Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Emma testar MAC Mineralize Foundation Loose

Publicerad 2009-01-24 16:28:27 i Emma testar,

I somras när jag var i Göteborg och ägnade mig åt shoppingorgier på MAC slank bland annat MACs mineralfoundation Mineralize Loose Foundation ner i shoppingkassen. Jag har alltså använt denna foundation av och till sen i juli så nu känns det som om det är dags att ge ett utlåtande. 


MACs mineralfoundation har faktiskt inte blivit någon favorit hemma hos mig, därför använder jag den mest av och inte så mycket till. Anledningen till att den inte riktigt faller mig på läppen är helt enkelt att jag tycker att den ger alldeles för dålig täckning. Min nuvarande favorit när det gäller mineralfoundation är Everyday Minerals och jag använder omväxlande deras foundation i formulan Matte och Intensive. Att MACs mineralfoundation skulle ge samma täcknings om EMs Intensive-formula hade jag inte förväntat mig, men att den inte skulle komma ens i närheten av lika bra täckning som Matte, det uppfattar jag som lite av en besvikelse. Jag vill helst ha en foundation som ger medium- hög täckning och ett kriterium för att en mineralfoundation ska anses som bra hos mig är att täckförmågan ska gå att bygga upp utan allt för mycket jobb. Tyvärr så känns detta fullständigt omöjligt när det kommer till MACs mineralfoundation, det är som att det inte vill fastna mer än en tämligen begränsad mängd puder i mitt ansikte. Visst går täckförmågan att bygga upp lite grann, men inte alls så mycket som jag skulle önska. När jag använder denna foundation är concealer på ojämnheter i huden ett absolut måste, något som jag ofta kan hoppa över i vanliga fall, eller åtminstone använda i begränsad utsträckning.


Vidare är burkens utformning tämligen underlig, då den innehåller ett slags svampapplikator, som tyvärr är rätt kass. Detta gör visserligen burken ganska skrymmande, men är egentligen inget problem, då det går utmärkt att cirkla runt med en kabukiborste i burken. Finishen anser jag ligger någonstans mellan matt och semimatt. Finishen tycker jag är väldigt fin, så där har jag absolut inget att invända. Hållbarheten tycker jag också är bra, så på så sätt är detta en bra vardagsfoundation, då den håller sig fräsch ganska länge. Jag har den ljusaste nyansen som heter Light, en neutral färg. En anledning till att jag faktiskt använder denna foundation ibland, trots att jag tycker att den täcker alldeles för dåligt, är att det är en så himla bra färg för mig! Om vi ser till färgmatchningen så är det nog den av mina foundations som jag tycker passar mig bäst, men om man jämför med många andra mineralmärken så är färgurvalet inte så jättestort. Ytterligare något som jag hajade till över är att denna foundation innehåller vismuth chloride. Det är egentligen inget som stör mig, men då en del kan få allergiska reaktioner till följd av ämnet tycker jag ändå att det är värt att nämna.


Om vi ska sammanfatta lite så kan nog detta vara en bra foundation för den som vill ha en ganska lätt täckning och en tämligen matt yta samt en mineralfoundation med bra hållbarhet. Jag kommer dock inte köpa denna produkt igen, då den ger alldeles för lätt täckning för min smak.


3/5 får MAC Mineralize loose Foundation i betyg av mig

Kommentarer

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-24 16:58:20

Spännande recension! Burken såg verklgen underlig ut... Och jag kan tryggt behålla mikna Everyday Minerals då, och behöver inte fundera på att investera i annat. ;D

Postat av: Leonie
Publicerad 2009-01-24 19:38:01

Den var jag lite nyfiken på, och den är ju inte särskilt hypad, så tack för en utförlig recension.

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-01-24 21:01:18

Sminkan: Ja du, mycket underlig burk! och nej, håll dig du till EM, denna är definitivt inget bra alternativ att byta ut dem mot.





Leonie: Vad bra att du hade nytta av den!

Postat av: stephy
Publicerad 2009-01-25 11:56:34

hej igen :)

jag håller absolut med dig, jag blev lite besviken när jag testad mac, för den täcker inte så bra precis som du säger men färgen är kanon, jag har samma färg som du :)

men jag använder den lite som ett puder, efter min "vanliga" foundation så lägger jag den på. kaka på kaka kanske men blir faktiskt fint :)



och när det gäller siren håller jag med dig, dom är fina på två helt olika sätt :P

kram

Postat av: glamqueen
Publicerad 2009-01-25 13:54:29

bra att veta, Emma! jag har iofs varit skeptisk till dendär svampen hela tiden. och då litar man inte på pudret heller, liksom. jag gillar mina flytande foundations för mycket för att börja med puder.

nu är jag med nyfiken på well defined foundationet som kommer någon gång i vår.

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-01-25 15:21:32

Stephy: Nej den täcker verkligen inget vidare... Men att använda den som puder kan kanske funka. Skönt att höra att fler har haft problemet så att det inte bara är min hud som är skum:)



Glamqueen: Ja du, svampen är knasig, men som sagt, den gör egentligen bara burken skymmande, det går lätt att använda den med en kabuki. Men som sagt, täckningen är inget att hurra för, och har du en som funkar bra för dig så finns det absolut ingen anledning att testa denna... Jag gillar mineraler och använder egentligen bara det, men är faktsikt också sugen på well defined. Får väl se om det blir ngt köp...

Postat av: Purity
Publicerad 2009-01-25 19:22:07

På mig täcker den här minst lika bra som EM's matte-formula, vad konstigt att det kan bli så olika täckning på olika personer! Jag använder visserligen primer under min, jag vet inte om det gör någon skillnad.

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-01-25 19:53:08

Purity: Ja du, smink är himla underligt faktiskt. jag har testat att använda primer också, men jag tycker inte att det blev ngn direkt skillnad. visserligen var primern inte från MAC, men tycker inte att det borde göra så stor skillnad, då det ändå var en flytande primer...


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela