Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Veckans bloggtema: hudvårdsrutiner

Publicerad 2008-03-22 10:40:28 i Veckans bloggtema,

Hudvårdsrutiner... Ja, vad ska jag säga om dem? Jag är en av de lyckliga som fått en av naturen bra hy. Jag har aldrig haft problem med acne eller pormaskar eller vad det nu kan tänkas vara som andra har problem med. Min hy är varken torr eller fet, den är inte speciellt känslig och den finner sig i att vara förhållandevis ovårdad. Jag har inga hudvårdsrutiner.

När jag vaknar på morgonen tvättar jag ansiktet med vatten, torkar av och smetar eventuellt in en kräm om jag ska ha smink på huden. Det kan vara vilken kräm som helst. Jag kan också glömma bort det där med kräm så det är inte en riktig rutin. Om jag använder flytande foundation glömmer jag ofta kräm innan, men när jag står med bara ett puder brukar jag ha något för det att fästa i och då kommer en kräm fram. Även med mineralsmink använder jag en kräm. De krämer jag har just nu är 1) en nattkräm från Oil of Ulay köpt på ÖB för 19.90. 2) En triple active någonting kräm från L'Oreal som jag inte minns när och hur den hamnade i min ägo och 3) en L'Oreal Revita-lift dagkräm som jag använder som handkräm på landet . Den kan då även smetas lite snabbt på kinderna.
Samma sak gäller allt jag använder som handkräm, jag drar lite över kinderna som bonus.

När jag kommer hem och ska ta bort mitt smink finns ett urval av metoder och medel. Det absolut vanligaste är att jag tar vatten och tvål. Det är effektivt, går snabbt och känns bra. Jag har använt tvål och vatten lika länge som jag använt smink och det har inte påverkat min hud negativt vad gäller Ph-balans eller annat. Sen vet jag lika bra som alla andra beauty-nerdar att det inte ska vara bra. Det är dock så att man gärna fortsätter med det som är enkelt och som inte har en synlig negativ effekt.
Om jag inte använder tvål och vatten direkt så brukar det ändå sluta med det för att huden ska kännas ren. Jag är beroende av tvål-känslan, helt enkelt.
Sublim har rekomenderat en rengöring från Nivea som jag använder ibland. Den funkar bra och känns inte så oljig och fet som många andra. Dock blir det ofta kvar spår av kajal och så, och då åker i alla fall tvålen fram...
En annan produkt jag använder rätt ofta och som jag faktiskt haft goda resultat av är en rengöringsmousse i pumpflaska från Cien Beauty. Köpt på Lidl alltså. Den är grym! Den har jag faktiskt använt lika ofta som tvål och vatten på sista tiden.
Jag ogillar allt som känns oljigt, fett eller som bildar hinna på min hud. Tvål, moussen från Cien och vissa rengörings geler som löddrar kan funka. Gelerna brukar dock svida i ögonen. Eftersom jag har så mycket smink runt ögonen vil jag ha rengöringar som inte svider när de hamnar i ögat. Tvål, säger ni säkert nu, svider väl? Nej. Inte om den inte är parfymerad. Jag har inte några problem med tvålen alls. Palmolives flytande tvål klarar jag även om den är parfymerad. Och att tvålen är flytande är väl självklart, jag står inte med en fast tvål och gnuggar runt ögonen.

När huden är rengjord för kvällen kan jag antingen komma ihåg någon av de krämer jag räknat upp och smeta in mig med den eller, mer troligt ta överskottet av en handkräm eller bodylotion på kinderna. Jag peelar inte, använder inte ansiktsmasker. Min hudvård är i princip obefintlig. Jag har inga direkta problem med huden heller. Den är normal på alla sätt och jag har för min ålder rätt få och små rynkor. Jag är alltså 35 nu och de linjer jag har är runt ögonen och de stör mig inte alls. antirynk har jag inga planer på än.

Alltså, ett långt inlägg om det faktum att jag inget har att säga.

Kommentarer

Postat av: Emelie
Publicerad 2008-03-22 12:14:34

Åhh vad avundsjuk jag blir! Jag måste använda väldigt många ansiktsvatten och krämer för att min hud ska må bra...

Postat av: Ninni
Publicerad 2008-03-22 12:25:47

Om du vill ha tvålkänslan, men ändå vill använda en ansiktsrengöring så skulle jag testa Cliniques flytande ansiktstvål, den är oparfymerad och genomskinlig och känns precis som en flytande tvål förutom att den är bättre för huden. Väldigt dryg också. Passa på när Clinique har erbjudande för om du köper en ögonskugga samtidigt så kan du få en hel necessär med härliga grejer... hihi!

Postat av: Farelyne
Publicerad 2008-03-22 12:40:33

Haha du har det bra du! Själv så hatar jag min hy! Antingen fet eller torr. Skitjobbig!

Postat av: Marie
Publicerad 2008-03-22 14:13:14

Åh, låter som att du har perfekt hy.. :) Skulle jag ta bodylotion eller handkräm i ansiktet så skulle jag nog inte ha det så fint sen... haha..

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-03-22 15:06:17

Emelie! Visst har jag tur, det vet jag om. Men vi har alla våra kors att bära... ;-)

Ninni! Lustigt nog är Clinique en av få saker jag inte tål. Alltså min hud reagerar på produkterna. Jag vågar alltså inte göra min stackas hud upprörd genom att testa dem igen.

Farelyne! Ja, många har ju så som du. Jag vet inte varför min hud alltid skött sig. Kanske bristen på omvårdnad?

Marie! Nej, alla har ju olika hud. Jag har tur med min. Hud och hår har jag aldrig haft problem med.

Postat av: Linda
Publicerad 2008-03-22 20:35:44

Åh lyckans dig som verkar ha en sådan problemfri hud!
Ta vara på den :)

Postat av: Ninni
Publicerad 2008-03-22 21:47:58

Nej, då ska du nog akta dig för den ändå. Men det finns ju gott om andra ansiktstvättar som löddrar precis som tvål. Jag gillar nämligen själv när det löddrar och har provat mig igenom en hel del. L'Oreal har några som är bra också, bl a en mintgrön tub, den doftar gott också och kostar inte så mycket.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-03-23 09:47:00

Linda! Ja, jag ska fortsätta ta vara på den på samma sätt som hittills. Det verkar ju funka! ;-)

Ninni! Jag har provat L'Oreals geler i tub, både den rosa och den gröna. Inget fel på dem egentligen, men då blir min hud lite torr och stram. Dessutom tar de ögonmakeup rätt dåligt. Men de är helt okej och det händer att jag köper en tub. Niveas däremot är hemsk! Använder ibland en gel som löddrar från blåvitt och den är också helt okej. Tväl är dock oslagbart! :D

Postat av: sminkjante
Publicerad 2008-03-23 16:28:31

Min syster kör också samma som dig typ tvål och vatten. Smörja? brukar hon fråga mig. Tja, jag tar den body lotion som finns till hands. Jag avundas er. Jag har torr/känslig hy som måste behandlas med silkesvantar:)

Postat av: Fåfängan
Publicerad 2008-03-23 18:44:53

Det är skönt att alla har olika typer av hy...Lyllo dig!

Postat av: rocketqueen
Publicerad 2008-03-24 08:26:01

Tycker det är så uppfriskande och befriande att höra om någon som inte använder hundra krämer och specialrengöringar. Skönt mitt i allt hudvårdssnack om att man måste ha si och man måste ha så - bevisligen inte...

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-03-24 09:25:41

Sminkjante! Jag vet att jag har tur. Man får vara glad för alla de saker man har som fungerar utan strul! ;-)

Fåfängan! Visst är det så. Och jag hade definitivt tur i hudlotteriet. I alla fall i ansiktet.

RQ! Ja, ibland tror jag vi förstör våran hy med alla preparat och alla serum. HUden borde ju kunna sköta sig själv tycker man. Men jag vet ju inte och det verkar ju som att många behöver extra tillskott och krämer.

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-03-25 23:08:58

Det är skönt att höra dig prata hudvård tycker jag! Det har lite lugnande effekt:)Jag får lite ångest när jag hör allt man bara måste göra för att huden ska må bra... jag tycker personligen att jag är ganska duktig, men sen kommer det nån som använder spf 50 dygnet runt och sen sitter man där och känner sig otillräcklig...

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-03-26 09:48:27

Emma! Det mesta av allt snack om hudvårdens betydelse tror jag inte på. Om man inte talar medicinsk hudvård. Men jag kan ju ha fel. Tror mest av allt på gener och livsstil. ;-)

Postat av: Nasse
Publicerad 2008-03-26 18:53:42

Tack vare dig tröskade jag idag till Lidl och investerade i en rengöringsmousse:) Grattis för din fina och lättskötta hy!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-03-27 09:18:05

Nasse! Nu blir jag nervös! Tänk om den är helt hemsk på dig? Jag är ju inte direkt den bästa källan till kunskap om hudvård eller rekomendationer av produkter till ansiktet... Men jag gillar den skarpt! Jag håller på att bli ett Lidl-freak! Deras nagellacksremover är bäst i världen, deras rengöringsmousse är jättebra, deras duschkräm av märket Pool är fantastiska! Och allt är billigt så in i bängen!

Postat av: Nasse
Publicerad 2008-03-27 16:02:56

Nja, min hy är inte så superkinkig, jag tror att den kommer att funka riktigt bra på mig också:) Jag håller med dej om att mycket hos Lidl är både megabilligt och bra!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-03-28 09:11:28

Nasse! Jag var på Lidl igår! Mer mousse har inhandlats!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela