Ska kika på den...



Emmy: Ah, vilket sammanträffande! Det måste det vara:)



Caroline B: ja det är kul med lite test! Jag ska kika runt lite bland de andra kakorna lush har, för det verkar finnas fler godbitar. Åh det låter bra! ska kolla in din blogg, alltid kul med fler beautyjunkies!

Postat av: Malin
Publicerad 2009-01-11 14:36:09

Jag jobbar på lush lite tillochfrån, och jag skulle inte rekommendera någon att andända kakan från burken, då fastnar den ju ( ;) .

När du köper nästa, ha burken som förvaring, och ta upp hela schampookakan när du ska använda den :)

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-01-11 15:52:16

malin: Nej jag håller helt med dig! Men min kaka sitter redan fast, inte en chans att jag får upp den. Min kompis har också köpt en och det var likadant för henne. Hade jag tänkt på detta från början hade det kanske gått bättre, men nu fixade de det ju åt mig i butiken, så då blev det lite fel. Sen tror jag faktiskt att min schampokaka satt fast från första början, när den väl var nerpetad så gick det inte att få upp den igen. Synd att inte burken är större:)

Postat av: sminkjante
Publicerad 2009-01-11 16:45:14

Jag gillar också shampokakorna från Lush.

Postat av: Ninni
Publicerad 2009-01-11 17:19:22

Vad luktar den och vad kostar den? Nu blev jag ju nyfiken här... hihi!

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-01-11 19:50:17

Sminkjante: ja jag kan tänka mig att det är en produkt som passar dig också!



Ninni: På hemsidan står det att den ska lukta av ros, vanilj, rosmarin, nässlor, pepparmynta, tea tree och kamomill. Det gör den kanske, men isf väldigt diskret. jag skulle säga att den inte luktar så mkt faktiskt. Schampokakan kostar 79 kronor och burken kostar 39. fast jag skulle inte köpa burken som sagt. 39 kronor är dyrt för en dum burk, då kan man lika gärna ha en från Ikea:) Skulle du känna sug efter burken så har dock Lush ett erbjudande just nu som går ut på att om man köper två schampokakor får man burken på köpet.

Postat av: Lotta
Publicerad 2009-01-12 12:20:11

som nån redan skrivit så är burken inte till för att förvara kakan i hela tiden, den behöver torka innan man lägger den i burken. om den fastnade från början borde det la funka att bara ta en kniv eller nåt och peta upp den med? ibland är kakorna en aning stora för burken i början men då är det bara att använda den nån gång så passar den sen. jag förvarar min squeeky green i en glest flätad rottingpåse som hänger på en krok, då torkar den ordentligt.

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-01-13 20:56:25

ja jag ska göra det tror jag. ta bort den med en kniv alltså. Och ska annama ditt råd med påsen tror jag. Tack för tipset!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela