Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Boktema: Celia Rees och hennes böcker

Publicerad 2009-04-03 17:49:20 i Boktema 2009,

Denna vecka var vi lite oense om vilken bok vi skulle välja. Vi lyckades enas kring en författare, Celia Rees, men då vi har olika favoritböcker av Celia, så bestämde vi oss för att göra en tvådelat tema, en författare, två böcker, eller ja egentligen tre

Sminkan säger: Den första bok jag läste av Celia Rees var Häxa. Den kom ut 2002 och jag tror jag läste den samma år. Den handlar om en flicka, eller ung kvinna, på 1600-talet i England. Hon heter Mary och lever med sin mormor. Hennes mormor anklagas dock för häxeri och blir avrättad. Marys mamma hjälper Mary att fly bort från England och risken att där själv möta samma öde som mormodern. Hon skickas över havet till Amerika och där ska hon leva med en grupp strängt religiösa människor som alla ser på henne med misstänksamhet. Dessutom hamnar hon precis utanför staden Salem som vi väl alla känner till efter de fruktansvärda häxrättegångarna som hölls där.

Mary finner sig inte riktigt till rätta i sin ny miljö. Hon passar inte att leva ett så puritanskt och strängt liv och hon ses inte heller som en naturlig del i byn av sina grannar. Något är annorlunda med Mary. Hon är inte riktigt som alla andra och hon beter sig inte som alla andra. Hon söker friheten i skogen och stöter där på en indianpojke och dennes morfar och med dem inleder hon en vänskap och börjar upptäcka sig själv. Hela boken ska föreställa en dagbok skriven av Mary som man hittar i nutid efter att Mary gömt den genom att sy in den i ett lapptäcke.

Det intressanta med boken är väl egentligen att Celia Rees försöker ställa några stora och viktiga frågor i den. Könsroller diskuteras liksom synen på den andre, främligen. Inskränkthet och tolerans är starkt polariserade mot varandra. Allt detta i en ganska spännande ungdomsberättelse med historisk miljö och magi! Inte illa. Sen är det inte den bästa bok jag läst. Inte del två heller, som heter Häxa - bortom tiden. Den handlar om hur en nutida släkting till Mary upptäcker mer om Mary och sig själv samt om hur de vita nybyggarna tryckte undan ursprungsbefolkningen. Väldigt intressant om indianernas historia i USA. Båda böckerna är alltså en spännande väg in i historien och kan kanske väcka ett sug efter mer kunskap om den tiden böckerna berättar om. Skulle jag ha en tonårsdotter här hemma skulle jag absolut uppmana henne att läsa böckerna. Är du en tonåring? Läs! Är du en gammal tant som jag? Ja, de går att läsa ändå, men man får försöka sila kamelerna lite. Bitvis har jag problem med att köpa den här berättelsen.


Emma säger: Pirater är inte den första boken jag läst av Celia Rees, men det är den första boken av författaren som det verkligen sa klick med. Detta trots att den första jag läste är Blodssystrar, och den mina damer och herrar, handlar om vampyrer. Jag tycker dock att Pirater är minst sju snäpp bättre, för detta är en bok som jag är nästan löjligt förtjust i! Sminkan påstår att romantik i böcker får henne att tappa intresset. Jag är dock oförvanskat förtjust i sådant. Ge mig en innerlig kärlekshistoria som överlever i några decennier, och jag är i sjunde himlen. Och en sådan historia är Pirater, i alla fall om ni frågar mig. Men det är också en äventyrsbok, och en bok där kvinnor kämpar för sina rättigheter, pirater kämpar för sina efterlängtade skatter och olyckliga sjömän kämpar för sina liv.

I boken möter vi Nancy Kingston, en rik köpmansdotter, hopplöst förälskad i sin barndomsvän William. När Nancys fader först blir utfattig, och därefter avlider, ser Nancys framtid oviss ut, och hon skickas till familjens plantage i Karibien, för att giftas bort med en mycket rik brasiliansk plantageägare, Bartholome. Nancy som nyss har fått upptäcka vad frihet innebär, vägrar dock att bli ett välbeskyddat kuttersmycke och bestämmer sig för att fly med sin nyfunna väl, Minerva, hennes slav på plantaget. Flickorna flyr tillsammans, jagade från varsitt bistert öde. För att slippa undan sina förföljare så bestämmer Nancy och Minerva sig för att bli sjörövare. Och nu, fortsätter alltså deras äventyr till havs. De finner sig snart tillrätta med sina nya liv, och blir fullfjädrade pirater, i full färd med att röva och plundra. Men deras förföljare ger sig inte, och vad har egentligen hänt med William, Nancys stora kärlek?


Jag tycker faktiskt att Pirater är hur bra som helst! Så bra att jag ska läsa den igen ganska omgående. Det här är en bok som jag tycker att Celia Rees har lyckats suveränt med. Gillar ni äventyr, romatik, och jämlikhet, ja då tycker jag att ni ska läsa denna!

Kommentarer

Postat av: P'ssion Emelie
Publicerad 2009-04-03 18:01:48

Jag älskar också pirater! Brukar sno den av syrran när jag är och hälsar på :)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-04-03 22:06:11

Vi kanske skulle ha sskrivit en rad om Blodssystrar? Hehe... ;D

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-04-03 23:26:38

Emelie: ja Pirater är så himla bra! Jag brukar låna den på bibblan. Ska nog läsa den nu när den ändå är hemma för fotografering..



Sminkan: Nja, jag tycker att det blir lite mycket vampyrer. Visst, den är ju bra, men pirater är bättre, och det blir så tjatigt att tolka vampyrer hela tiden. Därmed inte sagt att det kan bli för mkt vampyrer inom litteraturen, bara svårt att komma på nya tolkningar...


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela