Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Blå

Publicerad 2008-01-18 20:11:13 i Läppar,


Väldigt svårt att fota på ett bra sätt, men detta är mitt experiment med blått pigment, Necromantic från Fyrinnae, och ett ofärgat gloss från Tigi. Det var väldigt länge sen jag hade någon "alternativ" färg på läpparna. Kommer nog inte ha det så ofta framöver. Känns inte som att det passar mig nu. Men det är snyggt! Tråkigt nog frättes färgerna ut något brutalt vid fotograferandet.
Hade jag tänkt på hur jag gjorde som ung så hade jag lagt en penna i samma färg under. Nu valde jag att bara blanda gloss och pigment och gucka på med fingret. Vet inte varför jag får den dubbla linjen runt munnen på bilderna. Darrhänthet? Kanske. Vad ville jag då med detta inlägg? Ja, att påminna om att man kan göra fantastiska läppfärger av sina ögonskuggor. Om man vill. Och till alla er som nu sitter och tänker skriva en kommentar och fråga om jag har så här blå läppar varje dag, nej, det är första gången på säkert 7-8 år. Och nej, jag har inte gått utanför lägenheten med denna blåbärsmun idag. Jag ska vara hemma hela kvällen så det är bara ni som får ta del av detta. Oroa er inte.

 

Kommentarer

Postat av: rocketqueen
Publicerad 2008-01-18 20:14:55

Åh, vad läckert! Jag gillar skiftningarna som blir. Tycker du har fått det väldigt jämnt!

Hahaha, undrar hur många trista kommentatorer som ändå kommer undra om du "går ut sådär"... Jag menar, gode gud, kan man ha något annat än rosa på läpparna? Neutralt rosa förstås, det får ju inte vara fuchsia! ;O

Postat av: rocketqueen
Publicerad 2008-01-18 20:16:48

Och du, jag kan ju svara här: Tror faktiskt att jag ska köpa ett eget FACE-puder, för jag gillar det så mycket! Så himla gulligt av dig att erbjuda de andra grönisarna, men jag tror att det är det här jag måååste ha! Det är ju ändå lika bra att köpa ett direkt för jag kommer nog använda det frekvent har jag insett. Tack iallafall! :) Du är så go och jag blir supertacksam! Kram på dig! :)

Postat av: Åsa
Publicerad 2008-01-18 20:18:15

Hej! Tycker det är supersnyggt med udda läppar! Har själv svårt att få det hållbart. Hur gör du (eller gjorde för 8 år sen :-) ... för att få det att hålla en hel kväll? Undrar förresten också vilka penslar du använder till mineralsmink?

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-01-18 20:35:47

RQ! Vi får väl se hur många det blir! ;-)
Mja, det hade blivit jämnare med en kajalpena som bas. Eller varör inte min Smudge Pot i blått? Hade nog kunnat bli häftigt! Necromantic är ganska grovkornig och glittrig, så den fyllde inte upp tillräckligt för att färgen skulle bli hundra procent täckande. Men rätt bra blev det! Och glansen blev bra! Jag älskar Tigis gloss!

Vill du ha Face ska du absolut köpa det! Så dyra är de inte! Kanske kan bistå dig med något annat en annan gång!

Åsa! Kajalpenna är bra att ha under. Om man har en i rätt färg. Blanda gloss och pigment i en liten plastburk eller så, så pigmentet är jämnt fördelat i hela glosset. Det jag hade här var lite för glittrigt och grovt, det är bättre med mer finmalda pigment som smälter in i glosset på ett bra sätt. Bra kvalitet på glosset. Och ha med i fickan också, i den lilla plastburken man blandade i! Lycka till!

Postat av: Ninni
Publicerad 2008-01-18 22:17:08

Gott att du vågar prova! Lilla Olle i skogen gick... :-)

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-01-18 22:24:31

Wow!!! superläckert och döhäftigt! så himla kul att du vågar, även om det bara var för fotografering. sånt här påminner en verkligen om att det bara är man själv som sätter gränserna för vad man kan göra med smink ... Den första bilden var verkligen så himla läcker tycker jag. jag blir superimpad! så kul att du törs ta ut svängarna!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-01-18 22:36:25

Ninni! Ja, det är alltid kul att leka lite! :-)

Emma! Ja, glansen i glosset blev ju rätt effektfullt! Blev lite sugen på att gå ut med den här läppfärgen, men inte ikväll. Nu är det snart dags att krypa ner under mina tre duntäcken och läsa deckare. Vi ses i morgon!

Postat av: Malin
Publicerad 2008-01-19 00:20:26

ärligt talat, om jag skulle se någon med blåbärsläppar på stan så skulle jag fördöma dem totalt, antagligen mest för att det speglar en skojsig period jag hade i 13-årsåldern :P
däremot på en photoshoot eller som inpiration tycker jag det är FANTATISKT! jag verkligen älskar färgen på det och glittret och glansen och det ser såå gott ut!

Postat av: Efwa
Publicerad 2008-01-19 00:23:37

Riktigt coolt och snyggt! Som sagt, fungerar säkert på pridefestivalen, men till vardags ute på stan......skulle inte våga det alls. Som med lösisar med "död vinkel" som du beskrev på forumet, så snyggt men man skulle nog anses som riktigt konstig.

Hoppas det blir så modernt att man "måste" ha det ute.

Postat av: rocketqueen
Publicerad 2008-01-19 05:57:35

Jag gillar att det ser lite melerat ut! Vad trist det är tycker jag när folk säger att sådant här inte fungerar till vardags ute på stan, dessutom tycker jag det är väldigt tragikomiskt när samma personer också hävdar att de är mot mobbing och utseendefixering i samhället. Varför inte gräva där man står till att börja med och rannsaka sig själv...

Postat av: rocketqueen
Publicerad 2008-01-19 07:23:28

Nej, nu ville jag verkligen skriva en fortsättning på min senaste kommentar!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-01-19 09:38:30

Malin! Fördöma är väl lite hårt? Speciellt om du själv haft samma period. Jag har också haft perioder, dels som tonåring med punkidealen som ledstjärna, dels goth-perioden och lite andra små perioder. Men de perioderna går ju aldrig helt över om de varit genuina. Jag tycker fortfarande det är snyggt, och när jag ser en liten tonåskille med knallröd mohikan får jag alltid en lite varm och ömsint känsla i bröstet och fylls av nostalgi. Om man fördömer andra utifrån en period man själv haft, hur ser man då på sig själv?

Du tycker ju fortfarande att det är snyggt på bild eller i modesammanhang, så varför fördömandet om du ser någon på stan? Jag är så nyfiken!

Efwa! Kanske det. Jag har sällan haft läppar i udda färger till vardags då jag är för lat för att underhålla dem. Det räcker med att ha det på fest för mig. Och som sagt, det var lääänge sen nu. Men jag är sugen igen så vi får väl se!

RQ! Du har naturligtvis rätt, men jag är ändå förvånad att de kommentarer som kommit har varit nyanserade och resonerande. Inte alls så fördömande som de jag kan få ibland på en helt vanlig make-up med blå ögonskugga. Så jag är positivt överraskad! Vi får väl se vad som händer under helgen...

Postat av: Milla
Publicerad 2008-01-19 12:43:27

Jag gjorde likadant för några dagar sedan, fast då med MAD`s oranga skugga Sizzle. Petade in en massa skugga i hylsan, så nu har jag en orange läppglans. Fast man får kolla på hemsidan för vissa färger är inte lämpliga för användning på läpparna.

Postat av: sminkjante
Publicerad 2008-01-19 12:50:14

Jag gillar alla expriment. Blått är ju kanoners! Själv vågade jag inte vara "utåtagerande" i tonåren. Det kom först när jag var 20 och började på folkhögskola. Där kände jag mig hemma bland alla underbara människor och vågade ta ut svängarna. 3 mm vit/blonderat hår, "flummiga" kläder och smink i alla dess färger. Way to much information!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-01-19 12:57:22

Milla! Ja, man ska vara försiktig. Men jag kollade faktiskt inte. Det gick bra den här gången! Men självklart ska man inte slicka i sig det.

Sminkjante! Vad roligt att höra lite mer om dig! Låter helt underbart! Är det fortfarande samma stil?

Postat av: LipGloss Bitch
Publicerad 2008-01-19 12:58:54

Galet coolt! Och jag vill minsann höra mer om dina "perioder" kan du inte skriva ett nostalgiskt inlägg för min skull :)

Postat av: sminkjante
Publicerad 2008-01-19 13:24:31

Nope, idag är jag lite mer nedtonad vad gäller håret iag. Kläderna är fortfarande "flummiga", hehe. Jag brukar dra öronen åt mig på mitt arbete när någon säger att jag har fina kläder. Då tycker jag att jag är "normal", det gillar jag inte...

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-01-19 13:34:53

LGB! Nja, jag vet inte det... Ett helt inlägg om mig som person. Vi får se. Jag har ju faktiskt blivit mer och mer personlig här...

Sminkjante! Jag vet vad du menar. Har haft en "söt" klänning på jobbet, en svart med små rosa rosor på. Det enda plagget av det slaget som finns i min garderob. Får alltid jättemycket komplimanger och kommentarer av kollegor och elever. Jag blir lite nervös då. Jag känner mig lite utklädd i den och då tänker man ju att de föredrar maskerad-jag framför äkta-jag, men samtidigt har jag ju köpt den själv, så det är väl snarare en extrem ytterlighet av min person... Äh, du fattar vad jag menar.

Postat av: Malin
Publicerad 2008-01-19 15:06:33

Näe, det tycker jag inte, de som går runt på stan med blått eller svart läppstift har det ofta/alltid fläckigt, dåligt påmålat och matchat med en halv kajalpenna runt ögonen.
Jag är nog för ung för att se tillbaka på den extrema sminkpeioden som något skoj. Det var trots allt bara 4-5 år sedan. Ser jag bilder på det nu så tycker jag det såg hemskt ut, tog inte fram något bra i mitt ansikte och va inte ditsatt med någon slags teknik utan mest påkastat.

Och ja, om frågan hur jag då ser på mig själv, så är det en utläggning jag inte vill ta här.

Och sen att se något som inspiration, men inte kunna tänka sig att ha utomhus är väl ändå något de flesta av oss gör? Se på modevisningarna med vilda kläder och vildare frisyrer och ytterligare vildare sminkningar, till för att inspirera, inte för att egentligen bäras och användas på gatan.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-01-19 15:39:05

Malin! Jag menade inget illa med min fråga. Jag reagerade bara på ordet "fördöma". Det är ju väldigt starkt. Jag fördömer t.ex Hitlers gärningar, men att använda det ordet om synen man har på någon som har "fel" färg på läpparna känns så otroligt starkt. Att ogilla något är en annan sak, och ytterligare en nyans kan ju vara att inte uppskatta det för egen del.

Att välja bort konventionella skönhetsideal behöver inte vara fel. Under min tonårstid imiterade jag ofta t.ex Siouxsie Sioux och hennes svart/röda sminkning utan mascara. Siouxsie kunde definitivt lägga en snygg make-up då med, och gjorde det också ibland, men punkens idé var ju att bryta med de gamla föreställningarna om bland annat fint och fult. Att ha ett nonchalant påmålat läppstift behöver alltså inte handla om annat än att man står upp för ett annat ideal eller ger en känga åt skönhetsidealen som förtrycker vårt samhälle.

Jag ser inte mina extrema sminkperioder som något "skoj". Jag är stolt över dem och över den jag var då och den jag är nu. Jag lärde mig massor om andra människor och min egen styrka. Alla mina ideal finns kvar. Ifrågasättandet av auktoriteter, samhällsengagemanget och solidariteten med de som är svaga samhället. Jag lyssnar fortfarande på musiken. Jag är fortfarande samma person. Att jag har utvecklats på alla sätt är bra, både vad gäller sminkteknik och förmåga till flexibilitet. Då kunde jag inte kompromissa, det har jag lärt mig. Men att skratta åt mig själv, nej, det skulle jag inte göra.

Jag skulle faktiskt inte fördöma någon som kom i catwalk-mundering heller. Och det är fortfarande fördömandet jag inte kan förstå. Att man själv inte vill ha något på sig och ser det som konst eller inspiration är en sak, men att fördöma andras bärande av det är en annan sak. Har jag missförstått dig?

Postat av: Veronica
Publicerad 2008-01-19 16:48:32

Verkligen coolt och annorlunda, och jag gillar verkligen folk som tar kreativiteten till en helt annan nivå! Det är fantastiskt att se folk på stan som törs sticka ut, de som trivs med sin annorlunda utstyrsel och sminkning tror man på, det känns äkta! Jag blir glad över att se folk (tjejer som killar) bryta mot regeln om hur alla ska se ut JUST NU. För hur kreativt känns det att se 10 tjejer bara i de senaste modefärgerna och typerna av sminkning, när man jämför med 10 stycken som sticker ut från mängden? Våga mera! Själv har jag sträckt mig så långt att jag provat den röda Dino på läpparna med läppglans, alldeles toppen!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-01-19 17:17:41

Veeronica! Håller med! Helt!

Postat av: Anna B
Publicerad 2008-01-19 20:09:50

Jag håller med Veronica, vad coolt! Jag hade verkligen tittat (uppskattande) efter dej på stan! Tjusigt. Och verkligen skönt att någon tycker att blått är flott, gud vad tråkigt om alla skulle gå runt exakt likadana!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-01-19 20:26:30

Anna B! Tack! Skönt att höra att det finns många som uppskattar individualitet och kreativitet där ute!

Postat av: Rouaa
Publicerad 2008-01-19 22:38:13

haha sköning där! skitnice ju!

Postat av: malin
Publicerad 2008-02-20 21:34:27

Haha, man har aldrig direkt fått se nån människa på stan ha blått läppstift! men dte vore kul med lite nya färger snart :)


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela