Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Veckans bloggtema: Hur jag sköter mina ögonfransar

Publicerad 2008-03-16 08:53:27 i Veckans bloggtema,

Oj, oj, oj...Sublim ställer frågan i veckans bloggtema på www.pret-ty.se om hur vi sköter och målar våra ögonfransar.
Ja... sköter? Inte alls. Jag är av naturen begåvad med ganska korta fransar som är raka och normalglesa, om ni hänger med på vad jag menar. Dessa fransar böjer jag nästan aldrig. Gillar inte att böja mina egna fransar. Ibland, om jag ska ha lösögonfransar, kan jag böja mina egna, men inte alltid då heller.
Mascara är inte någon produkt jag går igång på. Jag köper gärna L'Oreals mascaror och jag trivs med Lancomes Hypnose men tycker den är onödigt dyr. L'oreals Intensifique funkar lika bra på mig. Jag föredrar smala borstar för tjocka borstar petar jag lättare in i ögat, vilket är obehagligt. Därför köper jag inte längre Intensifique utan har gått över till de nya med smal liten gummiborste. Telescopic kanske den hette? Minns inte. Håller på att prova Max Factor nu, både Masterpiece Max (petat mig i ögat med borsten - det gör ont) och Beyond Length. De är väl helt okej.

Jag målar i princip aldrig mer än ett lager mascara. Jag tycker mascara är för trist för att duttas med. Jag har det bara för att få fransarna "osynliga" mot de ögonskuggor jag har. De syns faktiskt mer om de är omålade mot mörka skuggor, och det blir liksom fel rent estetiskt med ljusa fransar mot mörka skuggor och eyeliner.
De gånger jag verkligen vill betona fransarna och ha lite tyngd i dem så sätter jag helt enkelt på ett par lösögonfransar. Lösögonfransar har jag i massor av modeller. Alt från H&M Medium, som inte syns men ger fyllighet åt fransarna på ett både snyggt och naturligt sätt, till mer dramatiska blunddockefransar eller fransar i glitter eller med strasstenar. 

Jag målar nästan aldrig nedre fransraden. Det händer ibland, speciellt om jag har mycket mörka ögonskuggor under ögat, men oftast hoppar jag över det. De blir för långa och ger en Twiggy-look om de målas, tycker jag.  Detta är också något som gäller för mig. Andras nedre fransar kan jag måla utan att blinka!
Skötseln av fransarna är obefintlig. Jag kladdar inte på dem med krämer eller oljor eller vad man nu skulle kunna hitta på. Jag tvättar bort mitt smink med tvål och vatten och sen smörjer jag in ansiktet med tillgänglig kräm. Aldrig ögonlocken eller området direkt kring ögonen dock. Har haft några få ögonkrämer som jag provat, men jag har aldrig gillat känslan så jag kör på så här. De rynkor jag får är väl bara att acceptera! ;-)

Kommentarer

Postat av: Veronica
Publicerad 2008-03-16 13:58:59

Håller med dig helt, fransarna är inte särskilt spännande att joxa med... Finns roligare saker som skuggor =)

Postat av: A
Publicerad 2008-03-16 15:55:24

Du kan ju köpa hypnôse billigare på SBN :)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-03-16 16:47:18

Veronica! Exakt!

A! Inte billigare än jag kan få en L'Orealmascara på extrapris, och jag märker alltså ingen skillnad. Mascara som mascara, liksom.

Postat av: Sublim
Publicerad 2008-03-17 16:15:32

Kul att höra att det finns såpass mycket att berätta om fransarna - trots att de inte är så skojiga. Själv är jag mycket mer petig med fina fransar än något annat i min makeup.;)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-03-17 20:30:20

Sublim! Visst är det roligt att vi är så olika! Och visst ska jag ha en applåd som i alla fall försökte skriva något... Det är inte så lätt alla gånger. Och det märktes ju den veckan jag hade hand om ämnesvalet. Vi var inte många den veckan! ;D

Postat av: Sublim
Publicerad 2008-03-19 22:59:30

Ja, herregud! Det är en faslig tur att vi är olika allesammans - tänk att bara läsa exakt samma som man själv skrivit.:S

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-03-20 05:51:35

Sublim! Då skulle ju själva vitsen med flera bloggar försvinna! :D


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela