Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Boktema: Twilight

Publicerad 2009-01-30 15:15:39 i Boktema 2009,

Igår kväll spånade jag och Sminkan över idéer till teman och kom fram till att ett boktema skulle vara kul. Jaha, och vad sjutton har böcker med smink att göra undrar ni? Ja ni, kanske inte så mycket, eller kanske ganska mycket beroende på hur man ser på saken. Kan man göra en temavecka av blommor kan man väl göra ett tema av böcker. Till saken hör såklart också att både Sminkan och jag gillar både smink och böcker, och dessutom påfallande ofta gillar samma böcker. Ett boktema kändes alltså som en kul idé, hoppas att ni också tycker det!


Vår idé är följande: Varje fredag kommer vi att välja en bok alternativt en bokserie som vi båda har läst och tycker om. Vi kommer att skriva en liten presentation och ett personligt omdöme om boken/serien. Sen är det dags för själva sminkdelen, som går ut på jag och Sminkan gör varsin tolkning av den aktuella boken. Den kan vara en tolkning av omslaget, en tolkning av en karaktär, eller helt enkelt en tolkning av våra känslor och inre bilder av boken. Sminkdelen är alltså ganska fri. För att inte vi, läs jag, ska bli helt utmattade av temat så har vi alltså valt att göra det till en veckogrej, varje fredag kommer det komma ett boktips med tillhörande sminktolkningar.


Först ut i boktemat är som ni nog redan har gissat, Twiligth, av Stephenie Meyer. Jag tvivlar på att ni har lyckats missa hypen kring dessa böcker, särskilt som den första delen gick upp på biograferna i november förra året, med Robert Pattinson och Kirsten Stewart i huvudrollerna. Serien består av fyra stycken böcker, den första Twilight kom ut 2005 (svensk titel Om jag kunde drömma),  andra boken New Moon kom 2006 (När jag hör din röst) , tredje delen Eclipse kom 2007 (Ljudet av ditt hjärta) och den fjärde och sista (?) delen Breaking Dawn, ännu inte översatt till svenska kom ut 2008.


Boken har ett ganska klassiskt tema, Isabella Swan är nyinflyttad i Forks, hennes barndomsstad, och första dagen i skolan möter hon Edward. Förödande vackre Edward, med de underliga ögonen, den likbleka hyn och det minst sagt avvisande sättet. Ni hör vart åt det lutar va? Bella faller självfallet för Edward och det är bara en liten hake, Edward är såklart vampyr och vill inget hellre än dricka Bellas blod. Eller jo, Edward är mer intresserad av att hålla Bella vid liv, men ibland tycks han ha lite svårt för att bestämma sig. Hur som helst så är detta upptakten till ett gigantiskt kärleksdrama. Just gigantiskt eftersom Edward Cullen får kvinnor världen över att falla som käglor och gråta sig till sömns om kvällarna. Jag klandrar dem inte, jag är en av dem... Nåja, nu suckar Sminkan åt mig, alltså dags att sluta sucka över hur fantastiskt perfekt Edward är. Ja förlåt, men du lät mig skriva, vad hade du väntat dig?


Twilight är faktiskt ett riktigt spännande vampyrdrama. Dessutom så är det en bok som passar även den som inte redan är vampyrbiten, eftersom denna bok i mångt och mycket är en vanlig kärleksroman för, företrädelsevis, kvinnliga läsare. Egentligen skulle jag säga att Twilight i första hand är en roman om kärlek med komplikationer och i andra hand en vampyrroman. Boken handlar heller inte bara om hur fantastisk Edward är men det är ett viktigt inslag. (Herregud, killen har egna grupper på facebook  varav en heter "Because of Edward Cullen human boys have lost their charm", vad hade ni väntat er?)

Edward har dock även en tämligen fantastisk familj, självfallet vampyrer även de, och även för att vara vampyrer är de ganska speciella. Familjen Cullens är till exempel vegetarianer, det vill säga avstår från att dricka människoblod och livnär sig istället på vilda djur. Edward har dessutom en syster som kan se in i framtiden, ett tämligen praktiskt inslag. Självfallet finns det även otrevliga typer i Twilight, som ni kanske har hört så är vampyrer faktiskt kända för att suga blod, inte enbart för att skriva personliga vaggvisor och sjunga sin älskade till sömns med. Bellas och Edwards förhållande kommer alltså att prövas, både av nära och kära, och inte fullt så nära och kära. Nu tänker jag dock inte säga mer, för jag vill inte förstöra den fantastiska läsning som ni har framför er om ni väljer att läsa Twilight. Det är faktiskt en suverän bok och om jag inte har lyckats få fram det så får ni helt enkelt tro mig på mitt ord! Tro dock inte att Stephenie Meyer kommer att få nobelpriset för sin fantastiska språkliga insats, i den ligan spelar hon inte. Språket är inte hennes starka sida, men kan ni bortse från det så har ni mycket hisnande läsning framför er, uppskattningsvis cirka 2000 sidor.

Omslagsbilderna är följande, och klickbara. Det återstår att se vad de kan resultera i...

//Emma


Kommentarer

Postat av: Alexlyndra
Publicerad 2009-01-30 15:30:24

Det ska bli spännande att se vad ni får fram. Jag tänkte bara kolla angående temat, är det ett tema ni vill ha bidrag på eller är det ett tema mellan er som vi får sitta och njuta av? :)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-30 15:56:54

Alex! Klart man får vara med om man vill!

Postat av: silly
Publicerad 2009-01-30 16:01:46

filmen e ju iaf asbra :D va troru e bättre, böckerna elr filmerna?

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-01-30 16:30:30

silly: Jag skulle säga att böckerna är bättre, även om filmen faktiskt var riktigt bra! Men filmer kan ju aldrig fånga alla nyanser som en bok kan, det skulle bli en 20-timmarsfilm då:)

Postat av: Mayaline
Publicerad 2009-01-30 17:46:16

Vilket bra tema, ska bli jättespännande att se vad ni väljer och hur ni tolkar det sen i sminkningarna :)

Är riktigt sugen på att läsa de böckerna, har varken gjort det eller sett filmen ännu.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-30 17:53:24

Mayaline! Ja, det blir ett spännande försök! Inte så lätt att gestalta böcker i smink.

Postat av: LipGloss Bitch
Publicerad 2009-01-30 19:42:23

Underbart! Vilka fantastiska idéer ni kommer med!

Jag är väl kanske en av få som lyckats missa hypen kring böckerna, fattade att nåt var på g först när filmen kom :) Annars är jag nåt alldeles vansinnigt förtjust i allt som har med vampyrer att göra. Ska bli superspännande att följa de här temaveckorna.

Postat av: Frida
Publicerad 2009-01-30 21:09:12

Åh, så fantastiskt, det här kommer att bli så spännande!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-30 22:05:12

LGB! Ja, vilka idéer vi har! ;D

Det är kul att förenas kring gemensamma projekt, och det är kul med smink och böcker!



Frida! Ja, vi hoppas det! Jag vet vilken bokserie jag ser mest fam emot! :D

Postat av: Sandra
Publicerad 2009-02-04 20:14:07

Sitter med New Moon framför mig nu, det blir te, filtar och läsning snart! Kul idé det här!

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-02-06 14:26:59

Sandra: då kan jag bara önska dig trevlig läsning:) Lyckliga dig... Och vad kul att du gillar vår idé!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela