Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Veckans bloggtema: Vad saknas i badrumsskåpet

Publicerad 2008-02-02 12:48:12 i Veckans bloggtema,

Ja, just nu saknas själva skåpet. Efter att ha flyttat till evakueringslägenheten så blev jag utan mitt badrumsskåp. Båda skåpen faktiskt. Och ljusrampen, och hyllorna. Allt som jag byggt upp för mitt sminkintresse försvinner nu. Jag låter det skatta åt förgängelsen när de river mitt badrum och planerar nu för fullt hur mitt nya badrum ska se ut och vilka funktioner som ska slipas på så att det blir perfekt.
Badrumsskåpet just nu utgörs av en Billybokhylla i vardagsrummet som normalt står i källaren.

Bortse från hur stökigt och konstigt allt ser ut. Den rosa nallen är min hunds, inte ett utslag av flickighet. Inte för att det är viktigt egentligen, men småflicksaktig är jag inte och har inte varit  de senaste 30 åren. ;-)
Bredvid bokhyllan står en furubyrå med en spegel på. Spegeln hittade jag i en garderob här i evakueringslägenheten. Bredvid byrån står min sminkväska med resten av sminket.
Vill poängtera att detta inte är min normala inredningsstil, så jag slipper de kommentarerna jag kan gissa skulle kunna komma. Detta är alltså en högst temporär lösning som inte ens är i mitt eget hem. Okej?

När jag ska fixa mitt badrum så vill jag ha stora avställningsytor runt handfatet. Jag vill ha ljusramp igen, med lysrör som ger dagsljusliknande ljus. Jag vill ha många hyllor och speglar man kan vika ut. Precis som jag hade det förr.
Något jag saknar är en bra plats för mina penslar. Jag funderar på hur jag ska lösa det. Nu står de i olika muggar och glas eller hänger på väggen i sitt utrullade fodral, men i framtiden vill jag ha en praktisk penselförvaring. Tips? Och säg inte vaser med sand som man ska sticka ner dem i, för så mycket avställningsyta får jag aldrig, plus att sanden blir äcklig efter ett tag. Tror jag i alla fall. Nej, något annat vill jag ha, men vad...

Produkter som saknas i badrumssåpet? Ja, jag kan inte komma på något. Jag är ingen hudvårdsfanatiker så jag jagar inga krämer. Jag har hittat den perfekta nagellacksremovern och smink går bort bra med tvål och vatten. En bra makeup remover som kunde kännas lika enkel och bra att använda som tvål skulle jag kanske behöva. Alla rengöringar jag provat gör mig antingen torr eller får mig att känna det som att det ligger en hinna över huden. Och då tvättar jag ju bort den med tvål, så klart, och poängen med rengöringen som alternativ går förlorad.

Kommentarer

Postat av: glamqueen
Publicerad 2008-02-02 13:16:41

här kommer jag med förvaringsidéer igen! om du kan sätta upp krokar brevid badrumsskåpet så kan du hänga upp korgar eller krukor. jag har en sån flätad korg, fyrkantig, från Bruka, som jag har hårborstar odyl. i men du kanske tycker att det är snyggare med zink? nåt som går att göra hål på iaf, så att man kan hänga upp den.
ett projekt jag absolut tänker fullfölja är att sätta magneter på baksidan av alla mina skuggor (burkar och snäpp/skruvaskar), sätta upp en stor plåtbit och sätta upp skuggorna så att man kan se alla samtidigt!

Postat av: glamqueen
Publicerad 2008-02-02 13:18:26

vad snurrig jag är: det var en förvaringsidé till penslarna, det första!

Postat av: Ann
Publicerad 2008-02-02 13:29:11

Vart bor du?

Postat av: beauty by me
Publicerad 2008-02-02 13:36:28

smart det där med magneten så att man har en bra överblick.

Postat av: JENNJAJ
Publicerad 2008-02-02 13:55:29

jisses va mycket smink :D

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-02 13:57:55

Glamqueen! Jag förstod vad du menade! ;-)
Ja, jag har klurat på din magnetidé ett tag. Vi har ju pratat om det förut. Men jag underar om jag får loss så mycket vägg som det skulle behövas. Jag har inte släppt tanken på det än, men har inte hittat den praktiska lösningen på väggproblemet än.
Korgar till penslarna är inte dumt alls. Allra helst skulle jag vilja ha dem i kläämor av något slag som man fäste runt skaftet. Då kunde de hänga på tork med huvudena ned också. Samma problem där. Det saknas vägg...

Ann! I Stockholm.

Bbm! Ja, Glamqueen borde ta patent på den idén!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-02 14:13:08

Jennjaj! Ja. Jag har en del, men det finns många med större samlingar.

Postat av: Anonym
Publicerad 2008-02-02 14:45:17

om man lägger alla skuggor på golvet så kan man ju se hur mycket vägg som behövs! själv behöver jag inte mer än insidan av badrumskåpsdörrarna. penselklämmor, hmm.. jag tror nog att konstnärshandlar har lösningar, eller :jag vet! man tar en spiral, typ större anteckningsblockspiral, sätter upp den och klämmer in penslarna. går att göra en sådan spiral själv genom att vira metalltråd runt tex en kvast, tjock penna eller något annat med rätt diameter.

Postat av: glamqueen
Publicerad 2008-02-02 14:47:12

glömde skriva att det var jag..(med spiralen)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-02 14:54:19

Glamqueen! Du är en verkligen en fantastisk idéspruta! Insidan av badrumsskåpet är ju lysande! Det ska jag komma ihåg!
Och spiralgrejen som penselhållare tror jag också på! Du måste söka patent på vissa av de här lösningarna, annars snor någon dina idéer och tjänar en förmögenhet på dem!
Tack för tipsen! De är verkligen supersmarta!

Postat av: Mariaa
Publicerad 2008-02-02 14:54:49

vilken är den perfekta nagellacksremovern? :O

Postat av: glamqueen
Publicerad 2008-02-02 15:01:35

tack, älskling! jo, jag är idéspruta! fast jag tror inte att marknaden är så stor för oss som har så mycket skuggor att vi inte hittar bland dem..

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-02 15:25:27

Mariaa! Jag skrev ett inlägg för länge sen om detta underverk! Cien beauty på Lidl har en rosa remover för 10-20 kronor som är överlägsen alla andra nagellacksremovers jag använt. Ett pad med en skvätt remover tar bort även dubbla lager glitterlack på ett par drag. Går fort, blir rent, ingen missfärgning eller sorgkant och dessutom är den utan aceton! Och den slår aceton med hästlängder! Jag älskar min remover från Lidl! Dessutom är den dryg. ahr inte avverkat halva laskan än och jag lackar om naglarna var och varannan dag!

Glamqueen! Du får lansera dina produkter på Specktra.net! Tänk på alla MAC-samlare världen över! ;-)

Postat av: Fina
Publicerad 2008-02-02 22:15:32

Åh, helt perfekt fint du har allt ditt smink i ordning :) själv är jag usel på de där.. hamnar alltid lite saker överallt, måste nog börja med städning snart.. =)

Postat av: Kristina
Publicerad 2008-02-03 09:08:17

Mer förvaring verkar vara nåt som smittar:)Får inte plats hur jag än vänder och vrider på det:)Ha en bra dag!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-03 09:28:49

Fina! Det är just ordning jag INTE har jämfört med hur jag brukar ha det... Men okej, jag brukar ha ett hyfsat grepp om var ögonskuggorna är. Men det är samlaren i mig. Du är inte samlare innan du har en ordning på objekten, eller hur är det nu?

Kristina! Ja, vi smink-junkies borde ha badrumsskåp från vägg till tak! ;-)

Postat av: Jouisyfruit
Publicerad 2008-02-03 17:11:39

Du kanske skulle testa OCM http://www.theoilcleansingmethod.com/

Många tycker de tär lätt och tar bort sminket bra utan en hinna på huden.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-03 17:41:10

Jouisyfruit! Men blir det inte en hinna av själva oljan? Jag tänker på ögonen... Jag har inte gillat removers som innehåller olja i alla fall, för det känns obehagligt att få i ögonen. Har du provat det här och hur är det i så fall?

Postat av: jouisyfruit
Publicerad 2008-02-03 19:46:37

Nej, det är det som är så bra med OCM. Jag gör så att jag smörjer in huden med en blandning av kallpressad rapsolja och Ricinolja och sedan blöter jag ned en handduk i varmt vatten och lägger över ansiktet. Jag värmer den oftast två gånger. Sen torkar jag bort överflödig olja och smörjer om jag tycker att det behövs. Det blir ingen hinna över huden och det kliar inte i ögonen. (jag har väldigt känsliga ögon som inte heller gillar olja i sminkborttagning annars) Om man har sminkat sig mycket, som du ofta gör :) så får man massera lite mer med oljan bara. Om du har en kallpressad olja hemma (oilv, raps mm) så kan du testa med bara den först och se vad du tycker. Sen kan du köpa ricin om du gillar det. Många upplever att det tvättar rent bättre i porerna med ricinolja i blandningen.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-03 20:50:02

Jouisyfruit! Har både oliv- och rapsolja hemma. Kallpressade. Ska absolut testa! Tack för tipset!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela