Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Nouba quattron i grönt - igen

Publicerad 2008-01-22 08:19:49 i ,


Trogna läsare av den här bloggen minns säkert hur besviken jag var på min Nouba quattro för 355 kronor. Dyrt skräp. Nej, jag har inte ändrat uppfattning, men jag beslöt mig för att åtminstone försöka använda den ibland, och vad passar då bättre än en dag då jag har tid att jobba lite med skuggorna. En make-up som i vanliga fall går på fem minuter tog tredubblet så lång tid idag. Det beror på att jag gång på gång måste ta upp ny färg på penseln samt att man verkligen måste jobba in färgen på huden. På bilden ovan ser ni hur paletten blir av användning. Dammig och skräpig. Jag avskyr när paletter och andra sminkartiklar ser geggiga ut. Det tar mig alltså en massa extra tid att göra rent och putsa till, väl medveten om att jag ska göra samma jobb igen nästa gång jag vill använda dessa färger. Usch!
Jag använde två rundtippade gethårspenslar, en kortborstad och en med lite längre borst. Båda ger normalt set intensiv färg och god täckning. Bilden blev tyvär usel, men ni kan ana er till formen.

Som grund för ögonskuggorna använde jag krämhighlightern Dignity från Face. Därefter tog jag den pensel som har kortare borst och tog den smaragdgröna skuggan från quattron. Jag lade den på yttre delen av ögonlocket . En aning drog jag även in längs fransarna och mot globlinjen, men jag följer inte globlinjen in mot näsan.
Därefter tar jag den lite större penseln och tar den ljusaste skuggan i quattron och lägger på inre delen av ögonlocket samt under ögonbrynet. Slutligen tar jag, på samma pensel, lite guldskugga ur quattron och läggeer ovanför den gröna i skarven mot den ljusa.
Runt hela ögat lägger jag svart kajalpenna från Urban Decay. Mascara. Ögonbrynsskugga från Smashbox.
image3094image3095
Ni ser att det är svårt att få skuggorna att fästa på Dignity. Min teori är att det beror på att de är så "dammiga" att de istället för att smälta in i underlaget och bli en jämn yta istället lägger sig ovanpå och därför inte går att "breda ut" riktigt. Jag vill heller inte gnugga runt för mycket i inre ögonvrån med penseln då huden där är känslig. Skrutt, säger Sminkan!
Det här är en make-up som verkligen inte är svår att göra. Aldrig har jag blivit så medveten om skillnaden i tid som kan bli när man sminkar sig och det är tydligt för mig att om man väljer pigmentsvaga produkter och måste jobba så mycket för att få intensitet i färgerna så förlorar man åtskilliga minuter man kunde ha druckit kaffe och läst tidningen på... Köp hellre dessa färger där ni får en kvalitaiv produkt. I princip kan man använda t.ex Make Up Stores eyedust amazon, Next och Carat så har man exakt samma färger och dessutom med mindre jobb. Men det blir inte billigare. Måste tänka lite på vilka MAD skuggor som kunde vara jämförbara, men spontant tänker jag Emerald Gold eller Spruce, 24 karat och Snow Angel, men då blir det lite mer guldvitt än grönvitt. Men priset ser ju då helt annorlunda ut.
Jaha, läpparna målades i Tigi Bedheads läppstift  Loyalty:

Och lite fler ögonbilder...

Kommentarer

Postat av: Mickan
Publicerad 2008-01-22 09:19:39

brukar inte andvända det märket men det såg fint ut !

Postat av: Veronica
Publicerad 2008-01-22 09:21:15

Vilka underbara färger! Sååå synd att de inte är något bra att jobba med, annars har jag länge sneglat på Nouba, men priserna har snabbt skrämt bort mig... Med all rätt då tydligen... Men hursomhelst var det en jättesnygg make! Hoppas du fått dig en kopp kaffe i efterhand iallafall!

Postat av: Ninni
Publicerad 2008-01-22 09:22:33

Godmorgon! Jag tycker att denna make blev väldigt fin! Men det ska ju inte ta tre ggr så lång tid att få till det pga dåliga pigment.
Idag har jag testat Dignity som jag köpte igår på din rekommendation. Jag tog pyttelite för jag kände att den är rätt så fet i konsistensen. Det kändes verkligen att det gick lätt att få dit de lösa pigmenten med Dignity som grund. Nu ska det bli kul att se hur skuggorna sitter under dagen! :-)

Postat av: Kajalpennan
Publicerad 2008-01-22 09:36:34

Synd att den är kass för färgerna är ju väldigt fina ihop.

Postat av: dami
Publicerad 2008-01-22 09:45:55

Verkligen jättesnyggt på, synd att skuggorna är så usla. Jag tycker du är tålmodig som sparar paletten och försöker igen. Jag blir så irriterad så jag ger bort det jag inte gillar..... jag har inget tålamod.

Postat av: sminkjante
Publicerad 2008-01-22 09:48:45

Håller med alla andra, snygga färger tråkigt att de inte sitter.

Postat av: Madeleine
Publicerad 2008-01-22 10:14:48

Vilka härliga färger! =)

Postat av: MLY
Publicerad 2008-01-22 11:10:04

Det blev ju riktigt, riktigt snyggt. Men som alla andra ovan säger, synd att det ska ta så lång tid att få fram en bra färg, för när färgen väl är där så är den ju underbar.

Postat av: Kim
Publicerad 2008-01-22 11:26:20

Snyggt :)

Postat av: Aila
Publicerad 2008-01-22 11:45:14

Ojdå, och jag som kollade in Nouba quattro och ville köpa den. Färgerna är verkligen jättesnygga, men att de är så dåliga så nej, tack jag avstår nu;-)!!

Postat av: Ika
Publicerad 2008-01-22 11:50:40

Det blev ju fint iaf, speciellt den gröna är riktigt wow! :) Hmm.. Hittar ingen Emerald Gold hos MAD, har de kanske slutat med den? Synd i så fall, för namnet antyder att det kunde ha varit en underbar skugga.

Postat av: ida
Publicerad 2008-01-22 12:24:59

jätte snyggt, du är så duktig!

Postat av: sari
Publicerad 2008-01-22 12:30:10

Det är verkligen snyggt sminkat!!
Ha det bra

Postat av: kimj
Publicerad 2008-01-22 13:14:38

din blogg är nice

Postat av: Mia
Publicerad 2008-01-22 13:18:25

Färgerna blev bra, men kan man använda bättre produkter/märken så är det nog värt att satsa på det. Bra att veta...har aldrig testat Nouba.

Postat av: jag
Publicerad 2008-01-22 15:16:40

seriöst, har du inte alla skuggor redan? måste du ha exakt ALLA nyanser av varje färg?

Postat av: Motownjunk
Publicerad 2008-01-22 15:42:10

Tråkigt att skuggorna inte var bra. Jag har bara testat en lila cremeskugga från Nouba och vi kom inte alls överens. Rougen gillar jag däremot. Finns det något annan i deras utbud man borde testa? Jag antar att du har provat det mesta som vanlig hehe. Skitsnyggt blev det iaf idag, tycker jag.

Postat av: Goddess
Publicerad 2008-01-22 15:53:54

Supersnyg sminkning iallafall. Har 2 lösa ögonskuggor med Nouba, men jag använder de mest över en skugga, inte ensamt.
En fråga ang Face Dignity.Är sugen på att testa den, vad kostar den ca? Ska försöka ta mig till Linköping eller Jönköping, men jag kommer aldrig dit. Snacka om att det är smidigt med näthandel!

Postat av: Kajalpennan
Publicerad 2008-01-22 16:02:37

Hur rengör du dina eyelinerpenslar? Använde mina för första gången idag och jag tyckte att peacocken var svår att bli av med efteråt. Jag har alltid använt eyemakeupremover till mina syntetiska penslar

Postat av: Myggan
Publicerad 2008-01-22 17:56:04

Jättesnyggt! :-D Lite mattare än de tidigare, och lite mer 'vardagsmake-up'. Nog för att de andra har varit jättefina de med! :-)

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-01-22 18:04:33

Sminkningen är snygg, men det är verkligen trist med skuggor som inte gör det de ska...

Postat av: MakeUpMyLack- Sanna
Publicerad 2008-01-22 18:11:29

underbart snyggt!
Håller med om att det är lite trist att skuggorna tar mer tid på sej att visa sej.
Men som sagt väldigt snyggt blev det iaf!

Postat av: S A N D R A
Publicerad 2008-01-22 18:21:27

du är väldigt duktig :)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-01-22 18:50:43

Mickan! Tack!

Veronica! Jodå, kaffet drack jag när jag lade ut bilderna. Ingen fara! ;-)
Jag har inte stor erfarenhet av Nouba men av det jag provat så är det bara en enda grej jag gillar så jag avstår nog i fortsättningen.

Ninni! Vad spännande det ska bli att höra om vad du tyckte sen! Jag hoppas du blir nöjd!
Kul att du gillade make upen. Den är helt okej, det tycker jag också, men skuggorna är verkligen inget vidare.

Kajalpennan! Ja, jag tycker också det är tråkigt. Färgerna är ju så fina...

Dami! Hade den inte kostat 350 kronor hade jag lätt gett bort den. Nu känns det lite för dyrt att bara göra sig av med. Samtidigt vill man ju inte ge bort skräp heller.

Sminkjante! Nej, det är trist... Men då vet man det och behöver inte suktas av Nouba fortsättningsvis!

MLY! Ja, färgen är fin! Men som sagt, i princip tror jag det skulle bli samma sak med de eyedust jag nämner. Men vissa föredrar ju att jobba med fasta skuggor. Nyckelordet är nog "jobba" för man får verkligen bygga färgen med massor av lager!

Kim! Tack!

Aila! Jag vet inte om alla är lika dåliga som den här. Så kan det ju inte vara? Men testa varje skugga på handen med pensel innan du köper! De är för dyra för att bli liggande...

Ika! Emerald Gold finns bara i de förpackade seten under MAD Diva Julie. Kolla på någon av hennes gröna make-uper så hittar du Emerald Gold i paketet man kan köpa för att "få looken". Så har jag gjort ör att få andra skuggor som gått ut också, t.ex Sultry Silver.

Ida! Tack! Vad gullig du är!

Sari! Tack så jättemycket!

Kim J! Tack! vad snäll du är!

Jag! Eftersom jag samlar så är svaret, seriöst, ja. Jag måste ha ALLA nyanser! ;-)

Motownjunk! Jag har också en lila krämskugga, Nouvola, från Nouba. Det är den enda Nouba-grej jag gillar! Men den ska anändas som bas och ytterst lite, annars kladdar den ihop och bildar vallar. Lite knepig, med andra ord...

Goddess! Jag tror att Dignity kostar runt 140-150? Minns inte, det kan vara 100-120 också. Min är ett år gammal. Har inte kommit halvvägs genom den än. Det är en superdryg produkt som räcker i många år om man törs behålla den. Jag kan bli nojig ibland eftersom det är en fet produkt...

Kajalpennan! Jag tar flytande tvål eller diskmedel till eyelinerpenslarna. Riktigt varmt vatten löser upp gelen bättre än ljummet. Jag brukar spola av tippen med hett vatten och sen gnugga den med lite tvål eller diskmedel och sen skölja igen, länge.

Myggan! Kul att du gillar den!

MUML-Sanna! Tack! Visst är det synd att de är så svårjobbade. Tur man har lite annat i väskan också!

SANDRA! Tack! Vad gullig du är!

Postat av: rocketqueen
Publicerad 2008-01-22 18:52:13

Åh, vilken utförlig och bra text! jag tyckte att resultatet blev underbart, men jag vet också hur trist det är att stå och gnugga i evigheter för att få en skymt av färgen. Ett ställe i Malmö har 75% rabatt på Nouba men det verkar vara så blandat i kvaliteten därifrån...jag lägger stålarna på MAC nu framöver, och så lite MAD förstås!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-01-22 19:01:39

RQ! Ja, jag väljer också annat före Nouba nu. Har i och för sig inte provat deras läpp-grejer, men jag har så sällan gloss och läppstift samlar jag inte på. Även om jag har rätt många.:-)

Postat av: Amanda
Publicerad 2008-01-22 19:03:40

Vilken snygg grön färg!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-01-22 19:05:09

Amanda! Ja, den är fin!

Postat av: Emelie
Publicerad 2008-01-22 19:16:48

fan va grym du är! :) jag tycker det är rätt svårt med ögonskuggor tyvärr:P

Postat av: Goddess
Publicerad 2008-01-22 19:18:56

Ok, tack!Ska pillra mig dit snart!

Postat av: Disa
Publicerad 2008-01-22 19:38:51

träligt att dom inte var någe bra då! tyckte det var skitfina färger och sminkningen blev ju suverän som vanligt tycker jag! :) vet du någon såndär grön-skimmrig ögonskugga i ett annat märke, som inte är så jäääättedyrt?.. skulle gärna vilja ha en :)
Jag har fått något för färger nu , sen jag började läsa din blogg har jag tänkt att jag kanske skulle satsa mer på färg, jag sminkar mig ju inte så jättemycket till vardags, men det är superkul tycker jag , mixra och trixa lite =) så tänkte att du som är jätteduktig på både märke och produkter kanske har några tips :) Ha det jättebra , Kram! :)

Postat av: Ika
Publicerad 2008-01-22 19:47:53

Okej, ja, det blir kanske att satsa på ett sådant där färdigt "paket" också nästa gång jag beställer därifrån! Tack för tipset! :)

Postat av: Pernilla
Publicerad 2008-01-22 19:52:26

Fan så tråkigt att de inte var bra. Har en skuggduo från Nouba (nr 22)som jag älskar, den sitter jättebra och ger mustiga fina färger.
Köpte också två gel-liners från mad, peacock och tidal wave. Wow!!! Tack för det tipset. :)

Postat av: Lexie
Publicerad 2008-01-22 20:38:03

Riktigt snyggt! du är sjukt duktig :D

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-01-22 21:13:39

Emelie! Det är en övningssak. ha inte så stor respekt för reglerna och ställ dig i badrummet och experimentera på!

Goddess! Hoppas du kommer att gilla den!

Disa! Jag kommer inte på några "över disk" skuggor förutom de från Make Up Store jag nämner i texten. De blir ju inte billigare än Nouba quatron, men definitvt bättre! Annars är det beställning över internet. MAD Minerals-alternativen nämner jag också, men vill du ha en vit med ljusgrönt skimmer så tror jag Fyrinnaes Jade Ghost kan vara något. Med lite guldlyster i finns China Jade från Taylor Made. De har nog flera tänkbara nyanser. KOlla hemsidan. Väldigt billiga och med riktigt hög kvalitet! Jag ska strax lägga in lite bra internet sminkhandlare i länklistan, har inte hunnit.

Ika! Varsågod! ;-)

Pernilla! Ja, Nouba verkar ojämnt som sjutton. Vissa gillar det, andra inte. Jag har haft otur med det jag köpt. Tråkigt nog...

Lexie! Tack så mycket!

Postat av: rocketqueen
Publicerad 2008-01-22 21:19:37

Sminkan! Du ser väl även de kommentarer jag skrivit på gamla inlägg? Puss på dig!

Postat av: Kimpa
Publicerad 2008-01-22 21:28:27

ÄLSKAR DIN BLOGG!!! Lägger till den som bokmärke nu, om det är ok... :D

Underbar blogg! Ha emn trevlig kväll!

Postat av: lills
Publicerad 2008-01-22 21:43:34

riktigt snyggt!

Postat av: Therese
Publicerad 2008-01-22 21:44:16

Hej tjejen! Bra blogg du har! Snygga bilder och duktig på sminket:) Tänkte höra, märket MAD har jag inte hört talas om tidigare i mineras-smink-genren. Var inne på deras hemsida och de verkar ligga bra i pris. Hur är de i kvalité/hållfasthet/ pigment jämfört med t.ex "i.d" och "isa dora"? Ha det gott!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-01-22 21:57:23

RQ! Ja! Jag ser dem och har svarat! Syns inte svaren?

Kimpa! Åh, vad roligt att höra! Vad glad jag blir!

Lillis! Tack!

Therese! jag har aldrig testat i.d. För dyrt för mig. Isa Doras mineraler har jag inte heller testat. Känns onödigt när det är så billigt att beställa från andra håll. Den enda mineralfoundation jag använt är Everyday Minerals. Vad gäller ögonskuggor så är MAD bra. Inte kanske allrs bäst. tror det är en ganska jämn match mellan Taylor Made och Everyday Mineral. Även Fyrinnae är fantastiskt bra. MAD är dock absolut väl värda att köpa. Färgerna är underbara. De passar bäst med en krämig bas för att få intensitet och lyster i färgerna.

Postat av: Motownjunk
Publicerad 2008-01-22 22:12:13

oj, det är ju Nouvola jag har också.. Jag får nog öva lite med den imorgon för jag har aldrig haft den som bas utan försökt använda den som en vanlig skugga och det var ju inte så lyckat. Det är ju lite trist med skuggor som bara får vara fina i burken.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-01-22 23:07:12

Motownjunk! Det finns flera sminkningar med dem om du vill kika på lite av mitt gamla. Sök på Nouvola så kommer de upp. Vet inte om det är något kul dock...

Postat av: karinpling
Publicerad 2008-01-22 23:53:04

oooh va snyggt :D

Postat av: Pernilla
Publicerad 2008-01-23 00:46:50

Gud så snyggt!
Alla mina favorit sminkningar av dom du gjort är i grönt...denna är super!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-01-23 06:19:16

Karinpling! Tack!

Pernilla! Tack! Kul att du gillar dem!

Postat av: Linda
Publicerad 2008-01-23 20:46:57

Du är grym! Synd att den inte var så bra, men snyggt blev det iaf! =)


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela