Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Veckans bloggtema: Dusch och bad

Publicerad 2008-10-18 10:55:04 i Veckans bloggtema,

En gång i tiden var jag den lyckliga ägarinnan till ett badkar. Det var ett gammalt inkaklat badkar som var djupt men ganska kort. Eftersom det var djupt kunde man ändå vara helt nedsänkt från hakan och ner, men man var tvungen att ha böjda knän. Jag älskade mitt badkar. Faktum är att det var badkaret som fick mig att välja denna lägenheten. Jag var spekulant på en annan också, samma pris men på Söder, vid Hornstull. Det var en liten tvåa med så kallad stockholmsdusch. Nej tack, sa jag, och slog till på mitt ljuvliga badkar med fönster och utsikt över en bonsailiknande tall. Det var 1995. Jag har alltså levt lycklig med mitt badkar i mer än tio år men i februari revs det ut. Delades i två delar och skickades till soptippen. Jag hade en liten frist då jag var evakuerad till en lägenhet med badkar, men helt ärligt, det badkaret var inte så fint och bra som mitt gamla. Tanken var länge att jag skulle ha badkar på nytt men det visade sig svårt att hitta ett med rätt proportioner och vettigt pris. Det slutade med dusch och en tvättmaskin som tröst. När jag tvättar är jag glad för det. Det är skönt att inte behöva springa i en tvättstuga med varje liten grej. Kunna tvätta när som helst. Men varje gång jag ställer mig i duschen längtar jag efter mitt badkar. Det går aldrig att kompensera ett bakar med en dusch. Aldrig. Man kan aldrig bli lika varm och omsluten av en dusch. Skulle jag sälja lägenheten och flytta skulle jag flytta någonstans där jag kunde ha badkar... Mest sörjer mina värkande och stela leder. När värken har varit som jobbigast förr så tappade jag upp ett riktigt hett bad och låg i timmar. Nu får de nöja sig med vetevärmekuddar och det är inte samma sak.
Nå, nog med nostalgi. Så här är det idag:

Inte städat på bilden, som vanligt... Men, vad ser vi? Jo, duschen så klart. Den gillar jag inte. Dels är den ful dels är det ett klumpigt munstycke. Den var standard i renoveringen och jag tänkte inte på hur olika duschar kan vara. Får väl bli ett projekt för framtiden att byta ut den.
Duschhylla i hörnmodell och rostfritt. Köpt på IKEA. Schampoo och Balsam, duschkrämer, raklödder från blåvitt, en engångshyvel som fått hänga med onödigt länge. En fast tvål från Dove. Vanliga saker. En liten badborste i syntethår och vit plast. 10 kronor på ÖB. Ett fynd för det priset men inte snygg alls. Vad heter de där plastsakerna som är en trasselboll av nät? En sån har jag i alla fall i blått. Duschdraperi i genomskinlig plast (jag såg Psycho när jag var ung...) men det ska bytas ut mot en annan lösning. Tricket är att skydda fönstret och slippa den instängda känslan med en kabin. En duschvägg i glas hade varit snyggt, en sån man fäller in, det har min kompis Christian, men då skyddas inte fönstret och jag har så mycket grejer i fönstret, för det tjänstgör även som hylla, så jag vill inte behöva torka där varje gång. Nå, det finns en plan, men den får ni se när/om den fullgörs.

Jag badar, förlåt, duschar varje dag. Vem gör inte det? Dessutom slösar jag på allt som hör till. Varmvatten, duschtvål, schampoo och balsam, allt använder jag alldeles för mycket av. Däremot är jag ganska modest i mina märkesvanor. Mitt hår gillar Doves shampoo och balsam bäst. Just nu har jag haft Naturelle med katastrofala följder. Dove är över huvud taget ett märke jag gillar. Deo, lotions, tvål... Ldb använder jag också mycket av. Pool från Lidl! Ja, många billiga små pärlor! De gånger jag haft turen att få ta en sväng på Lidl eller ÖB köper jag på mig massor och lagrar i garderoben. Det finns en egen trådkorg för bara bad och hygien. Ni ser, den är bara halvfull nu, men jag ska bunkra upp på höstlovet.
I duschen just nu finns följande duschkrämer:

Pool Citron, Aquolina Choklad, Pool Oriental

Och en Aquolina med doft av Cola. Ja, så finns ju de två gräsliga YR-duschkrämerna som jag håller på att göra slut på. Det går fort, men jag väljer bort dem lite för ofta. Det är därför en av dem står och balanserar på blandaren tillsammans med min sminkborttagning från Iseree. ;D
Hett vatten och väldoftande duschtvål alltså. I mängder. Jag får liksom till badskum även i duschen. Jag har experimenterat med att ligga raklång på klinkergolvet (som är varmt och härligt) och låta vattnet forsa ner på mig. Det är inte i närheten av badkar. Jag funderar på en liten mysig pall också, men förmodligen blir det i alla fall inte samma lika. Man kan ju inte läsa i duschen. Jag läser knappt längre för jag vet inte var jag ska vara då? I sängen? Då somnar man ju... Jag kan inte smutta på det glas vin eller den kopp kaffe som Badbomen talade sig varm för. Nej, jag kan bara duscha i duschen. Hur trist är inte det? Man kan ju inte ens tända ljus i badrummet. Det stänker ju så från duschen eller så syns det knappt bakom draperiet. Sorgligt.
Efter den fuktionella duschen då? Jo, då ska man ju smörja in sig!

Krämer! Mmmm! Just nu växlar jag mellan Apotekets med rosa bandet, Aquolinas citronmaräng eller creme caramel eller muffins och vanilj. Jag gillar matdofter... Ibland tar jag Dalans olivkräm som jag köpte på Hemköp för 19 kronor, och när jag är riktigt torr kör jag ett tag med Propyderm. Inte lika väldoftande men bra. Canoderm har jag också ståendes på olika platser i lägenheten. Och en miljon handkrämer som ibland får tjänstgöra som kräm till hela mig.
När man är insmord och len och doftar kaka så avslutar jag ibland med lite talk. Det känns lite gammaldags mysigt. Här är den jag använder just nu, men jag provar gärna olika och tenderar att spara på gamla favoriter. Har en fantastisk burk i plåt från förr med nejlikor på. Den både doftar underbart och gör huden silkeslen. Mmm! Men den är bara för speciela tillfällen! Perky Pam kan man ha även till vardags. Talk är en underskattad produkt. Enda abret med talk är att det kan ge dammiga fläckar på kläder om man inte varit noga med att borsta in det i huden. Jag använder en puderborste modell större. Då är det sällan problem.

Det var väl min badrutin. Eller duschrutin. När jag hade badkar då var det ju en uppsjö av badgunk som trängdes om utrymmet. Badkulor, badsalt, badskum, badolja och några enstaka badbomber då och då. Badbrus inte att förglömma. Aromaterapioljor... Aaaaaah! Ett långt, hett bad är nog den största njutningen i livet. Avstå inte, mina vänner. Har ni ett badkar nyttja det varje dag!

Kommentarer

Postat av: badis
Publicerad 2008-10-18 11:23:39

Ljuvligt, ljuvligt inlägg! Tycker du har det urmysigt även utan badkar, klart att man inte kan heltkompensera karet med dusch men du har mycket skoj gunk! Oj om jag skulle kunna så skulle jag donera dig utrymme till ett badkar! Mina fem år utan var nog långa.



Kramis!

Postat av: tildamilda
Publicerad 2008-10-18 12:02:39

Kul inlägg :) Jag är stolt ägare till ett inkaklat , dock nyttjar jag det alldeles för lite . använder mer än gärna massvis med badskum , det är riktigt mysigt & med tända ljus sen därtill blir det ju super :) jag får nog helt enkelt ta vara på tiden jag har kvar med detta badkar eftersom jag snart flyttar till pappa & där finns också ett badkar , dock en mindre modell & inte inkaklat :( ha det toppen !

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-10-18 13:08:54

Badis! Säg inte annat än att jag tar Pret-tys bloggtema på allvar! ;D



tildamilda! Du kommer i alla fall ha tillgång till bad. Nu är jag avundsjuk...

Postat av: Pixelpig
Publicerad 2008-10-18 13:47:27

Jag känner med dig, jag är också badkarslös och har varit det i 3 år nu. Vi håller på att renovera vårt hus (som förståss aldrig någonsin blir klart, helt den vanliga visan..;-)) och så småningom finns planer på ett hemma-spa med bubbelbadkar (som redan är inköpt och står och retas med mig i källaren), ångbastu och braskamin i badrummet. Måste tjata lite mer på maken känner jag.. :-D

Postat av: Ninni
Publicerad 2008-10-18 16:11:44

Jag gråter varje dag för att vi inte har något badkar. Vi var också tvungna att välja mellan badkar och tvättmaskin och vad gör man när man har två barn och en man som tränar fem gånger i veckan - jo man väljer badkar annars får man ränna ner i tvättstugan jämt. Men gråter - det gör jag!

:-(

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-10-18 16:21:36

Pixelpig! Du har i alla fall hopp om en badkars-framtid... Men, jag får vara glad att ha rinnande vatten och möjlighet att tvätta både mig och kläderna...



Ninni! Ja, ibland måste man vara praktisk. Men visst värker det i hjärtat när man tänker på badkar...

Postat av: glamqueen
Publicerad 2008-10-18 20:25:03

jag lider med dig! jag gillar inte att behöva ligga med böjda knän i mitt badkar, men det är bättre än ingenting.. jag väljer badkar framför tvättmaskin utan att blinka! har inget emot att dra ner till tvättsugan, där kan man ju torka och vika som man aldrig kan göra hemma. vi är skitsega med vår badrumsrenovering, men jag ska definitivt fråga dig först när det blir dags att byta bort vår 1 meters till ett större badkar!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-10-18 21:56:50

GQ! Problemet är väl att det inte finns plats för en meter ens en gång nu längre... Du får komma hit och fika en dag och titta på badrumsproblematiken...

Postat av: glamqueen
Publicerad 2008-10-18 22:59:00

går och mäter 123,5 X 71 cm fick jag badkaret till!

har du plats med tvättmaskinen i köket annars? kommer gärna och fikar annars!! pm:a mig bara!

Postat av: Marie
Publicerad 2008-10-18 23:23:35

Jag måste uppskatta mitt badkar mer! Har efter sex veckor i lägenheten bara badat två gånger...

Kul att läsa ett långt och uttömmande inlägg, det är skönt att se en sminkgalning med produkter som går att köpa på Ica, precis som en annan.. :)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-10-19 08:46:55

GQ! Det ÄR ju mitt gamla badkar! Exakt! Fan, jag bli tokig! Och nej, jag har inte plats i köket för tvättmaskinen. Måste fundera på hur man kan lösa alla detaljer... Men fråga absolut mig först, det kanske kmmer en snilleblixt. Vem vet?

Klart vi ska fika någon gång. Vi får bestämma en dag och hoppas att vi gillar varandra. Det vet man ju aldrig på förhand. ;D



Marie! Ja, det måste du! Vårda det ömt och nyttja det ofta! Badkar är det bästa som finns!

Och kul att du fillade inlägget! Det gör mig väldigt glad!

Postat av: Marybeth
Publicerad 2008-10-19 21:09:24

Jag har inte haft badkar sen jag var liten så jag minns inte ens badkänslan längre.. Men jag är så van vid dusch nu att jag tycker det är nice.. :)



Ser att du har en av mina favoriter, Dove's duschcreme - rosewood and cocoa butter. Underbar!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-10-19 21:31:43

Marybeth! Ja, den är underbar! Dove är bra överhuvud taget!

Postat av: Johanna
Publicerad 2008-10-21 13:07:18

Hej...

Är lite nyfiken på varifrån ni får veckans bloggtema,

tacksam för hjälp :)

Ha en bra dag!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-10-22 06:30:17

Johanna! från Pret-ty. Nätverket för beautybloggar.


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela