Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Sminkans favoritbaser för ögonmakeup

Publicerad 2009-04-15 21:00:47 i ,

Marina, som är en av mina favorit sminkbloggare, frågade idag vad jag använder för baser när jag gör mina makeuper. Hon ville ha lite tips för at tkanske hitta nya favoriter. Visst ställer jag upp på att visa vad jag använder! Jag ska försöka förklara väldigt tydligt vad jag använder och varför, så även andra än Marina kanske kan få tips eller idéer.

Först lite förutsättningar. Jag är 35 år gammal, har normal hy, använder ingen speciell kräm på ögonlocken, inte heller foundation eller concealer.Jag använder aldrig primer. Har provat flera, både Lumenes, UDPP, MUS och andra. Jag använder dem inte av en enda anledning, de gör ingenting för mig. Skuggor creasar (lägger sig i veck) väldigt sällan på mig så jag har inte det problemet som många andra skaffar primer för. Det jag vill ha är intensitet och fäste för mina skuggor. Det får jag genom att applicera en krämskugga på ögonlocket och jag gör alltid det från fransarna till brynet. Hela ytan jag målar på alltså.

Här kommer mina favoriter dock inte i någon speciell ordning. Mina topp tre listar jag sist i inlägget.

1. Dignity från Face. En krämhighlighter. På första bilden ser ni min gamla dosa. Den har jag haft mer än två år och det är en av fördelarna med Dignity. Använder man den varje dag räcker den mer än ett år. Nu varierar jag mig, vilket jag inte alltid gjort, och då räcker den längre ändå. Det här är min absoluta favorit. Den är suverän vad gäller greppyta för pigment och för att ge intensitet och lyster. På bild två och tre ser ni den nya förpackningen förresten.
Jag har samma produkt i fler färger, även i svart och aprikos tror jag. Det är exakt samma sak. Jag föredrar denna då produkten blir helt osynlig på huden, förutom ett svagt skimmer, när man applicerat den. Jag använder en syntetpensel att ta upp produkten med, smetar av på fingertoppen och masserar försiktigt in på hela ögonlocket upp till brynet. Det ska vara mycket tunt applicerat annars kommer skuggan du lägger ovanpå att creasa då detta är en ganska oljig produkt. Har man en gång lärt sig tekniken är den oslagbar. Jag har använt den i tio år minst. Mer troligen. Älskar den! Nackdelen är att den tar något längre tid än en produkt man kan smeta på lite hur som helst, och jag kommer till dem, men fördelarna är den otroliga intensitet man får på färgerna. dessutom är det lätt att blenda skuggor på en bas av Dignity.

2. Indelible Creme Eyeshadow. En lite strävare produkt som dock också är bra som bas. Den ger god färgintensitet men är svårare att blenda. Man behöver inte vara lika försiktig med mängden av produkten då den torkar på ögonlocket på ett annat sätt än Dignity. Detta är en utmärkt bas men inte lika dryg och inte lika blendbar som min favorit på plats nummer ett... Denna applicerar jag med en syntetpensel direkt på ögonlocket.

3. Olika former av gel-eyeliners fungerar rätt bra som baser. Här representeras de av MsChic eyestain i färgen Amethyst Shine och Stila Smudgepot i färgen Cobolt. Jag använder ibland även mina Indelible Gel Eyeliners som baser. Då brukar jag lägga dem på själva ögonlocket och sedan ha t.ex Dignity på brynbenet då en geleyeliner ger ett visst färggenomslag. I alla fall de mörkaste. Dessa applicerar jag med syntetpensel och jämnar till med fingertoppen.
Jag vet att många, bland annat Emma, använder fluidline som bas, men jag misslyckas ständigt med det. Jag har provat både Silver Stroke och Uppity och båda suger som bas på mig.

4. Paint Pot. Jag äger fyra paint pot från MAC. Painterly, som ni ser på bilden, Black Ground, Rubenesque och Artifact. De är trevliga baser som man kan slarva rejält med utan att det gör något. De applicerar jag grovt med en syntetpensel och de torkar till en satinaktig yta. De ger ett ganska bra fäste men inte så bra intensitet som en oljigare produkt, men de kan  å andra sidan i princip inte creasa då de torkar till en puderliknande finish. Alltså är de väldigt praktiska om man oroar sig för att skuggan kommer lägga sig i veck. Som jag visat i flera test så gör färgen på paint poten inte någon stor skillnad så man behöver inte ha fler än en egentligen.

5. Nya favoriter för mig är dessa båda stiftskuggor. Den ena från Sinful Colors och den andra från L'oreal. Båda är grymma! Dem ritar jag med direkt på ögonlocket och kan sen jämna till lite med fingret. Skuggorna får bra fäste och intensitet och jag ser dem som nästan lika bra som Dignity men mindre krångliga. I alla fall Sinful Colors som är lättare att få helt jämn och perfekt. Den har jag redan bunkrat upp av så jag har en reserv i vitt samt ännu en färg, brons, även om färgen även här är underordnad i betydelse då det inte märks vad man har under skuggorna. Hur som helst, beställer ni denna stiftskugga blir ni inte besvikna! Älskar den!

6. En annan ny favorit är denna krämskugga. En Whipped Eyeshadow  från Cover Girl. Köpte den från Kicki.be när de hade utförsäljning av smink. Den kostade kanske 15 kronor och den är enastående! En geleliknande konsistens som jag applicerar med fingertoppen och den ger både bra intensitet och fäste. En ypperlig liten sak att ha i sminkförrådet alltså!

7. Här är två baser som jag vill varna lite för. Den ena är Eye Fix från Face och den andra Shadow Base från MAD/JW. Båda är likadana. Sega och feta baser som lätt creasar dina skuggor. Men! Man kan använda dem om man har tid och tålamod. Jag lägger dem med fingertoppen, efter att ha tagit en liten mängd med syntetpensel, och försöker få dem tunna och jämna på ögonlocket. Sen låter jag dem torka lite, gärna en femton minuter alla fall, innan jag applicerar skugga på dem. Men, har man inte den tiden funkar de inte så bra, tycker jag. Ni som kan använda High Tech Lighter som bas kan säkert behärska även dessa små monster, men för mig är det för tunga och för sega produkter. Dessutom blir blendandet trögt på dem, tycker jag. De ger dock bra intensitet i färgerna! Jag vill alltså inte dissa dem helt, men egentligen hör de kanske inte helt hit för jag kan inte säga att de är favoriter.

8. Stila Shadow Pots. Lite oljiga men fasta krämskuggor. Fungerar bra om man applicerar med fingret. Jag tycker de funkar bra som baser men jag har slutat med dem då annat är ännu bättre och dessa är förhållandevis dyra.

Sen vill jag nämna Nouvola från Nouba. Den purpurfärgade är underbar! Säkert flera andra också. Men, jag har fått riktigt dåliga Nouvolas också, så jag vill inte säga att de är favoriter rakt av. Samma sak gäller förresten de mousse-ögonskuggor som Maybelline gör. Jag har en som är underbar och en som suger.

Okej, topp tre då? Vilka av alla dessa blir det?
1: Dignity, så klart!
2: Sinful Colors stiftskugga, lätt!
3. Indelible Creme Eyeshadow.

Kommentarer

Postat av: Jenny
Publicerad 2009-04-15 21:26:04

Hej!!

Jag undrar vart jag kan köpa stiftet från sinful colors och om stiftet har någor namn? Har stiftet från L'oreal något namn?

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-04-15 21:50:57

Jenny! Sinful Colors köper du från Cherry Culture. Jag ska kolla L'Orealskuggan sen och skriva vad den heter.

Postat av: Marina
Publicerad 2009-04-15 22:52:30

Ohh men shit va snabb du var! Tack snälla! Jag har bara hunnit ögna ännu så länge men jag ska läsa varenda stavelse och skriva ned! Jättekul, åh nu ska jag skaffa nån ny, defenitivt!

Postat av: CC
Publicerad 2009-04-15 23:08:13

Väldigt intressant!! Jag använder ju inte primer heller, men alltid foundation o puder innan skuggor.

När jag gör sminkningar för bloggen brukar jag använda high tech lighter under, men jag gillar inte känslan av den på ögonlocken så skulle inte trivas med den en hel dag.

Vill testa det där sinful colors stiftet, verkar praktiskt!

Postat av: CC
Publicerad 2009-04-15 23:26:29

lite offtopic kanske men: kollade just på det där cherryculture siten. Brukar du åka på tull el markerar de det som gift? Hur länge brukar det ta innan det kommer fram? Hittade lite smågrejer jag skulle vilja beställa o de tar ju paypal jippi

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-04-16 06:01:56

Marina! Varsågod!



CC! Har aldrig fått tull när jag beställt från Cherry Culture. Leveranstiden har varit olika, en vecka eller en månad... Nu har det gått snabbt senaste två gångerna. Jag gillar Cherry Culture!

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-04-16 16:12:24

Skitbra inlägg ju! Verkligen informativt, suveränt bra för oss som inte är proffs på baser:) är dock mkt förvånad över att p/p inte är med på favoritlistan, de var ju dina ständiga vapendragare ett tag...

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-04-16 17:47:30

Emma! PP låg trea til Sinful Colors stiftet dök upp här hemma!

Postat av: Fru Choklad
Publicerad 2009-04-16 18:41:28

Låter som att jag måste testa Dignity från FACE. Det här var verkligen ett superbra inlägg med mycket vettiga och bra tips och synpunkter. Det tackar vi för

Postat av: makeupoholic
Publicerad 2009-04-16 20:57:42

Intressant genomgång! Det är tack vare dig jag upptäckt Dignity, men jag håller med om att den är lite klurig - får man för mycket blir det allt annat än bra...

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-04-16 21:10:11

Fru Choklad! Måste och måste... Den är inte lätt men lär man sig hur man använder den och den passar ens hudtyp inns inget bättre. Har du oljiga ögonlock avråder jag nog dock. Jag har normal hud och det funkar på mig, men Rouaa har lite fetare hud och hon kunde inte använda den för det blev för oljigt.



Makeupoholic! Ja, Dignity kräver noggrannhet och tålamod! Men funkar den för en är den bäst!

Postat av: Karin
Publicerad 2009-04-18 01:16:31

Mycket bra!

Jag älskar Dignity nu när jag lärt mig använda den, har dock UDPP under så det håller bättre. Paint Poten har jag inte riktigt lär mig än, den är inte riktigt på min sida.

Mycker bra genomgång som sagt!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela